Ik lees overal dat mama's/ papa's minder flessen geven......maar waarom? Vocht is toch heel belangrijk? Ik lees bijv. dat als de baby volwaardig groente/ fruit eet, dat de baby steeds minder wil drinken...maar dat is toch niet goed? Mijn dochter is 6 maanden en ik geef haar nu ook elke dag een fruithapje en soms groente en ik merk dat ze idd. minder gaat drinken. Hierover maak ik me dan zorgen?????? Ik ben voor het eerst moeder dus misschien begrijp ik iets niet? Wie wil mij het uitleggen? Bedankt alvast.
In groenten en fruit zit ook veel vocht! Daarbij geef ik ook wat water of thee uit een (tuit-) bekertje om te oefenen met ander drinken dan melk uit de fles.
Bij 6 maanden hoef je flessen nog helemaal niet af te bouwen, dat komt daarna pas. En kinderen geven dit zelf aan, zoals jouw kindje die ook voedingsstoffen uit de bijvoeding haalt en dus minder melk nodig heeft. Dan geef je iets anders qua vocht erbij. Een kind zal steeds meer vaste voeding gaan eten. Als jij blijft hangen aan dezelfde aantal opvolgmelk kan het kindje het één of het ander gaan weigeren of overvoed raken. Dat is de reden.
In een fles zit niet alleen drinken maar ook nog eten voor babies vandaar dat je op een gegeven moment meer vast voedsel gaat geven en daarbij geef je dan thee of water oid.
Je geeft wrs zo'n 800 of 1000cc vocht? Als ze meer gaan eten dan zal de behoefte aan voeding in vloeibare vorm minder worden. Zolang je boven de 500cc aan vocht zit is er niks aan de hand! Zoals eerder gezegd zit er in groenten en fruit ook veel vocht en je zou een start kunnen maken met ander drinken als thee, water eventueel diksap. Maar noodzakelijk is dit niet als je nog minimaal 500cc melk geeft.
Oke, ik geef borstvoeding dus weet niet precies hoeveel ze binnen krijgt. Blijkbaar genoeg, want ze draait haar hoofd weg!