Wat deed jouw kraamzorg?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Tweekids, 7 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Wij hadden 3 uurtjes zorg,
    Meestal kwam ze rond 08.00u!

Ze deed controles van Sem en mij, heeft me heel erg geholpen met de borstvoeding!
    Samen Sem verzorgen, elke dag het bed verschonen en de wc schoonmaken.
    Verder hebben we vooral veel gekletst :D manlief was ook thuis en die deed de was/ontbijt etc.
    Wij kunnen namelijk niet stilzitten en voelden ons er niet fijn bij als zij alles deed wat we zelf gewoon nog konden.

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.826
    2.681
    113
    +1

Ik vind het nog steeds jammer dat ze niet voor altijd kon blijven.

3. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.141
    113
    Vrouw
    Ze deed enorm veel!! Ontbijt maken voor vriend en mij, fruit en smoothies maken, avondeten alvast klaarmaken (als dat kon), wassen, strijken, elke dag stofzuigen van zolder tot beneden, bed verschonen, alles afsoppen, helpen met de borstvoeding, de kleine in bad doen, verschonen, elke dag mijn hechtingen controleren, papierwerk bijhouden, koffie en thee voor kraambezoek.... en vast nog wel meer dat ik nu vergeet!

Maar ze was ook wel echt SUPER!!

4. winky

winky Bekend lid

12 mei 2013
    665
    0
    0
    Hier deed de kraamhulp echt alles. Wassen, strijken, stoffen, zuigen, bed verschonen, douche en wc, eten koken, baby mij en man verzorgen, hondje uitlaten etc. Wij hadden echt een super kraamhulp

5. adi

adi Niet meer actief

Hier kwam ze om 8.30, tegen die tijd moest ik al aangekleed en gewassen zijn, zelf gegeten en baby's gevoed. Want ze wilde een baby in bad doen (hier deed ze een half uur over!!)
    Daarna hielp ze met 1 voeding, wilde dat ik beneden thee ging drinken met haar (alsof ik daar tijd voor had), en deed 1 was opvouwen. Oh, en checklisten invullen.
    Verder niks

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Huh jeetje wat belachelijk?! Waarom moest je zelf al klaar zijn? Nog nooit gehoord.

7. chantal

chantal Bekend lid

26 jun 2009
    516
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik heb 2 keer echt hele lieve en behulpzame kraamhulpen gehad. Maar van te voren heb ik er wel echt tegenop gezien. De laatste kraamhulp probeerde mijn man ook een dutje te laten doen maar daar had hij niet zo zin in haha .Ik vind het belangrijk dat een kraamhulp het gezin aanvoelt en zeker niet betutteld.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik denk dat het per kraamverzorgende, maar ook per gezin kan verschillen wat zij wel/ niet kan doen.
    De zorg voor moeder en baby staan natuurlijk bovenaan haar prioriteitenlijstje. Bij borstvoeding kost dit vaak meer tijd, dan bij flesvoeding.
    Dan is het ook nog en groot verschil of het om een eerste kindje of een vierde kindje gaat.
    Bij een eerste kindje zal ze veel meer uit moeten leggen.
    Bij nr. 4 is het ws al een hele drukte met 3 andere kinderen die verzorgt moeten worden en die rommel maken en aandacht nodig hebben.
    Uiteindelijk mag je van een kv verwachten dat ze de hygiene van moeder en baby kan waarborgen ( het heet niet voor niets KRAAMzorg) en dat houdt in dat ze de kraam en babykamer netjes en schoon houdt, het bed regelmatig verschoont, de was bijhoudt en het sanitair dat moeder gebruikt dagelijks een beurt geeft.
    Zo staat het ook in het indicatieprotocol.
    Alles wat ze meer kan doen is natuurlijk hartstikke fijn, maar kun je niet van haar eisen.

9. Dotjes

Dotjes Bekend lid

17 okt 2012
    966
    394
    63
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord Holland
    Ik had een grote 'Antilliaanse mama' ze was echt geweldig! Veel lachen, hield het huishouden bij.
    Koken deed ze niet, dat deed manlief. Boodschappen deed hij ook.

Medisch kan ik niet zo beoordelen, ik had nergens last van, ik stond ook zelf alweer te stofzuigen na 3 dagen terwijl zij de keuken deed. Ik dacht, hoe eerder het huishouden af is, hoe eerder we gezellig konden theeleuten!

We hadden een hele goede band met haar! Ook mijn man, terwijl hij best moeilijk is en zeker met vreemden in huis..
    Ze vond mijn man ook zo'n leukerd dat ze de laatste dag met schalen pasteitjes aan kwam!

Nee wij gaan binnen twee jaar voor de tweede, anders gaat ze met pensioen haha

10. Dotjes

Dotjes Bekend lid

17 okt 2012
    966
    394
    63
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord Holland
    Ik heb er ook vaker van gehoord! Belachelijk idd! Ik lag altijd nog in bed en dan kwam ze eerst boven om te kijken hoe we geslapen hadden en kreeg ik thee en ontbijt boven.
    Maar zoals ik al zei, ik had een heerlijke relaxte Antilliaanse big mama :D

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Klinkt heerlijk die van jou :D

Ja joh je bent net bevallen dus even genieten moet kunnen toch?
    Nu ben ik deze keer van plan om ook wat rustiger aan te gaan doen. Zat ook alweer snel beneden vaak maar puur omdat ik me dan so opgelaten voelde als ik wist dat zij beneden was met de oudste.

Deze keer willen we graag dezelfde als toen dus ik ga mezelf verplichten meer te relaxen, hierna is het tenslotte voorbij:p

12. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Wat deed ze het meest luisteren... En zorgen voor heel veel drinken Omdat het heel heftig allemaal is geweest ( de bevalling per ambu naar zh, 24 na bevalling opnieuw opname dl bloedtransfusie).

Vl was ook thuis ww, dus ze had het niet heel druk, maar was heel goed, zeker toen er nog een stuk vlies een paar dgn later uit me kwam, werd extra in de gate gehouden voor koorts of ziek voelen, wil haar zeker weer en stond echt te huilen op de laatste dag

13. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Onze kraamhulp heeft mij heerlijk verwend!! Ik was erg zwak na de bevalling ivm vele bloedverlies.
    beetje de dagindeling van haar;
    8.00 ontbijtje maken voor mij en mijn man, ze kwam er dan altijd even bijzitten om te horen de nacht gegaan was en om gezellig te kletsen
    9.00 ging ik douchen, daarna wat relaxen op bed, omdat dit al zwaar genoeg was voor mij
    10.00 kleintje in bad en voeden.
    11.00 koffie drinken met een stukje fruit voor mij
    12.00 eerst een boterham eten, daarna rusten of andersom.
    's middags helpen bij de voedingen en vaak nog een keertje koffie drinken.

Tussen door deed ze huishoudelijke dingen zoals de was bijwerken, badkamer en wc poetsen, alles stofzuigen. om de dag mijn bed verschonen. ze heeft 3 keer ofzo het avondeten klaar gezet voor ons, andere dagen was mijn vriend thuis, dus kon hij het eten maken.
    Mijn vriend had 1 keer de was uit de droger gehaald en opgevouwen, maar dat kreeg hij de volgende dag te horen van haar, dat hij dat toch eigenlijk niet mocht doen!!

Wij hadden dan ook echt wel een super hulp!!!

14. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Wat ze deed: vooral zichzelf erg belangrijk voelen, vooral als mijn visite er was...

Dan vond ze het nodig om midden in de visite mijn pols te tellen haha..of mij even te vragen of ik zo tijd had voor de controle van de hechtingen.

Ze bleef ook gezellig mee babbelen en beschuitjes mee eten met de visite. Zou geen punt geweest zijn, ware het niet dat zij antwoord ging geven aan mijn visite op de vraag of mijn oudste jaloers was....................ik zei ja en zij zei van niet....dat soort dingen dus..

Het enigste wat ze deed was mijn man melden dat de vuilnisbak vol was, dat de vaatdoeken gewassen moesten worden.

Ze deed elke dag de wc even schoonmaken, maar zoals zij dat deed kon ik dat ook ;)

Deze keer ga ik voor een andere kraamburo!

15. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Weet je, deze keer ga ik alles loslaten en mezelf stierlijk laten verwennen ;) rusten enzo...zolang zij er is kan dat!

16. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jeetje, wat een wisselende verhalen! Als wij er ooit nog eentje doen dan ga ik specifiek weer om dezelfde vragen, wat een fantastisch mens hadden wij!

De kleine was 7 dagen inhet ziekenhuis en ik 6. Vanwege mijn achterlijk uitgebreide verzekering mocht ik nog een aantal dagen kraamzorg. De dag dat ik thuis kwam zonder baby is ze iets van 3 uur geweest om het hele huis te doen! Manlief had hier niet zoveel aan gedaan tijdens de ziekenhuis affaire :D. Ze heeft ontzettend goed geholpen met de baby en ook met mij, ook nog een keer extra de verloskundige gebeld omdat ze het bij mij allemaal niet vertrouwde, dus ook medisch zat het goed en lette ze goed op. Ik heb er af en toe gedwongen koffie met me te drinken omdat ik zo "moe" werd van haar gewerk, stofzuigen, wassen, afwassen (we hebben een vaatwasser ;)), baby verzorgen ( altijd samen met ons), brood klaar maken, fruithapjes, kortom de volledige ervaring.

Gewoon een fantastisch mens!

17. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Hier op zich wel een aardige en leuke vrouw gehad. Maar was ook wel blij toen de week eindelijk voor bij was :)

Ze deed hier het huishouden (matig) ze stofzuigde echt om dingen heen, en een week later vond ik de stof plukken bij de kamerplant. Afstoffen idem. Deed ze wel elke dag, maar echt niet grondig. Toilet en gootsteen in de badkamer deed ze (de douche niet) en ze draaide wel 2 wasjes op een dag. Vraag me nog steeds af waar ze al die was vandaan haalde :( Heb er op een gegeven moment ook wel wat van gezegd, want vond het zwaar overdreven. Daarnaast maakte ze een fruithapje voor ons en deed de afwas. Dat was het wel qua huishoudelijk werk.

Ze deed ook medische controles 2x per dag. Temperaturen, bekijken en pols opmeten. Dus dat was wel gewoon goed.

Verder was ze wel erg meelevend en bood een luisterend oor aan. Werd er wel knetter van want werd constant naar bed gestuurd, maar had er niet echt behoefte aan. Het meest moeilijke vond ik dat zodra zij er was ik de baby amper tot nooit in m'n armen kreeg. Zij deed alles. Voeding, verschonen, etc. Zelfs zo erg dat zij even de was aan het ophangen was buiten, en mijn zoon aan het huilen was, ik naar hem toe ging om te troosten. Komt ze op hoge poten aan gelopen: Oh, heb je hem al uit bed gehaald? Ja... wat dacht je dan :$ En vervolgens pakt ze hem zo van me af.... Op dat moment heb ik het maar gelaten zoals het was, maar leuk vond ik het niet...

18. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    Hier de laatste keer niet zo, n geweldige. Voor mijn andere kinderen was ze er niet.
    Zij wilde inderdaad alle verzorging van de baby doen, nou mooi niet. Ik had een snelle en goede bevalling. Dus 1e keer badje wilde ik zelf doen! Vond ze niet leuk.
    Ik was zo blij dat ze weg was. Ik hou niet van betutteling.

Deze ronde als alles goed gaat mag ze later op de dag komen. Pas 's middags is er echt hulp nodig. Tenzij de bevalling pittig was of de baby het echt nodig heeft. Maar in bad doen, aankleden, voeden red ik zelf wel.
    Ik wil dat er wat huishouden gedaan word en natuurlijk is ze er voor mama en de baby maar ik heb ook nog een gezin en die vergat de vorige heel erg. Dan lig je zeker niet ontspannen in het kraambed.
    Ik heb nu gekozen voor kraamzus ipv omring.
    Maar ik zal mezelf wel aanleren dat ik me ook mag laten verwennen ;)

19. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Ik had een kraamverzorgster van Kraamzus.

Ze was heel gezellig, en deed naast moeder en kind verzorgen ook het huishouden. Het koken wou vl zelf doen, dus zette ze alles klaar. Heb zitten janken toen ze wegging.

Als er ooit een tweede kind komt, willen we dezelfde kraamverzorgster.

20. poely

poely Actief lid

26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kraamverpleegster vrat hier elke dag de koelkast leeg. En gaf mijn man een boodschappenlijsten met wat zij graag lustte. Ze praatte graag overzichzelf. Liet de visite op een plastic Ikea kinderstoeltje zitten terwijl ze zelf aan de eetafel thee zat te drinken. En zo kan ik eigenlijk wel door gaan... Heel erg jammer

Deel Deze Pagina