Wat denken jullie, blijven de scholen deze winter wél open?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Willemijntje19, 16 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Als niemand zegd stop, als niemand zegd, dit is niet normaal. Dan gaat er nooit wat veranderen en gaan ze alleen maar verder en verder. Mijn kind wil geen mondkap op en gaat dat van mij dus niet hoeven. Het is een kind. Op een kleine school. Contact met andere klassen hebben ze veel meer tijdens de pauzes ( geen volledig gesplitste pauze) via de muziekjes die toch in elke klas mag komen en andere dagen in andere scholen staat en dat geld ook voor de gymleraar. Het is niet normaal. En ik ga er niet in mee om haar te dwingen. En als de school haar dan weigert is dat dan maar zo en krijgt ze maar thuisles en kan ze dr vriendinnen zien na school.

Nikki23, Edr89, Liva en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik vrees alleen dat je straks alsnog kinderen krijgt die zich nergens wat van aantrekken. Met name uit de wijken waar de vaccinatiegraad ook laag is en men zich nu ook nergens wat van aantrekt. Behalve als ze echt ziek worden. Dan staan ze met een grote mond tegenover het zorgpersoneel te schreeuwen. En eissen ze alsnog zorg (terwijl je dan nog compleet achterlijke types hebt die zelfs op de IC nog ontkennen dat ze corona hebben en zich misdragen naar personeel).

Wat mij betreft doen ze die zelftesten gewoon op school. Weet je zeker dat iedereen ook daadwerkelijk meedoet.

Nederland moet niet langer adviezen geven (die kan je naast je neerleggen) maar gewoon regels stellen. En je ziet dat het niet opvolgen van adviezen nu gaat zorgen voor 2G (op zeer korte termijn).

sidmick, amdaa, Felice en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    tja je mag bovenstaande 'niet zeggen', maar er zit helaas toch wel een heel grote kern van waarheid in

amdaa, smax, Amberxx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier is maar 1x echt wat aan de hand geweest op school. Binnen 1 gezin en kwam via werk van ouder. Niemand anders is besmet geraakt terwijl de kinderen in 3 verschillende klassen zitten. De testbereidheid is hoog en klassen/ kinderen blijven soms ff thuis voor de zekerheid maar er is hier midden in de grootste brandhaard van Europa niks aan de hand. Mondkapjes gaan daar niks aan toevoegen.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je probeert weer iets wat complex is, terug te brengen tot iets simpels. "De beslissingen..." welke? Het heeft weinig zin om alle beslissingen op één hoop te gooien en mensen daar dan een uitspraak over te laten doen. Want ja; er zitten altijd maatregelen bij die je wel prima bij en andere waar je moeite mee hebt. Zeg je dan "Ja, ik sta achter de beslissingen van het kabinet." of "Nee, ik sta er niet achter." Voor de het merendeel van Nederland zal gelden dat ze er voor een deel achter staan en voor een deel niet.
    Probleem is natuurlijk dat iedereen net waar andere maatregelen heeft waar hij wel of niet achter staat.

Inderdaad, van kinderen blijf je af. Dus wordt het tijd dat volwassenen massaal hun verantwoordelijkheid gaan nemen in deze crisis. Dus: vaccineren als dat kan, thuisblijven en testen als je klachten hebt, afstand houden en drukte vermijden. Voor nu ook even mondkapjes op.

We zadelen kinderen niet met een angstcultuur op. Gelukkig is er niks beangstigend aan het wassen van je handen of het dragen van een mondkapje. Voor het eerste betreft dat het een sowieso een goed idee is om kinderen hygiëne bij te brengen. Dat hoeft niet door te slaan, maar handen wassen na toiletbezoek of neus snuiten en voor het eten is geen vreemde norm.

Over het nut van een mondkapje op de gang kun je discussiëren. En dat is prima, maar als we dan toch bezig zijn met 'van kinderen blijf je af': dan geldt dus ook dat we van kinderen geen speelbal maken in onze onenigheid. We gaan dus niet onze kinderen in een loyaliteitsconflict plaatsen tussen de wensen van ouders en de regels op school. Dit is nu eenmaal een regel die nu even geldt en het is een kleine moeite. Dus gaan we het een kind niet aandoen dat die in de zenuwen moet zitten over het feit dat ik van mama geen mondkapje op mag terwijl het van de meester wel moet. We vinden er het onze van en houden ons kind daarbuiten.

Merlino, Linda86, Mar76 en 21 anderen vinden dit leuk.
  6. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.124
    2.959
    113
    Vrouw
    Ik zou dit dan vooraf even netjes met school communiceren. Je kind naar school sturen met de boodschap :zeg maar dat je hem van mij niet op hoeft " is én voor het kind niet leuk én voor de leerkracht weer vervelend om mee om te gaan, en behoorlijk raar tegenover de andere kinderen die hem wel netjes dragen.
    Even de directie op de hoogte stellen dat je je kind thuis houd om die reden, want dat is dan de enige oplossing.

femkes en Philou vinden dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou, precies. Hoeveel mensen hebben er afgelopen zomer een vakantieadres bezocht buiten Nederland waar kinderen een mondkapje moesten dragen? Zijn al die kinderen zwaar getraumatiseerd thuisgekomen? Welnee!

Merlino, sidmick, Philou en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dat is allang gebeurt. Maar ik rel niet hoor. Mijn kind dwingen een mondkap te dwingen tegen haar wil in vind ik vele malen erger dan thuisonderwijs. Ergens niet mee eens zijn en een andere oplossing zoeken is niet rellen. Dat een ander kind die wél draagt is voor mij niet netjes maar pure angst. Angst is een slechte raadgever.

Edr89 vindt dit leuk.
  9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Nou bedankt voor je preek of zo dan maar..
    Er is maar 1 ding dat echt helpt. Contacten beperken. Verder helpt deze slappe hap NIKS! Zijn we iedere persconferentie 5 stappen te laat. Ja voor de kinderen ben ik blij dat de scholen openblijven. Voor hen is sluiting echt een keiharde klap.
    Dus nu immuniteit creëren onder de kinderen en hun ouders.
    Voor de rest alles op slot.

maar wat gaan we doen, kinderen een mondkapje opzetten die elkaar 20 minuten later in de armen vliegen. Dikke kul dus.

Verder ga ik niet in op je preek aangezien je mij duidelijk hebt gekozen om je frustraties op los te laten. Ik hoop dat t je iig opgelucht heeft.

Nikki23, Edr89 en SAARC vinden dit leuk.
  10. maliro

maliro Niet meer actief

En hoe je kind zelf is.

SAARC vindt dit leuk.
  11. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.124
    2.959
    113
    Vrouw
    Het bleek niet uit je vorige post dat je dit allang gedaan had. Maar heel goed van je.
    Mijn zoon heeft er gelukkig totaal geen problemen mee om een mondkapje te dragen.
    Ik zou sowieso een voorstander zijn van thuisonderwijs op dit moment. Maar ik wil hem niet in de week van sinterklaas viering en leuke gezellige dagen thuishouden als enige van de klas.
    Dus toch nog maar een week met mondkapje naar school.

12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ja maar de opvang gaat niet dicht. Alleen basisonderwijs. In de opvang zijn nauwelijks besmettingen. Wel lekker trouwens altijd mee met de schoolvakanties!

13. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Het probleem zit niet in de kinderen maar in de volwassenen die overal komen met én zonder qrcode. Hier kom ik nergens behalve de winkel voor boodschappen met mondkapje op ondanks dat ik vrijstelling heb( zal wel moeten, bezorgen gaat hier niet, de winkel waar ik boodschappen doe doet dat niet). Geen opa en oma, geen zwemles geen bioscoop, niet uit eten. En de kinderen gaan alleen naar school, bij klachten wordt er gewoon getest. En na school spelen ze met vrienden uit die zelfde klas buiten. Ik zie niet in waarom een kind dan een mondkap op zou moeten. Die Volwassenen moeten eens echt thuisblijven. Alleen naar werk als dat echt niet anders kan en verder nergens komen wat niet noodzakelijk is. (Mantelzorg met mondkapje bijvoorbeeld) maar geen gewone bezoekjes, uit eten, naar de film, op vakantie ect. Dat zal helpen. Niet deze slappe hap en kinderen lastig vallen met volwassen problemen.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik begrijp dat het voor sommige kinderen inderdaad een stuk lastiger is. Gisteren noemde ik al dat het voor sommige kinderen met ASS ook echt lastig kan zijn om zo'n lap stof voor hun gezicht te kunnen dragen. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Deze kinderen vormen uitzonderingen. En natuurlijk moeten we met die uitzonderingen rekening houden.

Probleem is dat er een aantal ouders van neurotypische kinderen nu bij voorbaat al ongelooflijk stampij staan te maken. Terwijl hun kinderen ècht niet omvallen als ze een mondkapje moeten. Ik geloof oprecht dat die kinderen meer last van krijgen van de strijd tussen ouders en school (loyaliteitsconflict) dan ze ooit van de mondkapje zouden hebben gehad.

En ik vrees dat het ook precies die ouders zijn die dadelijk gaan mekkeren als er gewoon netjes een uitzondering wordt gemaakt voor jouw kind. "Want als het kind van Maliro geen mondkapje op moet en die van mij wel dan is dat niet eerlijk." De mensen die de betekenis van het woord 'uitzondering' niet snappen. Met jouw kind is iets uitzonderlijk aan de hand, dus maken we voor hem een uitzondering. Met hun kind is niks bijzonders aan de hand, laten ze daar blij mee zijn want het scheelt een hoop kopzorgen. In plaats daarvan gaan ze die uitzondering misbruiken om gelijk te halen voor zichzelf. Doodmoe word ik daarvan.

(Want ja, dit speelt al lang. Niet alleen bij mondkapjes maar bij wèrkelijk alles waarbij je met goede redenen voor bepaalde leerlingen afwijkt van een bepaalde regel. Dan komt er àltijd een ouder van een kind waarvoor die goede redenen helemaal niet opgaan, maar die dan tòch wil dat er voor haar kind ook wordt afgeweken van de regels want 'dat doe je voor X toch ook?" En heel eerlijk: bij de meeste van dat soort ouders gaat het niet om hun kind. Maar om het bevredigen van hun eigen behoefte aan aandacht en het proberen te 'winnen' van een strijd.)

Ik hoop maar dat het eeuwige gezeur van dat soort typisch er uiteindelijk niet in doorslaat dat er wordt besloten dan maar helemaal geen uitzonderingen te maken. Want daar zijn die kinderen waar wèl iets bijzonders mee aan de hand is, uiteindelijk de dupe van.

Merlino, amdaa, Nougat en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    #1415 SAARC, 27 nov 2021
    Laatst bewerkt: 27 nov 2021
    Dat begrijp ik hoor, dat je een kind dat niet wil ontnemen. Hier ook liever niet. Edit ik haal posts door elkaar. Als je de 1e versie hebt gelezen laat maar.

16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.517
    8.440
    113
    Nederland gaat niet ten onder aan corona, maar aan de stront eigenwijze Nederlanders (ik laat me niet de wet voorschrijven!) en de politieke correctheid, vrijheid van meningsuiting, maar intussen mag je niet meer hardop zeggen wat je denkt ... want is niet politiek correct :confused:

sidmick, nizzie86, Philou en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Met het groene deel: helemaal eens. Alleen zijn we voor een deel te eigenwijs om ons daar aan te houden. En voor een deel is het middel net zo erg als de kwaal. Want als je ècht de contacten beperkt, gaat de economie eraan en krijg je een enorme stijging van de psychische klachten.
    Al die andere beperkingen en maatregelen helpen niet 'niks'. Ze helpen allemaal een beetje. En al die beetjes bij elkaar opgeteld, helpen hopelijk precies genoeg om dat ene middel dat echt werkt (totale lockdown) te vermijden. Want ook al helpt die fantastisch, de prijs is erg hoog. Hoger dan de prijs van al die kleinere stapjes bij elkaar opgeteld.

Syane en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.211
    1.754
    113
    Vrouw
    Die angst cultuur maken wij als volwassenen zelf. Kinderen zien dat heel anders
    Zoals eerder benoemd maken wij die gigantische bergen en kinderen fietsen gewoon door de tunnel

femkes, nizzie86, Philou en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Elsje54

Elsje54 Actief lid

14 mei 2014
    149
    101
    43
    NULL
    NULL
    En waarom zijn er nauwelijks besmettingen? Omdat niemand z'n kind test! Want ze zijn immers altijd verkouden, toch? Geloof mij, die opvang is een grote corona broedplaats. Ik werk er zelf, in maart vrijwel alle collega's positief getest. Meeste kinderen hoesten, snot tot op hun knieen, en hoop ook koortsig. Maar niemand die z'n kind test......

20. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Als je het dan allemaal zoveel beter weet ga de politiek in en regel het.

nizzie86, Iertje81, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina