Nou idd. Wij zijn naar Disney geweest vorige maand, moest je vanaf 6 jaar de hele dag een mondkapje op. Jongste hoefde dat nooit maar heeft zonder zeuren dat ding opgehouden. Ze heeft er niks aan over gehouden, heeft het er ook niet over.
mondkapjes bij kinderen werken alleen als ze daarbij 1,5 meter afstand houden en niet zodra ze buiten staan zonder mondkapje elkaar knuffelen en bovenop elkaar gaan zitten. Als de kinderen zitten dan mag het af, zitten ze allemaal op 1,5 meter? En constant op dezelfde plek? Na school geen contact? Niet samen spelen? Vandaag met Jantje morgen met Pietje. Of naar de bso met allemaal andere kinderen? Samen thuis na school om werkende ouders te ontlasten? we zullen zien wat de maatregelen op school gaan doen. Ik durf te wedden dat het niks gaat helpen. Hooguit thuisblijven bij snotteren. Dat zou verspreiding kunnen voorkomen en ook dat zal minimaal zijn denk ik.
Mijn jongste, in groep 8, vind het echt geen enkel probleem om een mondkapje op te doen. Het zullen vooral (weer) sommige ouders zijn er een heel drama van maken. Uit de laatste onderzoeken is gebleken dat mondkapjes, handen wassen en afstand houden echt ontzettend goed helpt tegen het bestrijden van Corona. En zo moeilijk zijn die maatregelen echt niet, en helemaal niet vanaf groep 6. 9 van de 10 kinderen kunnen dit prima. En voor de kinderen met rugzakjes is het dan minder erg om hier in aangepast/niet mee te gaan als de rest zich gewoon netjes aan de regels houden.
Oh bij ons worden er wel regelmatig kids getest hoor ( werk zelf ook in de kinderopvang ) alle ouders testen ook netjes wanneer er collega’s positief zijn. Bij ons hebben er nu 5 collega’s Corona gehad in de afgelopen 2 jaar van de 20 en 4 kids. Valt echt nog mee bij ons. Bij hoesten/koortsig is het volgens de beslisboom ophalen. Wij hanteren die heel streng, kids worden vervolgens getest en mogen dan bij negatief weer komen.
Want dat is de standaard antwoord op alles. Als ik niet de politiek in ga dan moet ik maar ja en amen knikken? Er zijn genoeg die in de politiek zitten en er ook niet mee eens zijn maar als je die stemrecht afneemt omdat ze afgesplitst zijn ontneem je wel die 9 zetels en de duizenden stemmen daarachter hun rechten af en geef je jezelf de voordeel van 9 minder zetels die tegen stemmen. Politiek is niks anders dan liegen en bedriegen en verdraaien en dat mooi inkleden. Mijn kind wil geen mondkap dus het simpele gevolg daarvan is dat ze of les krijgt zonder die mondkap of dat ze zonder die mondkap thuis les krijgt. En die surprise geven we wel thuis af bij elkaar.
Ik hoop dat ouders hoe dan ook de school er niet mee belasten. Als ik nu al hoor dat ouders contact met school hebben opgenomen om te vragen of ze eraan mee werken, of om aan te geven dat het allemaal zo belachelijk is dan heb ik met ze te doen. Wij krijgen in een mail van onze school ook te horen dat ze hoorden dat veel ouders het niet eens zijn met de overheid maar of ze toch begrip willen hebben voor de situatie. En dat vind ik echt niet ok. Je mag er van alles van vinden, je mag het niet eens zijn met de regels maar val daar de school niet mee lastig. En wacht vooral ook af wat school naar buiten brengt nadat er een nieuw protocol is gekomen. Want ook zij moeten zich er weer in verdiepen.
Als jouw kind geen mondkap wil dan kan het dus niet meer naar school. Dan bel je maandag school en dan zeg je dat jouw kind zo bijzonder is dat het geen mondkap op wil en dat jij als ouder daar niks aan kunt veranderen. En dat je hem thuishoudt. Vind het wel vreemd dat jij als ouder daar niks over te zeggen hebt. Mijn kinderen willen heel veel niet. En dan ben ik er als ouder om te bepalen of dat een goed idee is of niet. En wat ze later doen als ze het huis uit zijn moeten ze zelf weten.
Dus je denkt oprecht dat jouw kind méér last zal hebben van de mondkapje op, dan van thuisonderwijs krijgen terwijl de rest van de klas op school zit? Wow. Ik vraag me echt af wat nu zwaarder weegt: het belang van je kind of jouw behoefte om 'gelijk' te krijgen.
Krijg het niet goed opgeschreven zoals het in m’n hoofd zit maar ik zat net te denken aan alle gesprekken met psychologen over mijn autistische kinderen. Over binnen welke kaders ze leerbaar en flexibel zijn. En om die kaders steeds groter te maken zodat ze nog flexibeler kunnen zijn. 20 maanden Corona heeft me geleerd dat ook volwassenen helemaal niet flexibel zijn…
Als school daar thuisonderwijs voor gaat geven. Want het kind kan wel naar school maar de ouder wil het niet. Ben ook benieuwd wat leerplicht daarvan vind trouwens.
Natuurlijk heb ik daar wat over te zeggen. Ik zeg dat ze zo de keuze mag maken wat met haar lijf gebeurt. En dat ik niet over haar grens heen ga en dat niemand anders dat mag. Dat vind ik een hele goede eigenschap en les voor haar. Je grenzen aangeven en respect hebben voor die grenzen. Overigens is het een advies geen verplichting. Een school mag gelukkig zelf kiezen voor wel of niet en ik of ik daarmee akkoord ga.
Mijn oudste dochter is dus wél bang voor corona. Vandaag komt een vriendinnetje logeren en gister had ze buikpijn. Ze gaf aan zich niet helemaal lekker te voelen en ohnee, kon X dan nog wel komen? Vind haar moeder dat wel goed, ze zal toch niet denken dat ik corona heb? Om over de mondkapjes en het testen maar te zwijgen. Daar ziet ze helemaal als een berg tegenop.
Het kind kan en mag van ons prima naar school. Volwassenen kunnen gewoon haar keus accepteren en als ze dat niet doen wordt haar de toegang tot onderwijs geweigerd. Ik ga niet haar grens over omdat Volwassenen het "maar" een mondkapje vinden.
Ik verteld vanmorgen bij het ontbijt dat we zo mondkapjes gaan kopen. Omdat zoon van net 10 er een op moet maandag. "Oh cool, dan ben ik groot" Zijn broer van 13 keek hem met open mond aan en schudde zijn hoofd: "die is gek"
Wat grappig, ik had net ook zo’n hersenspinsel. Dat wij als gezin eigenlijk perfect autistisch zijn voor een pandemie. Net flexibel genoeg om mee te bewegen met de maatregelen en precies niet-sociaal-outgoing genoeg om er geen last van te hebben. Veel maatregelen komen ons sociaal en qua prikkels gezien wel goed uit, dat we niet ‘hoeven’. Sint vierden wij bijv. altijd al met intocht voor de tv en pakjesavond met het gezin. Man heeft werk dat ie prima thuis kan doen, sporten doen we thuis en in de omgeving. Wij vermaken ons ook zonder bios/restaurant/pretpark prima, spelletjes doen/bos/speeltuin/eten laten bezorgen is ook leuk. Echt missen doen we dat niet. Ik werk niet, dus als er 1 een snotneus heeft, kan ie thuis scholing krijgen, zonder me in tweeen te hoeven splitsen. Wat de kinderen dan ook weer naadloos oppakken. Stiekem vind ik het ook zelfs prettig dat er nu niet zoveel van mij ‘verwacht’ wordt in de maatschappij.
Voor jou als volwassene is een mondkapje een uiting van een angstcultuur. Maar voor de meeste kinderen is een mondkapje in de gang hetzelfde als in de winter buiten een sjaal om moeten van je moeder, omdat je anders verkouden wordt.
Welke wijken zijn dit dan precies? Heb je het nu over complotdenkers? En wonen die allemaal bij elkaar dan? Volgens mij wonen die juist heel erg verspreid, dus in dat geval denk ik dar je het mis hebt, gelukkig
Maar ze zegt dat die zich nu ook nergens wat van aantrekken en een grote mond hebben als ze zien worden. Ik ben wel benieuwd naar een bron hiervan, ik vind het nogal een oordeel..