Wat denken jullie, blijven de scholen deze winter wél open?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Willemijntje19, 16 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.591
    8.717
    113
    Vrouw
    De feitelijke informatie is die informatie die gisteren tijdens de pc is gegeven. En die heb ik net benoemd.

2. Roosje35

Roosje35 Niet meer actief

Maar dan snap ik niet waarom de basisschool van mijn kinderen zegt dat ze graag zien dat de kinderen een mondkapje dragen, maar dat ze het niet verplichten… ach, we zien het allemaal wel.

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.908
    6.476
    113
    Hier moeten groepen 5, 6, 7 en 8 vanaf dinsdag mondkapjes op in de gangen. Groep 5 ook omdat het een combi 5/6 is.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.110
    12.090
    113
    Wij hebben nog niets gehoord van school, maar ik vraag mij af, zou het snottebellen protocol dat nu niet meer van toepassing is onder de 12 jaar ook niet meer van toepassing zijn op de peuterspeelzaal voor kindjes van 2-4 jaar?

5. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.371
    2.852
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Volgens mij worden alle nieuwe richtlijnen nog uitgewerkt en dat vraagt altijd meer dan we kunnen bedenken. Pas als dat gereed is, weten we zeker wat de uitwerking gaat zijn. Ik zou er niet op tegen zijn als het iets milder wordt ingestoken voor het PO, maar wat de Rijksoverheid erover communiceert is klip en klaar: verplicht.

6. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    klopt daar heb je gelijk in, scherp gezien, daar hou ik van;)

Suzy85 vindt dit leuk.
  7. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Het zou idd een stuk eenvoudiger zijn als het gewoon is wat het is, punt.
    Nu gaan verschillende scholen, bedrijven noem maar op, toch hun eigen draai er aan proberen te geven, oftewel toch nog proberen de maatregelen te omzeilen, hun eigen invulling er aan geven "gewoon omdat het kan":cool:

Suzy85 vindt dit leuk.
  8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #1568 amdaa, 27 nov 2021
    Laatst bewerkt: 27 nov 2021
    Ik lees dit hier heel vaak maar kan me er eerlijk gezegd er echt weinig bij voorstellen.

Onze kinderen zijn geboren zonder weerstand (extreem prematuur) en de eerste twee jaren echt vaak ziek en verkouden geweest, incl 4x ziekenhuisopnames binnen 3 jaar ivm virusinfecties.

Maar niet meer vanaf de schoolleeftijd. Als ze 2 keer per winter snotterig/verkouden waren is dat echt veel. Ook alle andere klasgenoten niet die hier vaak over de vloer kwamen.
    Als een kind jarenlang constant verkouden is, moet toch iets aan de hand zijn met de weerstand?
    Juist die weerstand waar hier zo op gehamerd wordt, als ze zo vaak snotterig en verkouden zijn is die toch helemaal niet zo goed opgebouwd?

Ook in het groter geheel: echt niet herkenbaar dat kinderen maar constant verkouden op school rondlopen.

Mamafiets en nizzie86 vinden dit leuk.
  9. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Wellicht qua context, mijn kinderen moeten nog naar de basisschool. Maar op dit moment 1,5 en bijna 4 zijn ze wel veel neusverkouden ja. Hoesten en keelpijn etc bijna nooit. Bij de oudste zijn de amandelen geknipt, buisjes.

Maar weerstand opbouwen, klinkt zo leuk maar we moeten niet doen alsof een peuter daar keihard aan kan werken. Ze spelen buiten, zitten op de opvang, eten redelijk groente en fruit en gevarieerd, slapen goed. Wat moet ik dan nog meer doen om ze immuun te maken voor snotneuzen?

10. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter heeft aangegeven het mondkapje wel te willen proberen. Oma maakt er eentje voor haar en dan heeft ze een unieke want dat is stoerder. Heb met haar besproken dat als ze het toch te spannend vind of als het niet gaat (ze is snel in paniek) dat ze het dan niet hoeft te doen. Dat stelde haar gerust.

Zoon was enorm boos, veel angst. Hij zegt dat hij niet meer naar school gaat. Hij is morgen jarig en dus sowieso gespannen. Ik zie het maandag wel. Een mondkapje hoeft hij niet van mij, ik neem aan dat school hierin mee gaat gezien zijn verhaal. Maar hij is ook heel erg beïnvloedbaar, dus mochten zijn vrienden het stoer vinden kan hij van gedachten veranderen. Ik ben het er pertinent niet mee eens om jonge kinderen zo'n ding te laten dragen (en dat komt mede omdat ik vandaag een pakketje moest halen in het centrum, het leek de dag voor kerst wel zo druk, en dan moeten kinderen zo'n ding op wat niet op de juiste manier gedragen gaat worden). Ben er wel wat relaxter onder dan gisteren. Maar als zoon maandag niet wil dan ga ik die strijd niet met hem aan.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  12. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Dit vroeg ik me idd ook af, maar kan het nergens duidelijk terug vinden. Ik neem toch aan dat het snottebellenbeleid gelijk gaat zijn aan hoe die vorig jaar winter was? Dus idd na negatieve test of 7 dagen thuis zitten zonder verergering van de klachten dat ze weer naar school mogen? Mijn dochter werd vandaag weer verkouden wakker, dus heb haar vanmiddag laten testen bij de GGD met het idee dat ze dan maandag (bij een negatieve uitslag) weer naar school mag. Als ze ook met een negatieve test niet naar school mag dan snap ik het nu van testen niet en ben ik bang dat het een hele lange winter gaat worden, aangezien mijn dochter bijna elke maand wel een week of langer verkouden is :rolleyes:

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Op welke grond zouden ze kinderen met een negatieve test school moeten ontzeggen?

babbel1983 vindt dit leuk.
  14. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ja geen idee idd, vandaar dat ik ook gelijk aan de regels van vorige winter dacht. Maar vind het zo raar dat het nog nergens benoemd is, dat overal alleen wordt genoemd dat je met lichte verkoudsheidsklachten niet naar school mag. Maar zal straks in de beslisboom vast duidelijk worden, hopelijk is die er snel.

15. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen

Op deze pagina staat niet dat er nog een update nodig is, dus ik neem aan dat dit de definitieve versie is?
    Er staat in dat het dragen van een mondkapje in gr 6, 7 en 8 een advies is. Verplichting wordt niet genoemd.

Daarnaast vind ik het natuurlijk ook fijn dat de scholen openblijven, maar vind ik de gang van zaken wel vreemd. Eerst ons allemaal proberen bang te maken met schoolsluitingen, zodat we daarna heel opgelucht kunnen ademhalen met "alleen maar een mondkapje voor de bovenbouw". Dat lijkt me een duidelijke tactiek.
    Ik lees van nagenoeg iedereen hier (maar ook elders) dat ze het onzin vinden en dat het niet gaat werken en helpen, maar dat we het gewoon moeten accepteren omdat regels nu eenmaal de regels zijn. Dat is nu juist het grote probleem.
    Waarom zouden we allemaal volgzaam zijn in een regel die onze kinderen aangaat waarvan iedereen al zegt dat het niks uithaalt?
    Denk aan de QR bij de zwemlessen. Daar was ook bijna iedereen op tegen. Maar we doen het allemaal maar braaf, omdat het nu eenmaal een regel is. Wanneer zeggen we 'dit gaat te ver'? Gaan we nu weer door, terwijl we weten dat het grote onzin is, 'omdat ze er niks van krijgen' (valt te betwisten)?

Ik denk persoonlijk dat ze de scholen bewust openlaten. De cijfers zullen hoog blijven en dat komt natuuuurlijk door het onderwijs. En hé, wat toevallig nou toch, het vaccin voor kinderen is nét goedgekeurd! Gauw inenten dus, want zij zijn echt de grote besmettingsbron.
    Het haalt verder niks uit, want de kinderen hebben toch nauwelijks kans op een serieus ziektebeeld en daarnaast geven ze het gevaccineerd en al nog steeds door aan hun opa en oma, maar vaccineren zullen we!

Wel toevallig overigens dat elke keer de grootste besmettingsgroep net een vaccin kon krijgen.

Nikki23, Roosje35, Duma en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ook op rijksoverheid staat dat ze dan niet mogen en zich moeten laten testen. Net als volwassenen. Daarna mag je gewoon weer naar buiten. (Als hij negatief is natuurlijk).

babbel1983 vindt dit leuk.
  17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar in dit tempo zijn de meeste kinderen al immuun voordat ze uberhaupt in aanmerking komen voor het vaccin. Als ze graag kinderen willen vaccineren, kunnen ze beter de scholen sluiten en ouders heel bang maken.

MissXray, femkes en cowgirl80 vinden dit leuk.
  18. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.756
    7.302
    113
    Vrouw
    Daar ben ik ook benieuwd naar. Ben het op het forum nog niet tegen gekomen en ga er verder niet naar op zoek. De opvang zal het wel communiceren komende week. Baby en peuter (telkens) testen lijkt me hopelijk niet de bedoeling.

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.992
    113
    Vrouw
    In de mail van onze school staat 3 keer duidelijk vermeld dat een mondkapje een advies is en dus geen verplichting.
    Voor medewerkers op school is een mondkapje in de gangen wel een verplichting.
    Ook hebben ze in de mail gezet dag de kinderen absoluut niet op school getest worden, maar dat de zelftesten ook een advies zijn om thuis te doen.

Mijn kinderen vinden de mondkapjes maar belachelijk en waren blij met het nieuws dat die dingen geen verplichting zijn. Toch krijgen ze maandag een mondkapje mee naar school en dan zien ze ter plekke maar wat ze er mee doen. Aangezien ik al 2 jaar niet meer op school kom, kan ik niet controleren wat ze doen en heb ik er geen invloed op. Mijn mening over mondkapjes aan de kinderen vertellen lijkt mij al helemaal niet verstandig aangezien ik er zelf dus ook niet achter sta. Dus meer dan een mondkapje in hun tas proppen kan en wil ik niet doen.

20. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.992
    113
    Vrouw
    Even gekopieerd van onze bso/kdv locatie:
    • Kinderen tussen de 4 en 12 jaar blijven thuis bij verkoudheidsklachten of een snottebel. Ook bij een milde verkoudheid vragen we je om je kind thuis te houden. Met een negatieve testuitslag kunnen kinderen weer naar de opvang. Kinderen van 0-4 jaar zijn wel welkom op de locatie met lichte verkoudheidsklachten, waarbij het advies aan ouders wel blijft hen thuis te houden met oog op verspreiding van klachten. Heb je twijfels of je kind naar de kinderopvang mag? Kijk dan naar de beslisboom van BOINK.

JupitR vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina