Noodopvang: hoe is het bij jullie georganiseerd?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Luiaard, 21 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luiaard

    Luiaard Lid

    3 jul 2020
    34
    42
    18
    Even uit nieuwsgierigheid, hoe is de noodopvang bij jullie georganiseerd? Zitten de kinderen met zijn allen bij elkaar of per groep? Doen ze veel activiteiten of moeten ze zichzelf maar wat vermaken?

    Zoon kwam vandaag nogal teleurgesteld van de noodopvang. Hij zat met twee anderen en ze deden niet zo heel veel. Het was een vrij lange dag dus en hij vond het oneerlijk dat hij er heen moest. :$ Omdat er bij ons vrij weinig kinderen zijn, vanwege de eis van twee ouders met een cruciaal beroep, had ik er wel wat meer van verwacht moet ik toegeven, in de zin van leuke activiteiten met de kinderen. Morgen zelf maar wat speelgoed mee nemen, dan wordt het al weer wat leuker.

    Geen kritiek verder op onze school, want ze doen het super goed in deze moeilijke tijd. Ik ben gewoon even benieuwd hoe dat bij anderen gaat!
     
  2. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.938
    1.667
    113
    Vrouw
    Zag hier fotos voorbij komen dat ze een boswandeling gedaan hebben. En verder spelen knutselen, net wat ze willen
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  3. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Ik weet het eerlijk gezegd niet, want ze gaan hier donderdag.

    Kreeg wel een mail dat ze op dinsdag gingen gymmen. Vond dat wel erg leuk om te lezen!
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dochter was vandaag de enige op vso en bso, met 7 op de noodopvang. Allemaal bij elkaar. Ze hebben vooral lekker gespeeld. Of verstoppertje spelen met de juf. Lekker spelen in de gymzaal.
    Bso leidster is met haar door het dorp gegaan, alle speeltuintjes af. Dochter heeft een leuke dag gehad zei ze.
     
    Luiaard en Merlino vinden dit leuk.
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Jeetje, wat jammer zeg.. Dan zijn de dagen wel erg lang. Hoe oud is je zoon? Ik zou dan morgen ook speelgoed meegeven!

    Ik heb gisteren en een deel van vandaag noodopvang gedaan. Ik had 12 kleuters (uit 2 groepen) en mocht ze in mijn eigen lokaal opvangen. We hebben gewoon met de picto's op het kiesbord gewerkt, dit geeft de kinderen houvast (dagritme). We hebben veel buiten gespeeld (ja, zelfs met water :cool:), een parcour uitgezet in het speellokaal en in de klas werd er gespeeld en geknutseld. Tijdens het fruit en brood eten voorlezen, we hebben gedanst op KvK liedjes en een extra SchoolTV filmpje gekeken.... Kortom: we hebben heel veel gedaan denk ik.

    Mijn kinderen zitten op een andere school, daar waren ze vandaag alleen. Ze mochten de juffen helpen met het opruimen van de kerstspullen, ze hebben geknutseld, buiten gespeeld etc.
     
    Luiaard, smax en Magnolia29 vinden dit leuk.
  6. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Stond gisteren ook weer in het AD dat ze niet de eis mogen stellen van 2 ouders een cruciaal beroep. De overheid heeft bepaald dat 1 ouder een cruciaal beroep moet hebben.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Op school hier zijn de klassen/jaarlagen gescheiden van elkaar. ‘Gelukkig’ zijn wij nook thuis aan het lesgeven, dus kon ze thuisblijven. Anders mocht ze bij haar vriendin blijven, want hier vond ze netvormig jaar ook echt niet leuk, veel te saai.
     
    Mapje en Luiaard vinden dit leuk.
  8. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.559
    2.543
    113
    Nederland
    Wij mogen gebruik maken van de noodopvang maar mijn man is thuis tot 10 januari, dus tot nu toe niet nodig. Vorige keren zaten alle klassen bij elkaar en ik verwacht niet dat dit veranderd is.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  9. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Op m'n school waar ik o.a. zelf de noodopvang doe, hebben we de bouwen gesplitst. Gr 1/2/3, 4/5 en 6/7/8. Op de dagen dat de vakleerkracht gym werkt, regelen zij een gymles/activiteit in de gymzaal. Verder hebben alle collega's iets gepland om te doen; Koekjes bakken, iets koken, speurtocht, knutselen, andere activiteit. In de bovenbouw staat bijv. een playstation. En verder een beetje het gewone programma; lezen, spelletjes doen, eventueel een taal/rekenopdracht, knutselen, extra naar buiten. Je moet toch wel wat structuur aanbieden, anders duurt de dag vreselijk lang ;)
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    #10 Sado, 21 dec 2021
    Laatst bewerkt: 21 dec 2021
    Misschien een hele stomme vraag maar het heet toch noodopvang?:oops:

    Natuurlijk moeten ze de kinderen niet de hele dag aan hun lot overlaten maar het is volgens mij ook niet zo dat ze een vakantieprogramma’s en tal van activiteiten moeten organiseren?
    In de basis gaat het om het bieden van opvang, zodat jij je beroep in een cruciale sector kan uitoefenen.
     
    Jezz84, tupp, LaLaS en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Dochter komt nu voor de 2de dag thuis met een leuk knutselwerk. Dat is normaal niet op school,ja ze maakt het wel maar dat blijft daar. Verder was het zoals altijd behalve werkjes ( scheelt denk ik dat ze in groep 2 zit) dus veel spelen, buiten en binnen. En eigen speelgoed mee. Haar vriendinnetje is er ook dus ze vermaakt zich prima.

    Bij de BSO is het eigenlijk zoals altijd gegaan.

    Verder zit groep 1 TM 3 samen in de kleuterklassen en de rest samen. Zijn een stuk of 7 kinderen van groep 1 TM groep 3.

    O en ze heeft de kerstversiering opgeruimd, ze kan daar wel opruimen :roflmao:
     
    Luiaard en lovemy2kids vinden dit leuk.
  12. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik ben het hier ook wel mee eens..
    Ik ben zelf leerkracht en moet ook noodopvang verzorgen..
    bij ons is het zo geregeld dat we allemaal maar drie uurtjes hoeven achter elkaar zodat we enthousiast de kinderen kunnen blijven entertainen.. maar wij hebben groot team waardoor we dit kunnen..
    Wij hebben best veel materialen en faciliteiten en hierdoor kunnen we een afwisselend aanbod geven.. maar gaan geen koekjes bakken of iets dergelijks..
    blijven dan toch activiteiten waar wij als leerkrachten het beste mee bekend zijn om te doen in een schoolomgeving en die makkelijk te realiseren zijn; kerstboekje, in de hoeken spelen in de kleuterklas, film kijken, spelen in de speelzaal/buiten, chromebook squla, gezelschapsspelletjes etc..
     
    olleke en Luiaard vinden dit leuk.
  13. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Gisteren waren ze met 3 leerlingen, 2 van mij en 1 ander.
    De oudste is vanaf vandaag thuis, de jongste in overleg met de directrice t/m donderdag ivm kwetsbaar kind en vorige week geen school ivm juf met Corona dus quarantaine. 4 weken geen school is te lang.

    Gisteren is de gymleraar met alle drie druk bezig geweest en heeft allerlei spelletjes gedaan en een boswandeling.
    Je jongste vond het zo leuk dat hij geen tijd had om naar de wc te gaan en dus 2 keer in zijn broek geeft geplast.... zucht.

    Vandaag met een stagiaire gespeeld.
    Hij heeft een leuke dag gehad.
    Ook veel woordspelletjes.

    Na donderdag heeft de jongste ook vakantie.
    .

    Ik vind het fijn dat de jongste op school zit terwijl ik thuis ben met de oudste.

    Het is erg gemoedelijk deze week, behalve als ze naar bed moeten.....
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  14. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    bij mij mogen de oudere kinderen morgen ook helpen met opruimen.. zijn ze altijd heel enthousiast! Thuis nooit hoor ik van ouders!
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  15. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.594
    1.413
    113
    Bij m'n dochter zitten kinderen uit drie klassen samen. Zijn 6 kinderen. Ze knutselen, spelen, en doen herhalingen van de lesstof. Verder heb ik d'r over tosti's en cupcakes gehoord :).
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Koekjes bakken is hier ook meer iets wat de bso doet. Zoals jullie het doen, doen ze het ook zo'n beetje bij ons. Helemaal prima. Dochter was tevreden en vond het juist leuk dat ze op school hele dag mocht spelen, haha.
     
    Mapje en Luiaard vinden dit leuk.
  17. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.770
    5.474
    113
    Hier zat iedereen bij elkaar. De gymmeester heeft het grootste deel van de dag de opvang verzorgd. Dus ze hebben veel buiten gespeeld en allerlei sporten en spelletjes gedaan. Ze konden ook film kijken, knutselen, in speelhoeken spelen en de meester had zijn Playstation mee. Iedereen mocht ook zelf wat meenemen. Dat is tenminste wat ze thuis vertelden. Was in elk geval erg leuk. Ze vonden het vooral bijzonder om met zo weinig op school te zijn en niet te hoeven werken.
     
    Mapje en Luiaard vinden dit leuk.
  18. Luiaard

    Luiaard Lid

    3 jul 2020
    34
    42
    18
    Zoon is 8, maar wel een jongetje dat wat sturing nodig heeft. Kan zichzelf niet zo goed langere tijd vermaken, ook al is er wel materiaal voor. Mooi moment om dat te leren. :p Klinkt leuk! Zo houd je ze wel bezig. :D

    Ja ik las het! Alleen nog geen bericht ontvangen dat het beleid veranderd gaat worden...

    Heb je helemaal gelijk in hoor! Ik had verwacht dat er wat meer actief, gestructureerd werd aangeboden. Er was nu wel wat knutselspul, speelgoed en er konden films gekeken worden. Maargoed, morgen zelf wat meenemen wat hij leuk vindt en zichzelf leren vermaken. Wordt hij ook niet slechter van. ;)
     
  19. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.990
    113
    Vrouw
    Hier is het onderverdeeld in drie groepen, onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Ze doen wat activiteiten, krijgen herhaling van de lesstof, spelen in de gymzaal, enz.
    Toevallig is mijn dochter vanmiddag ook geweest. Wij maken er geen gebruik van en ik was vanmiddag ook gewoon thuis. Maar haar leerkracht was vanmiddag aan de beurt voor de noodopvang en die vroeg vanmorgen (toen ze met mij mee was naar mijn werk in school) of ze smiddags gezellig kwam. Ze is dus gezellig met dr vriendje daarheen geweest en ze heeft genoten, haha. Ze wisselen hier de leiding af per dagdeel overigens.
     
    Luiaard vindt dit leuk.
  20. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Wij hebben een aantal groepen geclusterd. 1/2, 3/4 en 5/6/7/8. In die laatste groep zitten minder kinderen omdat veel daarvan alleen thuis blijven of bij een vriendje/vriendinnetje zijn.

    Als team draaien we allemaal 1 dag de opvang. Ik heb vandaag met een andere kleutercollega de opvang voor de 1/2 groep verzorgd. We staan dus ook samen voor zo’n groepje.

    We stemmen als team af wat we doen en gedaan hebben. De basis is gewoon in eigen groep, en gezamenlijk pakken we ook wat activiteiten op, die we per groep uitvoeren. Zo hebben de kinderen maandag om de beurt cupcakes gebakken en vandaag konden we gymmen en vetbollen maken voor vogels. Ze gaan deze week ook nog kerststukjes maken.

    Ja het is noodopvang. Maar die kinderen kunnen er niks aan doen dat zij daar zitten. Dus maken we er samen gewoon een fijne week van!
     
    Luiaard vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina