Los lopen in de winkel: Hoé doen jullie dat?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Minyaweth, Aug 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Gisteren wat boodschapjes gedaan samen met Vigo. In de supermarkt vind Vigo het nog steeds leuk om in het winkelkarretje te zitten, dus daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van :p
    Na de boodschappen moest ik nog even naar het kruidvat en je mag daar de winkel niet in met je winkelkarretje. Dus optimistsich als ik ben dacht ik dat het wel even kon. Ik hoefde immers maar 'één dingetje te hebben en we konden weer gaan. Dus ik parkeer mijn winkelkarrtje, haal Vigo er uit en zeg dat hij met mij mee moet lopen. Meteen rent hij weg, en raast als een kleine godzilla het hele kruidvat door ;) Hij blijft in principe overal wel van af, of als hij al iets pakt, legt hij het wel weer netjes terug als je hem dat vraagt, dat is het probleem niet.
    Maar voor de rest luisterd hij dus voor geen meter hé! Blijft constant de winkel doorrennen, blijft niet bij me, en owee als het tijd is om wer te gaan!
    Gillen, krijzen, slaan, schoppen, zichzelf op de grond gooien etc. Het zal velen van jullie bekent voorkomen ;)

Maar nu vraag ik me dus af hoe ik hier het beste mee om kan gaan en hoe ik hem het beste kan 'trainen' in het (los)meelopen in de winkel. Gisteren was geen succes (had het zweet in mijn bilnaad staan om hem mee te krijgen :D;)) maar hij zal het toch moeten leren.

Tips en adviezen zijn welkom!!!

2. jacqje

jacqje Lid

Jul 8, 2006
    84
    0
    6
    Ik zat vorige week ook te denken om een topic met dit onderwerp te openen:). Hier vorige week ook met zoontje 'los' het kruidvat in. Geen gegil en ge-ren maar wel overal aan zitten. Je kunt je kont niet keren of even ergens rustig naar kijken of de schappen zijn leeg gehaald. En inderdaad naar mama luisteren? wat is dat? Ik heb geen tips voor je sorry. Ik lees mee. Ik ben benieuwd hoe andere moeders hier mee omgaan.

3. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hihi, moest eigenlijk wel lachen. Kan me voorstellen dat je graag "advies" wilt hebben. Tis niet dat ik dat nu echt kan geven. Zoë zit ook nog graag in het winkelwagentje en bij ons is het kv ook naast de appie. Als ik daar met Zoë te voet naar binnen loop, dan rent ze de ene keer weg en de andere keer blijft ze gewoon staan en weigert mee te lopen, hahaha. Wat soms helpt is haar iets te geven wat ze mag dragen. tandenborstel, tandpasta, deo......... en steeds zeggen dat dat naar de kassa moet. Ik blijf met haar praten en betrek haar erbij, dat helpt een beetje. Maar loslopen is hier ook niet altijd succes. Daarbij is ze soms liever lui dan moe en wil ze gedragen worden, net op het moment dat je alle spullen in je mandje hebt en de andere hand ook nog vol!!!

succes
    twinny

4. Kity

Kity Actief lid

Mar 9, 2007
    325
    0
    0
    Tja, ik vind het zelf niet erg als ze iets uit het schap pakt, als ze het ook maar weer terug zet... (hoewel, die van mij wilde gisteren een pak eieren pakken, dat vond ik dan weer geen goed idee) bij me blijven doet ze wel, aangezien ze erg bang is voor vreemde mensen... ze moet me ook altijd zien, dus hoekje om gaat ze ook niet... Mijn dochter vind het wel leuk om af te rekenen, dus dan geef ik haar gewoon iets in de handen en lopen we samen naar de kassa, waar zij dan de centjes aan de kassajuffrouw mag geven... en daarna doe iets ik in haar zakje, zodat zij het naar de fiets, auto of huis kan brengen...

5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Kylian had laatst ook even zo'n periode in de marskramer, ik heb hem toen gezegd dat daar ook heel veel hoeken waren waar hij voor straf in kon.
    Meneertje keek mij aan, zijn ogen rolden er bijna uit want dat had hij niet verwacht.

Voor de rest valt het met hem nog wel mee (vind ik) hij rent wel eens een gang op en neer (maar dat vind ik niet zo erg), vaak vraag ik hem te helpen, mag hij de boter pakken enz enz en in de kar doen.

Groetjes Anita

6. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    ik hield youame altijd aan de hand vast beloofde ze me dat ze lief kon zijn en bij me bleef kreeg ze wat lekkers (omkopen he ik weet het ):)
    maar zo heeft ze het wel geleerd

met dice hou ik mijn hart vast hij kan nog niet lopen maar is razendsnel met kruipen en probeerd weg te kruiopen voor je als ik hem wil pakken en was laatst al weggekropen van huis hah wat klinkt dat raar ik keek even 2 sec de andere kant op en meneer was al buiten en bijna het hofje al uit:$

7. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    ohja en als youame dan ging liggen krijzen enz op de grond die ik der gewoon gaan en zei dat ik wegging en dat ik hier geen zin in had en ging ergens staan waar ik haar wel kon zien en zij mij niet

8. bambino

bambino Bekend lid

Aug 2, 2006
    965
    0
    0
    Kan je niet echt helpen, want Maud heeft dit eigenlijk nooit gedaan, maar wat ik doe is zeggen wat ik ga doe bij het kv en haar laten helpen met zoeken. Haar dus betrekken bij wat ik doe. Bij de kassa mag ze ook wat afgeven enz.......... Dit maakt denk ik voor haar "het bij mama blijven" ook leuk....

9. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Dat Vigo spulletjes uit het schap pakt (als hij dat al doet) vind ik ook niet erg. Hij legt het altijd weer netjes terug als ik het hem vraag dus daar zit het probleem ook niet. Ook mag hij van mij rustig het gangpad doorrennen, maar ik wil hem wél graag in mijn zicht houden! En dat vertikt meneertje dus, want hij maakt er een spelletje van. Als ik hem vraag om bij mij (in de buurt) te blijven dan is het hek gewoon van de dam en begint hij als een dolle door de winkel te rennen hahahaha. Op zich heb ik dáár ook niet al te veel moeite mee (hoewel ik het liever niet heb natuurlijk) maar het is vooral het punt van weer weg uit de winkel gaan wat voor problemen zorgt. Tot aan huis is hij dan één grote driftkikker en laat zich constant op de grond vallen of rent weer weg.

Ik kan wel eens proberen om iets aan hem te geven en dat hij dat mag afrekenen ofzo. Dat heb ik nog nooit geprobeerd.

10. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter loopt ook los rond in de supermarkt, ze blijft trouw bij me tot dat we het pad van de honden en katten voer in gaan daar blijft ze staan en moet ze alles bekijken en het liefst alle honden en katten op de verpakkingen een kusje geven , hebben we dat ritueel gehad dan ziet ze de boekjes afdeling en staat ze er zo lang te turen dat ze dora of tot en sasa (zandkasteel) heeft gevonden, voor dat we weg zijn zijn we alweer een eeuwigheid verder.
    dan neemt ze na het betalen een sprint richting bakker en slager en duikt als het ff kan achter de toon bank , heeft ze de buit binnen rent ze weer terug moet ze weer langs opa en oma (hebben een stomerij in het winel centrum).
    al met al ben ik vaak langer bezig met achter haar aan het lopen dan met me boodschappen doen.

sinds ze los kan lopen (nu bijna 2 mnd) wil ze niet meer in de winkelwagen of in dr buggy ze wil alleen maar lopen.
    zolang ik er overzicht over heb mag het maar is het te druk moet ze of in de winkelwagen of aan de hand mee lopen.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,249
    36,045
    113
    Ik geef jesper ook altijd iets wat hij dan mag gaan betalen. Hij geeft het zelf aan de cassiere en die geven hem dan ook vaak het tasje mee, vind hij geweldig leuk en sindsdien luistert hij een stuk beter.

12. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    phoe, moeilijk! ik heb geen ervaring met mijn eigen kind nog, omdat ze nog maar 7 maanden is.... maar misschien heb je toch wat aan mijn antwoord.... Ik heb wel vaak met een kinderdagverblijf en later met mijn werk (klas van de basisschool) uitstapjes gemaakt.

Duidelijke afspraken maken, liefst positief geformuleerd: dus niet ik wil niet dat je weg loopt, maar: in de winkel blijf je bij mama. Mama wil je kunnen zien. Of iets anders, bijv je mag tot de hoek oid, wat daar past en wat jij oke vindt.

Als je in de winkel bent en het gaat goed: benoemen. Wat doe je het goed, wat knap etc. prijs hem de hemel in...! Begin daar al mee zodra het de eerste stap goed gaat. Het klinkt overdreven, maar zo geef je hem aandacht, bevestig je dat hij het kan en zorg je voor een prettige sfeer. Mocht hij dan toch de benen nemen probeer dan te herinneren: denk je eraan: je mag tot daar of daar....

Als hij niet bij je blijft, zou ik hem bij je nemen en dan zijn hand vast houden:ik wil dat je bij me blijft. Je mag best streng zijn dan! Hij gaat misschien de hele boel op stelten zetten... maar bedenk je als je toegeeft, dan doet ie dat de volgende keer weer....

In het begin zal het misschien niet leuk zijn, maar na een paar keer zal hij hoop ik eieren voor zijn geld kiezen: wel bij mama in de buurt blijven maar dan mag ie 'los', anders bij mama aan de hand.

En ik denk dat afleiden helpt, zoals al beschreven: geef hem een taakje als helpen met het mandje/ iets bij de kassa geven, de spullen in het mandje doen.

Als het dan gelukt is vertel je hem weer hoe goed/knap/super e.d.

De eerste paar keer misschien beter een kort bezoekje, dan is de kans het grootst op een succeservaring.

Zet 'm op, ik hoop dat je er wat aan hebt hoor!

Groetjes, Sas

13. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    o en ik lees net ook over het weggaan, misschien helpt het hem als je op tijd aangeeft dat je naar de kassa gaat. misschien is er iets in de winkel waar hij altijd even graag wil kijken, of idd helpen met betalen. en ook dan: als het goed gaat, benoemen! Wat vind mama het fijn dat je helpt met betalen zeg! Draag je het tasje voor mama?

Als het goed gaat, mag hij misschien als beloning een keertje van de glijbaan voor jullie naar huis gaan (als die er is, anders misschien wat anders?)

14. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier is het zo dat Justin best los mag lopen (klinkt gek) maar als hij als een dolledwaas overal heen rent ben ik resoluut en gaat hij of aan mijn hand of in de winkelwagen/buggy.

15. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Mijn meisje mag loslopen in de winkel. Mag zelf ook iets gaan betalen, dat werk ook goed, mama helpen.
    Rent ze wel weg krijgt ze 1 waarschuwing dat als ze nog een keer niet luistert ze een hand moet geven en daar hou ik me aan. Als ze dan gaan bleren en schreeuwen... jammer dan ik zit er niet mee. Andere mensen kunnen dan wel eens reageren... aahhh wat zielig, moet jij mama's hand vasthouden??' das wel heel iritant..

16. toet

toet Fanatiek lid

Apr 7, 2006
    1,802
    0
    0
    Ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben:)...met Sophie boodschappen doen is echt drama,of ik nou in een winkel ben of gewoon in de stad loopt,ze is net bambi...huppelt en rent overal heen en kijk niet om waar ik ben ofzo...met een kinderwinkelwagentje rent ze door heel de appie heen tegen iedereen ze enkels aan....vreselijk...
    Gelukkig heb ik nog een dupwagen,en telkens als ze niet luisterd zet ik haar daarin ( het is natuurlijk wel gillen-krijsen ) maar jammer dan,dan moet ze maar luisteren...!!!
    Elke keer leg ik haar uit,we gaan boodschappen doen,en je moet wel bij mama blijven en niet rennen enzo...en dan vraag ik ga jij naar mama luisteren en dan zegt ze volmondig jaaaaa....nou niet dus...hopelijk gaat ze snel eens luisteren...
    Heb ook al geprobeerd van als jij luisterd mag je op het paardje of mag je een toetje uitzoeken maar ook dat werkt niet...;)

17. kikker2

kikker2 Bekend lid

Jun 8, 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Wat hier werkt is je verplaatsen in je kind, wat een feest zo'n grote winkel, waar je kan hollen, dingen aanraken enz. en waarom raak jij wel dingen aan en mag hij dat niet?
    Ik maakte inderdaad van te voren afspraken,je kind ook alten herhalen wat je hebt afgesproken en vertelde mijn dochter ook wat we nodig hadden, en dat ik niet wist waar dat lag, of ze ook kon helpen zoeken? daarna ook met haar de winkel door: als je bij mamma blijft kunnen we straks iets bekijken wat jij leuk vind.( hoef je niet meteen te kopen, bekijken hielp hier al.)
    Gaat het niet, gewoon de buggy meenemen, dat is natuurlijk niet leuk, als hij volgende keer kan luisteren, mag hij weer lopen, anders in de buggy.

18. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Haha, om deze reden ga ik alleen maar naar winkels waar de buggy wel naar binnen mag/kan...

19. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Oh, wat heerlijk om te lezen, heb hartelijk moeten lachen maar oh, oh, wat een herkenbaarheid!!!!

Toen onze dochter kleiner was (lees: nog niet kon lopen en braaf in de winkelwagen bleef) was boodschappen doen echt een koekie. Maar nu...?? OMG. Zoals altijd doe ik op vrijdag boodschappen en volgens mij denken ze bij de Appie, als wij binnen komen; 'Oh oh...'. Dan begint het hoor, mevrouw wilt niet in de winkelwagen, zodra ik haar er wél in heb gaat ze eruit klimmen, als ze er dan eindelijk inzit laadt ze de hele wagen vol (wat moet ik met 100 tomaten??) en wordt ze boos als ik het weer terugleg. Om maar even een voorbeeld te noemen...

Ik heb echt al van alles geprobeerd; kinderwagen mee (krijsen met 100 decibel natuurlijk), koekje / drinken / broodje geven, meelopen (werkt uberhaupt niet), voor de televisie zetten (rent ze weer weg), mama helpen, zelf betalen bij de kassa etc etc. Maar helaas, ik ben 'gedoemd' om met een krijsend kind boodschappen te doen en heb helaas niet dé tip!

Als we naar het Kruidvat gaan wilt ze trouwens zelf een mandje die ze vervolgens helemaal vol laadt (uiteindelijk zet ze het wel weer terug, dat moet ik haar wel nageven), alleen zo jammer dat het 'mandje-principe' weer niet bij de AH werkt... hmmmm.

Ik ga dit topic gewoon erg goed in de gaten houden!!!!

Liefs,

Fem

20. kikker2

kikker2 Bekend lid

Jun 8, 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    even een aanvulling en misschien een troost, als ze ouder worden word het makkelijker:D;)

Share This Page