Welk mondkapje meest comfortabel?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Vinexkindje, 21 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik wil voor mijn werk een wasbaar mondkapje aanschaffen maar er zijn heel veel aanbieders en ik zie ook verschillen in vorm en stof etc. Heeft iemand van jullie al meerdere soorten geprobeerd en heeft tips waar ik op moet letten of linkjes naar goede aanbieders?

2. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    In ieder geval geen fleece masker, die beschermen blijkbaar niet. Ik heb, als reserve, een rekbaar masker van Lidl, maar dat zit veel warmer dan de weggooimaskers.

3. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik heb er een paar van Van Hoofs stoffen. Prima mondkapjes. Leuke prints ook.

GroeneBomen vindt dit leuk.
  4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Er zijn studies gedaan naar stoffen van mondkapjes.

Als je er 1 kan laten maken ( bijvoorbeeld bij een kledingmaker in je woonplaats) dan kun je het beste kiezen voor buitenstof quilt katoen met daarna 2 lagen zijde of chiffon. Die samenstelling is het beste getest als meest effectief. Komt het meest dichtbij een mondkapje die ze in de zorg gebruiken.
    Zijn ook erg fijn te dragen en ademt heel goed.

Rekbare stoffen zijn allemaal niet zo goed.

TanjaK vindt dit leuk.
  5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Het zijn allemaal ondingen en qua bescherming voor jezelf doen ze niets.
    Wij hadden als eerste dubbellaags van een soort lycra stof, bloedheet en als je iets harder ademt zuig je die stof als het ware je neus in.
    Daarna hier in Spanje dunnere gekocht die een soort voorgevormde snavel effect hebben. Dat zit al een stukje beter en minder warm. Voor die €2 zat er al een filter in en krijg je 2 losse filters er nog bij.

6. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik hoef ook zelf niet beschermd te worden hoor maar het wordt verplicht dus ik zal me eraan moeten conformeren. Maar je tips over die snavelvorm is wel goed! Ik zag inderdaad verschillende vormen voorbij komen. En dus niet te dikke stof en niet rekbaar.

7. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Top, ga ik opzoeken!

8. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik heb ze besteld hoor! Bedankt voor de tip! :)

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Ik heb ze van de hema, wat een zweet dingen zijn dat zeg:|

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik maak ze zelf, kost niet veel moeite, als je overweg kan met een naaimachine dan, met de hand kan ook maar is ff wat langer werk. Zeeman heeft momenteel rond elastiek 5 meter voor 69 cent ofzo bij de kassa liggen, die kan op 60 graden en is perfect voor mondmaskers.

Heb ook wegwerp in de auto liggen en nog van de coop, soort lycra. Ik draag ze stug als ik naar de supermarkt moet of t winkelcentrum niet kan ontwijken. Geen enkel probleem mee. Die lycra krijg je wat flapoortjes van, maar stof is best fijn, rekt wel dus ik gooi er maar een filter in. Man (brildragend) heeft met die weinig problemen.

Modellen met een naad door t midden zijn niet ideaal, vormnaadjes voor de neus en kin is prima. De katoenstoffen met plooien (beetje model als de wegwerp) bevallen hier het beste. Als je brildrager bent schijnt met touwtjes knopen het fijner te zijn dan elastiekjes (aldus mijn man).

Je kan evt een atelier vragen of ze die voor je willen maken, als je wel iets specifieks wilt maar het niet kan vinden of kan maken. Patroon kan je ophalen op de belgische website maakjemondmasker.be.

Voor diy projecten: Zou alleen niet een katoen 150 gram met een buitenstof van zo'n action bedrukt katoen lapje (voor diy projecten zo'n setje met verschillende lapjes) combineren.

Die had ik als test gemaakt en dat is vele malen oncomfortabeler dan hetzelfde model in tweelaags 150 gram wit katoen (vraag me alleen niet waarom).

11. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    De stoffen kapjes die ik net gekocht hebben ook ruimte voor een filter, maar wat voor filter doe je er dan in? Ik zie die nergens hier te koop en heb geen idee wat ik er zelf in zou kunnen doen.

12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Kruidvat verkoopt filters maar stuk keukenrol kan ook

13. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Kruidvat hebben we niet in Griekenland maar keukenrollen genoeg!

14. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Dan hebben ze bij de apotheek vast en zeker filters. Sommige winkels hebben ze hier ook, dus misschien even zo nu en dan een kijkje nemen bij het rek met mondmaskers.

TanjaK vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Koffiefilter, keukenpapier en officieel zou er een 2.5pm filter in kunnen. Kruidvat hier verkoopt ze (20 voor 10.00 ofzo? Best aan de prijs) maar daar heb je in Griekenland, las ik, niet zo veel aan.

Anderen pakken stofzuigerzakfilters maar ik weet niet of ik die nou voor mn neus en dus longen zou willen hebben. Je ademt er tenslotte ook door in.

Vitamientjuh en TanjaK vinden dit leuk.
  16. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg

Bijgevoegde bestanden:

17. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    @MaMa Prima, ga jij even met je stoffen mondkapje een paar dagen patiënten die in isolatie voor bijvoorbeeld open TBC, ebola of corona verplegen?
    Of zet je die patiënten liever zelf een stoffen mondkapje op zodat jij niets hoeft te dragen?
    Succes! :thumup:

nelta en Zuul vinden dit leuk.
  18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw

Eeeuhm..... Apart dat mensen steeds met deze plaatjes aan komen zetten met piesende mensen en dit dan als reden gebruiken dat mondkapjes beschermen. Echt appels met peren vergelijken.
    Iemand die in z'n broek piest is heeeeeel wat anders dan iemand die door een mondkapje ademt of met kracht hoest. Als jij in je broek piest dan wordt je broek nat maar er dwarrelt /spettert verder niks door de lucht.
    Als je hoest/ademt/niest dan wordt de lucht toch met enige kracht door het mondkapje heen geblazen. Wat vervolgens in de lucht dwarrelt.

nelta en Zuul vinden dit leuk.
  19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hé apart, hij pakt quotes niet mee.....

20. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dat probleem had ik inderdaad ook al.

Waarschijnlijk vond zp 1 dom plaatje al genoeg en hoeft het geen 2e keer herhaald te worden. ;)

Whysteria vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina