O dat vond ik zo'n vreselijk overdreven stuk. En ik denk ook hartstikke fake, maar dat doet er verder niet toe. We kunnen bij alles wat niet leuk is nu wel zeggen: goh gelukkig dat we niet in de oorlog hoeven vechten Jongeren van nu kunnen toch helemaal niks met zo'n stuk. Bovendien trok de betreffende man zich als puber ook niks van aan.
En ik heb reacties van de kinderen op deze brief gelezen die ik dan weer mooi vond. Ik weet alleen niet meer waar. Het komt erop neer dat het niet fatsoenlijk hun middelbare schooltijd kunnen afmaken ook zijn consequenties heeft.
Ja weet je: Natuurlijk is oorlog 100x erger. Ik heb mij in het begin juist boos gemaakt om mensen die dit met oorlog vergeleken. Maar dit soort acties zoals die brief vind ik gewoon te flauw voor woorden.
Een oorlog van 75 jaar terug is dan misschien geen goede vergelijking. Aan de andere kant valt er wel genoeg te relativeren. In NL hebben de kinderen/pubers het echt zo slecht nog niet. Zat landen waar de regels veel strenger zijn, kinderen maanden zijn ‘opgehokt’ (Spanje), jongeren nog gewoon verplicht in dienst moeten (Israel), waar wel oorlog is (te veel om te noemen), terwijl ze hier gewoon wel naar buiten konden. Ik zie zoveel jongeren om me heen die gewoon hun goddelijke gang gaan en waar hen geen strobreed in de weg wordt gelegd. En ja, misschien gaat elke vergelijking wel mank, maar ik ben van mening dat de jeugd soms ook wel een beetje te veel gepamperd wordt. De tijd zal het uitwijzen, maar de regels waarmee we letten op elkaars gezondheid? Ik hoop dat deze generatie ervan leert om bepaalde dingen beter in perspectief te plaatsen en te relativeren.
Mijn grootouders hebben oorlog meegemaakt. Mijn opa was een militair die leiding aan zijn eenheid gaf. Ik heb zijn verhalen gehoord inclusief een stuk dat hij bijna zelfmoord had gepleegd omdat de verantwoordelijkheid voor andere mensen hem teveel werdt. Hij was 21 jaar toen. Het is niet te vergelijken met nu. Ik wil hier eigenlijk niet reageren in deze discussie omdat het aan mensen die het niet begrijpen toch niet uit te leggen valt. Dat heb ik al een tijd terug gemerkt. Je krijgt bijzonder empathische reacties in de trend het is goed voor je kind om te leren aanpassen, ze zijn allemaal al zo vervend, kinderen hebben daar toch geen last van etc. Gelukkig weet ik het beter en weet onze hulpverlening het beter. Wij gaan van dit schooljaar een mooi jaar maken en ik hoop voor iedereen dat corona daar zo min mogelijk invloed op zal hebben... Lol ik zie net een reactie boven mij “de kinderen hebben het zo slecht nog niet” en je moet leren relativeren. Weg ben ik nu.
Er zijn altijd uitzonderingen. En de problematiek bij kinderen die er echt klachten aan overhouden, zal ik zeker niet bagatelliseren. Maar op mijn school zie ik zeker ook mooie ontwikkelingen die samenhangen met de regels omtrent corona. edit: En dan bedoel ik bijvoorbeeld de creativiteit die naar boven komt, het denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Bepaalde initiatieven die bedacht en genomen worden. Ja denk ik dan, de jeugd is voor een groot deel flexibel. En ik denk oprecht dat dit hen later verder brengt in de maatschappij. Maar natuurlijk moeten we oog houden voor de kinderen die klachten ontwikkelen. Natuurlijk!
Ik word echt heel recalcitrant van dit soort opmerkingen om heel eerlijk te zijn. Het ergste dat je kan overkomen? Dus het hele land kan maar lekker de corona krijgen omdat het zo zwaar is voor de jeugd. Stelletje verwende apen zijn het dat ze niet kunnen schakelen naar iets moeten doen omdat het belangrijk is voor het algemeen belang. Je gaat er niet dood van hoor, van een mondkapje. Overigens niet de schuld van die jongeren dat ze er zo instaan. Al dat geaai en gepaai met opvoeding van tegenwoordig. Dit is soort van het resultaat.
@suus1983 Dan heb je het over een keuze vanuit de school. Maar een persoonlijke keuze is er niet als alle scholen dit gaan doen. Bij het ov kan je makkelijker kiezen om het maar te ontlopen. School is verplicht en het zijn toch heel wat uren op een dag. Ik ben er ook niet tegen of zo. Ik zou ook niet willen dat ze dit niet zouden doen als ik een kind had gehad van die leeftijd. Als het zou kunnen helpen is het de moeite van het proberen waard. Maar als het voor iemand te ver gaat dan zou het wel fijn zijn als er een alternatief is. Ik word bijvoorbeeld benauwd van het dragen van een sjaal. Ik kan mij voorstellen dat sommige dat kunnen hebben bij het dragen van een mondkapje. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor de concentratie. Ik doel hiermee dus niet op een grote groep.
Het is niet zo dat een mondkapje DE oplossing is voor corona en dus ook niet zo dat als deze maatregel er niet als het hele land covid krijgt. Als dat wel zo was zou ik het met je eens zijn. Ik vind het vooral bijzonder dat scholen dit op eigen houtje besluiten.
Nou, mijn opvoeding was allesbehalve 'geaai en gepaai' hoor. Mijn ouders hadden allebei als kind de oorlog en hongerwinter meegemaakt, die waren niet zo soft. Wat niet wegneemt dat ik als puber mega onzeker was, en toch al niet zo lekker in de groep lag. Voor mij zou een mondkapje, naast mijn bril en overgewicht, inderdaad behoorlijk vervelend zijn geweest. Het gaat natuurlijk ook niet alleen om het mondkapje. Net zoals de hele coronacrisis niet alleen draait om het hele kleine percentage mensen dat ernstig ziek wordt van het virus. Er worden stukje bij beetje meer maatregelen doorgevoerd (vaak compleet onlogische) en onzekerheid gekweekt bij mensen (jong en oud) over hoe de toekomst zal verlopen. Welke restricties er nog zullen volgen, hoe lang die gaan duren enz. Sommigen vinden dat blijkbaar helemaal prima, maar anderen gaan daar minder makkelijk mee om. Om nou de hele jongere generatie op basis van 1 losse opmerking hier op ZP als 'verwende apen' te bestempelen gaat wel een beetje ver.
Ik had het niet over jouw generatie maar meer over de huidige generatie jongeren. En ik snap dat het allemaal niet leuk is. Maar heel eerlijk iedereen is zoekende naar een manier waarop we dit met zn alle de kiem in kunnen smoren. En als daar dan een plicht tot mondkapjes komt op bepaalde plekken dan is het niet anders. En als je serieus een complex overhoudt daaraan had je het waarschijnlijk ook van wat anders gekregen. Overigens vind ik wel dat ze ook wat met de mogelijkheid van spatschermen mogen onderzoeken. Hebben ze in de horeca ook en ziet er niet heel storend uit. En om dan toch even terug te komen op je punt dat het jou extra onzeker had gemaakt? Waarom? Want ook de populaire pestkoppen hadden er een moeten dragen.
Hier echt mee eens. Er zijn verdorie tieners in de wereld die helemaal niks hebben...laat staan een jeugd. Arme landen et cetera... En die vergelijking mag je wel maken want dezelfde tijd en dezelfde leeftijd.
Ja, daar heb je wel een goed punt inderdaad . Ik denk alleen niet dat het pestkopperige gedrag ermee gestopt zou zijn. Plus dat zij dan waarschijnlijk met retedure Lacoste kapjes aan zouden komen (het was nogal een kakschool) en ik met iets sufs van de Zeeman ofzo .
Hé, superhippe fashionista’s hoor, bij de Zeeman! https://www.adformatie.nl/design/zeeman-volgt-louis-vuitton-komt-met-tas-voor-fashionistas
Voor leerlingen die om medische redenen geen mondkapjes kunnen dragen, zal heus een uitzondering gemaakt worden. Ouders van die kinderen kunnen daar prima contact over opnemen met de school en eventueel een bewijs meekrijgen van de huisarts.
Dat klopt, bij ongeveer 3/4 van de scholen is het in orde. Die hoeven dus niks te doen. Dat is heel fijn voor die scholen. Maar het stukje 'het kan wel' lijkt me kort door de bocht. Dat er scholen zijn die geen probleem hebben, betekent niet dat die andere 1750 gebouwen binnen nu en enkele weken ook aangepast kunnen zijn.
Vanochtend stond in Trouw deze foto. Mijn zoontje van 5 was heel blij dat hij niet in Thailand woont toen hij de foto zag. Moest wel direct aan jouw foto van het schoolplein denken.