Wij mogen ook op het plein wachten. Als je iedereen erbuiten laat wachten word de 1,5 meter afstand onderling juist lastiger dus nu staan de ouders verdeelt op en buiten het schoolplein. Ouders mogen nog steeds de school niet in (uitzondering voor luizenpluizere, bibliotheek moeders enz). Voor de vakantie mochten die er ook niet in, anderen externen als stagiaires en de schoolmaatschappelijk werker bijv ook niet. Dat mag nu wel weer. Maar super streng waren ze ook niet. Want ik ben de laatste school week wel nog met 3 andere moeders in school geweest om het lokaal van groep 8 voor het afscheid te versieren bijvoorbeeld en dat was geen probleem maar toen waren de leerlingen van die klas zelf niet aanwezig.
Ik las dit en dacht, oeh weet wat je zegt, deze ligt vaak nogal gevoelig! Buiten dat stukje vakantie ben ik het met je eens dat docenten op de basisschool zo goed als geen risico lopen nu bewezen is dat kinderen zo goed als niet bijdragen aan de verspreiding van dit virus. Als ze zelf met collega's 1,5 meter afstand houden wat goed te doen is volgens mij lopen docenten van alle beroepen juist het minste risico.
Ja zolang die afstand gewaarborgd wordt is er niets aan de hand. Ik zet niet bij alle patiënten een mondkapje op. Als iemand enkel voor een injectie in zijn bil/ bovenbeen komt dan doe ik het niet. Dat contact is zo vluchtig evenals het meten van de bloeddruk. Bij het uitspuiten van oren doe ik het wel omdat ik dan heel dicht bij het gezicht werk en soms best wel even bezig ben, Pas moest ik hechtingen verwijderen van iemand zijn hoofd en die man zat op zijn praatstoel en toen heb ik hem ook maar even opgezet
Ik ben het wel met Anouk eens. Ik Vind dat beeldbellen ook vervelend en niet omdat het nieuw is. Maar vooral voor een gesprek met de docent en dochter vind ik dat face to face toch veel fijner dan via de iPad. Dochter heeft echt moeite haar aandacht bij een beeldbel gesprek te houden terwijl ze face to face gewoon goed mee doet aan zo een gesprek. Als het niet anders kan is dat beeldbellen een prima alternatief maar volgens mij zijn er nog genoeg andere opties zoals bijvoorbeeld het gesprek buiten voeren of wel in het klaslokaal maar op gepaste afstand en desnoods dan met mondkapjes en handschoenen aan bij de ouders. Zodat verspreiding voor ouders die daarna komen beperkt word.
Dat is bij ons het probleem. Buiten het schoolplein om is er niet genoeg ruimte. En toch mag je niet op het plein. De klassen komen om de beurt. Maar de klassen zelf hebben geen vaste tijd. De kinderen komen dus niet in contact met de andere klassen. Maar ondertussen staan de ouders van die verschillende klassen dicht bij elkaar. Ze hebben al aangegeven dat het continu rooster komend jaar weer vervalt.
Ah zo! Ja ik begrijp je heel goed hoor! Misschien kan de juf het eventueel (als meelopen niet kan) een filmpje maken in de klas met de kinderen. Heb ik ook gedaan toen de school weer open ging. Regelmatig gefilmd en verstuurd naar de ouders. Werd heel leuk ontvangen! En inderdaad, jouw dochter zal daar hoogstwaarschijnlijk echt niet op die manier mee bezig zijn hoor. Die ziet gewoon een nieuw kindje met een ouder. En gaat zelf lekker verder spelen haha! Juf of jij kunnen het prima uitleggen mocht ze ernaar vragen. Het is een nieuw kindje dus papa of mama loopt even mee. Mocht ze vragen waarom het bij haar anders ging (als ze het überhaupt nog kan herinneren) kan je natuurlijk uitleggen waarom dit was. Kleuters begrijpen stiekem heel veel!
Hoorde vandaag van mijn zus dat nichtje straks na de zomervakantie ook met mondkapje naar school moet. Geld niet voor de hele school alleen de bovenbouw. Dus 1-2-3 havo / vwo hoeven geen kapje op en 4-5-6 havo / vwo wel. En andere nichtje (2ling) die naar het mbo gaat die hoeft dan weer geen mondkapje op terwijl de gemiddelde leeftijd op de school veel hoger ligt. Vind dat zo gek. Is toch niet in de persconferentie besproken of daarna nog aangepast qua advies en gecommuniceert in de media dat dit nodig is voor die leeftijdsgroep?
Meerwaarde van face to face vind ik het persoonlijke aspect. Vind videobellen alles behalve persoonlijk. Voel me tot nu toe ook totaal niet betrokken bij de klas van dochter omdat ik tot nu toe het persoonlijke contact met de docent volledig mis.
Dit is ook de reden dat bij ons ouders nog niet naar binnen mogen en gesprekken aan het begin online plaatsvinden. Ze willen het risico niet lopen dat leerkrachten besmet raken en er klassen naar huis gestuurd moeten worden (veel te weinig invallers). Daarnaast zijn leerkrachten die in de risicogroep vallen na de vakantie ook weer volledig aan het werk en willen ze geen extra risico nemen hierbij. Ik denk dat elke leerkracht en ouder het liefst weer wil dat ouders de scholen binnen mogen en gesprekken gewoon plaats kunnen vinden. Maar je neemt daarbij wel een risico. Een risico die uiteindelijk weer ten koste kan gaan van kinderen die dan weer thuiszitten. Mensen met andere beroepen lopen ook risico. Winkelpersoneel, huisartsen, contactberoepen etc. Maar het gaat nu om kinderen die weer de dupe kunnen worden. En tuurlijk, er kan bij wijze van 3 meter afstand worden gehouden. Maar we weten allemaal dat er mensen zijn die het niet zo nauw nemen met de regels. Die toch verkouden komen, die toch even te dichtbij komen, overal aanzitten etc. Ik denk dat het voor directie/schoolbesturen een hele moeilijke beslissing is (bij ons zeker. Het contact met veel ouders is moeizaam. Laat staan online) maar wel weloverwogen.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar is het niet zo dat er op middelbare scholen nu gewoon weer iedereen mag komen (volle klassen) omdat er geen 1.5 meter afstand genomen hoeft te worden tussen leerlingen. En op het mbo/hbo/universiteit wel die 1.5 meter geldt dus er geen volle klassen zijn?
Bij ons komen de klassen ook niet het schoolplein op. De kinderen vertrekken vanuit het lokaal (zonder de juf) naar de kapstok en uitgang en komen dus niet gezamenlijk naar buiten als klas. De school heeft 2 officiële in en uitgangen. Voor corona was er 1 voor de kleuters en 1 voor de rest van de school. Nu is er 1 voor groep 3/4/5 en 1 voor groep 6/7/8. De kleuterklas heeft ook een deur grenzend aan het kleuterschoolplein dus dus kleuters worden nu daar opgehaald. Brengen nog wel bij de reguliere ingang. Normaal kwam de kleuterjuf met de gehele klas naar buiten via de reguliere uitgang maar nu kijkt ze vanuit de deuropening in de klas welke ouder ze ziet en die kleuter mag dan het lokaal via het kleuterplein verlaten. De kleuters kunnen nu ook vanaf 10 minuten voor einde schooltijd al worden opgehaald (dus die ouders komen al verspreid over 10 minuten) en zo kunnen ze weer op tijd bij de andere uitgangen voor broertjes en zusjes staan. Groep 3 en 6 gaan 5 minuten eerder dan normaal uit en de andere klassen volgen daar een beetje omstebeurt op, docent kijkt even in de gang of het al rustig is bij de kapstok en laat dan groep 4 en groep 7 gaan, en daarna hetzelfde met groep 5 en groep 8.
Dat er op de middelbare scholen volle klassen zijn omdat 1,5 meter niet nodig is dat klopt ja, hoe dat op het mbo/hbo/uni zit dat weet ik niet. Zou best kunnen dat dat jij zegt van halve klassen het verschil maakt. Maar dan nog vind ik het raar dat 1 middelbare school ervoor kiest de bovenbouw wel met mondkapjes naar school te laten komen en de onderbouw niet.
Tja, we zullen het hierover niet eens worden vrees is. Zo’n beetje de hele maatschappij whatsappt en facebookt zich suf. Er wordt al maanden massaal gebruik gemaakt van allerlei vormen van videobellen, via whatsapp, zoom, hang-outs, teams en weet ik veel wat nog meer. Maar als het gaat om een oudergesprek is het ineens ‘te ingewikkeld’ of ‘onpersoonlijk’. Maar er wordt dan wel gezegd dat ouders maar op 5 meter afstand moeten gaan zitten, met een spatscherm ertussen en / of een mondkapje op. Want dat is niet onpersoonlijk? Uhm, oké. Dan heb ik toch andere ideeën over wat onpersoonlijk of ingewikkeld is. Het advies van de overheid is nog steeds ‘vermijd drukte’ en ‘als je kunt thuiswerken, werk dan thuis’. Dus wel thuis werken, maar vervolgens naar school komen voor een live gesprek. Waarom? Het is niet nodig en voegt echt niks toe. Volgens mij lees ik steeds op dit forum dat wat er ook nog aan maatregelen komt, het merendeel van de mensen echt als prioriteit heeft om het onderwijs vooral door te laten gaan. Slechts een enkeling is het daar niet mee eens. Maar vervolgens maken mensen er een probleem van als juist de school de RIVM adviezen zo goed mogelijk in praktijk probeert te brengen door zo min mogelijk mensen toe te laten. En natuurlijk kun je met allerlei kunstgrepen je best doen om het risico te verkleinen. Maar dat is de theorie. Vervolgens komt de praktijk. In de praktijk loopt er eens een gesprek uit en dan staan ouders op de gang te wachten, ik hoef maar even op het schoolplein of langs de lijn van het voetbalveld te kijken om te zien wat er dan gebeurt; lekker kletsen, geen afstand. En de ene ouder zet geen mondkapje op, want het RIVM heeft toch steeds gezegd dat die niet helpen. En de volgende ouder houdt zich niet aan de afstandsregel, want dat heeft Maurice de Hond gezegd. Ik meen dit serieus, tijdens de afscheidsavond van groep 8 kwam er ineens een vader op me af en die gaf me een knuffel. Sorry dat ik er weinig vertrouwen in heb dat als ik 60 volwassenen uitnodig, dat ze zich dan ook alle 60 aan die richtlijnen zullen houden. Als het nodig is, dan is het maar zo. Maar het is niet nodig. Er zijn prachtige alternatieven. Waarom zou je dan tegen de geldende richtlijnen ingaan en toch allerlei risico’s nemen. En ja, natuurlijk zijn er beroepen waar mensen meer risico lopen. Maar daar is dan blijkbaar geen alternatief. Dat wil niet zeggen dat je op andere plekken dan maar diezelfde risico’s moet nemen. In tegendeel juist; daar waar je op de ene plek wat meer toelaat en meer risico’s neemt, zul je juist op andere plekken wat voorzichtiger moeten zijn. Zie het als een domino opstelling waar je af en toe een paar steentjes tussenuit laat. Op hoe meer plaatsen je zo’n ‘stop’ inbouwt, hoe minder last je ervan hebt als er ergens toch een steentje omvalt. En als we dan met zijn allen zo graag de scholen open willen houden, laten we dan vooral zo min mogelijk mensen die scholen inhalen. Echt hoor; ik heb er ontzettend veel voor over om ervoor te zorgen dat ik mijn leerlingen (jullie kinderen!) onderwijs kan bieden. Ik heb mijn vakantie aangepast, stop zolang dit duurt met sporten, beperk mijn contacten. En dat vind ik prima, want het laatste wat ik wil is dat ik besmet word of contact heb met een patiënt want daar dupeer ik mijn leerlingen en hun ouders mee. En dat doe ik allemaal met liefde. Maar ik vind het we raar dat ik in mijn privéleven allerlei aanpassingen doe en dat er dan vervolgens een stoet van 60 ouders bij me langs moet komen omdat ze beeldbellen ‘niet zo prettig’ vinden. Prima. Ik vind het niet zo prettig om geen contactsport te doen. Maar dat laat ik ook uit het belang van mijn leerlingen. En dat gaat niet om een 5 keer een kwartier in een heel jaar, maar ik mis nu 2 keer per week een training van 1,5 uur. Corona sucks, deal with it, dat doen we allemaal. En dan is videobellen met de juf (of stoppen met sporten!) echt maar 1 van de kleineren opofferingen.
Dat klinkt een stuk beter geregeld. De kleuters gaan vanuit de school direct het kleuterplein op hier. Een paar klassen gaan links het plein af en een paar rechts. Beide kinderen gaan via een andere kant weg. Daartussen loopt een pad om het plein waar je de afstand niet kan houden en waar ik ondertussen moet pendelen omdat het gokken is welke als eerste naar buiten komt. Ik mis de logica een beetje.
Denk dat we in deze inderdaad niet op 1 lijn komen omdat we al van mening verschillen over de definitie van onpersoonlijk. Wat betreft geen meerwaarde dat laat je nu overkomen alsof het een feit is maar dat is natuurlijk wel jouw mening. Wat betreft de ouders. Je hoeft ze misschien niet alle 60 te zien. Misschien wil een deel wel beeldbellen en denken die hetzelfde erover als jou. Voor dat andere deel kun je bijvoorbeeld de afspraken zo plannen met ruime tijd dat ook met uitloop niemand elkaar treft. Dan smeer je de afspraken alleen wat over meer dagen uit. Of face to face en digitaal afgewisseld zodat je geen opstopping op de gang krijgt. Daarnaast kun je ook in de uitnodiging voor het gesprek 2 opties aangeven. Digitaal of face to face. Kiezen ouders voor de laatste dan zijn daar wel een aantal voorwaarden aan verbonden, kom alleen dus zonder partner (mag bij de dokter enz ook niet), kom alleen als je geen klachten hebt, houd afstand, evt. Draag mondkapje handschoenen weet ik veel wat je kunt verzinnen. Voer het gesprek buiten als het weer het toelaat. Voor mijn gevoel zijn er in ieder geval genoeg opties om zo een gesprek voor iedereen veilig en prettig te laten verlopen.
Vind ik ook heel raar hoor! Op 1 school. Trek dan één lijn. Of iedereen of niemand. Wel vind ik het qua leeftijden en het virus allemaal een beetje vaag nog. 12 jaar, 15 jaar, 18 jaar... het wordt allemaal geroepen als grens dat de kans dat je besmet raakt groter wordt. Dat schept ook wel veel verwarring vind ik. Ik heb het nog even opgezocht en op het mbo/hbo/uni is 1.5 meter inderdaad verplicht. Dat verklaart dan wel dat een middelbare school wel voor mondkapjes kiest en het mbo niet.
In welke groepen zitten je kinderen? Kun je bijvoorbeeld al met de oudste afspreken dat die zelf naar de plek loopt waar jij wacht op de jongste? Of is dat niet veilig/verantwoord in de omgeving van jullie school?
Afgelopen jaar zaten ze beiden in groep 1. Met de juffen had ik de afspraak dat ze beiden via dezelfde kant het plein zouden verlaten. De plein wachters hebben mijn oudste aangemoedigd om via zijn kant het plein te verlaten... Mijn oudste mocht van de juf pas weg nadat hij mij aangewezen had (geld voor beiden). Hoe het komend jaar gaat lopen weet ik nog niet. Mijn oudste zit dan in groep 3 (deze zal onderdeel van de kleuters zijn). Mijn middelste zit dan in 1/2. Komend jaar zit mijn jongste wel het verste weg van huis. Ik ga mijn oudste maar zeggen dat hij het beste bij de juf kan wachten. Als ik de jongste heb moet ik nog langs zijn kant op weg naar huis. Hij heeft wat moeite om de drukte te overzien.
Handig geregeld van school en dat dus zonder continu rooster 2x per dag? Ik heb er niets meer aan omdat zoon nu naar de middelbare gaat maar vind dat ze hier heel goed rekening hebben gehouden met ouders die kinderen in verschillende klassen hebben. Wel een kleine school trouwens. 2 klassen groep 1/2 En van alle overige groepen is er maar 1 klas. Vorig jaar was het nog kleiner. Toen hadden we 2 klassen 1/2, 1 groep 3, 1 groep 4/5, 1 groep 6/7 En 1 groep 8.
Ja het is een beetje onverschillig. Zo van wat er buiten ons terrein gebeurd is niet ons pakkie an... Als je iemand van de school op het dak wilt krijgen dan hoef je alleen maar 'continu rooster' te zeggen . Verder is het wel een fijne school hoor. Fijn dat ze er rekening mee houden. Onze school is niet echt groot. + - 250 leerlingen. Ik ben hier denk ik ook wel echt een uitzondering met twee kleuters.