Wat denken jullie? Gaan de scholen gewoon weer open?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Gymgirl, 9 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Ik ga er wel van uit dat we normaal kunnen starten (VO), maar wij hebben wel ook plan B. We kunnen zo weer overschakelen zou het nodig zijn. en de maatregelen kunnen uiteraard zo weer aangepast worden.
    De cijfers gaan omhoog en voor nu nog niet alarmerend, maar we weten allemaal niet wat de herfst ons gaat brengen.
    Ik hou er in ieder geval rekening mee.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  2. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik hoop dat ze dan nu wél regionaal gaan kijken. Dus niet het hele land plat..
    Mijn puber moet echt naar school :$
     
    Syane en Youtan vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ja dat hoop ik ook. Voor die pubers is dat thuis zitten toch ook echt niet goed.
     
    Syane vindt dit leuk.
  4. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Waar lees jij nou in dit bericht dat men expres probeert de leerlingen te duperen? o_O
    Ik zit niet bij de 2200 docenten van LiA, maar ik vind het wel heel belangrijk dat hier goed over nagedacht wordt, niet voor mijzelf, maar JUIST voor de leerlingen. Het zou vele malen erger zijn als er niet goed over de richtlijnen wordt nagedacht en de ene na de andere school straks zijn deuren moet sluiten doordat het brandhaarden zijn geworden, toch? Over duperen gesproken... :confused:
     
    HappyRabbits, Youtan en Fuddey vinden dit leuk.
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De kinderen zijn sinds maart al de dupe van, sinds maart zijn ze niet volledig naar school geweest. En wie zegt dat het brandhaarden zullen zijn? Daar zijn geen gegevens van.
     
    Syane vindt dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik lees nergens dat ze expres de dupe zegt. Alleen als je ook op de site van het rivm kijkt is aangegeven destijds dat de middelbare scholen weer open kunnen gaan na de vakantie, niet omdat leerlingen niet besmet kunnen raken, maar omdat niet naar school gaan ook heel vervelende gevolgen kan hebben én corona bij deze leeftijdsgroep vaak nog niet zo ernstig verloopt.

    Als je kijkt naar het aantal gevallen hier in Groningen dan is het toch niet te doen om op basis daarvan alles te sluiten? Bovendien kan dat altijd nog als het niet goed lijkt te gaan.
    Als ik zie hoe dicht al die pubers nu bij elkaar zijn gedurende de vakantie, waarom zou school het dan zoveel erger maken?
     
    Syane, Aszz en Amarens vinden dit leuk.
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Bovendien hebben “ze” het over 17/18 jarigen. Dat is enkel het examenjaar VWO? En voor deze groep zullen wij de hele school van 1.000+ kinderen gaan aanpassen? Of scholen die niet eens VWO klassen hebben?
     
    Syane, Anouk2005 en suus1983 vinden dit leuk.
  8. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Op mijn beurt lees ik nergens dat ze scholen gaan sluiten, of niet open gaan doen. Er wordt gevraagd aan de overheid om er goed over na te denken over de wijze waarop iedereen straks weer naar school gaat. Ik zie hierin nergens dat leerlingen gedupeerd worden op deze manier, maar juist dat LiA wil dat leerlingen straks weer veilig het hele schooljaar naar school kunnen. Dus mijn vraag is hoe @Amarens dat nu precies ziet?

    En dat men in juni aangeeft na de zomervakantie weer ‘gewoon’ open te kunnen betekent toch niet dat ze daar nu niet op terug mogen komen met wellicht wat aanvullende adviezen? Dat noemt men voortschrijdend inzicht, zoals het geval zou kunnen zijn mbt de ventilatie in de klas. Het is natuurlijk een groot verschil of je met wat vrienden met lekker weer tijdens de zomervakantie buiten aan het ‘chillen’ bent of met 30 anderen in een krap klaslokaal zit het eerste uur op een regenachtige maandagochtend met alle ramen dicht. Ik denk dat het in ieders belang is dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Juist zodat we een ‘normaal’ en vooral volledig schooljaar kunnen draaien en leerlingen zo min mogelijk de dupe worden van deze rotsituatie.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  9. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Ik ga er wel vanuit dat de scholen open gaan.
    Moet ook eerlijk zeggen dat wij echt toe zijn aan een normaal school ritme. :$
    Ik vind het achteraf echt heel zwaar geweest zo met die vakantie erachteraan.
     
    Syane vindt dit leuk.
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Basisscholen hier gaan open. Ouders mogen de school niet in en lestijden blijven voorlopig aangepast.

    VO is hier nog niet van alle scholen duidelijk (wel dat ze open gaan, maar nog niet in welke vorm ed), maar ik heb wel verhalen gehoord dat brugklassen en eindexamenklassen 'extra aandacht' hebben/krijgen.

    Datzelfde geldt voor HBO en WO (en MBO misschien ook wel, maar dat weet ik niet): eerste jaars hebben/krijgen extra aandacht. Wel is hier het onderwijs veelal (deels) op afstand. Nu moet ik zeggen dat het onderwijs daar lang niet overal slecht is. Er zijn zelfs studenten die dit graag zo willen houden, omdat ze op deze manier veel vrijheid hebben/veel flexibeler zijn.

    Maar dat is dus van de scholen waar ik het van weet; dat zijn ze natuurlijk niet allemaal. ;)
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hoe zie ik wat? Ik zie 1,5 m afstand tussen de kinderen op het vo namelijk niet werken. En ik zie het niet zitten om kinderen nog langer thuis te houden. Veilig naar school, dikke prima maar hoe dan? Met 1,5 m en mondkapjes? Dan kunnen ze hier met geluk maximaal 1 dag per week naar school. En dat vind ik niet goed voor de kinderen.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2343607-zorgen-bij-docenten-over-middelbare-scholieren-zonder-mondkapjes.html

    Nieuwsuur heeft een item over dit onderwerp.

    Ik snap op zich de zorgen wel. In Israel zijn er alweer een hoop scholen dicht, omdat er toch uitbraken waren. Je moet voorkomen dat scholen straks toch weer moeten sluiten, want dan heb je niks of hooguit thuisonderwijs, dat vaak vrij matig wordt uitgevoerd.
    Het lijkt me wijs om dus ook naar andere landen te kijken waar de scholen weer open zijn: wat gebeurt daar? Beter vooraf een plan, dan straks weer paniekvoetbal en halsoverkop scholen sluiten. (Ofwel landelijk, of regionaal of individuele scholen bij een uitbraak.)

    Mijn man werkt in het VO. Zij hebben de laatste weken voor de zomervakantie gewerkt met max. 8 leerlingen in een lokaal. En alle kinderen kregen 4 lessen per dag. Nog niet wat je wil, maar in ieder geval weer een stuk structuur terug. En contact tussen leerkracht en leerling. Doordat de groepjes zo klein waren, was dat contact ook beter dan normaal. Veel meer aandacht en persoonlijk contact. Er was nog een stuk thuisonderwijs, dat werkt gewoon beter als ze de andere dag wel weer tegenover een leraar zitten en moeten uitleggen wat ze (niet) gedaan hebben thuis.

    Overigens waren deze kleine groepjes mogelijk doordat de eindexamenleerlingen er al niet meer waren. Maar in het nieuwe schooljaar kan je werken met halve klassen die een halve dag les krijgen. Of eventueel om de dag.

    Ik zou er als ouder misschien niet heel blij mee zijn. Maar mijn man ziet het eigenlijk wel zitten om het komende schooljaar ook zo aan te pakken.
    Met een halve klas heb je automatisch meer afstand. Leerlingen hoeven dan niet naast elkaar te zitten. En ook de luchtkwaliteit verslechtert minder snel. Je kunt zeker in de onderbouw en op VMBO ook in de bovenbouw ook best één leerkracht voor de groep zetten, die meerdere vakken geeft. Ik zie al een aantal VO-leerkrachten van kleur verschieten nu. Het is voor veel mensen vér buiten hun comfortzone. Ik kan alleen maar zeggen dat ze het op de school van mijn man zo gedaan hebben, die weken voor de vakantie. En het ging. Is het ideaal? Nee, we leven niet in ideale omstandigheden nu. Maar het heeft ook wel voordelen. Na de aanvankelijke schrik en weerstand, vond eigenlijk iedereen het ook wel weer een mooie uitdaging. Ze hebben er ook wel van genoten om hun creativiteit en professionaliteit in te zetten. Je kijkt eens in de keuken van een collega, overlegt samen over de stof en hoe je die aanbiedt. En voor de kinderen waren de vaste gezichten toch ook wel weer prettig.
    Eventueel zou je per (halve) klas met 4 docenten kunnen werken: ëén voor de talen, één voor de exacte vakken, één voor de wereldoriënterende vakken en een gymdocent. Zo houd je per klas de 'bubbel' een stuk kleiner. Mocht er in een halve klas toch een uitbraak zijn, zitten er maar 4 collega's thuis in plaats van 12.

    Ik wil maar zeggen: de wereld is niet zwart-wit. Het is niet òf scholen open òf scholen dicht. Er zou alleen, sorry dat ik het zo bot zeg, wat minder gemiept moeten worden in het onderwijs. Kijk nu eens naar mogelijkheiden en dan graag ook nog 'outside of the box'. We willen allemaal terug naar 'normaal'. Maar als we eerlijk zijn is het normale onderwijssysteem ook niet ideaal voor alle kinderen. Corona is hartstikke kut, maar we hebben ermee te dealen. In plaats van steeds te steigeren en te roepen wat allemaal niet kan, zouden scholen (leidinggevenden èn personeel) deze periode moeten aangrijpen om het Nederlandse onderwijs van onderen af opnieuw uit te vinden. Ik weet zeker dat we heel veel dingen gaan ontdekken die niet werken. Tja, dat weten we dan ook weer. Maar ik weet ook zeker dat er parels tevoorschijn gaan komen waar we nog vele jaren plezier van kunnen hebben.
    Onderzoek alles en behoud het goede!
     
    suus1983, sabagirl, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Fijn dat het zo kon (en dat meen ik echt). Hier zijn ze vanaf juni tot de zomervakantie twee keer naar school geweest. Een keer om te gymmen en een keer iets met de mentor. En precies dat is mijn zorg. Er wordt teveel aan school zelf overgelaten onder de mom van “ja maar het is allemaal het maatwerk”. En vervolgens krijg je dus (grote) verschillen waar niet op gecontroleerd wordt en waarvan je niet weet wat voor effect het heeft.
     
    Syane en suus1983 vinden dit leuk.
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Precies. En de nee-roepers en ja-maar-piepers krijgen op veel scholen te veel voor elkaar.
    "Ja maar, dan moet voor die paar weken alles weet anders". Nou èn! Die kinderen hebben school nodig! Niet alleen voor de lessen, maar (misschien wel meer) voor structuur, sociaal contact etc. Die kinderen die helemaal niet (of nauwelijks) naar school zijn geweest en meteen daarna 6 weken zomer'vakantie' kregen, daar is voor een groot deel geen land meer mee te bezeilen.
    Buiten dat, waren die weken niet alleen voor de kinderen belangrijk. Ook voor de scholen zelf was het juist goed geweest om te gaan proefdraaien. Dat het voor een paar weken was, maakt het juist goed te overzien.

    Veel scholen hebben vooral gekeken hoe moeilijk en ingewikkeld het voor henzelf was. Terwijl ze wéken de tijd hebben gehad om dit voor te bereiden. Er was namelijk echt al lang van te voren duidelijk dat de VO-scholen zeer waarschijnlijk met de 1,5 meter maatregel weer open zouden. Op de school van mijn man lagen binnen 2 weken na de sluiting 3 scenario's:
    - volledig thuisonderwijs
    - school met 1,5 meter (in de praktijk: kwart klassen)
    - school open met hele klassen en met zo min mogelijk geloop door de gangen (dus: waar mogelijk leerlingen in een vast lokaal en leraren laten wisselen)

    Elk scenario lag zo ver uitgewerkt dat ze heel snel aangepast en toegepast konden worden. Dat was hard werken. Maar ja... dat hoort nu eenmaal bij een crisis.
     
    Syane, suus1983 en tuc vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.540
    113
    Hier een middelbare school in de buurt die vóór de zomervakantie al meldde dat ze na de vakantie het niet zouden redden om op maandag helemaal klaar te zijn met alle voorbereidingen, dus ze starten pas woensdago_O, ja daar zakt mij de broek vanaf.
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    @tupp mee eens, ik zie de voordelen van de crisis op het herinrichten van het onderwijs ook wel. Eindelijk wordt er door iedereen in het team meebewogen om het onderwijs te hervormen.
    Praktijklessen moeten wel op school, theorie kan nu bestaan uit deels klassikaal/deels online voor hetzelfde vak.
    Voortgang wordt anders beoordeelt.
    Het gaat als dit nog lang duurt een hervorming worden van het onderwijs.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Laat me raden... nauwelijks thuisonderwijs gegeven, maar nu hebben ze wel 6 weken vakantie 'nodig' :|
     
    Syane vindt dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.540
    113
    Jep, thuisonderwijs bestond uit opdrachten maken, meer niet. Niks geen feedback oid
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Walgelijk. Elke keer dat ik zulke berichten lees, voel ik plaatsvervangende schaamte!
     
    Syane, citroenrasp en suus1983 vinden dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier op de basisschool ook. Nog geen half uur contact per week en dan hoor ik nu dat er veel leraren zijn die moeilijk doen over het continu rooster (ivm corona ingevoerd), dan vraag ik me soms wel eens af waarom ze voor dit vak hebben gekozen.
     
    Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina