Hoi meiden, Ik had v/d week weer een afspraak bij mn vk en wilde ivm het plannen van een pretecho even weten wanneer mn volgende medische echo is. Tot mijn grote verbazing kreeg ik van de vk te horen dat ze, wanneer er geen directe aanwijzing voor is, geen echo's meer maken na de 20 weken echo . Ik lees hier vaak over echo's die je nog in de laatste 10 weken krijgt om bijvoorbeeld de groei te monitoren en was dus best verbaasd. Ik vind het ergens ook een eng idee dat ze de groei of andere zaken verder niet meer echt controleren ook ivm de bevalling uiteindelijk. Wat vinden jullie hiervan? Is dit normaal?
dat is normaal hoor. Alleen als ze twijfelen met de groei krijg je een echo. Voor de rest controleren ze het gewoon met de hand het groei van het kindje. Je krijgt alleen een 12 weken en 20 weken echo. De rest is vaak alleen uit medische noodzaak. Maar tegenwoordig doen veel verloskundige snel een groei of liggingsecho.
Bij onze vk krijg je standaard alleen een echo rond de 12 en rond de 20 weken. Hier is het dus ook normaal.
Ja, dat dacht ik dus ook! Misschien is het omdat ze mn vk zelf geen echo's kunnen maken en je ervoor naar een ander centrum moet ofzo. Maar dan nog, kleine moeite om me nog een keer daarheen te sturen lijkt me EDIT: ok, zie nu dat het dus kennelijk wel vaker voorkomt. Ik had er echt nog nooit van gehoord.
nee is (nog) niet standaard, er wordt een uitgebreide proef mee gedraaid in verschillende gebieden. hier bijvoorbeeld wel in de Haarlemmermeer, maar niet in Haarlem (waar ik woon), da zijn 2 gemeenten naast elkaar.
@Syrae: oh, dat verklaard dan waarom sommige het wel standaard krijgen en anderen niet. Jammer dat ze bij ons dan ook niet meedoen aan die proef. Het lijkt me juist een veilig idee dat ze je kindje nog een keer goed controleren.
Na de 20 weken echo geen echo meer zeggen ze vaak idd. Maar in je laatste semester krijg je vaak nog een echo om de ligging, groei, vruchtwater etc te controleren en bekijken( ik kreeg dit bij mijn verloskundigepraktijk)... tenzij je door medische redenen naar t zh moet dan krijg je wel echo's nadat je aan een CTG scan hebt gelegen( heb ik gehad nadta ik minder leven voelde en werd doorverwezen naar t ZH).
Ja ik heb dit ook al gemerkt, ik krijg met 32-34 weken nog een liggings/groei echo en mijn zusje (gemeente hiernaast) krijgt er geen meer. (de laatste was met 20 weken) Misschien als je er specefiek om vraagt dat ze je nog wel willen door sturen?
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar sinds 1 juni 2011 heb je recht op nog een (of meer indien aanleiding) zgn groeiecho. Dit heb ik laatst gechecked bij mijn verloskundige (regio haaglanden) en dat klopte. Dit heeft volgens haar te maken met het feit je toch vaak niet aan de buitenkant kunt zien hoe het kindje groeit. Het zou vaak voorkomen dat er in een buik die volgens het boekje groeit een veel te klein kindje schuilt. Zonder aanleiding daartoe heeft ze mij vervolgens een groeiecho aangeboden en deze heb ik met 31 weken gehad. Ik krijg er zelfs nog een met 35 weken om de groei in de gaten te houden, ook al waren er geen afwijkingen ontdekt. Het wel of niet aanbieden van groeiecho's zonder directe aanleiding heeft volgens mij nu nog te maken met het beleid van de verloskundigenpraktijk. Ik vind de extra echo's in elk geval erg prettig!
Aha, dat is goed om te weten, dank je! Ik ga dit gelijk even googelen en dat bespreek ik het gewoon de volgende keer met de vk. Zullen ze me wel een doos vinden, maar ja . Wsl is mn vk gewoon nog niet op de hoogte hiervan. @Snoopy en Maantje: bij ons is het zo, dat als er een directe aanleiding voor is je nog wel een echo krijgt, maar anders dus niet. En ik vrees dat die aanleiding niet mag zijn dat ik het zo graag wil, hihi. Maar misschien helpt het om de vk even te herinneren aan die nieuwe regelgeving!
ik kreeg een groeiecho met 30 weken omdat ze dachten dat me kleine meid niet goed groeide dus op medische noodzaak anders had ik er geen een gehad. Gelukkig loopt ze goed op schema
Volgens mij is dit vaak in theorie wel het geval. Maar in de praktijk zul je meemaken dat je meestal nog wel één of twee echo's krijgt... Zo had ik eens wat verhoogde eiwit in de urine, keer een hoge bloeddruk, voelde de kleine een keer wat minder enz enz... Allemaal redenen voor de vk om je even door te sturen (of zelf een echo te maken als ze dat kunnen) en dan maken ze vaak even een extra echo! Liefs
Hier echo gehad bij Lucas op 12w,20w en 36w. Die van 36 w was een liggingsecho en hier is deze standaard. Ben benieuwd bij deze 2de hihi. De 12 weken echo hebben we gehad en de 20 weken echo staat in de planning en dat was het nog.
Denk dat het inderdaad verschilt per verloskundigepraktijk en/of regio.. Ik heb uiteraard de 12 en 20 weken echo gehad.. Ook heb ik er 1 bij 7 weken gehad, omdat ik niet precies wist hoe lang zwanger te zijn. Over 2 weken krijg ik nog eens een liggingsecho, deze is ook standaard! Verder heb ik 2 pretecho's laten doen en is er 1 is het ziekenhuis gemaakt toen ik last kreeg van wat bloedverlies.. Ben de hele zwangerschap dus goed voorzien van echo's!
Het feit dat jij geen echo meer krijgt wijst er op dat je zwangerschaps zich volstrekt normaal ontwikkeld en dat ze geen complicaties verwachten... wees blij zou ik zeggen! Ik ben om de 4 weken aan de beurt voor een onderzoek en soms een echo en ik krijg nog een 30-weken echo. Ik ben een minder standaard geval dan jij en dat is niet altijd leuk!
Verschilt echt per praktijk hoeveel echo's je krijgt. Bij ons is het standaard met 10 wk, 20 wk en 36 wk (liggingsecho).. Mijn schoonzus in een dorp verderop, krijgt de 36wk echo niet standaard.. Ik vind wel fijn dat ze die echo doen!
Wij krijgen met 30 weken ook nog een groei echo! Dit doen ze in het ziekenhuis standaard zei mijn gyn.
Ik heb met 34 weken nog een groeiecho gehad, alleen omdat ik kamp met zwangerschapsdiabetes.. tenminste ik hang op het randje daarvan. Ze wilden kijken of de baby toch niet te snel groeide.