Wel / niet de combinatie test en waarom?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Johannal, 21 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    De titel zegt het al. Ik ben benieuwd naar redenen om juist wel of juist niet voor de combinatietest te gaan. Bij mijn eerste zwangerschap hebben we het niet gedaan en nu hebben weer de behoefte om onze kop in het zand te steken (zoals we zelf onze situatie noemen).....

Waarom hebben jullie er juist wel of juist niet voor gekozen om de test te doen?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb er ook niet voor gekozen bij de 2e:

- ik ben nog steeds onder de 30
    - er zit geen down of soortgelijke erfelijke ziekte in de familie
    - ik zou niet handelen als de kleine down zou hebben.
    - er zijn zoveel ergere dingen waar niet op getest worden, voor mij een vals gevoel van zekerheid

Ik wil wel de 20 weken echo om te kijken of er grote problemen zijn. Down is niet erg, maar een hartkwaal (die vaker voorkomen bij down) kan wel bedreigend zijn.
    Ook kunnen we ons evt voorbereiden op andere problemen.

3. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Ik twijfel heel erg, dus ik lees graag mee!

Ik ben 27, dus geen risico leeftijd.
    Er komt bij ons beide in de familie niets van down of wat dan ook voor.
    Ik heb begrepen dat het inderdaad een vals gevoel van zekerheid kan geven, dus dan is het nog lastig.
    Ik denk dat ik liever de 20 weken echo afwacht.....

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij hebben het wel gedaan, omdat we het gewoon willen weten.
    Bij de eerste was er niks aan de hand.
    Deze keer wel, terwijl ik ook 27 ben, en er geen chromosoom afwijkingen in de familie zitten. We hebben toch ee zeer slechte uitslag,1 op 5.
    Nu dus een vp als ik 16 weken ben. Wij handelen wel als het niet goed is.

Iedereen zei tegen mij dat het zonde van het geld was om op mijn leeftijd de test te doen, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

5. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Het feit dat er ergere dingen zijn waarop niet getest kan worden vind ik ook wel eentje om mee te nemen in de overweging.

Maar jeeeeee zeg Foxter wat een verhaal wat moet er allemaal door je heen gaan!?!?

Ik ben 32
    Mijn primaire reactie is da ik het niet aan zou kunnen om voor een ernstig ziek kindje te zorgen (maar het kan natuurlijk ook ziek worden na de zwangerschap...)

Pfffff

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik was 28 heb er ook voor gekozen, ik kom er liever zo vroeg mogelijk achter met 20 weken ben je al op de helft. Hoewel ik natuurlijk echt wel weet dat sommige afwijkingen niet aan bod komen met de combinatietest. Ik vond het toch een,fijn idee..

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Zeker kan het ook ziek worden na de zwangerschap. Daar is niks aan te doen, en dan gaan wij er natuurlijk ook helemaal voor. Maar wij kiezen er niet voor om willens en wetens een ziek kindje op de wereld te zetten.
    Maar goed, daar over heeft iedereen zijn eigen mening, wij krijgen nu ook al negatieve reacties over onze keuze. Lekker makkelijk denk ik dan, als je nooit écht voor zo'n keuze hebt gestaan.

1 op 5 is een super slechte uitslag, maar wij hebben nog wel hoop, 1 op 5 is toch 80% dat het toch goed zit, al zag de gyn nog veel meer moeilijkheden door mn bloedwaarden. Ik heb nu nog zoiets van, eerst die punctie maar eens afwachten.

8. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Wij hebben het niet gedaan omdat ik een kansberekening nutteloos vind en het risico van een VWP/Vlokkentest niet wilde lopen (een gezond kindje wat het niet overleefd door deze testen zou ik niet kunnen accepteren na de 2 miskramen die ik al had..). Ik hield mezelf maar voor dat als het zó erg zou zijn dat ze dat met de 20 weken wel zouden zien. Wel moet ik zeggen dat ik pas 26 ben, mijn vriend bijna 30 en we geen familie met down hebben, dat maakt de keuze makkelijker...

De 2e keer zou ik het niet zeker weten wat we doen. Het is niet alleen voor het kind en de ouders vreselijk als het kindje een chromosoom afwijking heeft, maar ook voor mijn dochter. Liever 1 gezond kind dan... Vul de rest zelf maar in. Pff....

9. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Wow jeetje... Heel veel sterkte...

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dankje Loki!

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wij hebben het bij alletwee bewust wel gedaan

Waarom?

Leeftijd zegt niets!
    Geen down in je familie zeg ook niets

JUIST als ze een afwijking zien hoef je het kindje niet te laten weghalen maar je kan je wel voorbereiden ; mentaal maar ook moet je evt bevallen in een academisch ziekenhuis om zijn of haar kansen te vergroten (bv bij een hartafwijking, die ook vaak laat zien bij een combitest) ook word er extra naar andere dingen gekeken zoals hersens, ruggegraat e.d.

Het hoeft niet meteen iets negatiefs te zijn maar misschien wil je juist wel alle kansen benutten om je kindje zo veilig mogelijk op de wereld te zetten (een ziek kindje en dan thuis bevallen omdat je het niet weet, geeft je kindje een minder goede start.

Bij een tweede vonden we het nog belangrijker omdat je al 1 gezond kindje hebt.

En bij de tweede was bij ons ook de uitslag niet goed, de nekplooi zelf was goed (op zich goed nieuws) alleen mijn hormoonwaardes niet. Na een VWP (die reuze meevalt en de risico's eigenlijk wel meevallen, natuurlijk is er een kans op complicatie, die heb ik ook gehad, ik moest een week plat vanwege vruchtwaterverlies maar dat was prima te doen, al was het wel heel spannend natuurlijk en deed ik dat liever helemaal niet ;)

Alles bleek wel goed te zijn, ze denken dat het "fout" is gegaan omdat Miley eigenlijk 1 van een tweeling was (redelijk vroeg in de zwangerschap was die al weg maar hormoonwaardes waren wel aanwezig) en hoogstwaarschijnlijk was er dus iets met DAT kindje alleen had de natuur dat al opgelost.

Helaas word er nog steeds niet goed geinformeerd over de combitest en noemen mensen redenen op die nergens op slaan , je krijgt ook een compleet dom foldertje bij je VK mee over down e.d. terwijl het over veel meer gaat dan dat alleen, in principe gaat het over heel veel chromosomen afwijkingen en open ruggetje en hartafwijkingen kunnen ze bv ook zien vaak als de nekplooi vergroot is.

Ook heb je recht op een extra goede 20 weken echo (waar ze extra nog naar het hartje, ruggetje, hersens e.d. kijken. (als je geen VWP perse wilt doen al zou ik dat persoonlijk niet doen zo lang wachten)

Wij hadden de zwangerschap wel afgebroken bij een ernstige afwijkingen, maar niet bij alles maar dan had het dus welkom geweest om het te weten zodat je ernaar kan handelen , ik zag pas een docu waarbij de kleine al geopereerd werd in de BM (en nee niet die bij House haha)

Nederland loopt zo achter in de prenatale diagnostiek das zo zonde juist kennis is het geven van de beste kansen!

12. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Nee, wij doen het niet omdat

Downsyndroom voor ons geen reden is om de zwangerschap af te breken

De andere 2 afwijkingen waarop gescreened wordt komen ook aan het licht bij de 20 weken en zijn bovendien niet met het leven verenigbaar

Wij niet geloven in een de `maakbaarheid` van de samenleving. Je kunt een perfect kind nu eenmaal niet garanderen en dat hoeft ook echt niet. Het excuus dat het voor een broertje of zusje niet prettig zou zijn vind ik onzin. Het houdt echt wel van zijn broertje of zusje, ondanks dat het misschien anders is. Toch is dit heel erg subjectief. Iedereen heeft hier andere ideeen over en dat is ook prima. Zolang je elkaar in elkaars waarde laat.

13. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    We hebben het bij de eerste 2 zwangerschappen bewust niet gedaan. Een afwijking is voor ons geen reden om in te grijpen. Eigenlijk vanwege dezelfde redenen die Madeliefke noemt. Nu ik zwanger ben van de 3e hadden we meer twijfels. Ik ben inmiddels 37 en we hebben 2 gezonde kinderen, wat veranderd er in hun leven als daar een gehandicapt kind bij komt?

Toch ook dit keer weer besloten om alleen de 20 weken echo te doen. Ik denk dat je pas aan combinatietesten moet beginnen als je voor jezelf al besloten hebt wat de vervolgstappen zijn. Een vwp is voor mij persoonlijk een stap te ver. Het idee dat ik daardoor een miskraam zou kunnen krijgen weerhoudt mij er van. Maar het blijft een lastige beslissing, wat je ook kiest.

14. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Mijn arts die de VWP deed en er dan wel verstand van heeft zegt dat ze meeste complicaties die slecht aflopen het vaak al niet gezond bleek te zijn, er is echt een heel klein gedeelte wat echt een miskraam krijgt van een VWP er zijn eerdere andere complicaties die vaak op te lossen zijn.

Je hebt officieel maar 0,5% kans op een miskraam, de kans dat je onder een auto morgen komt of een ongeluk krijgt in het verkeer is aanzienlijk groter en toch stappen zwangere vrouwen in de auto, dus dan neem je een groter risico.

Misschien voor de mensen die meer willen weten over een VWP

http://www.eurogentest.org/blocks/leaflets/pdf/dutch_nl/amniocentesis.pdf

Ik ben wel met je eens dat je dit wel zou moeten bespreken voor je zwanger bent, wat je doet en hoe je het doet en dat je als partners daar in 1 lijn over bent..

15. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Mijn nan en ik hebben vandaag besloten dat we het wel laten doen. Voor ons staat vast dat we geen gehandicapt kind willen. Mijn broertje is zwaar gehandicapt en het is echt geen menswaardig bestaan. Ik had een klote kindertijd en jeugd daardoor en dat wil ik mijn kind niet aandoen.

16. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Een combinatietest screened maar een op paar afwijkingen. Ben je daarover goed voorgelicht door je vlos-gyn? Het geeft absoluut geen garantie op een `gezond` kindje.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Precies, de kans op een mk na een vwp is veel kleiner dan dat mensen denken.
    Bij ons wordt ook niet alleen op down getest, maar op meer chromosoom afwijkingen.

De echo in het ziekenhuis zag er wel goed uit, het kindje heeft bijvoorbeeld ook al een neusbotje, wat kindjes met een chromosoom afwijking vaak nog niet hebben. Het hartje klopte ook stevig en ze zagen dat het goed zijn werk deed. Iets wat met een afwijking ook vaak niet zo is. We krijgen toch wel weer wat hoop door deze zaken, ook al zei de gyn dat de uitslag 1 op 5 is door mijn leeftijd (27), als ik 35 was geweest was de uitslag 1 op 2 geweest. Terwijl de nekplooi helemaal goed was. Tis dus echt mn bloed bij mij.

In ieder geval TS, je moet gewoon goed nadenken, wat zou je doen als het kindje een afwijking heeft? Bij ons spelen er ook andere zaken mee. In de fam van mijn man hebben alle mannen voor hun 40e een hersenbloeding gehad, de reden is onbekend. Maar het kan dus maar zo zijn dat mijn man binnen 7 jaar zichzelf niet meer is of er helemaal niet meer is, en ik alleen achterblijf. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar de kans is wel groter dan bij andere stellen.

En ik zou het gewoon doen, de uitslag bij mijn dochter was 1 op 33000, en op de andere trisomi was het 1 op 15000. Dan ga je gewoon heerlijk de zwangerschap door :)

18. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik weet wat het inhoud, ja. Zodra er wat voor afwijking ook wordt gedetecteerd dan is het voor mij klaar. Dus ik ga niet wachten tot de 20 weken echo om te weten te komen of er een afwijking is.

19. stella84

stella84 Actief lid

8 jan 2011
    169
    0
    0
    Ik ben 26 en wij hebben wel een combinatietest laten doen.

Er zitten geen risico's aan vast aan die test opzich. Ze meten de nekplooi en testen jouw bloed.

En wij vonden dat er niets mis mee is om te willen weten of je kindje misschien Down heeft of een andere chromosoomafwijking. Het is een kansberekening en geen garantie. Daar waren we ons heel bewust van.

Of je bij een slechte uitslag verder gaat voor vervolgonderzoek beslis je zelf.

Doen wat jouw gevoel je ingeeft. De meningen verschillen en ieder beslist voor zichzelf wat ie wil.

Succes!

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Zolang deze mening gebaseerd is op de juiste info en niet de "onzin" redenen (die dus helemaal niet van toepassing zijn) die ik hier heb gelezen is dat prima.. als je weet waarover je beslist dan heb je in elk geval alle opties bekeken..

Deel Deze Pagina