De combinatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ellen291982, 14 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik ben gister met mijn mannetje weer naar de verloskundige geweest. Dit keer voor een intake gesprek. In dit intake gesprek werd er uitgelegd wat de combinatietest inhield.

Mijn man en ik dachten dat we het wilden maar....

De verloskundige zei dat als je liever geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie wil je beter de hele test niet kan doen omdat: we gaan even van het negatieve uit nu (ik weet het niet leuk) als ik een verhoogde kans heb op een kindje met het dowsyndroom mag ik alleen een vruchtaterpunctie of een vlokkentest doen. Als ik een niet verhoogde kans heb niet. Maar als ik de vlokkentest of vruchtwaterpunctie al niet wil doe omdat ik de kans op een miskraam nogal groot vind zit ik met een onzeker gevoel omdat ik een verhoogde kans heb en dan weet je nog niks.

Ik begreep dat je met de bloedtest en de nekplooimeting alleen een verhoogde of verlaagde kans kan uitrekenen en niet of je kindje ook daadwerkelijk het syndroom van down heeft., Dat je dat alleen met een vruchtwaterpunctie kan vinden of met een vlokkentest.

Nu mijnvragen heb ik gelijk met het laatste? Heef mijn verloskundige gelijk met dat je beter dan helemaal geen test kan doen?
    Zijn er mensen met een verhoogde kans die wel een vruchtwaterpunctie hebben gedaan? En zijn er mensen de geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest hebben gedaan? Zaten die in spanning de hele zwangerschap omdat ze een verhoogde kans hadden?

2. joanita

joanita Fanatiek lid

7 okt 2008
    2.027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    aan mij hebben ze dit ook gevraagd,
    heb jij speciale redenen om dit te doen,
    zit het bij je in de familie?
    zoniet vertelde mij VP dat je je niet al te druk hoeft te maken,
    en ik denk dan, hoe lang heb je er over gedaan om zwanger te worden?

maakt het jou uit of je kindje het downsyndroom heeft?

ik doe hem ook niet ook al heb ik een medische reden, ga me dan druk maken om niets ben ik bang,

succes met kiezen,
    liefs joanita

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik heb geen medische reden en heb het ook niet in de familie. Ook mijn leeftijd geeft nog geen verhoogde kans.

Meer mensen? Ben zeer benieuwd.

4. Wonder24

Wonder24 Lid

7 okt 2008
    87
    0
    0
    Administratief medewerker
    Utrecht
    Ja ik... heb ook een afspraak bij de verloskundige, maar ik twijfel of ik hem nog ga afzeggen.
    Ik ben 25 en mijn vriend is 26, in de familie hebben wij geen kinderen met beperkingen... moet zeggen dat de VK er ook echt op door bleef hameren en het grapje kost wel 150 euro, moet zeggen dat, dat mij niet uitmaakt maar het is wel naar omdat ik van andere mensen hoor dat het alleen een kans berekening is en voor de rest niks.. vandaar mijn twijfel.

Liefs,
    Wonder

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Yup, je hebt gelijk dat de combinatietest alleen een kansberekening is. Mocht je een verhoogde kans hebben op een kindje met Down, dan kan je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest laten doen. Alleen dan heb je zekerheid. Om deze reden heb ik de combitest niet laten doen, ik hoef geen schijn(on)zekerheid.

6. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Ik zou het ook niet aanraden als je allebei jong en gezond bent. Wij hebben het vorig jaar wel gedaan, mede omdat we er vantevoren helemaal niet goed over na hebben gedacht, we zagen het meer als 'extra' echo. Erg dom van ons dus. Uit de combinatietest kreeg ik een uitslag met de kans van 1 op 28 op een downkindje. Dan heb je het even niet meer hoor! Behoorlijk hoge kans dus. Ik heb toen wel gekozen voor een VWP omdat ik niet de hele zwangerschap wilde laten verpesten door de onzekerheid die je dan hebt. Gelukkig bleek nadien dat er niks aan de hand was en ondertussen hebben we een kerngezonde zoon van alweer bijna 6 mnd. Het heeft de eerste helft van mn zwangerschap behoorlijk verpest. De test is rond 12 wkn, maar de punctie doen ze pas bij 16 wkn, dan duurt het nog 2/3 wkn tot de uitslag. Zit je dus al op de helft van je zwangerschap! Wij weten zeker dat we het de volgende keer niet meer laten doen, zijn ook allebei jong en gezond en geen gekke dingen in de families. Denk er goed over na! Succes met je keuze!

Deel Deze Pagina