Vandaag zijn mijn man en ik naar het ziekenhuis geweest voor de uitslagen van het oriënterend fertiliteitsonderzoek. We hadden niet verwacht dat er bijzonderheden zouden zijn, maar de zaadkwaliteit en hoeveelheid van mijn man blijkt slecht te zijn. De kans dat we op de natuurlijke wijze zwanger worden blijkt nihil. Dit komt voor ons als een donderslag bij heldere hemel. De arts gaf aan dat er 1 andere mogelijkheid is die eventueel heeft gezorgd voor verminderde vruchtbaarheid bij mijn man, namelijk de medicatie die hij slikt tegen epilepsie. In overleg met de neuroloog gaan we nu overstappen op een ander medicijn en over 3 maanden opnieuw sperma onderzoek aanvragen. Mijn vraag aan jullie is: wie heeft ervaring met bovenstaand verhaal? Kan epilepsie medicatie bij de man echt zo'n grote invloed hebben op zaadkwaliteit? Alvast bedankt voor jullie reacties
spannend, ik weet geen antwoord op je vraag maar kan me je bezorgdheid wel voorstellen. Maar als hij nu overstapt op andere medicatie, dan zou het zaad wel weer verbeteren waarschijnlijk? Hopelijk helpt dat jullie, sterkte er mee!
We hopen dat dat t zaad verbetert inderdaad en dat de oorzaak inderdaad bij de medicatie zit. We moeten na de afspraak met neuroloog 3 maanden wachten voordat een nieuw onderzoek plaatsvindt. En als het niet aan de medicatie ligt, gaan we starten met IVF. Dat vind ik nog wel erg spannend. Eerst afwachten dus...
Ik heb ook geen antwoord op je vraag, maar ik hoop voor jullie dat het aan de medicatie lag, zodat het hopelijk nog kan verbeteren. Sterkte en succes met wachten!
Mijn man heeft ook epilepsie en slikt medicijnen vanaf zijn vierde. Volgens de huisarts hebben deze medicijnen die hij nu al jarenlang gebruikt geen invloed op het zaad. Ik weet niet welke pillen jouw man slikt? Is jouw man in de afgelopen drie maanden ziek geweest en/of heeft koorts gehad? Of een stressvolle baan? Het is ieder geval goed om over 3 maanden nog eens te laten testen. Hopen dat hij in de tussen tijd geen koorts krijgt. Hij kan wel extra vitaminepillen slikken.
Hey! Wij hebben maandag ook een onderzoek laten doen na 1,5 jaar proberen zwanger te worden zonder resultaat en mijn vriend zijn zwemmertjes zijn ook niet echt goed. Hij slikt al een jaar of 12 Depakine en Lamictal (wat prima werkt zolang hij ze niet vergeet) en zijn neuroloog had gezegd dat dat geen kwaad kon voor de vruchtbaarheid. Nu zegt de gynaecoloog dat het dus toch wel eens daardoor zou kunnen komen. Op internet vind je er niet veel over terug (wel bij de vrouw maar niet bij de man) maar ik denk dat er gewoon nog niet veel onderzoek naar gedaan is Als ik jouw berichtje lees ben ik dus wel een beetje opgelucht dat wij niet de enigen zijn. We moeten nu wel 23 februari terug gaan. Op de brief die we vooraf gekregen hadden stond dat er min 3 dagen onthouding moest zijn. Wij dachten kom we gaan er een week van maken om zeker te zijn. Mag dus niet Kan de resultaten negatief beïnvloeden en dus moet hij binnen een 2 weken nog eens zijn ding gaan doen (mét 3 dagen onthouding). Bij mij gaan ze dan een soort schuim inspuiten om te controleren of mijn eileiders mooi open zijn. Daarna weten we pas op 3 april de resultaten en wat er verder gaat gebeuren. Maar tenzij er op opeens miljoenen zwemmertjes gaan bijkomen, wordt het IUI (kunstmatige inseminatie). Indien het resultaat nóg slechter wordt, zal het IVF worden Spannen dus! Welke medicatie nam jouw man en moet hij nu nemen? Laat me iets weten binnen 3 maand of het resultaat beter is of niet. Toch wel een klein testje dan om te zien of het nu effectief door de medicatie kan komen.
Hee Meli87, Wat goed om jouw verhaal te lezen. Bij mijn man had de neuroloog ook gezegd dat het geen kwaad kon. Mijn man slikt nu Tegretol. Hij heeft ooit Depakine geslikt. Ik ben benieuwd hoe het bij jou afloopt. Fijn om te weten dat er nog meer mensen in hetzelfde schuitje zitten. Hoewel het natuurlijk niet het fijnste bericht is om te horen. Succes de 23e! Ik hoor ook graag hoe het bij jou afloopt. Evt mag je ook een pb sturen. Bij ons is nieteens over IUI gesproken. Het wordt, als het niet beter wordt, IVF of ICSI zei de arts. Mijn man zit aan de ondergrens dat IVF nog kan. Ik moet alles nog een beetje laten bezinken en wil nog niet denken aan een vervolgtraject zolang er nog hoop is op een eventuele natuurlijke bevruchting.
Ik nam anti-epileptica medicatie en daar stond inderdaad in de bijsluiter dat de man vermindert vruchtbaar kan zijn. Hoop dat het veranderen van medicijnen helpt!
Hey Roodkapje88, Bedankt, ik zal je zeker op de hoogte houden! Het is idd niet het leukste om met elkaar gemeen te hebben he, maar weten dat er iemand is die je kan begrijpen wel Je hebt groot gelijk om het eerst nog via de natuurlijk weg te proberen! Als het anders toch sowieso IVF of ICSI wordt krijg je hormonen toegediend en ik denk niet dat dat een lachertje is. Bij ons zou het IUI worden in eigen cyclus dus moet ik mij daar (momenteel) geen zorgen over maken. Ik ben echt erg benieuwd naar jullie resultaten! Wat vindt jouw man er van? De mijne is er echt het hart van in. Hij zegt dat het zijn schuld is dat we niet op natuurlijke manier kinderen kunnen krijgen. Maar in een koppel ben je met 2 he, dus het is ons probleem Ik duim alvast voor jullie! 3 maanden lang, mijn duimen gaan pijn doen Weet je al wanneer je juist mag terug gaan?