Hallo iedereen, Ik heb het gevoel dat ik het als moeder zijnde kwa eten toch echt fout doe bij mijn dochtertje. Ik krijg haar zoiezo NIET van de fles af, uit een tuitbeker drinkt ze niet, ze kan wel van een rietje drinken maar dan drinkt ze haar beker niet leeg. Mijn dochtertje lust de opvolgmelk ook al heel lang niet meer, ze weigert dan te eten hoe een honger ze ook heeft, met het gevolg dat we al een hele tijd in iedere fles bambix rijstebloem moeten doen. Eet schema ziet er zo uit; 06.30 1 sneetje brood met jam en flesje pap 180cc 09.30 Danoontje of fruithapje en flesje pap 180 cc 12.30 3 sneetjes brood met jam of anders beleg 13.00/13.30 papflesje 180 cc 14.00 rijstwafel en wat pudding of yoghurt 15.30 papfles 180cc 18.00 middageten Naar mijn gevoel vind ik echt dat ze nog veel te veel pap/flesjes krijgt en wat ik ook probeer het lukt me niet Heb al eens geprobeerd om een flesje aanmaak te geven maar naar een paar slokjes duwt ze die weg en pakt de duim en blijft ze jammeren tot ze de fles krijgt. Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen want heb gehoord dat ze rond een jaar toch 3 maaltijden met ons moet mee-eten en dan nog de tussendoortjes.
Ik vind dat je dochter echt wel heel goed eet. Heb je al eens geprobeerd om gewoon geen papfles te geven? Als ik het goed lees krijgt ze dit ná de boterham 's middags? Gewoon niet geven zou ik zeggen. Ik zou wel per fels afbouwen, maar denk dat dit toch wel in rap tempo moet kunnen. Vooral die bij het danoontje/fruithapje 's ochtends ook. Heb je wel eens geprobeerd om gewoon een rietjesbeker de hele dag voor haar bereikbaar weg te zetten en dan kijken wat ze doet? Ik denk ook niet dat ze snel naar ander drinken zal pakken als ze nog zoveel flesvoeding krijgt... verdun je het wel, of krijgt ze ook echt 180+6 schepjes? Als je 1-2 flessen laat vallen, zal ze echt vanzelf wel dorst krijgen hoor. En is het niet op de 1e dag, dan wel op de 2e. Zou het gewoon gaan proberen, als zal ze het er wel niet mee eens zijn en dat duidelijk laten merken. als het duidelijk wordt dat ze die fles echt niet krijgt, zal ze het ook wel gaan accepteren. succes
Wij hebben het volgende schema 7.00 pap gemaakt van 180cc neocate 9.30 2 stuks fruit 12.30 fles 210 cc ( brood eet hij heel moeizaam, soms een stukje) Tussen door rijstewafel met wat diksap 17.00 warm eten 18.30 fles 210 cc Hij drinkt niet uit een tuitbeker, die gooit hij gelijk weg en een rietje, daar snapt hij ook niets van Maar dat komt vanzelf wel goed en anders slaan we de tuitbeker over en beginnen we straks meteen met een gewone beker. Redt jouw kindje het niet met in de ochtend alleen fruit tot de middag boterham? Dan zou je die fles kunnen laten vervallen evt Of iets meer fruit geven? Ik weet niet hoeveel ze nu krijgt?
Krijgt ze niet veel brood en pap? 4 sneetjes brood en 4 papflessen op een dag is heel veel naar mijn idee. Timo's schema van nu is hetzelfde als toen hij 11 maanden was: Ontbijt: 1 boterham en 180+6 melk of een bordje pap Tussendoor: fruit Lunch: 1-2 boterhammen en 150+5 melk Tussendoor: rozijntjes, koekje of soepstengel Avondeten: met de pot mee, ongeveer 200-250 gram en yoghurt als toetje Timo drinkt ook nog uit de fles, vind ik prima, hij geniet er zo van. Hij drinkt één flesje roosvicée op een dag en verder water. Water ging eerst niet, maar nu vindt hij dat ook lekker. Je geeft haar nog zoveel melk, dat je haar niet de kans geeft om dorst te krijgen en om sap te leren drinken. Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!
Ik vindt het ook nogal veel hoor! Hier gaat het als volgt: 07:00 bv 10:00 1 stuk fruit 11:30 boterham, gaat erg wisselend meestal maar een paar stukjes, als ze daar weinig van eet krijgt ze nog een rijstewafeltje. 12:00 bv 15:00 rijstewafeltjes en bv 17:00 warm eten en yoghurt 19:00 bv
In plaats van al dat brood en andere granen meer verse groente en fruit geven! Ik vind het allemaal erg zoet en veel 'zoete troep'! Verder gewoon geduld hebben. Als ze klaar is om de fles te laten staan gaat ze vanzelf meer eten. Is ze nu nog niet klaar voor. Ons menu (voorbeeld): 7.00 fles 8.30 yogurt en cheerios lunch: een stuk fruit, een boterham met pindakaas, een blokje kaas en een cracker indien nodig 14.00: fles snack (na middagdutje): wat rozijntjes, vers fruit, plakje komkommer etc. diner: wat wij eten maar dan in babyvorm. plus altijd verse groenten en blokjes kip of gehaktballetjes om met de hand te eten. 19.00: fles Ik geef geen danootje of sap, tussendoor drinkt hij water en bij de maaltijden amandelmelk. Hij krijgt yogurt dat ik op smaak maak met gepureerd fruit. Goedkoper en veel gezonder dan Danoontje.
Ik heb vaker geprobeerd om na de boterhammen de fles weg te laten maar dan gaat ze dus zolang huilen en tieren en schreeuwen tot ze hem wel krijgt. Al geprobeerd door het te vervangen door fruitsapjes enzo. Als ik haar maar 1 sneetje geeft zit ze helemaal niet vol er zijn zelfs dagen dat ze 5 sneetjes naar binnen werkt. Opvolgmelk alleen drinkt ze niet, en melk wat wij drinken mag ze toch nog niet?
Wat je zou kunnen proberen is of je kleintje gewone melk niet lekkerde vind. Je moet dan wel even vitamine D gaan halen en die erbij geven. Onze zoon is vanaf 7 maanden al aan de gewone melk omdat hij de opvolgmelk gewoonweg weigerde. Ik zou bij het fruithapje eens proberen of ze niet iets van thee/sap/diksap/roosvicee/water wil Dan bij het middagbrood weer melk (en 3 plakken is dat met of zonder korst?) En misschien om 15.30 uur weer melk proberen. Kylian wilde ook niet uit een tuitbeker drinken. Uiteindelijk kwamen we op dit terecht, voelt aan als de speen maar heeft de vorm van een tuit Nuby speen starter cup | Babypark en daarmee ging het wel.
Ze heeft maar 600cc fv nodig en vanaf 12 mnd 300 cc dus ik zou toch wst afbouwen.... Ik zou de fles 13.30 voor de boterham van 12.00 geven en dan pas brood. Die van 15.30 laten vallen en dan een gewoon tussendoortje,en gewoon drinken. Thee, roosvicee of diksap. Mijn dochter drinkt ook niet altijd super van ander drinken maat ze zal wel moeten! De fles gebruiken we nog voor de fv. Verder erg veel zoetigheid.... Waarom alleen jam? Ook halvarine? Waarom Danoontje om 9.30? Liever vers fruit!
Ik vind het een zeer vreemd dagmenu hoor. Eet zij echt 3 hele boterhammen en een fles pap van 200cc achter elkaar?? Ik krijg dat niet eens weg. En waarom danootje OF fruit? Danootje is toch geen vervanger van fruit? Gewoon fruit (1-2 stuks) in stukjes of geprakt geven en geen melk daarna, is helemaal niet nodig. Wat houdt 'middageten' in? Krijgt ze voor het slapen nog iets?
Lijkt mij ook erg veel. Hier het volgende schema: 07.00 uur: 180 ml papfles 10.00 uur: fruit + beetje drinken. Neemt hij vaak maar 2 slokjes van. 12.00 uur: 1 of 2 boterhammen met beleg en ong. 150 - 200ml gewone halfvolle melk. 15.00 uur. Wat drinken met een koekje of fruit. 17.00 uur: met de pot mee eten of een potje groente en een toetje. 19.30 uur: 210 ml opvolgmelk.
Ze eet 3 boterhammen zonder korst. Ze eet ook echt de boterhammetjes en daarna de fles. Heb al eens geprobeerd om die weg te laten maar dan gaat ze zo strijden alsof het echt lijkt alsof ze honger heeft, ze eet ook veel maar misschien is dat omdat haar maagje dat gewend is? Ze krijgt iedere dag vers fruit, had het verkeerd neergezet, maar de ene keer krijgt ze het smorgens en de andere keer smiddags, ze krijgt ook bijna iedere dag een danoontje, Op de boterhammen krijgt ze ook halverine maar ze eet alleen jam of hagelslag, pate of smeerkaas spuugt ze uit Avondeten is wat wij eten, aardappeltjes groenten en appelmoes, vlees nog niet want krijgt ze niet weg heeft nog niet veel tandjes.
Naar mijn idee krijgt ze idd wel erg veel. Wij hadden met 11 maanden hetzelfde schema als nu. Alleen kreeg hij 's avonds nog een melk fles en die hebben we twee weken voor zijn verjaardag afgeschaft. Ontbijt: 200 ml pap Tussendoor: fruit met een tuitbeker water Lunch: 2 boterhammen met een tuitbeker melk (tot een maand geleden nog de fles) Tussendoor: rozijntjes of koekje met tuitbeker sap Avondeten: met de pot mee en een toetje Met 11 maanden ongeveer zijn we langzaamaan overgegaan op gewone melk. Deze moet ik nog wel voldoende opwarmen. Is hij te koud dan hoeft hij niet. Ii was ook bang dat hij zijn middagdfles melk nooit zou vervangen voor een tuitbeker melk. Hier heb ik nog een topic over geopend. Op kdv hebben ze doorgezet en dronk hij ineens uit tuit. Thuis dus ook geen fles meer gegeven. De eerste dagen dronk hij de beker niet liggen en ging het moeilijk. Maar nu geen enkel probleem meer en gaat hij weer leeg. Flessen ziin inmiddels opgeborgen.
Voor het slapen gaan meestal niet meer, maar komt ook nog wel eens voor als ze langer wakker blijft dat ze nog een keer een pap fles krijgt, ik wil hier echt vanaf
Ik vind ook dat ze vrij veel eet. 4 boterhammen per dag vind ik veel, en ook de hoeveelheid flessen (hoeveelheid cc. melk) vind ik erg veel voor 11 mnd. Met 12 mnd moet dit rond de 300cc liggen (max. 500cc). Ik begrijp ook niet waarom je rijstebloem (voegt nl niets toe) geeft, alleen omdat ze anders haar melk niet drinkt? En hoe komt het dat het afbouwen van de hoeveelheid melk niet lukt? Vraagt ze daar nog echt om, zelfs na de boterham(men)? Ik neem ook aan dat je om 18.00 avondeten geeft ipv middageten. Dus groente enzo, want dat mist anders in je schema. Ons schema, nu en met 11 mnd: 7.30/8.30 bordje pap (granenpap met 150cc melk) 9.30 fruit (1,5 tot 2 stuks) + water drinken 12.30 brood 1 tot 2 / of event. cracotte met boter en beleg + 120cc melk 15.30 koekje, rijstwafel of dergelijke, soms wat fruit + water of diksap drinken 17.30 avondeten zoveel mogelijk met de pot mee, soms potje + water drinken + toetje danoontje of yoghurt 19.00 50cc melk met 70cc water (dus meer wat melk voor de smaak, en omdat hij dat vaak laat staan van zijn middag melk en anders geen 300cc binnen krijgt) met 11 mnd was dit nog 120cc melk Tussendoor drinkt hij trouwens maar af en toe wat slokjes van zijn water hoor (kan hij trouwens de hele dag door drinken), maar als hij echt dorst heeft drinkt hij het wel. Diksap gaat wel vrijwel altijd leeg, maar meer om de lekker. Hij drinkt wel alles al een hele poos uit een tuit/rietje maar die overgang was ook niet moeilijk hier. Ik zou iig de hoeveelheid melk afbouwen, wat dat is echt erg veel voor die leeftijd, max is straks nog maar 500cc. En als ze dorst heeft gewoon water met een rietje, aangezien ze daar ook uit drinkt. Het drinken hoeft niet op. Als het echt anders niet lukt zou ik de melk verdunnen ofzo... Maar echt honger kan ze niet hebben!
Sorry, ik reageer even heel kort (er is al zoveel geschreven) - een papfles is een maaltijd dus samen met een boterham is dat gewoon teveel. Geef gewoon een boterham met melk en als ze geen opvolgmelk meer drinkt dan geef je gewone melk (120 ml is voldoende) - Danoontje is geen verantwoord tussendoortje. Fruit moet elke dag en bijvoorkeur meer dan één stuk - 3 sneetjes brood is erg veel zout voor een kind van 11 maanden en alleen maar jam? Ik mag hopen van niet. Varieer eens en geef ook hartig beleg en kaas. Geef bij de boterham bijvoorbeeld een beetje thee of sterk aangelengd vruchtensap - na de lunch ook nog een papfles? Nee, dit is echt teveel van het goede (niet goede.. zoveel zuivel is gewoon niet goed) - tussen de middag pudding? Ze is 11 maanden en yoghurt ook niet geven. Ze krijgt al teveel zuivel binnen. Gewoon water, thee of sterk aangelengd diksap. - En dan weer een papfles om 14:30? Onzin.. die gewoon skippen - warme maaltijd en dan kun je daarna nog wat melk geven (gewone warme melk) Voorbeeld menu: ontbijt: OF pap 200 ml OF 1-2 belegde boterhammen met een bekertje melk tussendoor: rijstwafel, fruit, cracker etc + drinken (water, thee, sterk aangelengde vruchtensap) lunch: 1-2 belegde boterhammen met een bekertje melk tussendoor: zie tussendoortjes (in ieder geval één keer fruit) avondeten: 200 - 300 gram met de pot mee + afsluiten met een (gezond) zuiveltoetje (volle kwark of volle yoghurt) optie; voor het slapengaan nog een flesje melk (150 ml ofzo) Ik vind dat je dochter veel te veel eet en drinkt. Dit is geen gebalanceerde voeding en ook veel te veel pap. Ze leert pas drinken wanneer je niet meer zoveel zuivel aanbiedt. Ik zou een maximum van 500 ml hanteren en veel fruit en groenten aanbieden, dan krijgt ze echt wel genoeg vocht binnen. Als ze alleen jam of hagelslag blieft, is ze verwend en dan dus maar een kale boterham. Wedden dat ze dan ook minder eet.. ze snoept gewoon. JIJ bepaalt wat er gegeten wordt, niet zij! Gehakt kan je bijvoorbeeld prima eten zonder tanden (en dit geldt ook voor alle vissoorten!)
Als ik het morgen ga proberen zoals de meeste schema's hier zijn ben ik bang dat ze tussendoor toch nog 'honger' heeft omdat ze het zo gewend is, moet ik dan gewoon volhouden?
Nee. Eerst zorgen dat ze aan gezonde maaltijden went!! Zolang ze alleen deze zoete troep eet, heeft ze de voedingsstoffen nodig van de KV. Flessen zijn nu nog steeds het belangrijkste, qua voedingswaarde. Voor de rest zul je haar gezond moeten leren eten, zodat ze de voedingsstoffen uit haar maaltijden gaat halen. PAS DAN kun je de flessen laten vallen. In koemelk zitten NIET voldoende voedingsstoffen voor een baby!! (ook niet voor een dreumes). Koemelk is slechts een drank, terwijl een fles een complete maaltijd voorstelt qua voedingsstoffen.
ja, ze is een zoetekauw zo te lezen.. nu doorzetten want je legt nu de basis voor gezonde voeding. En schaf alsjeblieft die Danoontjes af en bewaar deze voor bijzondere gelegenheden. Hiermee bedoel ik trouwens dat je prima opvolgmelk / gewone melk kunt geven als vervanging van maaltijden als ze niet goed gegeten heeft maar ALTIJD DAARNA!