Ten eerste quote jij hierboven de ts niet, maar andere mensen. En wat was jouw advies aan ts: geef maar kaas en sandwichspread, lekker veel kunstvoeding (over zoet gesproken...) En maar 1 boterham per dag? Ik begrijp werkelijk niet wat je punt is? Die hageslag? (Nee, dat is niet gezond, maar wat jij voorstelt ook niet!)
Ik zit zo eens mee te lezen en heb geen reactie gegeven omdat mijn kindje nietmzo ver is nog met voeding maar iedereennheeft wel zn eigen idee natuurlijk. Ik wil mijn kindje graag aanleren water of thee te drinken en ik zal uit mezelf geen zoet beleg aanbieden. Mijn idee is zolang ik hartig beleg aan biedt mijn kind ook alleen aan die smaken went. Maar als ze wat ouder worden en ze zien andere kinderen (bijv. Op de opvang) zoet beleg eten dan is het logisch dat ze dat ook eens willen. Dit zou van mij ook best mogen. Eerst een boterham met gezond beleg en daarna een boterham met zoet zou dan de regel zijn. Een danoontje zal ik vast weleens gaan geven maar verder is het uitgangspunt alles vers en zelf gestoomt en geblenderd. Maar ik kan me wel ergeren aan reacties zoals die van aeve. Laat iedereen toch eens lekker in hun waarde joh. Een kind gaat echt niet dood als hij eens een boterhammerje zoet krijgt of een danoontje (even het alleen maar slecht eten buiten beschouwing gelaten natuurlijk). Ik heb jouw reacties in meerdere topics gelezen en je bent altijd heel erg van: "alleen wat ik vind/hoe ik het doe is goed" heb je er weleens over nagedacht dat dit misschien niet altijd zo is? En buiten het feit of het nu wel zo is of niet zo is (want daar valt lang over te discussieren) waarom mensen afbranden die het anders doen dan jij?
Adi, sluit me helemaal bij jou aan - ben wat verbaasd van Aeve een quote van mij terug te zien over 'eerst boterham hartig, dan zoet'. Volgens mij is inderdaad sommig zoet een stuk gezonder dan hartig! Hier krijgen ze echt niet alleen 'verantwoord' zoet, zo'n slechte moeder ben ik dan wel. Maar meestal is zoet op brood appelstroop of honing, af en toe pindakaas en 1x per week chocopasta. Zien ze dan ook echt als traktatie. Volgens mij is boterhamworst of kaas een stuk ongezonder dan appelstroop.... maar zie toch het kaas en worst als hartig en stroop als zoet beleg . Iedereen zijn eigen ideeen over wat hij wel/niet wil voor zijn/haar kindje(s) - TS wilde weten of háár schema (met 4x180cc pap) gezond was. Denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dat niet zo is, en dat TS dat zelf ook ziet en er iets aan wil doen. Einde verhaal dan toch? Waarom dan een discussie over hoe fout/goed anderen het doen? Tevéél van wat dan ook is nooit goed, en of je 'beetjes' wel OK vindt of niet, is ieder voor zich. Ook artsen/voedingsdeskundigen/etc zijn daar niet altijd eenduidig in, het antwoord zal dus ergens in het midden liggen....
Mijn jochie is nu 10,5 maand. En vanaf 11 maand gaan we langzaam over op gewone melk (net zoals bij de oudste, ook advies CB). Nu: ontbijt: papfles 180/6 of bord pap of fles 180/6 met boterham tussendoor: fruit (2 stuks in puree of 1/1,5 in stukjes) met water lunch: 1 boterham met fles 180/6 tussendoor: stukjes fruit/rijstewafel/rozijntjes of babykoekje +sap/thee avondeten: met de pot mee, of aangepaste versie daarvan, soms toetje na Voor het slapen fles 180/6.. - Hij drinkt geen van de flessen leeg. Doorsnee 450cc per dag) - Op de boterham krijgt hij boter, soms vers geprakt fruit. Iets anders blieft hij niet.. Bij 11 maand gaan we eerst bij de middag boterham gewone melk geven. Na een weekje de ochtendpap ook aanmaken met gewone melk, of een fles/tuitbeker naast de boterham. Daarna het pak poeder opmaken tot rond de 12 maand. En dan de avondfles ook over naar koemelk. Dan zitten we waarschijnlijk wel boven de 300cc, dus wil dan de avondmelk vervangen door thee. Bij mijn oudste deden we steeds iets meer thee en minder melk, omdat hij niet in 1 keer over wilde..
Wat een discussie hier inderdaad over wat wel of niet verantwoord is op brood. Wij doen ook niet alleen maar gezond (of hartig) beleg op brood. Een beetje afwisseling is ook wel lekker voor een kindje en als het af en toe is zullen ze er echt niets aan over houden. Moet wel zeggen dat wij ook bewust geen danoontje en Nijntje koekjes ofzo geven. Ik ben het eens met Miepie80, TS vroeg of haar schema goed is of ongezond is. Ik denk idd dat er teveel flessen nog zijn. Met 11 mnd had ons zoontje (die wel erg goed de rest eet) nog maar 2 soms 3 flessen en waren we idd al aan het afbouwen met de opvolgmelk. Wij hebben het in het begin gewoon gemengd en hem er zo aan laten wennen. Dit ging heel goed. Wbt ander drinken, ook hier moet je inderdaad mee doorzetten. Dus fles weglaten en dan gewoon water aanbieden. Ze moeten het ook echt leren om ander drinken te drinken maar als ze toch genoeg melk krijgen zullen ze dat niet leren, en dat is toch wel de taak van de ouder. Doorzetten dus! Heel veel succes!
Ja ik geef mijn kind zoete troep, maar volgens mij zet ik het juist hier neer om het te veranderen.... Jij hebt van alle reacties wat ik heb geplaats ben je alleen maar negatief naar mij toe, als je me alleen maar een rot gevoel wilt geven kun je beter weggaan en je mond houden, ik ben hier voor advies en tips en blijkbaar kun jij mij die niet geven zonder zo overdreven te doen.
Snachts slaapt mijn kindje goed door word nooit wakker, Kwa lengte en gewicht zit ze iets onder het gemiddelde, de laatste keer was ze 69 cm en 6,8 kilo
@Manyana.. Je kindje houdt gewoon erg van zoet (flessen zijn ook zoet). Ik zo proberen naar dit schema te komen: (ongeveer he ) ontbijt: 180/6 + bambix of boterham (geen beleg, alleen boter) met een bekertje melk 150/5 of 120/4 (bij voorkeur geen pap) tussendoor: fruit (1-2 stuks) met bekertje drinken (aangelengd diksap, thee of water.. is om te oefenen met een (tuit)bekertje of rietje) lunch: 1-2 boterhammen MET korstjes. Wisselen het beleg lekker af. Er is heel weinig broodbeleg echt gezond, het gaat om de afwisseling. Jam is prima voor een keertje maar ik zou hagelslag echt nog even achterwege laten. tussendoor: rijstwafel, cracker en een keertje een koekje met weer drinken om te oefenen. Gaat er erg weinig in kan je altijd nog een flesje geven (niet te groot) avondeten: 200 - 300 gram warme maaltijd (alles kan op deze leeftijd behalve rauw) en aansluitend een zuivel toetje van 100-125 ml (volle kwark of volle yoghurt met - als het nodig is - een drupje diksap erin) voor het slapengaan: een lekkere papfles (lekker van genieten met z'n tweeën Is je kindje tussendoor hongerig dan zou ik lekker fruit aanbieden. Drinken moeten kinderen leren dus beperk de (opvolg)melk tot ongeveer 500 ml (inclusief zuiveltoetje) Bewaar Danoontjes voor een keertje in het weekend en hagelslag voor Kerstmis TIP: geef thee.. lukt dat niet geef dan melk met thee en draai langzaam de verhouding om.. steeds meer thee en steeds minder melk!
Zo dan wel een goeie eter en ik denken dat ik die had hahaha hij is zelfs te zwaar, hij eet: 6.30 1 boterham soms niet helemaal met 120 cc melk 9.30 fruit 200 gram 12.30 1 boterham met 120 cc melk 15.30 flesje sap met koekje ofzo 17.15 warme maaltijd met danoontje 18.30 120 cc melk overigens drinkt hij de melk niet helemaal op, hij is te zwaar en ik denk omdat hij nog niet kruipt etc ze gaven me op cb ontzettend het gevoel dat ik me kind dik maak
En heb je al verder gekeken dan je neus lang is met pluk der quaote over pindakaas met hagelslag.. Nee he? Als je dt nl had gedaan had je gezien dat die kindjes allang geen 1 meer zijn dus is niet van toepassing
Tja en ik ben van mening dat het uitsluiten van de "zoete troep" uit het voedingsschema van je kind ook niet de beste oplossing is. Ik vind dat als je kindje geen overgewicht heeft het geen kwaad kan dat ze ook de keuze krijgen om voor zoet te kiezen. En dat dan 1 boterham per dag met zoet beleg helemaal geen kwaad kan.
Klopt ze zijn 1.05 m en 1.29 m Maar zelfs toen ze klein waren kregen ze lekker appelstroop (zoet) en niet zo vaak smeerworst (is van lever gemaakt en dus een overdaad aan vit a). Smeerkaas wordt hier in huis ook niet lekker gevonden dus die viel toen ook al af.
mijn schema is : half 7 pap fles van 210+7 9u fruit 12u 2 sneeen brood en fles 180+6 15-16u baby koekje met was aanmaak 17u warm eten en danoontje 18.30-19u flesje 180 +6
@ cygnet 2 Het probleem is juist dat mijn kleintje al vanaf 5 maanden geen opvolgmelk meer lust, smaakt ook heel veel, kan ik dan gewoon koemelk geven of halfvolle melk wat wij drinken?
Ik lees steeds dat pindakaas wordt gezien als ongezond, terwijl pindakaas en andere notenpasta's, zeker die zonder zout en suiker (verkrijgbaar bij ekowinkel)! Supergezond juist. Veel gezonder dan sandwichspread, smeerkaas en smeerworst (over ongezond gesproken).
Zo, alle 10 de pagina's even doorgelezen... Al genoeg tips en adviezen gehad van mede forumleden, met name dat de hoeveelheid zuivel echt drastisch verminderd moet worden. Bedenk ook goed dat (zeker vanaf 1 jaar) een melkvoeding niet meer als maaltijd beschouwd moet worden, maar als 'drinken'. Hier ging het zo rond de 11 maanden: ontbijt: fles granenpap ÓF een boterham met boter + beker melk tussendoor: fruit in stukken lunch: 1 of 2 boterhammen met boter + beker melk tussendoor: rijstwafel/soepstengel/fruit oid avondeten: met de pot mee + schaaltje volle franse kwark voor het slapen: fles pap Vanaf 1 jaar kreeg ze bij de lunch vaak water of thee te drinken, omdat ze dan bij het ontbijt 150cc en voor het slapen 150cc melk kreeg. Toetje/kaas was dan soort van extra zuivel. Wat betreft broodbeleg: probeer eens een tosti met kaas of een wentelteefje of zo? Maakt het toch net wat anders en 'specialer'... En inderdaad gewoon met korstjes geven, kost ze meer tijd en moeite wat ook meer verzadigd. (snap ook nooit zo goed dat mensen brood introduceren door het geven van broodkorstjes, maar als ze echt boterhammen gaan eten worden ze eraf gesneden??) Hier heeft ze ook graag 'slagjes', maar krijgt ze alleen 1x in het weekend of zo. Verder eet ze graag kaas (in alle vormen:tosti,gewoon,even kort smelten in magnetron), kipfilet, pindakaas. Jam, stroop, smeerkaas oid zijn incidenteel. Als tussendoortjes zou ik zeker geen zuivel gaan geven als ze al zoveel pap krijgt. Geef haar gewoon wat extra stukken fruit. Het maximum ligt op 3 stuks per dag, dus daar heb je zeker nog wat ruimte! Kijk naar je kindje hoe snel je aanpassingen in kan voeren. Hier deed ik het eigenlijk altijd meteen, dus niet eerst afbouwen en weer opbouwen oid. Nooit problemen mee gehad... Al waren de veranderingen dan misschien niet zo rigoreus.. Succes in ieder geval! Oh ja, en kies inderdaad voor volle zuivelproducten want je kindje is zeker niet de zwaarste!