Wat doe ik fout? Onrustige nachten...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door poisson1987, 24 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Help! Onze dochter is nu 13 dagen en is overdag een modelbaby. Slaapt steeds 2-3 uur, dan eerste borst, verschonen, andere borst, even "spelen" en dan weer slapen.
    Maar 's nachts is ze steeds zo onrustig. Piepen. Kreunen. Smakken. Wiebelen. Vriend en ik weten niet wat we moeten doen. Iemand tips?

Ps. Overdag slaapt ze beneden in box. Snachts in wiegje naast ons. Bedje verwarmen we al met een kruik...

2. kellebell21

kellebell21 Actief lid

18 jul 2013
    327
    0
    0
    Je doet echt helemaal niets fout!
    Mijn zoontje slaapt nog steeds onrustig en is nu 7 maanden, dan zou ik dus heeeeel veel fout doen haha..
    Jouw dochtertje is pas 13 dagen oud, logisch dat zij nog onrustig is.
    Slaapt ze ook onrustig als ze bij je ligt?
    Mijn zoontje heeft de eerste weken vooral bovenop mij geslapen & ook in de nacht. Gewoon een beetje mama behoefte:) Komt allemaal goed!

3. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wordt ze er zelf wakker van?
    Hier sliep ze er zelf doorheen, maar ik niet. Deed oordoppen in en werd dan alleen wakker als ze harder ging smakken, dat was het teken dat ze honger begon te krijgen dus dan legde ik haar aan voordat ze begon te huilen. Vond ik makkelijk en prettig.
    Het bleef een onrustig kind, dus met vier maanden is ze naar haar eigen kamertje gegaan. Toen kwam ze nog voor 1 nachtvoeding maar die ging er toen al gauw af en sliep ze van 23 tot 7.

4. anneke81

anneke81 Actief lid

8 dec 2006
    161
    0
    0
    Ouderenzorg
    Herkenbaar en heel normaal ook
    Joris slaapt heerlijk in de box overdag. Kijkt een poosje rond, dan gaan langzaam z'n oogjes dicht en weg is ie.
    's Nachts begint ie gelijk te piepen zodra ik hem weg leg. Inderdaad beetje kreunen, zichzelf krauwen in z'n gezichtje, wiebelen, mopperen. Soms pak ik hem nog even op, is ie gelijk stil. Of ik stop m'n pink in z'n mond (speen wil ie niks van weten) en dan is ie na een paar minuten weer stil

Als ze zo klein zijn, vinden ze het heerlijk om te slapen met geluid om zich heen bijv inde box. Misschien dat dat nog wat uitmaakt, dat het s nachts wel erg stil en donker is. Gewoon wennen.

5. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ze is er zelf wakker van. Ben vannacht met haar beneden op bank gaan zitten om vriend paar uurtjes te laten slapen.

Mijn kraamzorg zei dat op mij slapen niet goed is. Wennen babies aan en dan wordt in bedje slapen nog lastiger? Hoe heb jij dat ervaren?

6. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Dochter heeft de eerste 4/5 weken meer bij in het grote bed gelegen dan in haar eigen bedje :D Als je het zelf fijn vindt en je babytje ook, zou ik het zeker proberen! Ze is nog zo klein, je kunt baby's nu nog niet verwennen hoor! Daar hebben ze nog helemaal geen besef van! Onze dochter slaapt vanaf 8 weken in haar eigen bedje en heeft nooit meer bij ons gelegen. Is dus helemaal goed gekomen :)

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden. Als zij slaapt, slaap jij
    ook beter.
    Dus leg haar bijvoorbeeld op het aankleedkussen hoog in bed.
    Dan kan je je hand op haar leggen als ze onrustig is.
    Dat ze weet dat je er bent.

Wennen of verpesten is niet relevant bij een pasgeborene.
    Jammer dat je kraamhulp dat soort ideeën had!
    Het enige waar je wel aan moet denken:zo weinig mogelijk
    prikkels s'nachts. De nacht is voor slapen.
    Alleen verschonen indien nodig, klein lichtje.
    Dus naar beneden gaan, dat zou ik niet doen.
    Als het echt om de nachtrust gaat, kan je vriend beter op de bank slapen.

8. kellebell21

kellebell21 Actief lid

18 jul 2013
    327
    0
    0
    Mij is altijd vertelt dat je een baby de eerste 6 maanden niet kan verwennen.. Een vast avond ritueel bouwt ook een hoop rust in & ik zou haar toch echt bij je nemen als ze dan wel slaapt.. Zo komt ze ook eerder in een ritme & je krijgt haar vanzelf wel in haar eigen bedje hoor..

9. Raffel

Raffel Actief lid

29 aug 2006
    103
    0
    0
    Nee je doet echt niks fout. Babies maken een hoop geluid als ze slapen en als ze steeds zo onrustig blijft kan je misschien proberen te bakeren of misschien de puckababy gaan gebruiken. Dat geeft ze vaak een hoop geborgenheid wat ze toch wel missen als ze zo in de grote wereld liggen. Bij die van mij was er in de nacht ook een hoop onrust en nadat ik haar in een bakerzakje ben gaan leggen werd het voor haar een stuk rustiger. Ze vond dit erg prettig.

Ook ben ik niet zo van overdag in de box laten slapen. Er is altijd een hoop gaande in de huiskamer en het geeft ze ook een hoop rust als ze lekker op een rustige kamer in hun bedje liggen. Misschien denk je dat ze dan zo ver bij je vandaan ligt, maar de rust is wel erg belangrijk voor haar. In een woonkamer wordt toch altijd veel gedaan (tv aan, bezoek, gekookt etc...) en dat zijn allemaal extra prikkels. Rust is echt super belangrijk voor die hele kleintjes.....

En als ze niet goed slaapt in de nacht niet mee naar beneden nemen...Vriend lekker op de bank ! Gewoon lekker bij jou op de kamer houden en gerust stellen. En bouw voor jezelf echt rust en regelmaat in. Ook voor de nacht. Dat vinden ze gewoon erg prettig.

10. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Onze dochter sliep de eerste weken overdag tegen me aan in de draagdoek en 's nachts tussen ons in op een commode kussen. Nu slaapt ze zonder problemen in haar eigen bedje. Wij sliepen trouwens de eerste weken vaak apart, mijn man en ik. Dan ik een nachtje alleen, dan hij. Echt om flink bij te tanken. Je doet niets verkeerd, voor je uk is het ook een hele verandering en waarschijnlijk is het dag-nachtritme ook nog verstoord. Vooral je eigen gevoel volgen en probeer je rust te pakken als het even kan.

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    je doet helemaal niets fout! je kindje is nog heel erg klein en heeft nog geen besef van dag en nacht. gewoon lekker bij je houden, is echt niets mis mee. En alles waar ze aan wennen, kunnen ze ook weer afleren (vroeg of laat)

12. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ook na 6 maanden kun je ze niet verwennen hoor. Hier gingen we van een op mij slaap baby (dag en nacht), naar een baby wat nu ruim 2,5 uur overdag in zijn eigen bedje slaapt en s nachts van 20:00 tot 7:30 in eigen bedje (op een nachtflesje na).

Dat is allemaal langzaam en VANZELF veranderd. 'Vanzelf' in hoofdletters omdat ik lang gedacht heb dat we iets verkeerd deden en we zijn onrustige gedrag in de hand werkten. Jammer van alle zorgen, want ik weet nu dat of we nou links of rechtsom handelen... hij regelt het zelf. Nu leggen we ons meestal sneller neer bij een onrustige nacht/fase en dan kost het veel minder energie.

Mijn tip:doe wat werkt. En ja, helaas niemand kan jullie vertellen wat dat precies is. :cool:

13. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Ben het hier helemaal mee eens!
    Onze zoon is nu bijna 7 maanden en idd.. veel zorgen lopen maken of ik het wel goed deed.. vanalles gelezen over slapen.. hij was zooo onrustig.. van alle kanten kregen we ook adviezen..
    Uiteindelijk ons eigen gevoel achterna, hij sliep overdag in de draagdoek, dan overdag in de doek.
    Hij sliep s nachts we op zn buikje nadat we hem in slaap hadden gewiegd.. (met wat angst vanwege alle verhalen mbt wiegendood toch vanaf 12 weken op zn buik gelegd) dat laatste had hij blijkbaar nodig, want sindsdien slaapt hij elke nacht door! Inmiddels van 7-7.. inslaap wiegen doen we nog steeds..
    Ik zou heel graag willen dat hij zonder wiegen in slaap valt, maar dat gebeurd sporadisch, en mensen adviseren ook vanalles.. wij hebben besloten het de tijd te geven..
    Zoon slaapt wel heerlijk door na het wiegen, kennelijk heeft hij dat "knuffelmomentje" nodig.. En hij slaapt al steeds sneller.. eerst waren we soms wel een uur bezig.. inmiddels 5 minuten..
    Geef het de tijd en volg je gevoel!

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Jongste sliep hier eerst bovenop mij, daarna naast mij. Na een paar weken in de cosleeper en nu altijd in haar eigen bedje. Komt vanzelf.

Deel Deze Pagina