Dag dames! Ik ben héél benieuwd wanneer jullie kindje zijn eerste echte woordje zei. En wat het dan ook was . Dl brabbelt al enkele maanden de oren van ons hoofd, maar nooit kwam er iets deftigs uit. Ja, ze kan njam zeggen als ze haar eten ziet. Maar een echt woordje kan ik dat niet noemen . Als we poes zeggen en we hebben geluk dat ze er zin in heeft dan probeert ze dit ook en zegt ze 'poe'. Maar nu sinds gisteren heb ik een echt woordje ontdekt ! En niet eentje dat ik als eerste woordje zou denken . Ze zegt héél schattig en duidelijk 'patatje' of 'tatje'. Als wij patatjes zeggen dan zegt ze echt mooi 'patatje'. Voor de rest is gewoon alles, maar dan ook echt alles 'tatje' . Zeggen we bvb. de rest van wat er op haar bord ligt (vis, bloemkool, ...) dat is allemaal 'tatje'. Enkel als we zeggen patatjes, dat zegt ze echt super schattig 'patatje' . Had verwacht dat ze 'mama' of 'papa' of 'dada' of eender wat zou zeggen als eerste woordje, maar 'patatje' dat is toch wel héél apart vind ik ! Moet wel zeggen dat dl héél eigenwijs is en alleen zegt en doet wat ZIJ wil . Ons lekkere eigenwijsje .
Leuk he Hier was haar eerste woordje (na mama en papa), Ba. Dat zei ze heel gericht naar elke bal die ze zag. Dit was rond 14 maanden ongeveer. Nu kan ze al veel meer woordjes zeggen, maar het is nog steeds Ba, de L erachteraan lukt nog niet!
Na mama en papa was hier het eerste woordje tutje was rond de 13 maanden. Ja is nu ook een grote favoriet. Nee zegt ze nog niet, ze schud dan alleen met haar hoofd. Heel af en toe zegt ze andere woorden zoals boek, koek, tsutsu(onze poes mitsu) ,pakke,... Voor de rest is alles wat in haar mond moet/kan zoals drinkbeker patatjes koekjes: tuthe
Hier ook héél duidelijk nee schudden (met ooguitdrukking en al ). Had alleen gehoopt dat ze ook al mama en papa zou zeggen, maar nee. Daar heeft mevrouw helemaal nog geen zin in .
Ik weet niet meer precies wanneer maar het eerste woordje hier was "kraan" (hijskraan) nog lang voor er papa en mama gezegd werd. Hij is nu zes en wil graag kraanmachinist worden.
Naast papa mama en daag was hier toto het eerste woordje. echte vent! Inmiddels ook veel dieren, toetaa (ambulance) open/dicht, ulbak (prullenbak) en nog wat meer. Geweldig hoe ze er elke dag ineens woordjes bijleren!
Met 9 mnd mama, 11 mnd papa en 'dag dag' met zwaaien, 12 mnd ''oh-oh'' als er iets viel. met 13 mnd ging ze ineens 'hard': klaar, dank, hoera, bah, poep, bumba en inmiddels al een hele rits meer, al is echt niet alles heel netjes gearticlueerd hoor (maar dat hoeft ook niet om het een woordje te mogen noemen ) Bumba was (na papa en mama) trouwens het eerste woordje van mijn oudste
'Klaar' (na het luier verschonen) was dochters eerste woord. Ik weet eigenlijk niet precies wanneer, ik denk rond 13 maanden. Toen heeft ze in 1 keer rap een stuk of 10 woordjes geleerd. De twee meest gebruikte zijn 'ja' en 'die', die gaan de hele dag door. Nu zijn we alweer 3 maanden verder, maar ze staat al even 'stil' op die 10 woordjes. Komt niets bij, maar dat komt vanzelf wel
Hier was het papa en mama.. Nu zegt ie bappuh (stappen) dat wil hijde hele dag.. Hij pakt mijn hand en zegt bappuh.. Hij kan het nu ook helemaal zelf en los maar durft dit nog niet altijd... Verder zegt hij etuhh ( eten) hij laat alles een beetje op uhh eindigen hahaha
Met 8-9 maanden mama, 10 maanden uit (uit de stoel) en nu met 11 maanden gericht: papa, mama (was dus al), uit en 'ap (hap) (eten)
7 maanden: papa en een paar dagen later mama. Met 9 maanden zei ze uit het niets: 1,2,3 . Heb het opgenomen haha. Nu zegt het regelmatig. Geleerd van een speelgoed telefoontje denk ik. En verder zegt ze gericht oma, opa, tante, bal, hey, 1 jaar, da da (dag dag).
Ik heb geen idee hoe oud ze waren, maar het eerste woordje van mijn dochter was die haha heel handig natuurlijk. Het eerste woordje van ons zoontje was mama
Bal was het eerste woordje, maar ze kwamen hier al vrij snel achter elkaar. Mama, papa, klaar, toetje, dagdag, houdoe, broembroem, beh als ze een schaap ziet, moe bij een koe, Bumba, een grommend geluid bij een hond. Trinke, als ze wil drinken. En ze zegt er vast nog een paar waar ik even niet op kom. Ze kan hier vrij goed communiceren en duidelijk maken wat ze wil en herhaalt ook vaak wat wij zeggen, maar das dan niet echt uit haar zelf zeg maar, dus dat vind ik niet echt tellen.
Dochter zegt nu met bijna 11 maanden: Papa, mama, naam zoon, aai poes, hap, eten. En dieren geluiden (schaap, koe, paard) Zoon ging pas met 3,5 jaar praten
Het eerste woordje van m'n dochter was mama. Ze was toen 8 maanden. Haha het 100 x per dag herhalen heeft dus z'n vruchten afgeworpen. Nu zegt ze 'mmmm lekkah lekkah', 'op!' (als d'r fleesje leeg is), 'papa', 'neeeeeee! (napraten)' en tuttie (als ze d'r speen wil). Ik moet zeggen dat mijn dochter wel overal heel snel mee is. Met 4 maanden zat ze al zelfstandig en dronk ze d'r flesje zelf leeg.
Hier waren zijn eerste woordjes: mama - 8 maand papa - 9 maand kaas (kaa) - 12 maand Nu zegt hij: opa, oma, tante, boke (=vlaams voor boterhammetje), ba (= bal), pa(rasol) (= zegt pa - en wijst naar de parasol), tent, broem broem (tegen een auto), krik krak (tegen de sleutels), pan, boom, poe (= poes), dada (=daag). Voor de rest ook njam njam als iets lekkers is en benoemt hij dieren door hun geluiden na te doen: boe (koe), wawawaw (hond), piep piep (vogel), kak kak kak (=eend), etc. Zegt ook bewust "nee" als hij iets niet wil. edit: hij zegt ook tutje maar dan op z'n spaans: "tet tet" ipv "chupete"
Eerste woordje was hier 'mama' (hoera! ), met precies 9 maanden. Dat was gericht, vanaf een maand of 7 riep ze wel wat in de rondte, 'mamama, papapa' etc. Even later papa, toen poe (poes). Het gaat hier steeds met vlagen, poes is al een tijd weer van de baan, nu vooral andere woordjes.
Hier was het eerste echte woord papa en dat gebruikte hij ook gericht. Hij was toen 10.5 maanden. Heel kort daarna mama en heel kort daarna opa. Vanaf toen ging alles in een heel rap tempo en hij kletst nu de oren van mijn kop.