Ons zoontje is nu 7.5 maand en lekker tevreden met de bv (4x per dag), fruit, broodkorst/boterham, en groentehap. Nu vroeg ik me af vanaf wanneer jullie het ontbijt zijn gaan uitbreiden. Dus na de bv nog een boterham of eventueel pap maken van gekolfde bv. Hij krijgt nu zijn fruithapje zo'n 2 uur na de ochtendvoeding, maar de eerste granen krijgt hij dus pas tussen de middag binnen..
Zolang je zoontje het zonder protest 'volhoudt' tot het fruit is er in principe geen reden om brood of pap te geven. Het is denk ik net wat je zelf wil. Ik vind het wel fijn om ze er vrij vroeg al bij te zetten aan tafel ivm de gewenning van ontbijten en brood eten. Hier zit ik toch al met mijn oudste dochter aan tafel voor het ontbijt dus de jongste 'ontbijt' hier ook al vanaf zes maanden, ze wil er gewoon bijzitten en ja dan krijgt ze natuurlijk ook gewoon brood. Hier is het 'schema' (bijna 7 maanden): 1 boterham met boter, daarna bv fruit 1 boterham met boter, daarna bv fruit (als het niet te laat wordt ivm slapen, anders sla ik deze over) groenten en daarna wat yoghurt (sindskort) bv en dan meestal nog 3 avond/nachtvoedingen (zucht ).
Als ik mij goed herinner, ben ik het ontbijt gaan uitbreiden toen ze een maand of 9 waren. Tot die tijd waren ze tevreden met alleen borstvoeding.
Wij zijn met ~7 maanden met pap van bv begonnen. Eigenlijk omdat hij zo slecht dronk in de ochtend, dus extra vocht vond ik belangrijk. Nu is het dus bv (ergens tussen 6 en half 8). Bambix 100cc bv tussen half 8 en 8 en dan pas rond een uur of half 11 fruit. Als hij nu geen pap krijgt is de wereld te klein
Wij zijn ontbijt gaan uitbreiden toen ze wakker waren als mama of papa aan het ontbijten waren en ze 'mee wilden doen'. In het begin was dat naast borst gewoon hapje van mijn ord.
Totdat ze het zelf aangeven. Hier pas ver na de eerste verjaardag 'ontbijt' in de zin van brood of ontbijtgranen, tot die tijd gewoon borst in bed en later beneden fruit.
Wij zijn al vrij snel begonnen met brood (korstjes) als ontbijt. Met een week bijvoeden denk ik al. Vaak heeft ze 5 uur het eerste echte ontbijt op bed en daarna om een uur of 8 krijgt ze weer wat te drinken en daarna dan ontbijt mee aan de ontbijt tafel.
Maandje of 9/10 geloof ik. Maar hier is wel nogsteeds 6.00/7.00 BV (weer slapen), 9.30 Boterham + fruit.
Ik gaf de borst in bed, doemelde weer lekker in (werk in onregelmatige dienst, dus hoef niet elke dag vroeg op ) en dan ging ik uit bed als ik of zij weer wakker werd, vaak rond 10 uur, ff lekker douchen samen en dan naar beneden en als ik een broodje nam, kreeg zij ook eentje of gaf ik haar nog pap van afgekolfde melk. Met welke leeftijd ik ben begonnen met dat schema weet ik niet meer, maar heb mij nooit zorgen gemaakt of ze wel genoeg binnen kreeg.
Jelmer kreeg pas rond een jaar echt ontbijt. Hij is nogal een uitslaper, is eigenlijk al vanaf het begin nooit voor 8:00/8:30 wakker. Dus dan kreeg hij rond die tijd in bed de borst, waar hij vaak zeker een half uur aan dronk en dan kreeg hij rond 10:00 fruit, dus vond ik het niet nodig om ook nog brood te geven. Rond zijn 1e verjaardag ging hij korter drinken aan de borst en merkte ik dat hij met het fruit echt honger had, dus ben ik hem als ontbijt na de borst een boterham gaan geven.
Nou dat vroeg ik me ook af!!! Hier vanaf een maand of 7 het volgende: 7.00/8.00 BV als ontbijt 11.00 fruit 13.00 boterham + beetje melk 18.00/19.00 avondeten (eet gewoon met ons mee) Dit houdt hij allemaal heel goed vol en zeurt nooit om eten o.i.d. (pin me niet vast op de tijden want dat loopt hier zoals het op dat moment uitkomt haha) Nu is hij 9 maanden en vroeg ik me af of ik het ontbijt aan moet gaan vullen of aanpassen. Morgen naar CB dus ik kom er nog op terug Maar jou zoontje is nu 7,5 maand dus ik zou het lekker zo laten als ik jou was (als ie tevreden is, is het goed he). Hier is dat ook altijd gewoon goed gegaan. Nou las ik alleen in de info van het CB dat vanaf 9 maanden 'Ontbijt' er bij komt. Dus ik vraag me nu alleen af wat dat ontbijt dan wel niet moet zijn hihi. Maar morgen weet ik het dus.
Nou ik heb het nagevraagd en BV als ontbijt is altijd voldoende als ze zelf niet aangeven dat ze eerder honger hebben. Dus de fruithap 'niet halen'. Ze zeiden dat de kleintjes vanzelf wel aangeven wanneer ze meer willen of de BV niet meer willen. Dus zolang het zo goed gaat......lekker bv blijven geven en verder niets (als ontbijt dan he).
Nou als "zelfs" het CB het zegt.. Nee grapje, bedankt voor de reacties allemaal! Volgens mij vindt ons mannetje het wel prima zo, dus dan laat ik het nog lekker zo en mocht het veranderen dan kan hij altijd nog van de boterhammen gaan genieten..