Nou de titel zegt t al.. Hebben jullie ideeën/tips tegen het af of wegtrappen van de dekens van mijn zoontje? Ik heb al geprobeerd echt strak in te stoppen of de dekens aan de onderkant van t matras te doen.. Maar na 5 sec heeft hij ze al los getrapt en gaat hij erbovenop liggen. Vaak zelfs omgekeerd, dus met zijn hoofd op t voeteneinde.. Dus kan ze dan 'snachts ook niet op hem leggen. Iemand tips? Want nu word t steeds kouder en vind ik alleen zomerzak niet voldoende, maar winterzak weer iets te dik want dan hebben we niks meer voor de winter straks.
Ik gebruik sowieso een slaapzak, met dit meer een winterslaapzak of zomerslaapzak zonder mouwen en als het kouder wordt met mouwen. Maarrrrr... heb ook iets ideaals gevonden. Dekenhouders. Te koop bij babywalz. Het zijn een soort knijpers die je aan de punten van de dekens kunt vastzetten en er zit een ring aan die je om de spijlen van het ledikant kunt doen. Ideaal! Alleen "kruipt" mijn zoontje nu omhoog gaande weg de nacht waardoor hij helemaal aan het hoofdeinde komt te liggen....zucht... Ik vind het persoonlijk iets te eng om m nog strakker in te stoppen voor het geval hij eens naar beneden, dus onder de dekens "kruipt" in plaats van naar boven
Een iets dikker pyjamaatje dan, met de zomerslaapzak? Dat doen we hier met onze dochter. Die ligt altijd met dr hoofd aan het voeteneinde bovenop de dekens. Gaat prima zo en ze heeft het niet koud.
@Druif, hmm.. klinkt wel verleidelijk maar toch ook eng. Mijn zoontje is dan wel al 11 maanden dus gaat misschien wel krijsen als hij onder de dekens kruipt met zijn hoofd. Maar toch zou ik die gok liever niet willen wagen.. Beetje overbezorgd misschien haha.. En inderdaad, dan kruipt mijn zoontje denk ik ook gewoon naar t hoofdeinde. @Kus26, ja heb zaterdag een flanellen pyjama gekocht voor hem. Begreep dat die warmer zitten dan een katoenen. En heeft jou dochter dan ook de pyjamabroek ervan aan? En wat voor romper eronder? Maar blijf jij wel gewoon die dekens gebruiken dan, ondanks dat je dochter dus altijd erop ligt? En het is ook zulk raar weer steeds, de ene keer kun je weer een hele pyjama bij ze aandoen in de zomerzak en nu deze week word t weer bloedheet. En kunnen ze weer met romper.. Zo enorm irritant gewoon steeds te bedenken wat ze nu weer aanmoeten in bed. Is het eigenlijk een periode/fase dat ze onder die dekens uitkruipen of aftrappen? Kun je dus ooit wel weer normaal een deken gebruiken waar ze onder blijven slapen?
Wij hadden het probleem ook. Heb nu een slaapzak gekocht! Gaat prima!, pyamaatje aan en je kindje blijft ook lekker warm
Slaapzak heeftie al.. Een zomerzak maar dan zonder pyjama broekje, dus alleen t hesje met lange mouwen. Maar dan nog zijn ze beentjes soms koud, daarom wilde ik er een dekentje overheen leggen. En zeker straks in de winter ook weer, maar die trapt hij dus steeds af.
En dan geen dekens ofzo? Hoort dat soms echt bij de leeftijd die dekens aftrappen? Lees echt bij zoveel mensen dat..
Zou inderdaad voorlopig een wat warmere pyama aantrekken en dan pas een winterslaapzak als het echt kouder wordt. Onze dochter ligt trouwens gewoon in een zomerslaapzakje met een rompertje met lange mouwen, maar ons huis is nogal (te) goed geisoleerd, dus het is hier al gauw warm. Jammer dat er niet een soort tussenoplossing is voor de herfst/voorjaar
Iris doet t ook; wil ook echt niet ingestopt worden als ze in bed gelegd wordt. Ze ligt met pyama in een slaapzak (nu nog zonder mouwen). Als ik zelf naar bed ga dan leg ik haar recht in bed (soms ligt ze idd ook omgekeerd) en dan stop ik haar in. Dan is t wat warmer voor de nacht.
@Femke, dat zou mijn zoontje echt niet pikken als ik hem wakkermaak om goed te leggen en in te stoppen. Dan issie ook gelijk wakker haha!
In de zomer was het enorm warm op z'n kamertje, toen liet ik hem alleen in een romper slapen. Laken schopte hij af en liet ik daarna maar helemaal weg. Daarna romper en pyjamabroek. Nu is het 's avonds iets frisser en hij slaapt in een romper met mouwtjes en die slaapzak. Als het nog wat kouder wordt, krijgt hij er een pyjamabroek bij aan. Pas daarna gaan we door naar de winterslaapzak. Als hij die aanheeft, hoeft er echt geen deken meer overheen! Ik heb overigens wel een 'er tussen in' slaapzak; dikker dan een echte zomerslaapzak en veel dunner dan een winterslaapzak. Van de hema, geloof ik.
@Bri, heb je daar een plaatje van? Ik heb een zomerzak van de Kruidvat die vorige x in de folder stonden met die ruitjes.. En nog geen nieuwe winterzak gekocht, ben nu inderdaad opzoek naar een zak voor de herfst en straks weer lente.
Hier gebruiken we een winterslaapzakje (nou ja, iets dikker zeg maar) en verder alleen een romper met lange mouwen. Dat gaat super. Dekens blijven hier ook niet liggen en persoonlijk vind ik een slaapzak veiliger!
@Missy; ik maak d'r niet wakker hoor...leg d'r gewoon recht endaar wordt ze niet wakker van/ t Is snachts echt een diepe slaper; kan zelfs haar luier verschonen terwijl ze doorslaapt...
Dekentje overdwars op het bedje werkt hier goed. Dus kleine 'instopstrook' aan het voeteneind en grote 'strook' aan beide zijkanten. Behalve flanel is ook een badstofpyama lekker warm (welke warmer is weet ik niet). Is hier zo koud 's winters dat zonder deken hier geen optie is.
Ik heb hem hier een tijdje ingestopt met het lakentje in de breedte, zodat je dus een hele brede instopstrook had. Is een tijd goed ghegaan, totdat zoontjelief zo sterk werd dat hij ook dat wegtrapte. Nu ga ik gewoon 's avonds om 23uur als wij naar bed gaan bij hem kijken en dan leg ik hem goed en stop hem weer in. Als hij eenmaal slaapt trapt hij ze niet meer weg, alleen bij het in slaap vallen.
Wij hebben deze slaapzak, die is wat dikker dan een zomerslaapzak en dunner dan een winterslaapzak. HEMA - baby - bed - slaapzak badstof En verder inderdaad 's avonds als wij naar bed gaan opnieuw instoppen, hij wordt dan soms wel eventjes wakker, maar slaapt direct weer verder. (mits we natuurlijk stil zijn en geen lampen aandoen enzo, maar dat lijkt me logisch) Verder gebruik ik een dekbedhoesje overdwars als laken en als het wat frisser is eventueel ook nog een grote badhanddoek in de breedte. Beide zijn veel breder dan een gewoon lakentje en dekentje.
Ik gebruik zowel voor zoon van 2 jaar en dochter van 5 maanden de Combi sleeper 4-seizoenen slaapzak! Echt één van de beste uivindingen voor baby's en jonge kinderen. Nooit te koud of warm en vooral.....heel veilig!
Onze meid van 13 maanden gaat ook haar hele bedje door. Daarom slaapt ze in een slaapzakje (afhankelijk van de temperatuur met alleen een romper of ook een truitje met korte / lange mouwen aan). Als het kouder wordt, een iets dikker slaapzakje en als het echt winter is een warmere pyama en mouwen aan de slaapzak, denk ik. Instoppen doen we al maanden niet meer, inderdaad vanwege dat wegtrappen en in de raarste houdingen in bed in slaap vallen (bij voorkeur ondersteboven of overdwars, liefst tegen het hoofdeind aan )