warm eten met handen eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sharon20, 7 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hoi allen,

Ik vroeg me af wanneer je je baby met zijn handjes leert eten?
    hij is nu een dikke 10 maanden en ik heb hem van de week een bordje met warm eten voor gezet.. njah, de handen gingen er naartoe en pats, pats, pats alles zat onder behalve zijn mond :D

wanneer begint dit ongeveer? of begin je gelijk met een lepel?
    Zand uit de zandbak eet hij trouwens wel van zijn schepje :p

Bedankt! ps zijn brood, en koeken en dergelijke eet hij wel zelf.

ow en nog iets. hij wil niet zelf drinken, ik bedoel zelf zijn fles pakken en omhoog houden. zodra hij zijn fles ziet doet hij zijn mond open maar hij doet niet de moeite om het zelf te proberen... doen jullie kindjes dat wel?

Thanks!

2. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi hoi,

Ik vraag me dat ook af.
    Mijn dochtertje eet ook brood en koekjes met haar handjes maar het warme eten geef ik haar met een lepel of een vorkje.
    Ik probeer haar wel eens een lepel te geven maar dat snapt ze niet echt.
    Ze kan er niet eten mee opscheppen. Ze zwaait er meer mee rond en als ik er dan wat eten voor haar doe en geef de lepel in haar hand dan vliegt al het eten er dus af.

Ik vind het ook lastig om het voor te zetten zodat ze het met haar handen kan eten, want het zijn niet echt hapklare stukjes die ze zo kan pakken net als brood.
    Ik lees dus even mee!!

Groetjes

3. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Hmm, weet niet meer precies wanneer Thor zelf begon te eten met zijn handjes, maar denk dat het ook maar rond een jaar ofzo was hoor. Eerder hebben we het zelfs niet geprobeerd volgens mij, omdat het toen nog meer een papje was en dat was te zeer een geknoei :)
    Brood en banaan enzo wel zelf, drinken ook.
    Zelfs nu is de coördinatie er nog niet echt om met een lepel zelf een fatsoenlijk hapje op te scheppen (vorkje wil wel al af en toe lukken), als we het op de lepel doen brengt hij het wel naar zijn mondje (terwijl dikwijls de helft maar in zijn mondje belandt :)).
    Denk dus eigenlijk dat de leeftijd van jullie kindjes nog was jong is om al zelf eten op te scheppen. Je kan eventueel hen zelf een lepeltje geven terwijl jullie hen eten geven en zo gaan ze jullie uiteindelijk proberen nadoen.
    En wacht maar, er komt een tijd dat ze zelfs niet meer willen dat je helpt :)

4. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Ook hier begonnen met zelf te voeren en op een gegeven wilde hij niet meer gevoerd worden en pakte hij de lepel af. Dat resulteerde natuurlijk in heel veel geknoei en af en toe kon er ik er dan een hapje instoppen :)
    Maar voornamelijk door hem zelf heel veel te laten oefenen is hij er steeds beter in geworden. Ik denk dat hij rond 11 maanden al niet meer echt gevoerd wilde worden door ons en het heeft hem wel een dikke 2 maanden geduurd voordat het hem een beetje lukte en ik er een beetje vertrouwen in had.

Nu valt er nog steeds wel flink wat naast en af, maar gaat er ook genoeg in zijn mond om te weten dat hij genoeg binnen krijgt :)

5. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    We gaven Ilana al met 6 maanden stronkjes gestoomde broccoli, stukjes aardappel en gekookte wortel om zelf met de handjes te eten.

6. djen

djen Lid

11 okt 2007
    89
    0
    0
    wij gaven Lian met 6 maanden hele stukken groente wat ze met haar handjes zelf at.(nog nooit verslikt trouwens...) Nu is ze bijna 10 maanden met een lepel zelf lukt niet, gepureerd hoeft ze niet en gevoerd worden ook niet..kort om beetje moeilijk nu hihi. We snijden nu de stukje bijv aardappel in plakjes en geven haar telkens een plakje voor haar op dr kinderstoel plankje en dan pakt ze het gewoon zelf. Soms eet ze bijna niks...Maar ze krijgt nog best veel borst...

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    dat doet jamie ook wel, als ik hem hele groente voor leg, of een hele aardappel dan pakt hij het en eet hij het op. maar hij pakt het niet zelf van zijn bord, hij slaat er gewoon met zijn handje in. mss is zijn eten nu nog veel te "plat"

moet ik hem niet meer zelf driken geven maar hem gewoon zelf laten proberen mss?? want hij kan het wel, maar is gewoon lui :)

8. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Wat dat drinken betreft, heb je al geprobeerd met een rietjesbeker? Die moet hij dan gewoon vasthouden en niet kantelen, helpt misschien?
    En heeft hij een bekertjes met oortjes of zonder? Anders eens even andersom proberen?
    Ik zou wel zorgen dat hij sowieso genoeg te drinken krijgt, dus als hij echt niet wil dan zou ik hem het flesje geven

9. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hij heeft vanalles :D gewone avent flesjes, tuitbekers met handvaten, tuitbekers zonder handvaten, tuitbekers met harde doppen en met zachte doppen, gewoon van die pakjes drinken met rietjes aan. hij drinkt uit alles, geen probleem als je het maar naar zijn mond brengt :d hij vertikt het gewoon om op te pakken en naar zijn mond te brengen :p

10. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    als hij het doet, heel hard juichen en aanmoedigen ofzo? Weet het eigenlijk ook niet hoor, maar ooit zal hij het wel zelf doen zeker :)

11. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    okeej, gewoon even afwachten dus :D ach jah, soms wil ik hem te snel "groot" maken denk ik L:)

12. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Esmee eet sinds een maand of 2 zelluf ;) ... Dat wil zeggen ze eet met een lepen ( pasta e.d.) of met een vork/lepel ( aardappels, groente en vlees.)

Esmee eet erg slecht dus ik ben al lang blij dat ze wat binnen krijgt..

Moet wel zeggen dat het echt ee slachtveld is af en toe! Lang leve de douche!

13. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Kai krijgt sinds een maand of 7 gewoon zn eten gesneden...en eet dat met zn handjes....en wil nu een vork en prikt alles op zn vork....met de lepel probeert ie t ook maar meer en deel gaat er naast...

drinken doet ie ook al sinds een maand of 7 uit een rietjes beker....hij heeft geen fles meer....heb daar ook niet echt tips voor....Kai deed t gewoon ineens....ik kwam er achetr toen ie uit een pakje dronk van zn zus....heb toen een rietjes beker gekocht en sinds dien geen fles meer...(toch handig hoor een grote zus;) )

14. Chantico

Chantico Niet meer actief

#14 Chantico, 9 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2009
    Onze meid vond het ook lang wel makkelijk om de fles etc. aangereikt te krijgen. En op een bepaald moment besloot ze opeens dat ze het wél zelf wilde doen. Nog niet eens zo heel lang geleden, dus ik zou me om jouw kleintje nog geen zorgen maken :) Die van ons kan nu prima zelf drinken, kantelt flesje / tuitbeker goed omhoog (kan ook zittend drinken) en kan zelfs af en toe zelf uit een open beker drinken (met veel geknoei ;)). Maar vaak wil ze zich nog steeds gewoon relaxed dat wij het drinken aanreiken.

Wat eten betreft: onze meid (13 maanden) stopt een lepel met eten dat er goed aangeplakt zit zelf in haar mond (wel meestal op z'n kop :)) als ik m aangeef of voor haar neer leg en een vork met iets er aan gaat altijd goed. Ze kan nog niet zelf prikken, al probeert ze het héél af en toe (maar geeft na twee keer mis prikken al weer op).
    We hebben haar een keer met een lepel en een bakje yoghurt gegeven, het duurde even voor ze door had dat ze zelf mocht eten. Daarna werd het een kliederboel en ik had niet het idee dat ze er al helemaal aan toe was: het was wel leuk, maar ze straalde niet van trots zoals ze doet als ze iets oefent wat ze zélf graag wil leren. Dus zelf eten op een lepel scheppen is hier ook nog niet aan de orde.

Dat met drinken uit een open beker hebben we haar in bad laten oefenen, daar maakte het niet uit als al het water naast haar mond ging. Dat vond ze wél echt superleuk om te oefenen, maar raar genoeg lijkt ze aan tafel niet te snappen dat ze van ons daar ook zelf mag proberen te drinken. Ze wacht net zo lang tot we de beker aan haar mond zetten ;)

Zelf eten gaat hier het best met stukjes aardappel, groente en fruit dat ze van tafel (of soms van een bord) pakt. Dat doet ze al wel een aantal maanden. Wij wisselen tijdens de maaltijd zelf eten, de lepel of vork aangeven en voeren af. Geeft ze aan dat ze niet meer hoeft, dan wil er met een andere 'methode' soms toch nog een aantal hapjes ingaan. Zo doen we het al een tijdje. Ik zou als ik jou was gewoon veel variëren in hoe je het eten aanbiedt, dan zie je vanzelf wat het meest gewaardeerd wordt.

Deel Deze Pagina