Wat doe ik verkeerd??? (eten)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sally05, 25 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Je krijgt veel te veel koolhydraten binnen waardoor je bloedsuiker stijgt en daarom meer honger krijgt.

Probeer meer proteïne en goede vetten binnen te krijgen

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.047
    2.914
    113
    't Gezellige Brabant
    Wat mij opvalt is je vele vocht. 3 liter water? Ik weet nog van mijn vorige zwangerschap dat ik de laatste periode ook zo veel dronk. Ik ging gewoon opzetten van het vocht. Tot 20 weken geen pondje aangekomen, maar uiteindelijk toch 12 kilo. De laatste weken gingen het hardst. Maar het vloog er ook weer af toen ik bevallen was.

3. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hee Sally. Allereerst, er is niks mis met 16 kilo bijkomen. Volgens mij was je BMI best redelijk en dan moeten er goede reserves bij zodat je lichaam de zwangerschaps en straks de borstvoeding aankan.

Zelf ben ik voor mijn zwangerschap 15 kilo afgevallen, van 118 naar 103. Inmiddels zit er weer 5 kilo bij, want de vetreserves had ik al meer dan voldoende :)

Maar als ik even concreet naar jouw lijstje eten op een dag kijk zie ik (al eerder gezegd) dat je idd teveel koolhydraten eet. Teveel boterhammen en die chocomelk is niet je vriend.

Proteine eten is veel vullender en krijg je een voller gevoel van. Dus niet een dubbele boterham met 1 pakje magere kaas, maar een enkele boterham met goed de kaas erop en liefst een hele tomaat of stuk komkommer erbij voor een voller gevoel.

En kun je de chocomelk uit de automaat misschien vervangen door magere melk, opgewarmd in de magnetron, met een schepje cacao er doorheen? Voordeel hiervan is dat het iets langer duurt om te maken en je jezelf ook meer een rustmomentje gedurende de werkdag gunt :)

Waarschijnlijk kun je met kleine aanpassingen al een groot resultaat bereiken.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mwah, ik kijk toch anders tegen de koolhydraten aan. 6 sneden brood is mijn inziens prima. Dat is ook de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor zwangere vrouwen volgens het voedingscentrum. Koolhydraten heb je nodig om je lichaam voldoende energie te geven. Daarop minderen lokt alleen maar eetbuien uit.

Je kan trouwens invullen bij het voedingscentrum wat je persoonlijke situatie is (man, vrouw, leeftijd, zwanger, borstvoeding), en dan krijg je te zien wat je per dag zou moeten eten: Hoeveel mag je eten tijdens de zwangerschap? | Voedingscentrum

5. mappel

mappel Niet meer actief

Ik vind de adviezen van het voedingscentrum echt onzin. Onlangs heb ik hier onderzoek naar gedaan, voor mijn afstudeerscriptie en er zitten veel te weinig vitaminen in de voeding zoals voedingscentrum ze aanbeveelt. Sowieso zit er in de voeding van tegenwoordig weinig meer in, brood bijv is lang zo voedzaam niet meer. Ik zou juist wel de vollere producten kiezen, daar is minder mee geknoeid en voedzamer, waardoor je minder snel honger hebt, van magere producten blijf je trek houden. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten hoor, maar sinds ik nu biologisch eet, echt van de natuurwinkel, ben ik geen kilo meer aangekomen. Mijn man doet nu ook mee en eet ipv vroeger 8 snee supermarktbrood, nu 4 snee bio brood. Snoepen doen we bijna niet meer, omdat we de hele dag verzadigd zijn met wat we eten. Mij scheelt het echt enorm veel, zowel kilo's, als in de portemonnee. Ben nu ook nog maar 5 kg aangekomen, en eet niet anders dan anders.

6. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    #26 tari, 26 okt 2013
    Laatst bewerkt: 26 okt 2013
    Om eerlijk te zijn ben ik het met nahla eens. Je eet veel koohydraten. Erg veel brood. Dat zorgt ook voor het aankomen oa op het buik gebied.
    Ook al mag het volgens de richtlijnen. Het is erg veel.
    Voor mijn zwangerschap was ik al bij een natuur voedingsconsulente vanwege onverklaarbaar aankomen. Ik at gezond maar kwam elke maand wel een kilo aan. Ondanks sporten etc. Daar kwam uit dat ik de gluten en koolhydraten moest minderen. En meer eiwitten en proteinemoest eten.

Ik mag dus helemaal geen brood en aardappelen alleen de zoete variant. Ik eet dus een bakje yoghurt (ontbijt) een stukje kip tussen de middag met wat salade. Gebakken eieren zonder brood of fruit met 2 gekookte eieren.
    Ik ben nu 21 weken zwanger en 3, 5 kg aangekomen.
    Vruchtensap drink ik nooit, thee of water. 3 bakken koffie.
    En ja ik snoep ook wel eens of ik eet wat ongezond echt geen drama.

bij mijn 1e was ik ook 25 kg aangekomen, en at toen ook meer brood.

Meid doe ermee wat je wilt, succes verder en geniet van je zwangerschap. Anders aanvaarden enna de zwangerschap alles eraf werken.

7. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    #27 tari, 26 okt 2013
    Laatst bewerkt: 26 okt 2013
    Dubbel

8. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    Mee eens,, hier dus hetzelfde. Volle Producten, roomboter etc. Cracker met kipfilet, dikbelegd en ja ik mag zelfs biologische mayo erop. Tomaatje. E ht si dsdien veel minder trek of snaai aan vallen.

9. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik weet niet of het al genoemd is maar in sandwich spread zitten erg veel calorieën (en veel vet) dus dat zou ik vervangen door iets anders.
    Ook pudding is een dikmaker. Misschien 's avonds nog een stuk fruit nemen?

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Of te wel: zoveel mensen, zoveel meningen ;). Ik eet volgens de richtlijn van het voedingscentrum en houd daarmee mijn gewicht in controle (eet ook 6 sneden brood per dag en ben nog niet aangekomen, dus houd in de gaten of ik wel voldoende binnenkrijg). Moet er niet aan denken om minder brood te eten, aangezien ik weet dat ik daarmee veel sneller eetbuien krijg.

Over koolhydraten zijn echt wel "2 kanten" te onderschrijden. Mensen die wel koolhydraten eten, of mensen die van mening zijn hier mee te moeten minderen. Dit zal je ook terug kunnen vinden in voedingsadviezen. Iedereen moet hier zelf de keuze in maken wat voor hem/haar het beste werkt.

11. MamaSandra

MamaSandra Actief lid

Ik dacht ook dat als ik minder brood zou eten ik meer eetbuien zou krijgen, maar niets is minder waar. Door zwangerschapssuiker ben ik gedwongen om op mn koolhydraat inname te letten en de hoeveelheid boterhammen dat ik at was een grote boosdoener. Ik eet nu de helft van t brood wat ik eerst at, maar met meer beleg; kaas, ham, komkommer, tomaat, ei, etc. Vooral vlees en ei vult goed. Als je te veel brood eet dan versterkt dat idd je hongergevoel. T is even wennen in t begin maar t scheelt een hoop. Ik ben sinds 27 weken 1 kilo aangekomen, daarvoor 8 kilo. Natuurlijk moet ik meer laten staan zoals frisdranken en sap. En zelfs mn melkinname heb ik aan moeten passen (ja en chocomelk is een enorme boosdoener). Om een hongergevoel te voorkomen is t ook handig om je eten meer te spreiden. Maar mij is minder brood dus goed bevallen en ik zag daar in t begin toch ook heel erg tegenop.

12. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het altijd zo bijzonder dat men zegt dat brood en aardappelen niet goed voor je zijn. Koolhydraten zijn toch juist goed voor de langdurige suikerspiegel? Je merkt inderdaad dat er ontzettend veel verschillende meningen zijn.

Mijn idee is altijd al geweest met eten: gewoon alles eten wat goed voor je is (ook koolhydraten), maar met mate en met heel veel afwisseling. Zo eet ik de ene dag wel 4 sneeën brood. De volgende dag juist weer meer zuivel en crackers ofzo. Dit werkt voor mij erg goed.

Oh en ook de vruchtensappen, frisdrank, chocomelk etc. zou ik laten staan. Dat zijn pas de dikmakers en zorgen voor een snelle, maar korte stijging van je suikerspiegel waardoor je sneller trek krijgt in meer.

13. mappel

mappel Niet meer actief

Is ook mijn mening, koolhydraten heb je zeker nodig, maar het brood van tegenwoordig is niet zo voedzaam meer, ik zou gewoon de bio variant kiezen.Mijn brood is bv maar 3 dagen houdbaar, daarna gaat het schimmelen. Mijn schoonouders hebben brood van de supermarkt, is na een week nog steeds heel goed te eten. Schijnbaar zit daar iets in wat het langer houdbaar maakt. Maar brood en aardappels heb je gewoon nodig hoor:) Ik zou ook minderen met de suikers uit pakken vruchtsap, koek, snoep en chocolade

14. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik denk dat je teveel brood eet..je kan beter met 2 boterhammen ontbijten en dan om 10 uur bakje yoghurt met fruit erin en dan met de lunch weer 2 boterhammen.
    Brood is echt wel een dikmaker dat heb ik zelf ook gemerkt..

15. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.202
    509
    113
    Eerlijk gezegd zou ik proberen me er niet te druk om te maken en te focussen op gezond eten voor je kindje en zoals het lijkt doe je dat ook. Zelf wissel ik wel wat meer af, ik eet bijvoorbeeld ook wel eens een soepje 's middags ipv brood. Maar het is ook wel wat genetisch bepaald denk ik. Ik ben van mezelf al 77 kilo bij 1,62, dus al flink te zwaar. Toch ben ik nu 'nog maar' 6 kilo gegroeid, terwijl ik echt veel meer eet op een dag en bijna niet meer beweeg (werk normaal in de horeca, maar door bekkenklachten alleen nog receptiediensten). Dus ik mag in mijn handjes knijpen. Mijn moeder en zus waren ook allebei rond de 10 kg gegroeid, ook niet veel dus. Het is denk ik een kwestie van geluk/pech. Wel hoor je supervaak dat vrouwen die zoveel groeien het binnen een paar maanden allemaal weer kwijt zijn. Dus, niet te druk proberen te maken en gewoon genieten van het wonder in je buik :D

16. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je veel beweegt zal je lichaam de 'snelle' suikers van koolhydraten, zoals brood, goed omzetten. Maar als je gewicht idd een probleem is, is stoppen ermee de snelste oplossing.

Alleen, het is in onze maatschappij bijna niet te doen! Wij zijn een volk van boterham en aardappel eters. Dus dan kun je beter praktisch zijn en proberen gewoon er iets minder van te eten en wat meer andere dingen op te scheppen. Een of twee boterhammen minder op een dag scheelt al enorm :)

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik snap dat je een ander dieet moet volgen bij zwangerschapsdiabetes, en dan doen koolhydraten inderdaad veel. Heb je een verhoogde suiker, dan moet je proberen met een dieet je suikerspiegel (kunstmatig) naar beneden te brengen. Dat betekent inderdaad weinig suikers/koolhydraten.

Heb je echter helemaal geen last van een te hoge suikerspiegel, dan zijn koolhydraten juist nodig om je suikerspiegel constant te houden. De hele dag door een beetje eten, levert de minste schommelingen op. Als je helemaal geen koolhydraten meer zou nemen, duikt je suikerspiegel omlaag, krijg je enorme trek (lichamelijke anti-reactie) en voel je je beroerd. Natuurlijk is dat een extreem voorbeeld, maar bij een gezond dieet horen voldoende koolhydraten als brandstof.

Diëten zijn erg persoonsgebonden, zeker wanneer deze gericht zijn op gezondheidsproblemen. Zo moet iemand met een hoge bloeddruk opletten met zout, terwijl ik (met een lage bloeddruk) ook tijdens de zwangerschap voldoende zout binnen moet krijgen. Iemand met een te hoog cholesterol zal vetten vermijden, iemand met nierproblemen drinkt minder, en iemand met diabetes verminderd zijn koolhydraten en suikerinname. Dat is echter niet zomaar over te nemen voor iedereen, maar dat zijn specifieke diëten.

18. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Lijkt me handiger gewoon de ongezonde dingen te laten staan, maar nog wel brood, aardappels e.d. te eten.

Dus, geen: liga, pudding, chocolademelk. Maar wel: brood met gewone kaas, aardappels, vlees, etc.

Als je de liga, pudding en chocolademelk niet meer neemt, dan scheelt dit al 850 kcal!! Ter vergelijking, dit is een hele pizza!

19. Sally05

Sally05 Actief lid

15 mrt 2013
    232
    0
    16
    Limburg
    Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Minder brood is misschien een optie ja. Yoghurt meenemen naar het werk moet geen probleem zijn. De pudding is sinds gisteren sowieso al vervangen door yoghurt! Aardappellen eet ik al maar heel weinig (max 1 per dag) omdat ik het niet lekker vind, dus dat scheelt al. Die chocolademelk gaat er echt niet meer in. Ben geschrokken van de hoeveelheid calorieen. Beetje kop in het zand hoor, want eigenlijk wist ik dat wel. Ben nu alleen nog op zoek naar iets dat mijn onbedwingbare trek in zoetigheid kan stillen :)

20. MamaSandra

MamaSandra Actief lid

Mijn punt was meer dat ik ook dacht dat ik als ik minder brood zou gaan eten dat ik meer honger zou krijgen, en dat is niet t geval. Puur omdat ik gevarieerder eet. En begrijp me niet verkeerd, ik eet nog steeds brood en aardappelen en pasta etc. Het enige wat ik niet mag is snelle suikers, maar voor de rest eet ik gewoon koolhydraten en spreid ik t meer. Zwangerschapsdiabetes of niet is t altijd beter om gevarieerer te eten. Doordat ik er nu toe gedwongen ben om op te letten is t me opgevallen hoeveel koolhydraten overal wel niet in zit. En we zijn in dit land nou eenmaal grote broodeters en dat is er moeilijk uit te krijgen, maar minder brood en meer andere dingen eten is veel beter, niet alleen als je zwangerschapsdiabetes hebt.

Deel Deze Pagina