Wat doe ik verkeerd, zelf gemaakte appelmoes

Discussie in 'De lounge' gestart door pcootje, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Denk ook dat de potten er niet geschikt voor zijn.
    Potten ook vullen tot aan de rand voordat je ze op de kop zet...
    Ik controleer ook altijd of ze wel vacuum zijn door op het bolletje boven op te drukken. Is deze al helemaal naar beneden dan is ie vacuum. Kun je hem nog indrukken dan is hij niet vaccuum en zet ik die pot in de koelkast om die dag direct al te eten. Succes!

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Bedankt, dan gaan we dit weekend het eens proberen met andere potten...en tot de rand gevuld, moet lukken dan!

3. ik doe de gevulde potten altijd in een pan water nog na koken.
    en daarna op de kop af laten koelen werkt hier heel goed

4. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Weet niet of dit al gezegd is maar je moet de potten wel op z'n kop zetten een minuut of 10 direct nadat je de appelmoes erin gedaan hebt

5. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ga anders naar de action of xenos en haal daar een paar wekpotten, daar gaat het goed mee.
    Ook Jam e.d.

mmmmm je brengt me op een idee

6. Janna

Janna Fanatiek lid

#26 Janna, 7 nov 2012
    Laatst bewerkt: 7 nov 2012
    Ik betwijfel of het steriel wordt van wassen met heet sodawater. Ik maak ook wel eens zelf appelmoes, maar ik kook de potten en deksels eerst uit.

Daarna doe ik net als jij de kokend hete appelmoes in de potten. Ik doe het ook nooit helemaal tot de rand, maar ongeveer 1 cm onder de rand. Wel gebruik ik van die ouderwetse potten, niet die 123 van hak.

Ik zet ze trouwens niet op de kop. Waarom zou dat nodig zijn?

Bij het afkoelen krimpt de inhoud, waardoor het deksel vacuum wordt getrokken. Checken of het vacuum is getrokken kan inderdaad door dat heuveltje in te duwen. Maar als je dat heuveltje naar binnen hebt horen ploppen, weet je ook al dat het goed zit. Het is dan lang houdbaar. Ik heb een paar weken geleden mijn laatste pot van vorig jaar herfst open gemaakt en daar was niks mis mee.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm ik vries het ook altijd in.. Niet in glas maar in plastic.

Maar ik denk dat het in een pot wel langer houdbaar is.. Iemand een idee hoe dat zit?

Hier trouwens is de voorkeur appelmoes van enkel appels.
    Geen kaneel en zeker geen suiker/zoetstoffen.
    Bij het opscheppen gooi ik er soms wel beetje kaneel op nog maar als ik het echt bij het maken al bij doen krijg ik hoop gemopper dat het"normaal" lekkerder is...

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Potten worden niet steriel van uitwassen met heet water en soda. Heet water wordt max 68 graden. Bij 70 pasteuriseer je, bij 120-130 steriliseer je (dat is m.b.v stoom), dan pas zijn alle micro-organismen dood.
    Succes.

9. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    maar hoe maken jullie de appelmoes dan?

10. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Stereliseren met heet soda water wil prima, dat is niet het probleem (zie Google)

Voor de zekerheid ga ik dit weekend de helft toch maar invriezen, vind ik wel zo,n veilig idee

Marjolinos, respect wat ben jij afgevallen. Gefeliciteerd!

Ik kook de appelmoes met een klein beetje water tot ik het fijn genoeg vind, compote idee.
    Ik doe er wat suiker en kaneel bij.

Iemand een idee wanneer de stoofperen goedkoop zijn?
    Zag vanmiddag bij de Lidl dat ze nog 3,49 kosten voor 2kg.

11. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    @pcootje! dank je wel! ben idd veel afgevallen dit jaar!
    Heb gisteren de appelmoes gemaakt! ben benieuwd! maak vanavond de eerste pot open!

heb trouwens weckpotten gekocht omdat ik niet veel andere potten had! Ziet er ook wel heel erg leuk uit!

Deel Deze Pagina