Tepelkloven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Anne1001, 19 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik ben 10 april bevallen van een prachtige zoon. Hij dronk direct geweldig aan de borst maar helaas heb ik erge last van tepelkloven gekregen. Nu ben ik zelf kraamverzorgster dus heb alle tips en trucs vanuit mijn werkervaring toegepast. Ik heb gewoon erg gevoelige tepels dus ik had het al verwacht.

Ik voed nu met een tepelhoedje (alle voors en tegens daargelaten) omdat dit het enige is wat uit te houden is. Ik zat hiervoor 20 minuten lang te stampvoeten van de pijn als hij lag te drinken en nu is alleen het aanhappen nog gevoelig.

Wat ik wel merk is dat het in de nachten weer erg pijnlijk is. Dan voed ik meestal liggend in bed en zit er ook een x 6 uur tussen. Vooral de voeding na die 6 uur is ongelooflijk pijnlijk en bloeden mijn tepels ook weer meteen. Hetgeen dan aan het genezen was ligt ook meteen weer open. Overdag gaat het direct weer beter en is het aanhappen tenenkrommend maar daarna voed ik pijnloos.

Ik vroeg mij af of dit nu kan komen door het wisselen van de houding of misschien de 6 uur pauze er tussen?

Ik smeer na elke voeding trouwens met purelan en laat het intrekken/drogen aan de lucht.

2. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Even een kleine update, ik gebruik nu sinds een dag of drie een variant van de mother mates. Eentje die elke 24 uur vervangen moet worden. Het geeft heerlijk verlichting doordat het koelte geeft en ik zie mijn tepels al iets verbeteren. Aanhappen is nog steeds tenenkrommend maar vervolgens trekt de pijn snel weg en is het goed te doen.

Wel zit ik sinds twee dagen met een nieuw dilemma.
    Mijn linker borst is plots erg gestuwd en vol. Er zitten harde rode plekken in en ik merk dat mijn zoontje hem niet leeg gedronken krijgt. De harde rode plekken krijg ik wel weggemasseerd tijdens het voeden maar ik blijf ook volle melkkliertjes voelen, zelfs nadat hij klaar is met drinken.
    Hij drinkt zo'n 20 minuten goed krachtig en dan de andere borst nog een tijdje maar minder krachtig en minder lang. Ik ben daarom de gestuwde borst al als eerste aan het geven. Ook wil ik morgen na een voeding de borst eens een x helemaal goed leeg kolven. Misschien helpt dit ook al.

Ook ga ik morgen denk ik even contact opnemen met een Lactatiekundige van het cb. Ik ben namelijk bang dat als ik zo door sukkel dat het een borstontsteking gaat worden..
    Al heb ik nu wel het idee dat de melk wel doorstroomt. Dus niet dat er verstopte melkkliertjes zitten.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Heb je contact gehad met LK van het cb? Heb je gekeken naar maat tepelhoedjes? Bij te klein kan dit ook klachten geven!!!

En goed kijken naar het aanhappen als het steeds stuk gaat. Waar zitten de kloven? Soms kun je hier ook iets van af leiden.

Veel succes, fijn dat de tepelverbanden goed helpen!

4. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik heb geen contact meer gehad met een lk van het cb. De stuwing werd van de een op de andere dag een stuk minder en is nu helemaal weg.

De kloven zitten echt op het puntje van mijn tepel. Het tepelhoedje is maat S maar is de perfecte maat als ik het zo zie. Gaf ook al direct veel verlichting toen ik daar mee startte. Ondertussen is mijn re-tepel bijna helemaal genezen. Alleen de li-tepel is nog steeds soort van open. Het zijn ook geen diepe kloven in de tepel maar heel oppervlakkig alsof de huid er gewoon helemaal van af gezogen is. Bloeden doet het gelukkig niet meer, het aanhappen blijft pijnlijk maar de pijn trekt snel weg en dan is het voeden zelfs pijnloos.

Ik heb het idee dat er verbetering in zit maar ik heb alleen geen idee hoe lang die kloven 'mogen' blijven.. Ik ben er nu toch al twee weken mee aan het 'sukkelen'.

Maar doordat ik ook verbetering zie ga ik weer twijfelen of ik een lk moet gaan inschakelen. Het is uit te houden zo en het word niet erger.

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Tja.. bij blijvende verbetering prima natuurlijk! Maar dan: ga je terug naar voeden zonder hoedje? En zouden dan de kloven weer terug komen? Is het mondje van je kindje inmiddels gegroeid en maakt dat verbetering?

Tussen uit te houden en prettig voeden zit nog wel wat winst lijkt me. Ik zou een LK bellen voor overleg!

Succes!

6. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ja, daar heb je ook gelijk in. Ik ga dan toch eens een belletje wagen naar een lk.

Super bedankt voor de reacties hoor!

Deel Deze Pagina