Niet echt bewust maar zo in het dagelijks leven leren ze al zoveel! De traptreden tellen als je naar boven of beneden gaat, kleuren benoemen, ritme van de dag vertellen, voorlezen, spelletjes doen, puzzelen Etc. Ik bouw dit niet verder uit met thema's ofzo. En als er vragen zijn dan beantwoord ik ze maar ga ik er ook niet helemaal op door. Wel gaan We af en toe naar musea omdat ze dat gewoon ook leuk vinden en dan vertel je natuurlijk ook over de dingen die er te zien of te doen zijn.
We benoemen heel veel dingen en aangezien uk van smorgens tot savonds kletst vraagt hij zelf ook genoeg. Hij is heel nieuwsgierig en we volgen zijn interesse, de puzzelfase is even voor bij en nu is het na bouwen van bouwvoorbeelden met de duplo. Cijfers en letters zijn nu ook in trek. Hij is veel bezig met de letters van zijn naam en de p van papa en de m van mama Al heel lang heeft hij interesse in de maan, het is iets wat blijft maar zit het op de achtergrond. Hij is trouwens net 3
We hebben een museumjaarkaart en bibliotheekpasjes Ik volg daarmee wel de interesses van mijn zoontjes. Het heeft geen zin denk ik om buiten school ook nog eens materiaal aan te gaan bieden en opdringen als de interesse er niet is. Dus: tijdlang waren ze gek van dino's, dan sleep ik alles aan wat met dino's te maken heeft. Toen had mijn oudste een tijdelijke interesse mbt het weer, dus dan ga ik boeken over het klimaat voor zitten lezen en zijn we naar het Geofort geweest. Jongste is ineens dol op ridders, dus ridderboeken en naar slot Loevestijn. Korte opleving voor ruimtevaart en astronomie, door de ruimtevaartplaatjes.. kunnen we naar de sterrenwacht. Oudste is nu ineens gegrepen door Romeinen, dus lezen we Julius Zebra en gaan we deze vakantie naar het Archeon.
Zo doen wij het ook (ben toevallig ook juf haha). Ik heb een ruim assorti aan speelgoed (en een abbo op de speelotheek) en knutselspullen, passend bij de leeftijd en bij de belevingswereld. Speelgoed wordt hier vaak gewisseld en ik bied regelmatig een activiteit aan, maar het is geen verplichting. Tellen, kleuren, woordenschat uitbreiden etc gaat spelenderwijs. We lezen veel boekjes (bv boekjes die mijn zoon zelf heeft uitgezocht bij de bieb), puzzelen en doen spelletjes, maar mijn zoon kan ook geweldig zelf spelen. Mijn dochter ook trouwens. Ook gaan we vaak de natuur in. Ik vind het belangrijk om mijn kinderen de natuur te laten beleven en te respecteren. Daarnaast laat ik ze lekker klimmen, klauteren en buiten spelen, wat ze erg leuk vinden. Goed voor de motoriek Na de vakantie gaat mijn zoon starten met peutergym, als mijn dochter 3 jaar is gaat zij ook op peutergym.
Niet zo zeer bewust aan haar ontwikkeling werken, maar we gaan wel regelmatig naar een museum, ze is lid van de bieb en heeft een squla account. En ze schildert graag (mijn zus leert haar schilderen) En soms heeft ze ineens interesses waar we ons over verbazen, maar waar we dan wel in mee gaan zoals bv de maan en haaien momenteel
Over het algemeen sluit ik aan op wat ze vragen, ik geef bv. antwoord op vragen die ze stellen, wijs ze buiten op leuke dingen (babydieren, een regenboog, een auto met een grappig nummerbord, enz.) en daar praten we dan wel eens wat over door. Boeken en uitstapjes zijn daar af en toe een uitzondering op, die koop ik dan gewoon of ik plan dan een uitstapje ergens naar toe. Maar nu ze ouder worden gaat ook dat steeds meer in overleg.