Wat doe jij als iets over datum is?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marnatman, 22 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat doe jij als iets over datum is:

1. Ik gooi het direct weg

2. Ik kijk/ruik/proef of het nog goed is

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kun je mooi schenken aan die bekenden van je van de voedselbank;):D

2. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

ik doneer alleen spul wat niet over de datum is..

3. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
    Vroeger stond alleen op bederfelijke producten een tgt datum de tht datum bestond toen nog niet, maar omdat mensen te weinig kochten hebben ze de tht datum ingevoerd zodat mensen sneller iets weg zouden gooien en zo meer gingen kopen

4. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
    "Te gebruiken tot"

De Warenwet stelt deze aanduiding verplicht voor producten die zeer bederfelijk zijn, zoals vlees en verse groenten. Deze producten dienen gekoeld bewaard te worden in de winkel om microbiologisch bederf of uitgroei van ziekteverwekkende bacteriën te voorkomen. De bewaartermijn van deze producten is in de regel minder dan vijf dagen. Volgens de wet is er zelfs sprake van een zeer bederfelijk product als het product bewaard wordt beneden 7° (tussen 0° en 6°). Producten met het opschrift Te gebruiken tot [dd/mm/jjjj] moeten na het verstrijken van deze datum direct worden weggegooid. Indien de fabrikant een bewaartemperatuur voorschrijft tussen 0° en 6° dient de fabrikant een aanvullende waarschuwing of een productbeschrijving aan het product toe te voegen. Hierop moet worden vermeld hoeveel dagen na aankoop het product nog bewaard kan worden. Hierbij mag de reeds vermelde consumptiedatum niet worden overschreden.

"Ten minste houdbaar tot"

Op alle overige producten, waarvoor de verplichting geldt een houdbaarheidsdatum te vermelden, dient gebruikgemaakt te worden van de vermelding Ten minste houdbaar tot [dd/mm/jjjj] . De afkorting t.h.t. of THT wordt hier soms voor gebruikt. Het gaat hierbij om producten die een houdbaarheidsdatum hebben van vijf dagen of meer. In tegenstelling tot de vermelding "te gebruiken tot" is deze vermelding níet een uiterste consumptiedatum. De fabrikant garandeert de kwaliteit van zijn product tot de vermelde datum. Na het verstrijken van deze datum kan de kwaliteit van het product achteruitgaan, maar is nog steeds geschikt voor consumptie.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Het ligt aan het product...

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Vlees, vis, zuivel gaat meteen weg als het over datum is. Daar neem ik geen enkel risico mee. Zakjes poeder (mix bijvoorbeeld) gebruik ik nog wel, daar kan weinig verkeerd aan worden.

7. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Daar kan ik kort over zijn, ik gooi het meteen in de kliko:D Bah, weg ermee!

8. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    ben ik de enige die altijd melk/boter/vlees/kaas/fruitsap etc achter uit het vak vist?
    Heb zelf vier jaar in een supermarkt gewerkt en ik weet dus dat de producten die het laatst zijn binnengekomen (het meest vers dus) altijd achterin staan zodat de 'oudere' producten het eerst verkocht worden. Probeer dat altijd wel te doen, het kan zo twee dagen houdbaarheid schelen! best handig als je bijvoorbeeld een liter melk meeneemt en dit niet altijd even veel gebruikt ;)

Ontopic;
    Nee. Filet americain gooi ik wel gelijk weg als het over datum is. De dag zelf eet ik het nog op, daarna niet meer. Voor de rest is het hier altijd kijken-ruiken-proeven.

9. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
    Dat doe ik dus ook want ze werken altijd via het fifo systeem

10. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    Zoals chocolade kruiden enz kan niet veel mis mee zijn maar de rest prullenbakkenvoer

11. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Haha doe ik ook vaak. :D
    (Ik werk zelf in een supermarkt. ;))

Maar bij mij ligt het er ook erg aan wat het is.
    Droge dingen (rijst, suiker), smaakt nog prima over datum hoor!
    Vlees uiteraard niet..

12. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hier verschilt het... Er zijn dingen die ik gewoon niet vertrouw of waar ik gewoon absoluut niet aan wil snuffelen :D... Dat gaat gewoon regelrecht de bak in. Andere dingen... waarvan ik vermoed dat de houdbaarheidsdatum sowieso al een beetje dubieus is, bekijk ik even grondig en laat ik vervolgens mijn vriend proeven... Meestal eet/drink ik het gewoon ( bijvoorbeeld bij chocolademelk of harde kazen )...

13. tulip

tulip Niet meer actief

normaal gesproken ruik, kijk en proef ik eerst. Kip niet, nu komt het in principe niet voor dat het bij ons over de datum gaat, maar goed.

Maar nu ik weer zwanger ben eet ik niks wat over de datum is, just te be sure. Maar wordt zo pissig dat anderen dat niet kunnen respecteren. Ik heb een schoonvader die overal de schimmel afsnijdt en uit schept en vind sap met klontjes als je het zeeft nog prima te drinken:$.
    Normaal zijn we al wel op onze hoede maar heb nu duidelijk gemaakt dat ik niks wil hebben wat over de datum is. Blijkbaar pas toch nog een koekje gehad waarvan de datum al verstreken was:x kwamen we pas later achter. Ik ben echt woest geweest toen. Hij vind het allemaal onzin: "die baby houd er echt niks aan over":x, nee maar dat bepaal ik het liefst zelf. Voorlopig eet ik niks meer daar, of alleen waar de verpakking nog omzit.

14. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Ik kijk ook altijd naar de datum als ik boodschappen doe, ik heb vroeger ook in een supermarkt gewerkt als vakkenvuller (bijbaantje) dus ik moest toch spiegelen:) Ik graai altijd van achteren de produkten weg, wil wel dingen kopen die nog een tijdje goed zijn.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat in de supermarkt doe ik alleen als ik weet dat ik het nog even wil bewaren, anders niet. Als ik weet dat ik het toch ergens komende dagen ga gebruiken zou ik niet weten waarom ik iets achterin moet pakken.

16. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Oh... ieeww....

Ik wilde net schrijven dat ik op zich wel producten eet die over de datum zijn (pasta, rijst, suiker, zout, kruiden, hagelslag, dat soort dingen hebben wat mij betreft niet eens een houdbaarheidsdatum ;)).... maar dit gaat me echt te ver.

Kijk-ruik-smaak-test zijn bij ons toverwoorden. Ik zou alleen wel willen dat ik wat gestructureerder was, want ik koop voor een paar recepten in en vergeet dan weer een recept te maken (of heb minder nodig dan ik gekocht had, etc.) waardoor we toch vrij veel weg gooien. Dat vind ik echt zonde van het geld en het product!

17. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hier gooi ik alles meteen weg. Als ik ergens een fobie voor heb is het eten dat overdatum is. brrr

18. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

ja dat vind ik ook echt erg.

19. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    dat gebeurt hier ook... moet er niks van hebben. Koop net zo lief iets nieuws dan is de kans op ziek worden niet zo groot ;)

20. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

nou, het meeste bij de voedselbank is spul dat over de datum is.;)

Deel Deze Pagina