Wat doe jij als iets over datum is?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marnatman, 22 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat doe jij als iets over datum is:

1. Ik gooi het direct weg

2. Ik kijk/ruik/proef of het nog goed is

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik gooi alles wat over de datum is achter elkaar weg, heb er echt een soort van fobie voor..

2. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Amen!

Melk en vleeswaren gooi ik weg als het op de dag is! En inderdaad ook producten die lang buiten de koelkast gestaan hebben gooi ik weg.

Een bruine banaan, moet er niet aan denken!
    Een slappe komkommer, jakkes!
    Appels met van die bruine zachte plekken, ieuw!

Echt enorm slecht dat ik het weg doe, in mijn achterhoofd houd ik heus wel dat de arme landen een moord zouden doen hiervoor!

Mijn ouders hebben van de voedselbank moeten leven na dat mijn vader werkeloos werd vanwege economische redenen. Erg mooi dat zoiets bestaat maar ze kregen werkelijk alles wat ver over de datum was tot aan het beschimmelde aan toe!

3. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

het lijkt nu net of ik dagelijks een pak melk weg gooi of vlees etc etc:(:(
    dat is dus niet het geval en ik koop altijd heel slim in vries veel in.
    maar goh zeg ben een mens en die maakt nog wel eens een fout.. sorry hoor...

maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die alles dan weer perfect maken

4. LittleMonsters

he bah wat verschrikkelijk:(

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar waarom zou je melk en vleeswaren weggooien terwijl het dus nog niet eens over de datum is Suzetje?

Die 'Amen' begrijp ik ook niet helemaal in deze context.

6. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik pak ook altijd dingen achter uit het schap.

OT: Ik gooi alles wat over datum is direct weg. De gedachte dat het over datum is is al genoeg haha.
    Ben veel te bang met dat soort dingen.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Je eerdere berichten deden overigens nogal anders vermoeden.

8. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Een dier is niet voor niets gedood. Voor dat ene stukje vlees is hij echt niet geslacht!

Dieren zijn voor ons gemaakt om te eten, dieren eten anderen om te eten om te overleven etc... Als ik naar NG kijk dan vind ik het veel zieliger als een leeuw een zebra of buffel dood dan hoe de dieren hier geslacht worden.

Hier komt het weinig voor maar ik schroom niet om het eten weg te gooien wat op de dag is en laat staan over datum is!

9. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    NoukjeTygo

Ik pak ook altijd alles van achteren! Van schoonzus en schoonmoeder die in de super hebben gewerkt weet ik de praktijken met vers wat over de datum is en alsnog vers gemaakt wordt:

Schimmels smorgens van de kaas raspen en als verse kaas verkopen

Een nieuwe sticker met nieuwe houdbaarheidsdatum over vleeswaren e.d.

Nee nee, hier alles van achteren!

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Wat een flauwkulbericht is dit zeg.

In de natuur gaat zo'n zebra helemaal op hoor overigens! Wat wij doen wat betreft voedsel heeft echt compleet niks meer met de natuur te maken.

11. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Sinds de afl van keuringsdienst van waarde gooi ik minder snel weg

Melkproducten gaan bij mij nog steeds weg 3 dgn na openen, eieren ook gewoon tot de datum
    Voor mij en m'n kids dan, man gebruikt z'n neus of ogen ervoor.. Moet hij weten :)

Dingen als filet of rosbief gaan ook na max 2 dgn gewoon weg

12. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Omdat mijn ervaring is dat het meestal niet meer smaakt en ruikt! Sindsdien heb ik er zo'n aversie tegen dat het direct de vuilnisemmer in gaat.

Melk en vleeswaren bederven sneller dan andere producten.

Ik heb nog niet zo lang geleden een kop warme anijsmelk voor mijzelf gemaakt. De melk was nog 2 dagen houdbaar volgens de verpakking, de anijsnblokjes waren nog zeker een jaar goed en het was zooooo zuur en vies. Het gaf een smaak alsof je net zelf had overgegeven alleen dan nog zuurder!

Grijze en zuur ruikende speklappen op de dag en dan alsnog opbakken omdat het nog goed moet zijn. Je had mijn keuken eens moeten ruiken!

Ik ben zo geworden door mijn ervaringen met de voedselbank en producten die tot de dag goed zijn.

Vroeger was ik echt niet zo hoor, maar als ik bij mijn grootmoeder kom, mijn ouders e.d. dan kijk ik overal op de verpakking of het nog houdbaar is. Dit mede omdat mijn ouders wederom terug bij de voedselbank zitten en ik de sinaasappelsap niet vertrouw nadat er vorige keer de bodem van het pak bezaaid was met een 1 cm dik plakaat schimmel! Ik had het niet eens geproefd de glazen ervoor maar toen het pak nog vol leek en er niets uit kwam heb ik hem open gemaak (hoe bedoel je panisch:)).

13. LittleMonsters

dan moet je toch beter lezen denk ik ;)

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja maar dat kan toch altijd weleens gebeuren, heb ik ook echt wel een aantal keer meegemaakt dat melk gewoon al eerder niet goed was.. Betekend toch niet dat je het dan altijd maar eerder moet weggooien?

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Heb ik gedaan hoor..

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar goed, ieder z'n ding.. Wanneer men echt zo panisch is moet je het vooral weggooien.

Overigs vind ik het best wel respectloos om in termen te praten als 'ik flikker het meteen weg' of 'ik mieter het weg'.. 'smijt het meteen in de container' wanneer het over eten gaat.

17. LittleMonsters

nou blijkbaar niet.. want waar zeg ik dat ik dagelijks eten weg gooi??

ik zeg alleen dat als het op de datum is ik het weg gooi hoevaak dat gebeurt zie ik nergens staan hoor??? of heb ik een nieuwe bril nodig??

18. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Jij zou dat niet weg gooien, Ik wel!

Ik ben er gewoon echt panisch voor! Om deze redenen doen wij geen weekboodschappen maar dagboodschappen. Dit omdat ik het heus wel zonde vind om alles weg te gooien, zowel voor dier, milieu en portemonnaie. En daarom let ik extra goed op de houdbaarheidsdatum en pak ik alles van achter uit de schappen.

Maar mocht het me overkomen gooi ik het wel echt klakkeloos weg.

19. FinleyenMilan

FinleyenMilan Actief lid

11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ligt het eraan. Inderdaad, pasta of suiker of ... daar kijk ik niet eens naar de datum. Met de rest doe ik de zintuigentest, behalve salades (bv. vleessalade, filet americain). Dat vertrouw ik niet.
    Gelukkig eet mn man het dan meestal alsnog op, of het gaat naar de hond/kippen. Enkel beschimmelde dingen gaan de kliko in.

Niet dat dit vaak gebeurd, ik probeer steeds slim in te kopen/in te vriezen.

Heb het van de week nog gehad, lekker bbqworsten en een saté gekocht om te bakken. Belde mn schoonmoeder: 'kom lekker langs en hier eten...' Om een lang verhaal kort te maken: ik ben dat vlees totaal vergeten en gisteren (na 3 dagen) vond ik dat pakje weer in mn koelkast. Heb het gewoon gebakken en opgegeten, smaakte nog prima. Voor de kids wel even een worstje uit de vriezer gehaald. Maar voor onszelf ging dat nog prima.

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    ik kijk, ruik en proef. alleen bij vlees neem ik geen risico maar voor de rest. Zonde van al dat goede eten wat in de prullenbak verdwijnt

Deel Deze Pagina