Wat doe jij als je kind avondeten weigert?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama1978, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Schrijf eens op wat hij door de dag eet. Maar dan ook echt ALLES!!! Denk dat je versteld zult staan wat hij toch nog binnen krijgt. En nogmaals laat het los en kom je er echt niet uit kun je altijd nog contact opnemen met huisarts of CB

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gewoon loslaten. Niet moeten proeven ook, hebben we hier ook nooit gedaan. Gaan ze echt vanzelf wel doen: kids zijn nieuwsgierig en als ze nergens toe gedwongen worden, willen ze vanzelf een keer weten hoe dingen smaken...
    Thirza at hier ook heel erg slecht hoor. 2 hapjes brood, geen fruit, meestal geen avondeten. En toch groeide ze... ;)
    Het laatste half jaar is ze -uit zichzelf dus- veel beter gaan eten en is ze ook wel beter gegroeid, (van lengte op de gemiddelde lijn en gewicht -1 naar lengte gemiddelde lijn en gewicht nu ook). Maar ze groeide dus altijd wel op het matige eten dat ze deed.

Mijn moeder roept altijd dat ik zo'n slechte eter gewoon verdiend heb: ik schijn zelf tot 2,5 jaar geleefd te hebben op brood en bruine bonen... ;) En ook ik groeide gewoon.
    Mijn broertje vrat (letterlijk!) alles wat los en vast zat en bleef een mager ding, dus kids en groeien lijkt toch bepaald geen rechtlijnig verband te houden met wat ze eten... ;) :D

3. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Wij hebben de regel dat je 1 hapje moet proeven, maar nu ik de berichten hier lees ga ik daar weer over twijfelen. Hoe je dat afdwingt? De oudste van 3 in de tripptrapp met baby-ding zetten totdat ie heeft geproefd. Wordt niet echt een groot feest (understatement of the year) en ik ben eigenlijk ook helemaal geen voorstander van strijd aan tafel, maar met een puberende peuter moet je soms gewoon consequent zijn en sindsdien gaat het wel stukken beter.
    Strijd is het hier toch wel, de oudste heeft vaak geen zin om aan tafel te komen en dan zet ie doodleuk zelf de tv weer aan...
    Meehelpen doe ik al vaak: sperziebonen knakken, saus roeren, gewoon laten meekijken met wat ik doe. Daar gaat ie nu niet beter van eten, maar hopelijk geef ik hem zo voor de langere termijn wel goede lessen mee over gezond eten.

Onze 3jarige eet meestal precies 1 hapje van alles op z'n bord. Alleen bij chinees en pannenkoeken gaat ie helemaal los, dan eet ie 2 of 3 borden resp. 3 pannenkoeken.

En over toetjes: doen we totaal los van het eten, en eigenlijk alleen als ze erom vragen of als we er zelf zin in hebben. Dat is 2 a 3 keer per week.

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

als nina weigert dan eet ze niet geen drama's... en aan beloningen doen wij niet nergens voor nodig dan kun je wel bezig blijven een toetje hoort er altijd bij.

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hier hetzelfde. Kook je wel lekker? :p

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ze moet bij ons gewoon aan tafel blijven totdat ze een hapje heeft gegeten. Dat klinkt misschien helemaal niet opvoedkundig correct, maar mijn dochter is 3,5. Weigeren of haar zin doordrukken is gewoon geen optie. Ze heeft te luisteren. Dat gaat niet alleen om eten, maar bij van alles. Dit is echt zo'n leeftijd waarbij ze in alles haar zin wil doordrukken en ze beseft wel heel goed dat aan het einde van de dag papa en mama het in huis voor het zeggen hebben, en niet ons kleine monster ;) Dus tegenwoordig eet ze gewoon een hapje, wel onder protest en met een boel drama zoals een peuterpuber dat kan (kokhalsgeluiden maken en zo) maar ze weet dat ze er toch niet onderuit komt. En dat is met meer dingen zo, alles onder protest tegenwoordig :D

Maar het komt zelden voor want ik heb goede eters over het algemeen.

7. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier ook een hele slechte avond eter...

Hij is nu 22 maanden en eet eens in de 2 weken misschien een goede maaltijd. Verder weigert hij alles. Dingen die hij echt wel vaker heeft gegeten weigert hij ook gewoon met gemak.

Ik heb in het begin alles geprobeerd, maar ben hier klaar mee. Als hij niet wilt eten, dan niet. Hij krijgt niks extra's, dus ook geen brood enz.
    Een toetje hebben wij thuis niet elke avond. Om de zoveel dagen hebben we een keer wat lekkers na het eten.

Overdag zorg ik er iig voor dat hij iets komkommer ofzo binnen krijgt, dit vind hij heerlijk, heeft hij iig zijn vitamines.

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Onze dochter eet al een jaar amper avondeten. Ze eet wel fruit en haar toetje,ze komt nu op een leeftijd dat ik haar kan chanteren, dus ze proeft wel eb soms neemt ze 2 à 3 hapjes omdat ze anders na het eten geen kleine prinses mag kijken. Nou dat gaat best zo en verder maak ik me er niet druk om

9. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik ken het..nu gaat het beter maar ik maakte in de middag dan vaak een stevige groentesoep, want dat luste hij wel en zo kreeg hij dan toh zn vitamientjes binnen. als hij avonds niet wilde eten tsaj dan een toetje en dat was het

10. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik hen 2 goede eters en 1 rampzalige(middelste) als ze niet willen eten eten ze maar niet de middelste krijgt niets als ze niet eet als ze 1 hapje neemt krijgt ze wel Eem toetje omdat ze eigenlijk moet aankomen.

11. knap

knap Niet meer actief

Wat ik altijd gedaan hebt. Negeren die handel ga verder met me eigen eten en probeer er wat in te krijgen lukt het niet dan lukt het niet en is dat prima. Toetje krijgt ze gewoon stuk fruit daarna ook.

En ga gewoon gezellig verder met mijn eigen eten. En weet je wat het helpt echt.

Laat los laat los laat los zeg ik vaak tegen me zelf het komt wel goed het komt wel goed en het helpt.

Dochter de ene dag eet ze met smaak mee de andere dag krijg ik er geen hap in. En dan tel ik in mijn hoofd wat ze gehad heeft. Is ze op het kdv geweest weet ik zeker dat ze haar fruit heeft gehad twee boterhammen heeft gegeten s morgens thuis een boterham s middag,s een koekje cracker rijsten wavel bij de kdv. Of als ze thuis is geweest en dan denk ik ze verhongert niet en dat helpt mij om te zeggen van het komt wel goed het komt wel goed.

De strijd aan gaan met eten met kinderen is een strijd die je als ouder altijd gaat verliezen. Daarom moet je er ook soepel mee om gaan. Wel de eettafel regels hanteren we blijven zitten gaan niet gooien en of gillen ( met bestek gooien ) en je zit mij daar prima.. ;)

Deel Deze Pagina