hoe reageer jij op je kind in allerlei situaties?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jmm, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    #1 jmm, 11 sep 2013
    Laatst bewerkt: 11 sep 2013
    Hoi...

Hoe reageer jij op je kind in situaties , wat voor trucs heb jij??

bijv het regent , en heeft geen jas aan als ze uit school komt??

wat zeg jij dan???

Of heeft melk om gegooit , hoe reageer jij dan??
    BIJV ; Zeg jij potverdikkie niet meer doen en ruimt het zelf op of laat je je kind dat zelf opruimen ??

Of maak je er een grapje van zo van het melk vliegt me om de oren
    en dan daarna zeggen , volgende keer wel beter opletten graag .???

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hangt heel sterk van de omstandigheden af.
    De ene beker die omgestoten wordt is de andere niet.

De ene lompe actie is de andere niet.
    Maar meestal leg ik hem uit dat het.niet ok is wat hij doet en mag hij helpen met het opruimen.

Geen jas mee en het regent tja daar heeft meneer geen problemen mee.

3. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ligt aan de situatie.
    Maar als ze geen jas aan heeft als ze uit school komt en het regent, moet ze het zelf weten.
    Als ze wat omstoot ruimen we het samen op, ik zeg er dan niet veel van want ze doet dat niet express.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Niet elke beker gaat per ongeluk om en dan word ik wel boos. Dan mag ze wel weten dat ze dit niet mag doen. Als het per ongeluk gebeurd dan zeg ik wel 'Ojee de beker is omgevallen' dan ruimen we het samen op. Zonder jas in de regen gebeurt ook nog niet want ik trek nog haar jas aan. Verder is ze 2 en weet ze al best wel van veel wat wel en niet mag. Ze kan er ook al heel eigenwijs bij kijken :D

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Als ze iets per ongeluk omstoot zeg ik dat dat niet uitmaakt en ruim het op. Als ik 10x heb gewaarschuwd dat ze hem aan de kant moet zetten of ze hem expres omgooit zeg ik er wel wat van.

En zonder jas in de regen komt eigenlijk niet voor bij mijn watje ;). Maar anders zou ik uitleggen dat ze dan ziek wordt of dat haar mooie kleren dan nat worden en thuis gelijk uit moeten.

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Heel erg maar dat ligt helemaal aan mijn humeur. Vanmorgen was het hier oorlog zeg maar en dus gaat het dus niet op zijn allervriendelijkst. Nog geen half uur later lag prins heerlijk op zijn bed te slapen dus was het toch wat ik dacht ... uk was moe. Over het algemeent (90%) van de gevallen lossen we samen dingen op.

7. knap

knap Niet meer actief

Ligt er aan hoor verder als het de hele dag al vervelend gaat dan zal ik wel kunnen zeggen kan je niet beter op letten. Maar ik weet dat werkt avenrecht.s Daar worden ze nerveuzer van en gaat het vaker mis.

En het ligt aan de leeftijd. Mijn zoon van 12 als hij zijn jas vergeet aan te doen zeg ik van tja de volgende keer niet vergeten.

De jongste ja daar ben ik zelf nog bij als ze haar jas vergeet dan is het mijn schuld.;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.857
    19.249
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als iets per ongeluk gebeurd, word ik eigenlijk nooit boos. Nou ja, nu misschien een enkele keer als er de hele dag al veel mis is gegaan (ook met opzet) in combinatie met mijn eigen zwangerschapshormoontjes en vermoeidheid. (Dat is niet goed, maar ik ben ook maar mens.)
    Maar normaal gesproken word ik niet boos vanwege bijvoorbeeld knoeien of per ongeluk iets kapot maken. Afhankelijk van hoe erg onze zoon er zelf al van geschrokken is, beslis ik op het moment of hij mee moet/mag helpen met opruimen of niet.

Als mijn zoon duidelijk met opzet iets doet wat niet mag, dan spreek ik hem daar wel duidelijk op aan. Meestal de eerste keer in de vorm van waarschuwing. (Alleen bij iemand pijn doen waarschuw ik niet, maar straf ik gelijk.) Bij de meeste dingen is een waarschuwing wel genoeg, maar blijft hij doorgaan volgt straf. Dat is bij ons: bij de strafmuur staan en daarna bepreken wat er mis ging + sorry zeggen. Daarna maken we het goed met een knuffel.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hangt enorm af van de omstandigheden maar ik ben redelijk go with the flow. Ik vind het irritant wanneer er bekers om gaan omdat er gewiebeld wordt aan tafel maar een ongelukje kan gebeuren. Wel mogen ze het zelf opruimen.

Geen jas? Ja, das pech maar maakt me niet veel uit.

Ik word boos om dingen die expres gaan

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dit...

11. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    Zelf zeg ik als mijn dochter uit school ze is nu 4,5.
    En komt zonder jas vindt ik dat de verantwoordelijkheid bij de school is. Dus je kan er wel wat van zeggen tegen de juf dat heet verzorging.
    Vindt ik ook belangrijk net als de schoenen verkeerd om dragen , en handen onder de verf enzovoorts

Wat gebeurt er wel eens bij jullie op de basisschool met betrekking tot de verzorging ??

Ja als het thuis dan is het mijn probleem, de jas niet of wel aan.
    Maar op school heb je ook de zorg en het goede voorbeeld te geven vind ik!!

Dus moeders zou het wel zeggen tegen de juf als ik jouw was .

En als diegene melk heeft omgegooit expres, dan kan ze het zelf opruimen en dan daarna doe ik het na

En als het niet expres gaat dan maak ik er een grapje over , van joh de melk vliegt om mijn oren of zoiets ??
    En dan ruim ik het op.

En ik kijk naar de situatie en dan reageer ik .

12. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik reageer met alles vaak heel relaxed en maak er altijd ene positief leuk verhaaltje van...wat dat betreft ben ik altijd wel creatief en ziet mn zoontje er ook altijd het leuke van in, of juist dat het niet erg is..

13. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.902
    9.425
    113
    Gelderland
    Nou hier is gister een volle beker melk!! over de bank gegaan door mijn oudste en daar was ik wel even heel boos om. (echt onwijs stinken nu dus baal echt) Heb niet in de gaten gehad dat hij zijn beker van de tafel had gepakt en naar de bank liep en dus ook niet wat er gebeurde. Mijn jongste drinkt nu vaak uit een beker en dat gaat heel veel mis en daar reageer ik nooit boos op. Situatie zonder jas is nog niet voorgekomen.

Deel Deze Pagina