Wat doe jij anders dan jouw ouders ?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanuk, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bij mij thuis hoefde mijn vader echt niks te doen, mijn moeder deed alles voor hem en legde zelfs zijn kleren klaar. Als mijn moeder eens een dagje weg ging dan zorgde ze ervoor dat de koffiepot helemaal klaar stond zodat mijn vader alleen nog maar het knopje hoefde in te drukken..:$ Mijn vader heeft nooit gekookt, boodschappen gedaan, een luier verschoond, etc. etc.

Hier gaat dat dus anders, ik zeg altijd tegen mijn moeder (gekscherend, want ik heb verder een prima jeugd gehad): "Ik heb thuis gezien hoe ik het niet wil!"

Ook vind ik het belangrijk dat er dingen goed worden uitgesproken. Als er bij mij thuis vroeger een probleem was, dan werd dat zelden uitgesproken. Gewoon een paar dagen kwaad blijven en dan doen alsof er niks aan de hand was.... niet helemaal mijn ding.
    Dat ga ik dus zeker anders doen!

2. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik ga liefdevol om met mijn kinderen,toon ze affectie en zorg ervoor dat ze nooit aan onze liefde hoeven te twijffellen en het gevoel zullen hebben dat ze goed zijn zoals ze zijn...dan doe ik al meer dna mijn ouders deden.

3. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ik wil het met eten anders doen! als ik vroeger iets niet lekker vond kreeg ik al snel iets anders, met gevolg dat ik nu nog steeds een waardeloze eter ben!

verder hoop ik als mijn dochters in de pubertijd zitten wat meer begrip te kunnen tonen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :)
    mijn ouders kwamen er pas erg laat achter dat ik een nieuwetijdskind ben, en heb me dus vaak erg onbegrepen gevoeld. gelukkig ben ik daar nu beter op voorbereid mocht dit bij mijn dochters ook het geval zijn.

verder erg fijne jeugd gehad.

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik zal jamie strenger opvoeden als dat mijn ouders ons opgevoed hebben. ook zei deden alles voor ons, we mochten alles, kregen alles (als het financieel mogelijk was) zo hebben we in de tijd van de gameboys alle 4 een gameboy gekregen! terwijl die toen heel erg duur waren... of zo'n furby.. :D
    ik moest wel helpen in het huishouden bv tafel dekken. mijn broers niet! dit doe ik anders! tis niet omdat jamie een jongen is dat hij daarom minder zal moeten doen als zijn zusje! en zakgeld moet verdiend worden: kamer niet opgeruimd is geen zakgeld (ofzo)

5. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    haha leuke topic
    nou dan kan ik wel heel wat gaan schrijven
    ik zou e kindje meer vrijheid geven die kreeg ik helemaal niet
    ik zou me kind al helemaal niet opvoeden zoals mijn ouders hebben gedaan
    ik zou sex bespreekbaar maken
    een hele goede band met me kidnje willen
    en me kindje niet in de ruzies plaatsen die je als ouder heb ..

en zo kan ik nog heel wat doorgaan

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik zou ook niet veel anders willen doen. Heb een goede opvoeding gehad. En mijn ouders zijn 2 hele lieve mensen en doen erg veel voor ons. Als ik uit school kwam was mijn moeder altijd thuis, dat vond ik erg fijn. Zo heeft mijn man ook een goede opvoeding gehad. En ik merk dat we beide wel wat dingen overnemen van hoe onze ouders ons hebben opgevoed. Ik kon vroeger ook over alles praten thuis, en ik hoop dat mijn kinderen dat later ook met ons willen doen. Vind eerlijkheid erg belangrijk.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    #27 yinte, 17 feb 2010
    Laatst bewerkt: 17 feb 2010
    daar kan ik heel kort in zijn. mijn ouders vooral mijn vader (en mijn moeder volgde altijd zijn weg) vond dat we "maar" kinderen waren. en kinderen "hadden" maar gewoon te luisteren. en we hadden niks te willen. laat staan te voelen. en dat ik een meisje was maakte het verhaal niet beter. een meisje had behoorlijk wat plichten. als toetje kreeg mijn vader dan ook nog een gehandicapt meisje en dat kon ie helemaal niet handelen. ze waren van mening dat ik weerbaar moest worden maar hun verwisselde weerbaar met liefdeloos. tenminste zo heb ik het ervaren. de standaard openingszin van mijn vader in een meningsverschil was ook "kop dicht of ik sla hem dicht" ik denk niet dat dat enige toevoeging nodig heeft op hoe de verdere opvoeding ging.

het moge duidelijk zijn dat ik het hier niet mee eens was en ben. ik ben op mijn 15 e het huis uit gegaan naar een internaat en zorg sindsdien voor mezelf. het heeft me getekend en gemaakt tot wie ik nu ben. de puberteit heb ik overgeslagen omdat ik veel te wijs was en voor andere kinderen op het internaat zorgde. waar de leiding dan weer dankbaar gebruik van maakte.ik was al heel vroeg erg zelfstandig. ik woonde op mijn 19 e op mezelf.

ik kreeg mijn oudste dochter toen ik 22 was. mijn middelste zoon precies 2 jaar en 4 dagen later. toen ben ik 12 jaar met ze alleen door omstandigheden geweest en daarna ben ik gaan samenwonen met mijn huidige vriend van wie ik nu een kleintje van 9 maanden heb.

ik vind het erg belangrijk dat de vader van mijn oudste 2 kinderen zich welkom voelt bij ons en mijn vriend en hij kunnen prima overweg. het is en blijft een heel belangrijke persoon in mijn leven hij en ik hebben immers een heel verleden en 2 kinderen met hem. dat hij vanwege zijn autisme niet in een gezin paste doet daar niks aan af. we doen dus nog heel veel samen en gaan ook naar school en wat nodig is voor de kinderen samen. we zijn dus eigenlijk een gezin met 2 huizen 2 vaders en een moeder en 3 kinderen. hij en ik hebben geen familiebanden meer alleen mijn vriend heeft zijn ouders en broer nog.

wat ik erg belangrijk vind in de opvoeding is dat een kind wel een mening mag hebben. ik zal daar altijd naar luisteren. wat niet betekend dat ze altijd hun zin moeten hebben.

wat ik nog meer belangrijk vind is respect voor anderen en hun spullen. afspraken die niet door kunnen gaan worden behoorlijk afgezegd met een goede reden enzo. iets wat tegenwoordig ook bij steeds minder mensen het geval is.

ik probeer ze zelfstandig te maken en dingen in huis te leren doen maar niet op de slavendrijvers manier van ons thuis.

ik probeer ze eigenwaarde en zelfrespect bij te brengen en dat iedereen ook hun ( ze zijn autistisch ) belangrijk zijn en iets kunnen bereiken. dat je altijd in je dromen moet geloven en ze moet proberen na te jagen. en je niet tegen te laten houden door autisme of wat dan ook.

verder hebben ze heel veel therapie gehad om onze wereld een beetje te begrijpen en mee om te kunnen gaan, wat de ene keer beter lukt dan de andere.

wat ik ook erg belangrijk vind is dat een moeder er voor haar kinderen moet zijn. en daarom ben ik bewust een thuisblijvende moeder en huismus. we leveren daarin in op salaris maar hebben geen auto en gaan niet op vakantie enzo. het is een keuze die we gemaakt hebben.
    we vinden het belangrijk dat er altijd iemand voor de kinderen thuis is.

en last but not least ik sla en schop niet.

dat is wat er zo als eerste in me opkomt.

8. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ik zou seksualiteit ook meer bespreekbaar maken. Bij ons thuis was daar geen ruimte voor en in de periode dat ik mijn seksualiteit begon te ontdekken kwam heb ik dat erg gemist. Daarom zou ik daar zelf opener over willen zijn. Verder moest ik mn ouders altijd u noemen en o wee als ik per ongeluk niet beleefd genoeg was! Ik ben een tijdje bang geweest voor mijn vader, en heb het ook als rem ervaren om gewoon te vertellen wat er in me omging. Terwijl het verder zulke leuke en relaxte mensen zijn! Daar wil ik dus ook anders mee omgaan. Beleefdheidsvormen zijn goed en ons kindje moet dat zeker meekrijgen, maar niet op een krampachtige manier.

9. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    Zo herkenbaar dat van thuis zijn als papa komt want die moet dan brood eten! hahahahaha Ik heb ook een hele goede jeugd gehad maar mijn ouders namen mij altijd alles uit handen, of ik nou wilde of niet, dat zou ik absoluut anders doen, en mijn moeder had tot in het overdrevene toe overal tijden voor, precies om zo laat thee drinken, precies om zo laat boodschappen doen, precies om zo laat afwassen, als je er in leeft valt het je niet op maar nu ik dus los van mijn moeder ben is het heel moeilijk om ook dat los te laten, ik wil helemaal niet aan allerlei tijden verbonden zitten dus dat is in ieder geval zeker iets wat anders gaat bij mij. Verder tot op zekere hoogte vrijheid geven, niet overal bovenop zitten, je kind ook een eigen ontwikkeling gunnen

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ik zou de pubertijd heel anders aan pakken mijn moeder heeft het zo bond gemaakt dat ik ben weg gelopen van huis.
    en ik zou mijn kids ook meer bij hun opleiding helpen, ik heb alleen mijn mavo/havo en certificaten.
    dit komt ook mede omdat ik van huis ben weg gelopen en op mijn 17de al uit huis was, had geen geld voor een opleiding.

er zijn wel veel dingen die ik het zelfde zou doen ik heb heel veel respect voot dieren en oudere mee gekregen en dat krijgen mijn kinderen ook zeker.

11. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

ik heb precies het voorbeeld gehad van mijn ouders hoe je het niet moet doen...:(

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wat ik sowieso anders doe.... MIjn kinderen mogen zelf hun beslissingen nemen, hun eigen smaak ontwikkelen,hun eigen mening geven. Ze mogen de opleiding kiezen die ze willen, en ze kunnen altijd bij mij terecht.
    Neemt niet weg, dat ik wel consequent wil zijn, dat waren mijn ouders ook.
    En ze mogen ook eens kiezen wat ze voor broodbeleg willen....om maar eens een simpel voorbeeld te geven.

13. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Mijn ouders hebben mij en mijn broer liefdevol opgevoed. Zo hebben ze nooit er een geheim van gemaakt dat wij geadopteerd zijn.
    Toen ik 16 jaar was, hebben mijn ouders en (Griekse) broer mij naar Thailand genomen. Maar omdat ik pas 3 weken oud was toen ik naar NL kwam, heb ik nooit wat meegekregen van daar. Dus dat land doet mij helemaal niets.

Zij hebben er voor gezorgd dat mijn broer en ik niets tekort kwamen. Het enige wat ik doe, is meer gevarieerd eten. Thuis aten we alleen maar Hollandse pot. Mijn vader is het type wat de boer niet kent.....:D

14. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

1. Gemeen en trappen is uit den boze. Dat houd in zowel geestelijk als lichaamelijk. Dus geen grote mond. Mijn vader is een borderliner, vandaar...

2. Samen eten, luisteren naar elkaar. (dat werd bij ons niet gedaan)

3. Consequent, ik kon alles bij mijn moeder voor elkaar krijgen..

4. Geen problemen aan het kind vertellen (ernstige zoals geld en ruzie's)

5. Kind KIND laten zijn, en niet al heel vroeg allerlei grote verantwoordelijkheden geven.
    Zoals ik, ik kookte al op mijn elfde en kon al aardig huishouden. Niet daar daar wat mis mee is, maar niet iedere dag :(

6. Vertrouwen geven, nooit roepen dat het iets niet kan! (daar heeft mijn vader een handje van)

Verder... kan ik nog wel uren doorgaan.

15. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Meer geduld opbrengen, dat had mijn moeder maar weinig.
    En dingen mogen vies worden!!! Mijn moeder was heel schoon, ik mocht zelden verfen of kleien want dan werd ales vies, ook werd ik vaak gecorrigeerd als het niet binnen de lijntjes ging of op het tafelkleed. So what... de wasmachine was en de nietmachine niet is onze spreuk hier.
    En plassen stampen moet je gedaan hebben in je jeugd!!!

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    qua opvoeding zou ik weinig anders doen denk ik.. Mijn vader was/is boer dus had het megadruk, maar zorgde er wel voor dat we leuke dingen deden zoals dierentuin, uit eten enzo.. Waarde van geld is ons heel goed uitgelegd, we hadden het thuis niet breed maar kregen af en toe wel spontaan een nieuwe broek of iets anders.. kreeg wel zakgeld tot mn 16e maar voor extra dingen moesten we gewoon werken.. Dat vind ik wel belangrijk. Ik wil dat mn zoon straks voor zn eigen scooter werkt, en er voor spaart.. En dat wij eventueel de helft mee betalen ofzo.. Ik laat de kleine ook rustig een paar minuutjes jammeren op bed als hij niet wil slapen en wel moe is.. uiteraard wel als ik zeker weet dat hij geen pijn heeft of honger/vieze luier.. We zijn vrij makkelijk wat dat betreft..

En mn schoonouders.. Ze hebben mn man hetzelfde opgevoed als mijn ouders mij..

Het belangrijkste vind ik dat ons kindje leert respect te hebben voor anderen, beleefd zijn etc.. de 'ouderwetse' normen en waarden..

Oja seksualiteit gaat hier wel opener gebeuren.. allebei weinig uitleg gehad daarover, dus dat wil ik wel anders doen..

Deel Deze Pagina