lekkere recepten cake, taart etc.

Discussie in 'De lounge' gestart door honeyy, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    #1 honeyy, 17 jan 2012
    Laatst bewerkt: 17 jan 2012
    hee hee!

Met kerst heb ik een heel bakset kado gekregen, mixer, vormen etc. Super leuk! Alleen ben ik niet echt een geweldige keuken prinses... De dozen uit de supermarkt vind ik niet zo lekker en ben daar beetje op uit gekeken.

Is er iemand die nog lekkere, wat makkelijke recepten heeft?

Liefs x

2. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    basis recept cake:

per ei 50 gram van elk: suiker boter en meel. Ik gebruik altijd 5 eieren dus 250 gram suiker boter en meel, dat wordt een heerlijke grote cake. Daar gaan dan 2 zakjes vanille suiker bij en een snuf zout.

Men doet de boter (hoeft neit op kamertemperatuur maar is wel makkelijker) in de beslagkom met het zout en de suiker/vanillesuiker en begint net zo lang te kloppen tot er een zacht romig wit mengsel ontstaat (kan wel 15 miuten duren) Dan de eieren erbij, ei voor ei, tussen de eieren je beslag net zo lang blijven kloppen totdat het ei compleet is opgenomen in het beslag (weer een romig klontloos mengsel) als ik wat te gehaast ben wordt het een korelig mengsel, op zich niet heel erg maar de structuur van de cake is beter als je er echt de tijd voor neemt. Nadat alle eieren erin verwerkt zijn de meel toevoegen en door het beslag spatelen in zo weinig mogelijk roerbewegingen, zo blijft er ietwat lucht in de cake wat lekkerder is voor de structuur. Het mooiste is als je de meel door een zeef doet maar dat hoeft niet perse. Ik bak af op 160 graden in de oven, ongeveer 5 kwartier in de oven. Als je denkt dat ie klaar is even inprikken met een sateprikker/breipen/soorteglijk ding, zit er nog nat beslag aan de prikker nog 5 a 10 minuutjes doorbakken net zolang tot de prikker er beslagloos uitkomt. Elke oven is namelijk anders waardoor je even moet uitvogelen hoe lang en hoe warm ideaal is.

Succes!

3. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    Haarlem
    ow en dit is echt voor een groooote cake, je cakevorm moet ergens tussen 1/3 en 1/2 gevult zijn met beslag! Misschien handiger om met 4 eiern te beginnen ipv 5? Die 2 zakjes vanille suiker vindt ik trouwens zelf erg lekker, andere mensen vinden dat te zoen, het mag er dus ook maar eentje zijn, of je doet er geraspte citroenschil in ;)

Wat ik altijd erg leuk vond toen ik klein was was als mijn moeder hagelslag tegelijk met het meel dor het beslag spatelde (of b.v. discodip oid) dan kreeg je een cake met spikkeltjes erin gebakken.

Wat ik tegenwoordig vaak doe voor volwassenen is de ruyter mokkahagelslag en een scheutje amaretto erdoor, amaretto dan tegelijk met het 1e ei doen, is een heeeel aparte lekkere smaak. (ik bak 4 grote cake's met zo'n klein flesje amaretto)

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat ik heel lekker vind is appel kruimel cake. Dan maak je gewoon standaard cake beslag (200 gram zelfrijzend bakmeel, 200 gram boter, 200 gram suiker en 4 eieren en een snufje zout) met kaneel en daar doe je een appel (of 2) in stukjes doorheen. Dan maak je de kruimels met 200 gram meel, 150 gram boter en 100 gram basterd suiker en een snufje zout. Je doet het cakebeslag in een lage rechthoekige vorm, dan de kruimels eroverheen en een uurtje bakken op 170 graden.

5. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    Haarlem
    geinig, zelfde basisrecept :)

klinkt trouwens erg lekker, denk dat ik die ook eens ga maken!

6. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Syrae & rosao; oeh! die 2 klinken al goed! heb ze meteen overgeschreven!! :) Bedankt!! :)

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  8. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Als ik bv sinasappel / citroen / appel etc cake wil bakken, kan ik dan stukjes fruit door de mix doen? Of alleen 't sap?

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij citruscake zou ik wat sap doen en dan de geraspte schil (vrucht goed boenen en dan met zo'n dingetje eraf raspen), vruchtvlees lijkt me dan minder lekker. Bij appel kun je bijvoorbeeld een deel raspen en een deel in blokjes er door doen.

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Bij cake met appel doe ik altijd een deel van het beslag in de vorm, dan schijfjes appel (dus appel schillen, in 4 snijden en dan in smalle partjes snijden, en dan lekker door de kaneel) er op leggen, en dan nog een laagje beslag er op. Dan krijg je dus gewoon een 'laag' appel in je cake.

11. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
  12. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008