Gisteren heb ik een topic geopend waarin ik aangeef op de vrijmarkt te gaan staan a.s. dinsdag. Mijn buurvrouw wist dit ook en vroeg net of ik nog 'zooi' nodig had. Ze heeft me wat van haar spullen meegegeven die ze eerder op een markt heeft geprobeerd te verkopen. Ze gaf aan het toen nog te goed te vinden om weg te gooien en ik mocht het verkopen. We kunnen goed met elkaar overweg, maar lopen de deur niet bij elkaar plat. Toch durf ik haar niet te vragen wat de bedoeling is: ik wil niet de aanname doen dat het verdiende geld van de spullen voor mezelf is, maar durf ook niet te vragen wat de bedoeling is. Ze gaf wel aan dat de niet verkochte spullen teruggegeven konden worden. Ik had bedacht om het geld wat ik voor haar spullen krijg, apart te houden en bij haar langs te brengen na de markt met de overgebleven spullen. Ik verwacht dan dat ze zegt:'ben je gek, hou maar.', maar dan weet ik het zeker. Aan de andere kant zit ik er natuurlijk ook voor op de markt en voor niets gaat de zon op. Wat vinden jullie?
Lastig maar zou de eer aan me zelf houden en een apart potje voor de buuf houden. Dan kan je nooit verweten worden. En dan kan ze altijd nog zeggen ben je gek meid jij heb er voor gestaan je mag het houden. Zeker als er niks afgesproken is. Geef je haar opbrengst min 25 procent voor je zelf hoef zij toch niet te weten hoe veel je er voor gevangen hebt. Sam sam ongeveer. En jou geweten is gesust.
Als ik iemand mijn zooi geeft onder het mom verkoop het maar ga ik er vanuit dat het weg is en ik er niks voor krijg, andrs zou ik vragen zou je ook voor mij wta willen verkopen. Denk dat de beste oplossing toch echt is om het te vragen.
Inderdaad. Heb vandaag zelf op de markt gestaan, kreeg van anderen ook nog wat zooi: 'hier, heb je nog wat om te verkopen', ook zonder verdere toelichting. Heb er niet eens bij stil gestaan dat het hun bedoeling kan zijn dat ik de opbrengt aan hen geef, ze geven het weg, ik zit het te verkopen. Misschien is er nu wel ruzie op komst.
Mijn idee ook hoor, maar toen ze zei dat ze het op de markt waar zei op stond niet kwijt raakte en het zonde vond om weg te gooien, begon ik te twijfelen aan wat haar intenties zijn. Ik weet het bijna wel zeker dat ik het kan houden en denk ook niet dat als het niet de bedoeling was, ze er over gaan zeuren. Toch wil ik het risico niet lopen en denk dat ik maar een apart potje maak, better safe than sorry.
Dan ga je straks toch even vragen van goh ik zit me af te vragen, kan ik die spullen voor mezelf verkopen of is het de bedoeling dat de opbrengst voor jou is. Want gescheiden houden is niet makkelijk als het druk is en mensen nemen spullen van jou en haar mislukt je dat grandioos dus ik zou het vragen dan straks nig even scheelt je stressen morgen . Lijkt mij ook vreemd dat ze er geld voor terug wil, dan krijg ik nog veel geld van mijn nichtjes
Ik zou voorstellen om, indien er uberhaupt winst is van haar spullen, de opbrengst te gebruiken voor een gezamelijk plantje in de voortuin ofzo. Dan is het duidelijk dat jij er iets aan over wil houden voor de moeite en dat je haar een aardig gebaar maakt (die ze ook kan afslaan met 'nee joh, hou lekker zelf' )