Wat doe jij met het offerfeest?

Discussie in 'De lounge' gestart door Umm85, 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

De islam is natuurlijk voortgekomen uit het christendom en die hebben het weer van het jodendom.

Wb slachten: Ik vind de nek doorsnijden zielig,maar die bio industrie in Nederland is misschien wel net iets walgelijker! Zo een kalfje in een kist :cry: hoe dan ook ,iedereen fijne feestdagen.

2. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Even voor de duidelijkheid, ik ben niet uit op een discussie maar wil wel wat kwijt:

Dat is dus echt niet waar.. Heb het zelf meerdere malen per ongeluk gezien.

Ook dat de dieren niet zouden lijden klopt niet:
    ''Het zou mooi zijn als deze dieren voor de slacht bedwelmd zouden worden, want bij een rituele slacht duurt het sterven langer dan een gewone slacht. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Het duurt 10 tot 20 seconden voordat de hersendood van het dier intreedt wegens zuurstoftekort.''

3. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    zou je ook kunnen vertellen waar je het vandaan heb...

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wij kopen vlees enkel vanaf 1 slachterij waarvan we zeker weten dat dit goed gebeurt, nooit bij een Islamitische slager om de hoek (al zeg ik niet dat deze per definitie fout zijn)

En dat een dier niet lijdt heb ik nergens gezegd. En er is nooit een beest geweest wat kan navertellen welke manier van slachten beter is. ;)

Deze manier van slachten is ons opgelegd volgens het geloof, en daar houden wij ons dan aan omdat wij geloven dat dit de juiste manier is.

5. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    vind het altijd zo jammer dat een topic waar moslims elkaar prettige feestdagen wensen uitloopt op een discussie over hoe zielig het wel niet is voor de beestjes etc. etc.
    buiten de vegatariers eet iedereen bijna elke dag wel een stukje vlees en daar maakt ook niemand zich druk om..waarom dan wel zodra moslims een offer slachten.
    Ik ben er 100% van overtuigd dat dit de beste slacht methode is.
    En ik denk dat elk beest wel weet dat er een einde aan zijn leven gaat komen. Dat kun je niet voorkomen..
    maar die dieren zijn er nu eenmaal om ons van vlees te voorzien..zo is het leven..

vind het ook heel zielig als ik een documentaire kijk waar een tijger een hert dood en opeet..en je ziet dat het beest 1. weet dat hij dood gaat 2. dat hij lijdt en 3. dat hij echt niet binnen 1 tel dood is.
    Maar zo gaat het leven..de tijger moet ook eten..

6. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Wikipedia heeft ook een mooie uitleg over het Offerfeest : http://nl.wikipedia.org/wiki/Offerfeest

Wij vertrekken vandaag naar Italië om het offerfeest bij mijn schoonzus en haar man te vieren. Mijn man heeft verder ook geen familie in Nederland. We gaan vandaag en komen volgende week zondag terug. Ik heb er zin in.

Fijn feest allemaal.

7. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hey lieve mensen

ik wens jullie een heel fijn en gezellig samenzijn toe zowel de kerstmensen met hun kalkoen en rollades als de moslims met het slachtfeest en hun offerschaap of stier

vind het wel jammer dat er elke keer een discussie moet zijn zodra er een topic komt over de islam of over moslims misschien eens verstandig ook jezelf erin te verdiepen en vragen stellen in plaats van mensen of geloven in hokjes en vakjes te plaatsen dat is toch zoo jammer

persoonlijk geef ik mijn vleesvoorkeur aan een islamitische slagerij vind het vlees vele malen lekkerder

salām nathalie :D (sorry als het niet goed staat maar jullie begrijpen me wel )

8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    mamaatjevan5 : ik heb veel respect voor je dat je dit schrijft:

vind het wel jammer dat er elke keer een discussie moet zijn zodra er een topic komt over de islam of over moslims misschien eens verstandig ook jezelf erin te verdiepen en vragen stellen in plaats van mensen of geloven in hokjes en vakjes te plaatsen dat is toch zoo jammer

:D vind het een hele goede instelling.
    kom zelf ook eigenlijk van een roomskatholieke familie en heb me daarna ook verdiept.
    lieve woorden!
    maar sorry verder ontopic

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Zag net staan dat je het dier in een keer de keel door dient te snijden.
    Dit was vroeger ook het gebruik bij het offer feest vande germanen. Daar werd dan ook bij geloofd dat als je dat niet goed deed je ongeluk over je familie uitriep...of dat t een voorteken van ongeluk was.
    Is dat bij jullie ook zo?

Verder wens ik jullie een goed/gezellig/lekker offerfeest en dat het slachten bij jullie dier maar goed moge gaan!

10. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Nee hoor :)
    De islam is geen religie met bijgeloof.
    helaas zijn er wel veel culturele die rare bijgeloof dingen hebben. Maar zoiets heb ik nog nooit van gehoord :)

11. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik doe ook niet aan het offerfeest (overigens wel bedankt voor de uitleg!), maar wil jullie wel fijne dagen wensen!
    Geniet er lekker van! (dan doen wij dat met kerst nog wel een keer dunnetjes over!)

:D

12. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Fijn offerfeest meiden

13. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    @mamatjevan5...dat heb je heel goed en lief uitgelegt...ben het helemaal met je eens...

14. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Dit klopt niet, de Islam is niet voortgekomen uit het Christendom...maar dat is een discussie die op dit forum niet gevoerd mag worden dus laat ik het hierbij.

15. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

18 jul 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    fijn offerfeest allemaal...

idd jammer dat iedereen in hokjes gestopt word.. probeer gewoon open te staan vor elkaar en elkaars geloof ik geloof bijvoorbeeld nergens in.. maar waneer de mensen respeckt hebben voor mij heb ik dat zeker ook voor hun!

16. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    ff half off-topic (gaat wel over feest maar niet over offer ;) )

ik vroeg me zomaar af of er toch nog moslims zijn die het sinterklaasfeest vieren ondanks dat het geen islamitisch feest is?
    en dan met name de ouders die met het (nog heilig gelovend in het bestaan van sint) kleuter/onderbouw grut zit.
    deze kinderen krijgen op school toch ook alles mee van het sint-gebeuren en dan lijkt het me zo sneu als ze op school verhalen horen van zakken vol met pakjes terwijl hun dat niet krijgen.

vier je het niet, hoe leg je je kind dan uit waarom het dan geen cadeautjes krijgt?

ik ga er dan tenminste vanuit dat jullie solidair het hollandse leugentje om bestwil ;) toch wel mee in stand houden en niet botweg zeggen dat ie ouwe man niet bestaat.

toch wel frappant...... volgens de overlevering komt sinterklaas uit myra, wat in turkije ligt, een islamitisch land, sinterklaas valt ongeveer tesamen met het offerfeest, sinterklaas offert ook, niet door een schaap te slachten en 1/3 weg te geven aan de armen maar door cadeautjes weg te geven (stuk diervriendelijker trouwens :D ) is dus ook offeren.
    (volgens mij hebben jullie klaas gewoon het land uitgezet en naar spanje gebonjourd, op zoek terug naar turkije is ie verdwaald en kwam in nederland terecht en nou zitten wij ermee opgescheept :) )

*nienke is druk aan het filosoferen geslagen*

17. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Sinterklaas is in weze ook n offer feest aangezien er vroeger in de kerk gegeven werd aan de armen ipv dat er kadootjes waren voor kinderen ;)
    Dat komt toch overeen met het offeren en dan een gedeelte van het vlees aan armen geven.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn meisje is nog te klein, maar wij vieren geen Sinterklaas. Ik ga haar wel vertellen hoe het verhaal ooit geweest is en dat het nu een verkleedfeest is. Ik ga het 'leugentje om eigen bestwil' niet in stand houden, dat gaat tegen mijn principes en die van mijn geloof in.

Zover ik weet bestond de Islam nog niet in de tijd van Sinterklaas, dus was Turkije toen nog niet Islamitisch. En het offerfeest is ieder jaar op een andere datum (gaat steeds een aantal dagen vooruit) omdat de Islamitische kalender anders loopt dan de reguliere. :p

19. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    Turkije is geen islamitisch land... er wonen veel moslims maar het heeft geen islamitische wet.

Wij vieren geen sinterklaas en kerst en pasen en verjaardagen omdat dat niet mag van ons geloof. Wij hebben onze eigen feesten dus het offerfeest suikerfeest geboortefeest en trouwfeest... suikerfeest is 3 dagen en offerfeest 4 dus we komen niks tekort :p de kinderen krijgen hier cadeautjes en nieuwe kleren... verder sturen we
    alle lof zij aan Allah een hoop geld naar Egypte voor de arme mensen daar! Ook heeft islamic-relief een hele mooie aktie dat al de arme moslimmensen een zak vlees krijgen dus iedereen viert feest! Onze adoptiekindjes in Libanon krijgen ook een feestcadeau en nieuwe kleren. Ik ga ook balonnen en slingers ophangen dus het is een echt feest. Onze kinderen gaan als ze wat groter zijn naar een islamitische school dus last hebben van sinterklaas aanpassingen teleurstellingen hebben ze niet. Ik leer mijn kinderen dat dat niet de feesten zijn die wij vieren, wij hebben de onze en dat is prima. Mijn dochter zag trouwens sinterklaas op tv ik benieuwd wat ze ging zeggen.. zegt ze na diep nadenken dat is een opa... beetje gekkert :)

Doordat wij een maanmaand hebben en jullie een zonnenmaand verschillen we per maand 1 a 2 dagen dus daardoor schuift elk jaar het suikerfeest en natuurlijk het offerfeest 10 dagen terug.

20. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Zondag gezellig koekjes bakken met m'n zusjes.
    Maandag naar la familia.

"savonds moet ik jammer genoeg wel naar school.

Op de vraag over het Sinterklaasfeest en Kerst.
    Ik heb geen kleintje meer/nog. maar als die er eenmaal is zal ik zeker niet de mythe rondom sinterklaas in stand houden.

Ik zal het gewoon doen zoals in mijn jeugd, wel op school meedoen en er zeker van genieten. Maar verder geen emotionele waarde eraan hechten.

met Sint Maarten heb ik bijv. ook snoep in huis.

Kerst doen we wel met de familie van mijn man, maar daar dat beschouw ik en zij overigens ook gewoon als een kans om weer gezellig met z'n allen bij elkaar te komen.

Deel Deze Pagina