Wat doe jij met het offerfeest?

Discussie in 'De lounge' gestart door Umm85, 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst

Ja ik heb een druk leven en geniet daar van, ik zeg nergens dat als je het niet viert dat je dat dan niet hebt hoor.

Ik vind het hartstikke leuk om verjaardagen, sinterklaas, pasen enz enz te vieren, net zo leuk als Ramadan (suiker) feest en Offerfeest. Ik zou mijn leven leeg vinden zonder de feestdagen, zou dus nooit Jehova's Getuige kunnen zijn ;)

2. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ja precies, helemaal mee eens. Die kalkoenen die ze jaarlijks in Amerika slachten met halloween hoor je ook niemand over, maar dit is elk jaar weer het commentaar wat je te horen krijgt als het om het offerfeest gaat :(

Fijne Ied alvast allemaal, zowel de vlees eters als de niet eters :)

3. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Een dagje vasten kan toch geen kwaad als je zwanger bent? mn man die maakt zich namelijk zorgen. De dag is best kort en je mag geloof ik tot half 7 's ochtends eten :D

4. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Een heel fijn offerfeest gewenst meiden!

@Hodje, ik dacht dat je als zwangere vrouw ook niet hoefde te vasten tijdens de Ramadan, geldt dat dan ook niet voor deze dag? Ik ben trouwens geen moslim dus ik weet het absoluut niet zeker.... :oops:
    Een dagje vaste kan overigens vast geen kwaad, maar je kan het voor de zekerheid even aan je verloskundige vragen.

Even off topic: Over de vleesdiscussie, ik ben zelf al mijn hele leven vegetarier, maar geef mij maar de islamitische manier van met dieren omgaan en dus ook het slachten, want hoe het op de 'nederlandse' manier gaat, dat is echt verschrikkelijk en respectloos.

5. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

18 jul 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    mensen maak toch is niet overal een discussie van,,fijn offer feest

6. Stephaniem

Stephaniem Actief lid

1 apr 2008
    101
    0
    0
    Wat een gezeur elke keer als het over geloven gaat,nu dan over een feest pfff..
    ik reageer haast nooit,maar vind het echt nergens op slaan..

ik ben een holander,mijn neefje is moslim,kindje van me schoonzus(ook moslim) mijn neefje vertrekt morgen ochtend met zijn vader na maroko om het feest daar met zijn opa en oma te vieren,voor het eerst vliegt hij haha..
    Iedreen een fijne dag maandag..
    En niks van aan trekken van die onnozele antwoorden

groetjesss

7. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Wat btreft het topic:

Ik ga met mn schoonmoeder vadnaag alles voorbereiden, morgen bezoek inchaAllah. Mn man is naar hajj : S ( Alhamdulillah) en die komt zaterdag terug inchaAllah. Dus offerfeest (onze eerste sinds we getrouwd zijn) is apart. Er komt een Nederlandse zuster bij mij logeren dus dat is wel weer gezellig.

Wat betreft het vieren van niet islamitische feesten: Het is niet toegestaan, oftwel, haram. Er is zelfs een hadith waarin de profeet salallahu alaihi wa salaam heeft gezegt: Wie een volk imiteert, die behoort tot hen.

Dat je het wel viert, is je eigen keuze, maar pas er wel voor op dat je duidelijk onderscheidt tussen of het mag of niet.

Verder vind ik dit forum helemaal geen forum voor dit soort discussie's. Ik merk dat er al snel weerstand is voor geloven in het algemeen (door mensen die er niet in geloven).

Het is gewoon heel vervelend om dingen te lezen die niet kloppen met je geloof/van mensen die kritiek uiten op je geloof. Nog vervelender als in het openbaar ook veel, door de moslims zelf, onjuiste dingen worden gezegd, waardoor de niet-moslims een heel vertekend beeld krijgen.
    (Als het bijv niet duidelijk is dat niet-islamitische feestdagen niet gevierd mogen worden, dan krijg je al snel dat degene die het niet vieren als extreem worden gezien en als mensen die zich niet willen aanpassen.)

Dus laten we het houden bij de topicstarter inchaAllah. Voor verdere discussies moet men zich maar wenden tot discussiefora die daarvoor zijn bedoeld. Lijkt mij het beste.

alvast Eid Mubarak!

8. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Klopt ook. Als jij of je foetus gevaar lopen, dan mag het zelfs niet eens. Deze dag is niet verplicht. De islam kent alleen verplicht vasten in de maand ramadan of als boetedoening. Daarbuiten is iedereen vrij om te vasten of niet en er zijn bepaalde dagen waarop het wel en niet mag.

Als jij en je foetus het gewoon aankunnen, dan kun je gerust vasten. Meestal rond de 4e maand heeft de baby er ook weinig last van en jij ook. En we mogen nu lekker vroeg eten hihi, is snel donker (rond half 5 dus al eten)

En idd ik vind de islamitische manier veel beter. Er zijn zelfs nog speciale regels. Het dier mag namelijk niet in paniek zijn, moet eerst gerustgesteld zijn. Ook moet het mes scherp geslepen zijn. Het dier mag het mes ook niet zien (dit maakt het dier angstig). Als iemand het dier onrecht aandoet, kan hij/zij een straf krijgen hiervoor. Dan bedoel ik op welke manier dan ook, dus ook verwaarlozing etc. is zwaar uit den boze binnen de islam!

9. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0

Een dagje zal denk ik niet zo veel kwaad kunnen idd. Ik heb het nagevraagd bij de vk ook. Je moet wel goed vocht binnen krijgen in de ochtend (en na het verbreken). Als je je echter niet goed voelt en je erg beroerd ga voelen bedenk je dan het volgende: Iedereen wordt beloond naargelang zijn of haar intentie. Als jij de intentie had om die dag te vasten en je hebt je best gedaan, maar het lukte niet ivm met je zwangerschap, dan zal Allah je belonen naargelang je intentie.

10. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik vroeg me iets af.. Ik zag het al een paar keer voorbij komen in dit topic..
    Wat betekent het woordje "haram"? :) :oops:

Trouwens voor diegene die het offerfeest vieren, een heel fijn offerfeest gewenst! :)

11. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    haram is een arabisch woord. Ik weet niet wat het taalkundig betekent, maar binnen ons geloof houdt haram in: Iets wat door Allah is verboden. Dus iets wat binnen onze religie niet mag.

Halal is het tegenovergestelde. Dit houdt in dat iets wel is toegestaan (of rein is)

Daar tussen in heb je weer andere catogorieën, zoals sterk afgeraden, afgeraden, iets waar je noch straf noch een beloning voor ontvangt, aangeraden, sterk aangeraden.

12. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Aha ik dacht al dat het zoiets iets was maar kon er niet helemaal opkomen. :)
    Bedankt voor je uitleg. :D

13. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    haram betekent: verboden/niet toegestaan

het is het tegenovergestelde van het woord halal wat 'toegestaan' betekent.

EDIT: ik zie dat er al antwoord gegeven was... : )

14. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

Om het heel eenvoudig te zeggen: Wat toegestaan en verboden is in de islam.

Halal zijn alle dingen die Allah voor de mens heeft goedgekeurd.

Haram zijn alle dingen die Allah voor de mens verboden heeft.

15. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

zo... niet allemaal tegelijk ;) :confused:

16. Esin

Esin Niet meer actief

Dit gebeurd alleen nooit.... Hier in NL kijken de ander schapen toe hoe hun voorgangers geslacht worden... Die beesten zijn natuurlijk super angstig...
    En je weet niet of een schaap een goed leven hebt gehad dus zo halal vind ik het vlees dan niet, maargoed dat is mijn mening....

Ik wens iedereen nog een fijn feest morgen...

17. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

Je weet idd nooit of het beest ook echt goed is behandeld of goed in geslacht, maar onze bedoeling is om halal vlees te halen, is dit vlees niet halal (en je weet het zelf niet) dan maakt het ook niet uit.

18. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik word hier zoooo moe van.... :(

19. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Hier staat een heel stuk over dierenrechten in de islam:

http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/bogaert1.htm

Er is onder andere te lezen, dat steeds meer moslims ervoor kiezen om geen dier te (laten) slachten, maar om geld te offeren.
    Dit zou toch inderdaad een beter alternatief zijn, of hoe denken jullie hierover? Vooral omdat het niet verplicht is om vlees te nuttigen?

En helaas, wat al eerder genoemd is waar. Dat de schapen wel degelijk zien en ruiken wat hun te wachten staat, ik heb het met eigen ogen gezien (bij een keurslager) en ben van ellende weggerend. Die regels worden gewoon niet nageleefd, en wat mij betreft mogen ze er nog veel beter op controleren.

Ik eet zelf geen vlees, en ben dus eigenlijk tegen elke slachtmethode, vooral als er alternatieven bestaan. En dit staat voor mij helemaal los van welke religie dan ook.

20. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Mag ik dan een rare vraag stellen? Als je vlees koopt dat niet halal is, maar waar je wel vanuit gaat, zal Allah dat niet merken dan?

Deel Deze Pagina