Must have nieuwe tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door liefkleintje, 8 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik heb er lang over nagedacht, maar wil mijn achtertuin helemaal opnieuw laten doen.

Ik woon hier nu een jaar en erger me nu aan de tuin. Vol kleine steentjes en totaal geen sfeer. Het is een tuin van 15 meter diep en 6 meter breed.
    (Tegen het huis komt nooit zon)

Ik twijfelde omdat het een huurhuis is. Maar aangezien ik het geld heb en de verwachting is dat ik hier nog jaren blijf, gaat het mij zeker gelukkig maken :)

Wat vinden jullie nu echt super fijn aan jullie tuin?
    Ik wil denk ik stukje kunstgras, grote tegels, maar verder? Wat moet er in mijn tuin? :)

2. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wij hebben kunstgras waar we heel blij mee zijn. Wel wat duurder kunstgras, dus het lijkt net echt en voor de kids ook heerlijk om op te spelen!

Verder zou ik zeggen lekker veel tegels, en bakken met groen, maar goed ik ben niet van het tuinieren :p. Wat ik ideaal vind met veel tegels is dat je in de zomer altijd wel een plekje met schaduw heb waar je kan gaan zitten

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ja wat wil je zelf? Wat wil jouw dochter? Hoeveel tijd wil je steken in het onderhouden van de tuin?

Zelf wil ik vooral dat de kinderen de ruimte hebben om zich uit te leven. De trampoline vind ik super fijn om te hebben. Wij hebben een kleinere tuin en daarom hebben we juist voornamelijk tegels. Zo kunnen wij het speelgoed nog kwijt. Het zwembadje in de zomer. We zijn het één en ander aan het opkweken, dat plaatsen we in bakken. Als we meer ruimte hadden dan hadden we een moestuin stukje gemaakt. We zijn nog aan het nadenken over een schaduwplek (tuin op het zuiden). Omdat het huur is en omdat we verschillen van mening over het langdurig wonen op deze plek wil ik niet te veel geld steken in iets wat ik niet mee kan nemen. Mijn grootste wens zou een zonnescherm zijn. Maar wij hebben bijna de hele dag de zon pal op de woonkamer staan.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Met dat formaat een overkapping!! Met mogelijkheid voor een kachel, onze tuin is daar te klein voor, maar als het had gepast had ik dat zeker gedaan. En een in ground trampoline als je dochter dat leuk vindt.

11131618 en Manolito vinden dit leuk.
  5. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Een overkapping inderdaad met kachel!

wij gaan zelf ook de tuin aanpakken deze maand.
    Wij gaan voor een kleine schuur met daaraan een overkapping.

Op Pinterest zijn veel leuke ideeën.

tegels op het plaatje wil ik graag. Niet een te druk patroon maar ook niet de standaard grijze tegel die iedereen heeft. Je kunt hiervan ook een stukje doen met effen grijs eromheen.

een paar borders langs de kanten vind ik zelf mooi. Moet je wel bij houden. Anders voor alleen potten gaan.

Bijgevoegde bestanden:

6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik moest dit op de vroege ochtend even 3 keer lezen, kan je op het gras ook niet in de schaduw zitten of accepteren al die grassprietjes dat niet? :roflmao::roflmao::roflmao:

Jessi79, Mississippi, Loveloes en 11 anderen vinden dit leuk.
  7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Whaha gras kan indd ook! Je kan je tuin ook zo inrichten dat je bijna nergens kan zitten, dus bedoelde meer je tuin lekker glad en strak houden. Met gras en of tegels :p.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    In tegenstelling tot de mensen die tot nog toe gereageerd hebben: planten! Dat vind ik overigens niet super fijn aan onze huidige tuin; ik mis ze juist heel erg. In onze volgende tuin gaan er dus zeker veel planten komen. Met twee/drie plekken waar je kunt zitten, zodat je ook altijd ergens schaduw hebt (van het huis, een boom, overkapping, achaduwdoek, ...). En ik hoop dat ik weer een trampoline er ‘door kan drukken’. :D

Amberxx, Jessi79, Roanna en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Planten inderdaad :) heerlijk juist! En dan gewoon mooie dingen ipv lelijke donkere groenblijvers :roflmao:

ik vind zelf bijv onze vijgenboom echt geweldig, heerlijk om ook van te kunnen eten en een plaatje in de tuin. Eucalyptusboom erbij (kun je mooi gebruiken ook als decoratie). Misschien wat pampasgras (ook leuk voor decoratie). Lavendelstruik en een deel waar je kruiden kunt laten groeien om te gebruiken? Druiven.. een blauwe regen..

Al die planten geven je tuin een frisse lente-uitstraling iig. Zou juist wat minderen qua tegels - er ligt altijd overal al zoveel beton enz ;) mss krijg je wel subsidie zelfs daarvoor.

Amberxx, Saartje33, Chayammy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Ja planten, goed voor de natuur en fijn voor jezelf om naar te kijken. En gras in plaats van overal tegels, heerlijk om op te spelen, en je kunt er zelf ook prima op zonnen.

Amberxx, Jessi79, Manolito en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    vijgenboom! Heeft sowieso een super mooi blad en vraagt weinig. Ik had kilo's vijgen van mijn boompje in mn oude huis. Alleen at ik ze dan weer niet maar mn moeder kon dr lol niet op, gegrilde vijgen met honing enzo...De straat was er ook blij mee.

• Aarbeienplanten (wat nou bakkie voor 5,-)
    • pruimen (victoria) of appelboom
    • Munt (in een pot of bak want die verwilderd)
    • Tamme(!) braam
    • Zwarte bessen struik
    • aalbessen
    Man ik had een fruitgaarde zowat, groeide ook als een malle en had nog een terras achter (en voor) en de bramen, aalbessen en zwarte bessen stonden tegen de hekken.
    De aarbeien in een afscheidingsborder tussen gras en terras.

Kwam een vermogen aan fruit af en zo veel lekkerder dan in de winkel.

(ook een huurhuis en zelfde maat tuin)

overkapping is wel een dure hobby, zou dat niet snel in een tuin van een huurhuis plaatsen. Tenzij je daar zeker weten nog jaren blijft wonen.

Chillin, Saartje33 en pippa26 vinden dit leuk.
  12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Wij hebben een veranda, echt heerlijk, nog nooit zoveel buiten gezeten en verder gras, tegels, bij de veranda houten vlonders en plantenborders, de meeste van onze plantenborders zijn verhoogd. Dat hadden we onze vorige tuin ook, die verhoogde borders en dat beviel goed.
    Fruitbomen en fruitplanten vinden wij ook altijd leuk.
    We hebben 2 regentonnen en echt, ze zitten snel vol na een bui, heel handig om zomers je planten water mee te geven.
    Je tuin blijft ook koeler met beplanting, wel zo fijn met hete zomers.

pippa26 vindt dit leuk.
  13. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Een lounge dining set. Kun je en loungen en lekker buiten eten verder gras en planten. Ik heb zelf vaak ook wat kruiden staan. Makkelijk met koken of voor verse muntthee.

Manolito vindt dit leuk.
  14. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    #14 liefkleintje, 8 mei 2021
    Laatst bewerkt: 8 mei 2021
    Wauw, wat een reacties. Dank jullie wel!
    Ik wil sowieso veel tegels, liefst hele grote. En een terras met tegels met zo'n patroon wil ik inderdaad ook :)

Ik wil wel wat groen, maar niet teveel. Ik heb een hele slechte rug en na een paar dingen doen in de tuin kan ik al niet meer lopen van de pijn.

Het deel tegen het huis aan komt nooit zon, dus een schaduwplek heb ik altijd. Daar staat nu de eettafel. Al twijfel ik of ik die nog wil houden. We zitten er echt zelden.

Een overkapping heb ik over nagedacht maar vrees dat dat het heel duur maakt. Weet niet of ik dat er voor over heb bij een huurhuis. Geeft overigens vaak wel heel veel sfeer vind ik. Dus ga het wel vragen.

Een regenton wil ik ook graag ja!

We hebben nu een trampoline, maar die wil ik juist weg hebben. Al is dochter het daar nog niet mee eens, maar ze sprint er nooit op. Daarbij zou ik dan iets op het net moeten spannen, want hier zitten altijd vogeltjes op die de hele trampoline onder schijten. Dat ding zit altijd onder. Zo vies!

Planten wil ik ook zeker, denk iets van borders ja. Fruit lijkt me ook wel wat ja! :)

Ik ga al jullie adviezen nog eens rustig doornemen. Super bedankt!

Mop81 vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Heb je toevallig een foto van zo'n verhoogde border? Wil hier ook nog wat wijzigingen doorvoeren.

16. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb twee weken terug ruim 100 tegels verwijderd uit mijn tuin. De afmetingen weet ik zo niet, maar ik heb een hoekhuis met rondom tuin. Er staat een ingegraven trampoline in van 2.44, er stond een zwembad in van 3.05 ( verkochtt, fochter zwemt in natuurwater om de hoek), twee loungesets en een hangmat mijn tuin was volledig betegeld en ik vond het afschuwelijk. Huurwoning en geen ruim budget. Vorig jaar heb ik een grote plantenbak getimmerd en nu dus de tegels eruit. Daar ligt nu boomschors. Houdt het koel bij warm weer en ik heb er bamboe bij gezet. En een van de loungesets. Rondom de trampoline lag ooit gras. Dat was erg dood en ga ik vervangen voor een kleine appelboom en vaste planten. Verder heb ik nog een mini-vuurplaats. Een bak met grijs grint erin waar de terrashaard op staat. Ik pak mijn tuin in delen aan ivm het formaat en budget. Het wordt steeds mooier en ik hou dus van veel natuurlijke elementen die de tegels zo ver als mogelijk vervangen.

owly, Chillin, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Dit is onze tuin, ook geen zin tegen het huis

Bijgevoegde bestanden:

owly vindt dit leuk.
  18. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Planten! Als je snel last van je rug hebt kun je gaan voor gemakkelijk te onderhouden planten en struiken. Sommige planten moeten één of twee keer paar jaar worden gesnoeid, dat is alles.

Als je kiest voor veel plek om te zitten zou ik voor gras gaan. Zorgt voor een mooie groene uitstraling. En met tegels in de tuin, zeker hele grote tegels, kan het regenwater moeilijk weg. Ook houdt dat warmte vast en daardoor kan het in de zomer echt te heet worden. Het is niet voor niets dat bijna alle gemeentes juist subsidie geven om tegels te verwijderen. De vertegeling van de steden en dorpen zorgt voor veel problemen. O.a. dat regenwater niet meer in het oppervlaktewater wordt opgenomen maar in het riool stroomt. Daardoor droogt de natuur steeds meer uit.
    Met wat struiken, een boompje en gras komen er ook veel vogels naar de tuin. We hebben ook een voederpaal.
    Dat vind ik een van de leukste dingen in onze tuin. Dat er zoveel leven is. Super mooie en schattige vogels. In de ochtend is het hier echt spitsuur met tuinvogels. Iedere ochtend tijdens ons ontbijt een feestje om naar te kijken.

Hoe gezellig ook, ik zou nooit voor een kachel in de tuin gaan. Houtrook is ontzettend slecht en geeft voor voor overlast bij de buren. Zij moeten steeds deuren en ramen dichthouden als jouw kachel staat te branden.

Amberxx, Jessi79, Cin85 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Ha ha:D
    En ik dacht gelijk met meer tegels krijg ik niet meer schaduw in onze tuin pal op het zuiden;)
    Maar ik snap wel hoe het bedoeld wordt na nog een keer lezen

Ysabella vindt dit leuk.
  20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Als je tegen tuinieren aan zit ivm met je rug moet je kijken of je planten erin doet die snel de bodem bedekken dan hoef je al snel geen onkruid meer te wieden. Zoals campanula bijv. En een mooie klimplant ik ben gek op de blauwe regen. Maar zeker voor de warmte en milieu zeg ik in ieder geval planten!

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina