Wat doe jij om te ontstressen?

Discussie in 'De lounge' gestart door duitshollandsmeisje, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Vooral blijven doorademen. Ik heb niets met al die hypes, mindfullnesstoestanden etc. Gewoon normaal doen, bedenken dat het altijd erger kan als je denkt dat je het erg hebt en je niet te druk maken. Werkt vooralsnog prima.

Chelsey88, Roos123, Kukido en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Muziek maken. Ik speel piano en dat ontspant al heerlijk. Als ik echt het gevoel heb dat ik ga ontploffen groot niets co goed als een half uurtje pingelen.
    Sinds kort leer ik ukelele spelen en dat is ook geweldig. Het is niet moeilijk, maar je hebt wel je aandacht erbij nodig. En ik word er zo vrolijk van.

3. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Oftewel,lijstjes eruit ;)
    Volg je gevoel wat het allerbelangrijkste is en Pak 2 dingen op die haalbaar zijn en reeel.
    De rest van wat je wilt, verdelen over dagen of weken. Veel relaxter:)

duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  4. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Wow. Jij klinkt oprecht relaxt en zen. Ik vind dat echt knap :)

5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.741
    31.323
    113
    Vrouw
    Ben net terug van overspannen. Dus voor mezelf wel een soort cursusje 'hoe zorg ik voor mezelf' gehad.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Sommige hebben geholpen.

Om mijn hoofd leeg te maken:
    Fietsen, wandelen, hardlopen.
    Oftewel lekker naar buiten en in beweging. Dit werkt voor mij perfect.

Mindfulness. Ik heb de vgz-app o mijn telefoon. Die werkt heel fijn. Veel oefeningen. Prettige stem.
    Maar voor mij werkt dit niet echt. Ik wordt er eerder onrustig van. En vind het ergens zonde van mijn tijd. Maar voor veel mensen werkt het wel. En het is gratis en makkelijk, dus het proberen waard.

Mindful leven. In de zin van. Je bewust zijn van wat je Nu aan het toen bent. IPV heel de tijd met toekomst of verleden bezig zijn. Dus bijvoorbeeld. Als je een spelletje doet met je kind. Geniet daar dan bewust van, dan ga niet ondertussen de planning voor de rest van de middag, je boodschappenlijstje of je to-do lijstje van je werk bedenken.
    Dit werkt heel goed voor mij.

Aanpakken van de oorzaak van mijn stress.
    Een van onze problemen thuis is de voortdurende afstemming van de agenda's. Sinds deze zomer heb ik een planbord, waar steeds voor de komende 2 weken op staat waar iedereen is. En welke afspraken er zijn. Elke zondag vullen we dit opnieuw in.
    Dit werkt geweldig voor ons hele gezin.

Digitale detox.
    In periodes dat het lukt werkt dat super voor mijn gemoed.
    Maar je ziet... Ik zit hier te posten.... Mislukt:roflmao::roflmao::roflmao:

Een creatieve hobby
    Ik ben gaan haken. En dat is lekker om te doen. Als ik bezig ben met een groot project lukt de digitale detox ook beter.

En af en toe er tussenuit met mijn lief. Avondje sauna, concert, uit eten. Dit is de duurste en doen we dus maar eens in de 2a3 maanden. Maar is wel heel fijn. En goed voor onze relatie.

6. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik heb een burn-out dus ontstressen is iets dat mij ook bezig houd ;) maar het duurt sowieso even voor de onrust uit je lijf is! Van één avond borduren word je niet rustig. Oefenen oefenen oefenen en de prikkels vermijden. Ik merk zelf dat het gewoon het beste werkt als ik 1 ding tegelijk doe, dat is enorm moeilijk. Dus alleen borduren, ipv borduren met netflix op de achtergrond en telefoon naast me. Tuinieren, een stuk wandelen, lezen, sporten helpen ook goed. En minder telefoon, maar dat is echt lastig!

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.711
    2.517
    113
    Muziek maken en luisteren. Ik heb bepaalde nummers waarbij ik volledig ontspan.
    En wandelen, niet alleen maar met iemand samen. Soms je zorgen delen of soms door juist over andere dingen te praten.

8. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Mijn huishouden. Ik word rustig van schoonmaken en een schoon huis.

citroenrasp vindt dit leuk.
  9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.926
    5.240
    113
    Home
    Hardlopen
    In een heet bad of douchen

10. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Hardlopen, wijntjes drinken, liedjes luisteren van vroegah, sauna en een paar dagen alleen naar mijn ouders. Zelf weer ff kind zijn en verzorgd worden:)

11. Venne

Venne Actief lid

14 feb 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land
    Wandelen
    Kleuren (voor volwassenen)
    Puzzelen
    Tuinieren
    Yoga
    En mediteren (met de app: Insight timer). Vooral dit laatste doe ik zeer regelmatig en geeft vaak direct ontspanning/gevoel van verlichting

12. Mell76

Mell76 Bekend lid

20 jul 2019
    544
    80
    28
    Vrouw
    Legpuzzels maken,kleuren, creatief bezig (zijn maar dit doe ik te weinig)
    Films kijken.
    Maar blijft toch soms lastig om echt te ontspannen.

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.971
    33.649
    113
    Koken! Ik heb nu alleen m’n hele vriezer vol liggen met eten, dus ik moet wat anders bedenken...

14. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Wandelen.. En dan wandel ik als een gek zo 2.5 uur en als ik dan thuis kom voel ik me heerlijk relaxed! Wel echt de pas er flink in..

15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat mij helpt als ik ergens mee zit is relativeren.
    Jezelf altijd afvragen of iets echt zo belangrijk is om je er druk om te maken.
    Sindsdien maak ik me nooit meer druk om iets. Ik doe wat ik kan en neem ook bewust tijd voor mezelf soms.
    Heerlijk onbezorgd leven.

tenzij er natuurlijk echt iets ergs aan de hand is. Maar in het gewone, drukke dagelijks leven geen zorgen of stress meer.

16. lavender

lavender Actief lid

30 jan 2015
    179
    151
    43
    Ook ik zou het liefst wekelijks in een wellness te vinden zijn, maar niet te betalen inderdaad.

Een hele tijd geleden was het voor mij de noodzaak om iets te zoeken waarmee ik echt kon ontspannen. Mijn hersens leken op een hamster in een hamsterwiel. Buiten dat die nooit stil staat, gaat die ook nog eens keer mega hard. Mijn gedachtes gingen werkelijk waar alle kanten op.

Omdat ik heel graag creatief bezig ben, ben ik daar mijn ontspanning in gaan zoeken. Uiteindelijk erachter gekomen dat ik tijdens het boetseren mijn gedachtes helemaal uit kan schakelen en ik dus echt ontspan. Ik kan daar echt intens van genieten. Dit doe ik dan ook een paar keer per week.

17. Followyourdreams

Followyourdreams Fanatiek lid

10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Sporten ! Dan ben ik zo gefocust op mijn work-out dat ik gewoon aan niks anders meer denk .
    seks .. totale ontspanning haha , kort geleden een keer uit geweest met een vriendin en lekker daar blijven slapen , kon ik mijn dag weer even zoals vanouds starten ! Rustig met alle tijd voor mijzelf

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik schreef dat omdat ik het herken.

Heb jarenlang gestressed rondgelopen, perfectionistisch, slechte timemanagement, te veel hooi op mijn vork, trok me van alles te veel aan.
    Gevolgen: opgejaagd gevoel, slecht slapen, buikklachten/zenuwachtig gevoel in mijn buik, zelfs spierpijn.

Heb van alles gedaan: yoga, mindfullness, dagjes weg, urenlang lezen enz, maar het gevoel kwam altijd snel weer terug.

Ik heb me pas echt beter gaan voelen toen ik ging werken aan die oorzaken.
    Heb daarna wel altijd yoga blijven doen.

duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  19. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Oh ja precies ik.. ik ben ook perfectionistisch, teveel verantwoordelijkheidsgevoel, wil iedereen pleasen en vergeet daarbij mezelf.. gejaagd gevoel ken ik ook heel goed. Alles zit ook altijd vast in mijn schouders en nek, gewoon van stress..

20. Soturi

Soturi Fanatiek lid

24 sep 2016
    3.622
    3.551
    113
    Vrouw
    Mijn vriezer vullen ofzo. :roflmao:

Oilell en Iertje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina