Zie ik dit nu verkeerd??

Discussie in 'De lounge' gestart door Rnate, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Ik ben vanmiddag op gesprek geweest bij een kennis van mij, ik kan daar een paar uurtjes aan de slag. Begon leuk maar op een gegeven moment zegt hij dit en dit en dit want ja er is al een verleden...

Ik heb vorig jaar ergens gewerkt(telefonische verkoop), ik heb daar een tijdje meegedraaid om te kijken of het werk wel iets voor mij was. Toen ik op contract ben gekomen bleek ik zwanger te zijn eerste weken niks aan de hand, maar het bleek dus dat ik HG had (was te verwachten mn moeder en zus hadden het ook). Ik heb mij netjes ziek gemeld, ze hebben mij nog een aantal keer gebeld ook met de mogelijkheid om thuis te werken maar ik kon het gewoon ECHT niet opbrengen. Ik heb 15 kg afgespuugt en heb 4 maand aaneenvolgend op bed gelegen ik "leefde" op Cola. Ik zat al die tijd te wachten op een telefoontje van de Arbo, nooit gehad. Na een halfjaar kreeg ik een brief dat mijn contract niet verlengt werd, klaar geen probleem. De laatste loonbetaling bleef uit, ik bellen en bellen en bellen het is er op uit gekomen dat ik met mn hoogzwangere lijf naar de stad ben gereden en daar knallende ruzie heb gehad. Ze vonden dat ik me maar aanstelde want elke vrouw was wel misselijk als ze zwanger waren en omdat ik "nu" ook man genoeg was om wel te komen voor het loon had ik ook wel kunnen komen werken!! Ik had het niet meer en ben behoorlijk boos geworden heb hun ook HEEL duidelijk gemeld dat ik al die tijd zat te wachten op de Arbo enz enz. Loon die dag nog wel overgemaakt want tsjah.. Zij hadden hun "punt" bewezen.

Nu vanmiddag dus is dat omhoog gekomen bij het nieuwe werk(het is een vriend van hem). Toen heb ik ook verteld hoe de vork in de steel zat, ik ken mijn nieuwe baas oppervlakkig hij komt wel vaak over de vloer bij een vriendin van me. Hij zei dus dat ik toendertijd eigenlijk met een doktersverklaring had moeten komen en dan was het allemaal geen probleem geweest. Hij wou het er eigenlijk niet meer over hebben omdat dit een nieuwe start zou zijn, maar hij wou me toch waarschuwen mocht er in de toekomst iets zijn dat het anders zou moeten.

Ik blijf op mijn punt dat ZIJ de Arbo hadden moeten inschakelen zodat ik een Ziektewetuitkering kon krijgen, zodat zij mij niet uit eigen zak hoefden te betalen(hebben ze al die maanden gedaan namelijk). Of zit ik nu werkelijk zo fout en heeft het wel aan mij gelegen?? Ik betrap mezelf er namelijk op dat ik er best wel mee zit en een soort tegenzin heb om morgen naar werk te gaan (voor het eerst)

2. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik zou een hele sterke rug kweken en t af laten glijden. HUN zijn zo dom geweest om de arbo niet in te schakelen. want dan hadden ze t gewoon vergoed gekregen. en tja.. dat ze t dan zelf betalen is hun probleem. (hebben ze je blijkbaar niet erg serieus genomen....:()

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Jeetje ik snap dat dit geen leuk begin is van een nieuwe werk-relatie!

4. Dana

Dana Niet meer actief

was het een klein bedrijf? waren ze wel verzekerd voor zieke medewerkers? want het lijkt me sterk dat ze het zelf gaan betalen terwijl ziekte tgv zwangerschap volledig vergoed wordt door het uwv.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.266
    4.502
    113
    Het enige wat je toenmalige baas had hoeven te vragen was een verklaring van je verloskundige/gyneacoloog. Dan was het ziekte door zwangerschap geweest, had hij jou loon gewoon vergoed gekregen door het uwv en had een arboarts contact met je opgenomen.
    Jouw baas heeft dit traject dus niet opgestart, dat is zijn probleem niet de jouwe

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap wat betreft je vorige baas. Zij hadden idd ook de moeite kunnen nemen met de arbo arts of je vk vragen hoe erg HG is, want blijkbaar weten ze er dus niet veel van.

Ik snap ook je gevoel t.o.v. het nieuwe werk, je gaat er gewoon nu al met een "vieze smaak" heen. Ook al doet hij er nu niet moeilijk over, het is toch maar weer even gezegd. Ik denk dat het advies van cherie over die gladde rug het beste is, maar ik kan mij best voorstellen dat je dat moeilijk vindt. Misschien kun je dat nog wel even melden bij hem om het voor jezelf af te sluiten.

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Nee hoor, het is in dit geval echt de verantwoordelijkheid van de werkgever. Wellicht had je oude werkgever helemaal geen verzuimverzekering en dan komt er dus ook geen arbo aan te pas. Had ie dat wel? Dan moet hij jou gewoon ziekmelden en kom je in het cirkeltje van de Arbo en de arbo arts etc. De verzekering betaalt dan je werkgever en die betaalt jou dan weer gewoon.

8. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Normaal gesproken heb ik ook wel een gladde rug had het hoofdstuk voor mezelf ook al afgesloten. Het stak mij alleen dat er weer even een opmerking over gemaakt heeft, aangezien ik hem ook in de privesfeer ken, en hij bij mijn zus ook heeft gezien hoe ziek zij is geweest.

Het was niet echt een groot bedrijf, maar die man zit al jaren in het eigenbedrijfs-sfeertje, hij weet dus drommelsgoed van hoe en wat (zou je denken) toen ik ook zei dat hij het via het uwv e.d had moeten spelen werd het weggewappert, ik heb zelfs zelf nog geinformeert bij het UWV toendertijd maar die zeiden ook dat het de verantwoordelijkheid was van de werkgever. Bleek ook wel dat het bedrijf wel "dingetjes" had (niet helemaal zuiver) dus ik vermoed dat het daar dan misschien aan gelegen heeft.

Ik vind het gewoon zwaar lullig, ik laat morgen voor het eerst mijn dochter echt te oppassen, wat mij al erg zwaar valt, en dan krijg je er nog zo'n sneer overheen.

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik was persoonlijk bij deze nieuwe baas niet meer aan de slag gegaan. Want het is wel gezegd...

Sowieso zou ik niet voor kenissen en vrienden willen werken kan alleen maar scheve gezichten opleveren als er wel wat fout gaat.

10. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik zou eerst kijken hoe het nu verder loopt.. tja tis gezegd. tis niet leuk. (maar aan de andere kant kiezen bazen denk ik eerder de kant van andere ondernemers...;))
    waarschijnlijk vat jij dit nu veel zwaarder dan dat het is bedoeld.
    verder kijken hoe de onderlinge band ontstaat en als zo'n stituatie nog eens voordoet gewoon heeeel eerlijk zijn van JIJ bent verantwoordelijk JIJ moet de arbo inschakelen. wil je iets van mij? prima maar vraag het dan.

verder hoop ik dat je met veel plezier er gaat werken.

11. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    EspaƱa
    Zij hadden idd de arbodienst in moeten schakelen, maar ik had het van jou kant ook wel netjes gevonden als je een doktersverklaring had gegeven dat je echt daadwerkelijk zo ziek was.

Wel vervelend dat het nu bij een ander bedrijf naar boven komt, vind eigenlijk dat je nieuwe baas daarover gewoon zijn mond had moeten houden.. Hoe dan ook succes met je eerste werkdag..

12. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou, fijne nieuwe baas zeg! ;)
    Ik zou er al niet eens meer willen werken, als ie op verhalen van een oude werkgever afgaat..
    Ik snap ook niet wat je nieuwe werkgever hiermee te maken heeft.
    Dat staat er toch allemaal los van?
    Ik vind dat ie je een eerlijke kans moet geven, maar ben bang dat jullie werkrelatie al verstoord is nu..
    Hij staat er in ieder geval niet meer blanco in.

13. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Wat jammer dat je nieuwe werk zo begint!
    Ik kan me voorstellen dat dat niet goed voelt!
    Aan de andere kant moet je je maar bedenken dat hij jou ondanks het negatieve verhaal toch aangenomen heeft! Dat betekend dat hij wel in jouw gelooft anders had hij jou echt niet aangenomen!

Succes morgen!
    En dit is een mooie manier om het tegendeel te bewijzen en je ex baas een poepie te laten ruiken!

14. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Mijn exbaas zal ik (helaas) nog wel eens tegenkomen. Hij financiert de boel namelijk -_-. Maargoed ik zal erboven staan en gewoon mn handje erop gooien, kijken hoe erop gereageert wordt!:D

@AMS, ik had idd een verklaring kunnen aanleveren, maar ik heb daar totaal niet bij nagedacht. Het is mijn eerste kindje en wist niet wat me overkwam ik heb 15 kg afgespuugt en was uitgedroogt kon amper nog plassen op dat moment was dat dus wel het laatste waar ik aan dacht;)

15. mvthijs

mvthijs Fanatiek lid

10 feb 2010
    2.232
    0
    0
    Student
    Provincie Utrecht
    Correct me of I'm wrong, maar volgens mij hoef je helemaal geen verklaring aan de werkgever zelf te geven over de aard van de ziekte. Dit hoef je alleen bij de arbo arts te geven.

Wel heel vervelend dat jij erop aangesproken wordt. Er wordt toch een bepaalde toon gezet. Ik hoop iig dat je gewoon met plezier kan gaan werken bij je nieuwe baan!

Deel Deze Pagina