Dat vind ik dan weer een beetje zonde. Mensen die ieder dubbeltje om moeten draaien zouden heel blij met de lege flessen zijn. Of tegenwoordig hangen er van die donatie bakjes bij de flessenautomaat gooi het bonnetje dan desnoods daar in. Ik ben niet heel milieu bewust maar ben in de jaren wel wat meer gaan scheiden. Papier bij elkaar, plastic tegenwoordig ook maar dan alleen het schone droge plastic geen vleesverpakkingen enz. Glas in de glasbak behalve de kleine potjes. Ik wil ook eens gaan kijken voor de luiers maar dat is meer omdat we nu zoveel luiers gebruiken dat de bak heel vol zit. Verder gaat de verwarming aan als ik het koud heb. Douchen we als we dat willen en laat ik soms de kraan onnodig lopen. Was bijv altijd af met een lopende kraan omdat ik in een sopje afwassen zo vies vind. En de vaatwasser probeer ik niet elke dag aan te zetten maar om de dag. Verder pakken we te vaak de auto dat zou veel minder kunnen maar het is zo makkelijk
Hier ook niet zoveel. Net een onderdeel van de cv laten vervangen waardoor de uitstoot CO2 minder is (maar da's meer omdat anders binnen no-time de hele cv naar de knoppen zou gaan omdat dat ding gewoon kapot was) Papier wordt hier wel gescheiden, statiegeldflessen gaan gewoon terug naar de winkel (zonde van 't geld om weg te gooien). Glas wordt hier soms gescheiden (ik gooi het gewoon in de afvalbak, vriend niet). Hebben overal spaarlampen of ledlampen. Verwarming gaat om 9 uur naar 19 graden, en gaat om 22.00 uur weer naar 15 (tussendoor zet ik em vaak handmatig nog op 20/21 graden). Douche meestal om de dag, soms iedere dag. Ben doorgaans in 10 minuten er wel weer onderweg. Wassen meestal op 40 graden en kort programma. Hebben daarentegen wel een droger waar bijna alles in gaat. Wassen en drogen bijna alleen maar in het weekend. We willen de zijmuur van de woning nog laten isoleren, maar da's meer omdat het ons in stookkosten nogal scheelt. En mogelijk worden er ook nog zonnepanelen op het dak geplaatst, maar da's ook omdat we flauw zijn van de flinke maandelijkse sponsoring van de Essent.
Niet heel veel. We scheiden papier en groen-afval. Batterijen worden apart ingeleverd. Plastic en glazen flessen gaan in de daarvoor bestemde bakken. We hebben geen gas, enkel elektriciteit. En stadsverwarming. Ook hebben we zonnepanelen op ons dak. Verder gooi ik uiteraard nooit gewoon wat op straat. Verder niet. Ik douche wel lang en de meiden gaan hier om de dag in een groot vol bad.
Nogmaals! Ik scheid plastic... Krijg zakken van de gemeente voor het inzamelen. Wordt dan eens per maand gehaald. Enn... ik lees net luiers inzamelen?? En dan?? Help??
Wij kunnen onze luiers inleveren bij het kdv maar durf verder niet te zeggen hoe of wat want dat ga ik nog even uitzoeken.
Wij douchen kort, (5 minuten, met haren wassen 10 minuten, maar dat doe ik maar eens per week) en de kids douchen om de dag of twee dagen. We scheiden afval: normaal huisafval, GFT, papier, plastic, glas. Statiegeldflessen brengen we terug. We hebben de verwarming op 19 graden staan overdag en een thermosstaat die de tijden regelt waarop de verwarming aanslaat. Boven zelden de verwarming aan. Ik gebruik de droger alleen voor ondergoed/sokken, beddegoed en handdoeken. De rest hang ik uit te drogen. Alle lampen in ons huis zijn spaarlampen en licht gaat uit als we ergens niet zijn. We pakken de fiets waar dat kan en de auto rijdt op gas. Liefst zouden we electrisch rijden, maar dat is voor ons nog onbetaalbaar, (plus dat er nog geen auto is die groot genoeg is, omdat we met een jaar of 2-3 toch echt over zullen moeten naar een MPV. Als er tegen die tijd een electrische auto is die binnen ons budget past, zal dat de eerste keuze zijn). We kopen zoveel mogelijk biologisch of scharrelvlees en eieren. We kopen waar mogelijk tweedehands< ook fijn voor je portemonnee trouwens ). We gebruiken groene stroom en hebben een nieuwe CV-ketel laten plaatsen toen we dit huis kochten. In ons vorige huis deden we dat pas toen we er al een jaar woonden, en scheelde dat ons in dat jaar 30% aan gasverbruik, waarmee we de ketel al voor meer dan de helft terug verdiend hadden. We leveren batterijen apart in. Ik was bijna alles op 30 graden. Nou, dat is even waar ik zo even op kom
Dat kan niet in elke gemeente. Ik heb er destijds even over gebeld met onze gemeente, en bij ons doen ze dat helaas niet. Anders zouden we dat ook gedaan hebben Voor nummer 2 overweeg ik nog om over te gaan op katoenen luiers.
de dingen hebben ze hier niet en ik heb er gewoon een bloedhekel aan dat ik die flessen mee terug moet nemen naar de winkel het stapelt zich altijd op en daar heb ik echt geen zin in
Bij onze gemeente kan ik gratis bij de milieustraat vuilniszakken halen voor luiers. En dan kun je ze bij de milieustraat of kdv weggooien. Dankzij dit forum ben ik erachter gekomen dat sommige gemeentes dat doen.