Hallo, Mijn baby drinkt niet zo makkelijk aan mijn rechterborst, ik heb een grote tepelhof en de tepel is soms wat ingetrokken. Ook zit in deze borst meer melk dan in de linker, waardoor hij vaak gespannen aanvoelt en mijn baby de tepel helemaal niet kan pakken. De linkerborst gaat goed en pakt hij meestal in 1 keer. Als het met de rechterborst niet lukt leg ik hem vaak aan de linker aan, hij raakt nl. helemaal overstuur als het aanleggen niet lukt. Nu vraag ik me af, kan het kwaad dat hij vaak maar uit 1 borst drinkt? Krijgt hij dan wel voldoende binnen?? Hij is afgelopen maandag gewogen en was in 4 dagen tijd 270 gr. gegroeid, dus dat lijkt mij wel goed. Ook heeft hij voldoende plas- en poepluiers en is het een tevreden ventje. Verder vraag ik me af wat ik moet doen met de rechterborst als hij zo gespannen staat, moet ik hem bijv. 1x per dag helemaal leegkolven of is het beter om voorafgaand aan een voeding even kort de ergste druk weg te kolven. En moet ik hem dan de afgekolfde melk met een flesje geven? Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen. Groetjes, Agatha
Hoi Agatha, Er zijn meerder opties. Je kunt je baby vaker aan de 'goede borst' aanleggen, maar moet dan inderdaad de ander borst wel regelmatig leegkolven. Dat kun je in een flesje geven, maar je kunt het ook in je vriezer doen. Misschien kun je tijdelijk een tepelhoedje proberen op die borst. Dit kan het probleem oplossen. Vaak kun je na een tijdje dan proberen weer van dit hulpmiddel af te komen. Na een aantal weken is vraag/aanbod beter op elkaar afgestemd en zijn de borsten weer wat soepeler. Een Medela tepelhoedje maat M is heel vaak geschikt. Zo kan je baby als hij gefrustreerd raakt toch aan die bosrt drinken. Linda
Hoi Linda, Bedankt voor je antwoord. Het tepelhoedje heb ik inmiddels besteld en krijg ik hopelijk vandaag binnen. Inmiddels heb ik een ander probleempje erbij: de tepel van mijn rechterborst doet ontzettend pijn bij het aanleggen en ook tijdens de voeding blijft het gevoelig. Er zit ook een klein korstje/bloederig plekje op de tepel. Als ik kolf doet het geen zeer. Kan ik mijn baby voorlopig alleen uit mijn linkerborst laten drinken? En moet ik dan de rechterborst 1x per dag leegkolven of steeds bij elke voeding een beetje en zo ja, hoeveel moet ik dan kolven? Ik wil nl. niet dat de productie van de rechterborst terugloopt. Alvast bedankt weer voor je antwoord. Groetjes, Agatha
Hoi Agatha, 1 keer per dag is zeker niet voldoende. Je moet eigenlijk doen wat de baby normaal gesproken zou doen, dus in ieder geval om de voeding leegkolven. Ik denk dat je baby deze tepel onvoldoende in de mond kan krijgen en ze daardoor een beetje gaat klemmen met haar kaken. probeer haar, als je het nog eens probeert extra diep in je borst te duwen. en anders maar met het tepelhoedje proberen, misschien geeft dat wat meer houvast voor haar. Linda