Met de pot mee-eten onder de 1 jaar

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door mama em, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Hoi,

Mijn mannetje is bijna 10 mnd en heeft nogal een eigen willetje; hij wil steeds eten wat zijn grote zus en papa en mama ook eten ;)
    Sommige potjes vind hij heerlijk om te eten, maar er zijn en veel die hij niet eet. Zeker die met stukjes krijgen we er maar niet in.
    Wel grijpt en kijkt hij steeds naar alles wat zijn zus (die naast hem zit) heeft. Ik zou hem ook graag mee laten eten, maar ben bang dat ik hem dingen geef die hij nog niet mag of beter nog niet kan eten.
    (Brood en soepstengel eet hij heel goed, dus aan het kauwen kan het niet liggen) Je ziet gewoon dat hij wil hebben wat wij eten.

Nu weet ik dat kindjes onder de 1 jaar geen (extra) zout mogen hebben, maar dat zit volgens mij bijna overal wel in. Zo aten we vandaag spaghetti; ik kook dan spahetti (in alleen water, geen zout ofzo erbij) en doe er gehakt en kant en klare saus bij. Op het potje vd saus stond dat er zout inzat, dus ik durfde het hem niet te geven. Heb hem wel wat losse slierten gegeven, want het potje babyvoeding (spaghetti) moest hij niets van weten.
    Uiteindelijk heeft hij melk gedronken (borstvoeding) en nog wat stokbrood wat we erbij hadden.

Mijn vraag: Mag ik echt helemaal niets geven waar zout aan is toegevoegd? of moet ik er niet te precies mee omgaan?

Ik hoor weleens dat kinderen al met de pot mee-eten met 9 mnd, maar vraag me af of dit wel kan (hoe?)

Sorry voor mijn chaotische vraagstelling, ik hoop dat jullie me begrijpen.
    En natuurlijk super bedankt voor deze service van jullie :D.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Hele duidelijke vraag hoor :) Je zoontje mag al wel met jullie mee eten, maar je zou dan wel rekening met hem moeten houden qua zout. De kant en klare saus is dan bijvoorbeeld minder goed, maar je zou wel prima zelf een tomatensaus (zonder zout) kunnen maken (en in porties invriezen)! Je zou het lekker kunnen maken met een beetje basilicum ipv zout, of je voegt later wat zout toe en houdt de saus zonder zout apart voor je zoontje.

Met aardappels/ aardappelpuree, groenten en vlees/vis mag hij natuurlijk ook mee eten, mits je geen zout toevoegt. Ook kan je lekker rijst met groenten en kip maken en bijvoorbeeld een sausje (met zout) apart houden voor jullie.

Vlees of vis kan je zelf licht bakken (of koken voor je zoontje, mocht dat beter gaan), zonder zout (dus geen kant en klaar gekruid vlees met zout gebruiken). Zo leert je zoontje al veel verschillende smaken kennen, hartstikke goed. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Succes!

Groetjes Linda

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Hoi Linda,

Hartstikke bedankt voor je antwoord, is me helemaal duidelijk. Kan ik lekker mee aan de slag.
    Nog een vraagje:
    Wij eten naast de verse groente ook 1-2x per week groente uit een pot (meestal rode kool/ erwtjes en wortels ofzo) Mag hij dit ook nog niet hebben? daar zit volgens het etiket namelijk ook wat zout in.
    Bedankt nogmaals.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Je kunt dan beter voor diepvries groenten kiezen als alternatief.

Groetjes Eveline

5. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Nogmaals bedankt, helemaal super!

Deel Deze Pagina