Wat doen bij poepangst

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vica86, 8 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter heeft zeer regelmatig obstipatie en hierdoor een angst ontwikkeld om te poepen. Ze kreeg hier lactulose voor en toen dit niet meer hielp kreeg ze forlax. Echter maakt dit het wel dun waardoor het makkelijker gaat, maar de angst blijft.

Als ze moet poepen zondert ze zich af, gaat haar billen fijn zitten knijpen en als het wat harder is dan is het echt huilen en gillen erbij. Ze doet er alles aan om het binnen te houden.

Nou begrijpt ze veel dus ik heb wel geprobeerd het uit te leggen, maar het helpt niet.

Daarnaast wilt ze graag naar de wc, maar dit lijkt mij vrijwel onmogelijk met obstipatie en al helemaal met diarree van de forlax.

Iemand tips? Wat moet ik hiermee?

Mijn eigen huisarts neemt het allemaal niet zo serieus. Toen ik zei dat ze al ruim een week niet gepoept had ondanks de lactulose kreeg ik alleen een 'hmm..' te horen en hij heeft er verder niks over gezegd en niks voor gegeven ofzo. Via een andere arts kwamen we aan forlax.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hmm je zal wel niet heeel veel aa. Mn verhaal hebben maar wie weet ook wel een beetje...

Ik had vroeger hetzelfde....
    Ik zou toch zeker wel door duwen bij de dokter... De man zit er niet voor niks en moet je gewoon helpen...

Wat mij moeder vroeger bij mij deed...
    Wij hadden een poeppot haha
    Een beloningssysteem..
    Als ik goed had gepoept zonder al teveel gegil enzo of als ik goed mn best deed kreeg ik een sticker die kon ik op de pot plakken!:D en een paar centjes... Een dubbeltje ofzo haha(de me ma uitendelijk gewoon voor zwemles gebruikte :p)

Maar natuurlijk hoeven die centjes niet je ka. Natuurlijk ook iets anders doen...:)

Hoop dat je hier een klein beetje iets mee kan....

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Je hebt in sommige ziekenhuis een poeppoli voor kinderen.
    Ze gaan daar spelenderwijs mee om. Misschien kun je daar eens informeren.

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja ik heb wel eens gehoord van een poeppoli, maar hier in het ziekenhuis zijn ze ook niet echt kundig (staan ze bekend om). Volgende week moet ik met mijn zoontje naar een ander ziekenhuis en ik zal daar eens informeren naar een eventuele poeppoli. Dan zeuren voor een verwijzing bij mijn huisarts.

Het stickertjes idee vind ik ook leuk. Kan het allicht proberen.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier vond ze poepen voorheen ook een beetje eng omdat ze het nog moest leren en ging het dan op zitten houden waardoor het wat harder werd. Hier lukte het toen wel om een leuk filmpje op te zetten, zette haar dan op dr potje ervoor en ik ging met mijn zoontje dan even de keuken wat doen zodat ze de tijd en de rust ervoor had. Poepen in haar pamper wilde ze overigens ook echt niet meer dus zou het gewoon proberen op een mooi potje. Hier ook speciaal een mooi (wat hoger, soort stoeltje) paarskleurig potje aangeschaft.

Geen idee of het werkt bij jullie, maar het is een idee.

6. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Onze oudste durft ook niet te poepen.
    Tegenwoordig wel weer in zijn luier maar het potje of wc vind ie doodeng!
    Het is 2 keer op de wc gebeurd en trots dat ie was.
    Daarna wilde hij perse niet meer.

Echt tips heb ik niet.
    Heb je boekjes over poepen?
    Hier vind ie de poepfabriek en lieselotje op het potje reuze interressant. (maar vervolgens doet ie er niets mee ;) )

7. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Wij hebben met ons zoontje bij de poepoli in het zh gelopen, met vergelijkbare klachten.
    Kinderarts adviseerde ons juist om het hele onderwerp "poepen" zoveel mogelijk te vermijden. Of in ieder geval zo min mogelijk aandacht aan te besteden, er zo neutraal mogelijk over te doen. Dus zeker geen beloningssystemen, zindelijkheidstraining, potjes e.d.

Verder moetsen wij alle laxeermiddelen (lactulose, forlax, klysma's) de deur uit doen en overstappen op Macrogolum 4000. Een kleur-, smaak, reukloos poedertje dat je in elke vorm van vloeistof kan oplossen. het zorgt ervoor dat het vocht beter wordt opgenomen uit de darmen en maakt het poepen zo een stuk makkelijker zonder dat de darmen extra geprikkeld of gestimuleerd worden.
    Na twee dagen hadden wij een heel ander kind! Af een toe heeft hij nog wel eens een dag dat hij al stampend door de kamer rent en in zijn buik drukt, maar het is niet te vergelijken met de situatie daarvoor.

Kortom: Ik zou een doorverwijzing naar een kinderarts/poeppoli vragen. je kunt jezelf en je kleintje er een hoop narigheid mee besparen.

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.

Ze wilt graag op de wc. Als ze er eenmaal opzit zegt ze niet poepie doen. Dan leg ik uit dat ze niet hoeft te poepen maar ook een plasje mag doen. Dat is tot nu toe niet gebeurd maar ze gaat met plezier naar de wc toe. Zindelijkheidstraining is het niet. Ze gaat alleen naar de wc als ze er zelf om vraagt. Wellicht wordt de echte zindelijkheidstraining straks daardoor makkelijker.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Forlax IS macrogolum.

Het ene de merknaam, het ander de stofnaam.

10. zogelukkig

Ik denk dat onze man ook zijn poep ophoudt.

Hij heeft in het verleden veel last gehad van obstipatie en het ging de laatste tijd goed.

Half mei ging hij spontaan op het potje plassen en twee weken geleden lipe hij 's avonds na het eten buiten rond (het was erg warm die dag) en toen lag er ineens een grote drol op het plaatsje. Mijn man heeft het zonder morren opgeruimd.

Drie dag geleden poepte hij ineens onder de douche, half over mijn man heen. Heel onsmakelijk, maar mijn man maakte er wederom geen woorden aan vuil.

Hij zit nu alweer een paar dagen te jammeren dat hij moet poepen en hij wil zijn luier uittrekken, maar hij wil niet op het potje en ik zette hem op de wc en dat was helemaal geen succes!
    Hij moet het voorlopig toch maar echt in de luier doen, omdat we in huis, tuin en onder de douche poepen niet zo aardig vinden, maar hij wil dus niet in die luier poepen.

Hoe lang hebben jullie kindjes max hun ontlasting opgehouden? En wat gebeurde er toen?

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Zogelukkig, hier zeker een week. Dan is het wel al dagelijks huilen enzo. Wat er dan uitkomt is gewoon heeeeeeeeeel hard. Heel zielig.

12. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hier ook een manneke met poepangst. Hij krijgt nu al een paar maand Forlax en dit helpt heel goed het maakt het dunner en hij poept er goed door. alleen poepen op de wc/pot wil echt niet... Plassen gaat prima maar poepen niet. Ik vind de tip "er zo min mogelijk aandacht aan besteden" een tip waar ik iets mee kan hopelijk. Ik ga het eens proberen, ik vermijd het onderwerp poepen meer eens kijken of dit gaat werken. Zodra mijn zoon luierbroekjes aan heeft plast hij er ook weer in, dus hij heeft onderbroeken aan en poept er vrolijk in wat ik heel smerig vind dus... Hij mag een luier vragen om te poepen maar ook dit doet hij niet. Iemand tips hiervoor? Hij mag een luier vragen nl.

13. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hier gelukkig geen poepangst maar wel een mannetje dat alleen met plassen zindelijk is op een enkele keer na (dus ook erg veel vuile onderbroekjes). Luiers wil hij niet meer en ook niet om in te poepen. Tja ik was me nog maar even een ongeluk en hoop dat het overgaat (geen oplossing dus) alleen als het een paar keer op een dag mis gaat doe ik hem wel een luier om, na de derde onderbroek heeft mama niet zo'n zin meer....

14. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Hier ook een zoontje, wel wat ouder dan jouw kindje hij is 4, maar al paar maanden obstipatie, hij lrijgt dagelijks 2x forlax. maar jouw kindje heeft echt diarree zei je, wij kregen t advied als t te dun was 1 zakje minder te gebruiken of je kindje dan meteen weer onstipatie denk je?
    poeppoli in amsterdam zit ie gloof ik, heb ik ook eens voor gekeken, maar wij zijn door de huisarts uiteindelijk doorgestuurd naar de bekkenbodemfysiotherapeut , we hebben alleen intake gehad, maar t gaat sindsdien al wel beter...misschien is dit ook een optie voor jouw kindje?

15. zogelukkig

Mijn zoontje heeft door een versmald stuk in zijn dikke darm gauw last van obstipatie. Dan vormt zich daar een plakaat en loopt er wel dunne ontlasting langs. Hij krijgt wel voldoende vezels en vocht, maar soms te weinig vetten.
    Eerst kregen we Forlax, maar hij verging echt van de kramp en deed de hele dag natte winden, daar dus gauw mee gestopt.
    Nu bij verstopping meer dan 2 dagen lactulose.

Een week helemaal niet poepen, wat een drama lijkt mij dat!:$

16. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Van de forlax krijgt ze na 2-3 dagen diarree.. Ze krijgt maar 1 zakje per dag. Eigenlijk is 1 keer in de 3 dagen het beste voor de ontlasting. Dan is het mooi zacht, maar niet dun. Maar zelfs als het dun is durft ze niet. Ook niet als het zacht is. Dat is het lastige.

Aankaarten bij de huisarts heeft niet veel zin. Die doet niks met wat ik zeg. Volgens mij hebben ze in het systeem bij mijn naam staan 'overbezorgde moeder'. Als ik bijv dinsdag belde dat ik een afspraak wou voor mijn zoontje die meer dan 8 uur per dag krijste krijg ik te horen 'je kan vrijdag wel langs komen' terwijl iedereen die ik ken die daar zit dezelfde dag of uiterlijk de volgende dag langs kan komen. Dat was bij mij eerder ook zo, maar blijkbaar kom ik te vaak ofzo.

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja echt dan is het zeker al 3 dagen alleen maar jammeren, huilen, billen dichtknijpen, niet willen lopen enz..
    En als ik het aan mijn huisarts vertel dan zegtie gewoon helemaal niks. Echt niks. We kwamen voor 2 dingen en hij zei alleen maar snel iets over het andere...
    Maar sorry, als ik zeg dat een kind van ruim 1,5 al meer dan een week niet gepoept heeft ondanks dagelijks lactulose dan hoort hij toch wat te doen of niet dan?

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    ik zou een second opinion aanvragen, misschien juist bij een andere huisartsenpraktijk. als je daar echt dat stempeltje hebt gekregen van overbezorgde moeder dan beoordelen ze jou en je kinderen inderdaad niet objectief!

19. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Tja ik wil naar een andere huisarts, maar ze ztten allemaal vol!

20. zogelukkig

Ja, vind ik wel. Hier heeft de ka al eens over de poeppoli gepraat met ons, omdat ik daar zelf over begon nav van een foldertje in de wachtkamer.

Vandaag heeft zoon weer veel gejammerd en gekronkeld (slaapt net pas) en vanmiddag kwam er alleen een klein beetje klei-achtige poep.

Nu was ik vandaag bij een vriendin en die zei dat ze bij haar zoontje weleens een klysma gaf, maar dat vind ik wel heel erg ver gaan! Ik heb zelf 2x een klysma gehad (voor een darmonderzoek en bij een urinewegontsteking en volle darmen, autch) en het spoot eruit, licht traumatisch te noemen... Dat doe je je kind toch niet aan zonder medisch voorschrift?

Deel Deze Pagina