Wie heeft er hier ook een klein bedrijfje en heeft wel eens wanbetalers gehad? Ik heb namelijk voor t eerst met iemand te maken die maar niet wil betalen en zit te denken om een incasso bureau in te schakelen. Maar eerst zou ik graag ervaringen van een ander willen lezen voor eventuele tips of adviezen.
Mijn man is eigen baas. Als meerdere (vriendelijke) telefoontjes en brieven niet helpen, zit er niks anders op: incassobureau inschakelen. Zeker als het gaat om een flink bedrag en je al zoveel moeite hebt gedaan! Zou even overleggen met je boekhouder als je die hebt en anders eens telefonisch informatie opvragen bij een goed incassobureau. Succes!
Volgens mij heeft het bij een bedrag onder de 250 euro weinig effect (vaak als je niet aangesloten bent bij een bureau kost het dan meer dan dat je er aan overhoud...meen ik te herrineren). Ik zou gewoon een incassobureau bellen en vragen om info.
Dat is niet waar hoor. Je krijgt wel een rekening nog voor dossierkosten maar vaak lukt het wel de vordering op de debiteur te verhalen. Plus doe je het niet dan raakt dat misschien bekend in bepaalde kringen en is het hek van de dam. Om die reden gaf een dierenarts bij de deurwaarder waar ik werkte nog vordering van 10 uit handen. En als ik jou was ging ik naar een deurwaarder. Die doet in eerste instantie het zelfde als een incassobureau (nogmaals aanmanen voor jouw rekening + rente + hun kosten) maar als er dan nog niet wordt betaald en je wilt de zaak voor de rechter brengen dan heeft een incassobureau toch ook een deurwaarder nodig. Dan kan je beter zorgen dat je meteen al bij de juiste persoon zit. Ik zou het als ik jou was zeker doen! Als je een winkel zou hebben en iemand steelt voor 250 doe je toch ook aangifte?
Ik ben ook een beetje een slappe trut hoor, ik ben altijd vriendelijk naar alle klanten toe en heb een goede klantenkring en ik vind dit dus gewoon een beetje moeilijk. Het is gewoon niet makkelijk om vriendelijk naar je geld te blijven vragen zeg maar....terwijl je weet dat je gewoon voor de gek gehouden wordt. En t gekke aan de hele situatie is: de wanbetaler woont in een duur huis en rijdt in een dure auto....dan kan ze toch wel 500 euro betalen die ze mij schuldig is?
Dat wil nog niet zeggen dat dat dure huis en die dure auto betaald zijn , kan best zijn dat ze torenhoog in de schulden zitten hoor. Maar goed zoals je zelf zegt jij hebt een (klein) bedrijf en als zij producten/diensten van jou afnemen dan moeten die ook worden betaald. Dus gewoon stappen ondernemen hoor want het is wel je brood dat ze uit je mond stoten. Groetjes Anita
Ik vind 500 euro ook nogal en hoog bedrag hoor....ik zou gewoon stappen gaan ondernemen als ik jou was! Op een gegeven moment ben je flexibel genoeg geweest! Succes!
Precies! En mensen zeggen dan vaak 'maar ik wil mijn klanten niet boos maken'... Maar, mensen die niet betalen zijn helemaal geen klanten maar gewoon oplichters. En geloof me er zijn genoeg mensen die in keurige huizen wonen en grote auto's hebben die in aanraking komen met deurwaarders. Alleen hebben ze vaak weinig zin (wat zouden de buren wel niet denken) om er eentje in persoon op de stoep te hebben staan en wordt er wel betaald als het ze 'te heet onder de voeten wordt'. Informeer gewoon eens bij een deurwaarder (of incassobureau) en kijk gewoon welke je het beste aanstaat... In elk geval veel succes!
Je kan ook voor minder hoge bedragen een incassobureau inschakelen hoor! Als je wilt, stuur ik je wel wat info over het incassobureau (niet te verwarren met deurwaarderskantoor hé!) waar ik werk. Over het verloop van een procedure etc. Flientje
Er zijn ook incassobureaus die de deurwaarder gelijk in huis hebben. Toevalling ben ik vorig jaar bezig geweest om te kijken of ik voor mijzelf kon beginnen met een debiteurenbeheer voor het MKB. Daar is, zoals je zelf dus ook inmiddels ondervonden hebt, behoorlijk vraag naar. Zeker bij kleine zelfstandigen. Helaas werd mijn plan door het UWV gedwarsboomd (ik zit in de WAO). Ik heb in de tijd dat ik dingen aan het uitzoek was, ook contact gehad met een incassobureau die voor een vast bedrag het incassogedeelte doet en indien het niet lukt, ook nog voor jou verder gaat door de deurwaarder in te schakelen. Hieraan zijn dan geen extra kosten verbonden en zij zoeken alles voor je uit, ook of er verhaalsmogelijkheden zijn en dus hoe groot de kans is dat je het geld uiteindelijk krijgt. Ik zal hier geen naam noemen van het incassobureau, maar als je meer info wilt, stuur me dan ff een prive mailtje. Succes!