Facebook, twitter, iPads, 3d tv, smartphone, instagram etc etc. De techniek staat niet bepaald stil de laatste tijd en de ontwikkelingen gaan maar door en door. Nu ben ik zelf een jaren 80 kind. Opgegroeid in de tijd we nog walkman's met casettebandjes hadden, en my first sony. Toen ik klein was hadden we geen pc thuis. Toen die er eenmaal kwam, plus later het internet met inbel-verbinding, was dat heel wat. Goed, ik ben dus wat gewend qua vernieuwingen. Toch merk ik bij mezelf de laatse paar jaar dat het me soms wat te snel gaat. Dat er weer eens wat nieuws is en dat ik dan denk bij mezelf, wat is dat nou weer?? En dat ik dan geen zin heb om het uit te zoeken, uit te proberen etc. Ik heb bijvoorbeeld geen instagram of twitter, ik heb geen flauw idee wat dan in de cloud gedoe nou toch is ( en wantrouw het ook n beetje). Dropbox idem. En toen ik laatst in de krant las dat mensen massaal Facebook aan het verlaten zijn voor 'andere sociale netwerken' raakte ik ronduit geirriteerd. Want ik was nou net zo fijn aan Facebook gewend geraakt. Alleen, ik ben 31. Ik roep al tegen mn moeder, die in de 60 is, dat ze veels te jong is om het nu al allemaal niet meer te willen bijhouden. Dus ik vind mezelf al helemaaaaal te jong voor die houding. Wat dat betreft is mijn oma mijn grote voorbeeld. Die ging op hoge leeftijd nog op allerlei pc cursussen en kon nog heel lang prima weg op de computer. Het is een beetje lang verhaal geworden. Maar is het herkenbaar?
oei, dit klinkt heeeeel bekend. Ik ben geboren in 1975, dus idd ik had een platenspeler, een cassettedeck, heb nog op de middelbare school leren blindtypen op een ouderwets typmachine (nee geen elektrische, zo'n hamerding ) Kan nog steeds prima zonder mobiel als het moet, mijn mobiel kun je ook alleen op bellen en sms-en. Met computers ben ik niet handig, krijg niet eens een foto op de computer. Sterker nog: ik weet niet eens hoe ik een foto met onze digitale camera moet maken, mijn zoon roept steeds dat ik wahat's up moet nemen, maar ik ben er nog steeds niet uit wat dat nou inhoudt, behalve dat het gratis is, kortom: ik ben een elektronische ramp en eigenlijk baal ik daarvan. Maar niemand die eens zegt: kom op meid, dat zal ik jou eens fijn voordoen. En omdat mijn interesse er ook niet echt ligt (ik vind het echt niet leuk om het te leren ) laat ik het maar zo, wel slecht eigenlijk, maar ach, ik kan er wel mee leven.
Ik weet niet eens het verschil tussen een tablet, een ipad en een smartphone..... (erg, ik weet het )
Nee, dat herken ik eigenlijk niet zo. Ik ben soms wel een beetje sociale media-moe en doe ook zeker niet overal aan mee, maar ik weet wel wat alles is. Ben ook opgegroeid met cassettebandjes en luisterde zelfs kinderen voor kinderen nog op de platenspeler maar mijn vader was altijd erg van de nieuwe dingen, wij hadden ook al vrij vroeg een computer waar ik tetris op speelde enzo. Internetten via NetScape . Tegenwoordig is het soms wel een beetje veel allemaal maar ik hou wel bij wat alles is. Lang leve internet, ik zou echt niet zonder kunnen en daardoor heb ik ook zo opgezocht wat een cloud is . Als de televisie het niet doet geen probleem, maar als internet eruit ligt.....
Nee geen last van, al doe ik niet mee aan dingen die ik niet leuk vind. Ik heb bijvoorbeeld geen Facebook, wel instagram
Hmm.. Het is niet zo dat ik het niet wíl uitzoeken omdat ik daar geen zin in heb, maar gewoon omdat het me niet zo interesseert. Ik heb geen Twitter, geen Instagram, geen Iphone, snap niet dat mensen 10 uur in de rij gaan staan voor de nieuwe Playstation 3 en als Windows weer eens met een nieuwe versie komt, vind ik dat verschrikkelijk Mijn laptop deed het niet meer, ik heb er één nodig voor m'n werk en de nieuwe kwam dus met Windows 8. Ik denk dat ik 3 dagen heb gezeurd en me heb geërgerd, maar uiteindelijk was ik er ook vrij snel weer aan gewend. In ieder geval; als je het niet leuk vindt om je er mee bezig te houden, doe je het toch niet?
Nee juist niet... Ik kan niet wachten op al het nieuws wat nog komt. Maar goed, ik ben er mee opgegroeid..
Ik heb ergens een soort van angst dat als ik nu al stop met bijhouden. Dat ik dan over een paar jaar helemaal hopeloos achterloop en echt wat misloop dan. Dat zal wel met mijn moeder te maken hebben. Toen wij een pc kregen vond ze dat allemaal niet nodig om te weten hoe dat ding werkt. Ze was toen nog geen vijftig. Ondertussen is het jaren later en kan ze net haar dienstrooster opzoeken en internetbankieren en daar houd het dan mee op. Foto's maken met een nieuw toestel wilt ze niet want dat snapt ze niet. Ze heeft pas net sinds twee jaar een mobiele telefoon want dat wilde ze ook heel lang niet. Ik begin dus maar niet over een smartphone en whatsapp. Maar ik vind haar veel te jong om al zo achter te lopen en ze mist daar ook wel echt wat door. Tenminste, dat vind ik dan, ze vind zelf uiteraard van niet. Maar zo wil ik dus niet worden. Terwijl ik wel bij mezelf de laatste paar jaar een soort van weerstand merk als er weer eens wat nieuws op de markt komt.
Nee snap ik. Het mee moeten gaan is natuurlijk ook niet leuk Maar als je het wilt bijhouden zul je misschien wel moeten.
Ik denk niet dat je moet zitten wachten totdat iemand het je gaat uitleggen. Gewoon proberen en als het niet lukt kun je het altijd nog ff googlen, op youtube opzoeken of aan iemand hulp vragen. Kom op Bri, jij bent ook nog veels te jong hoor!
Nou ja geen zin in, of het interesseert je niet, dat is eigenlijk hetzelfde he. Maar wel herkenbaar wat je zegt, nieuwe versie van windows moet ik ook steeds weer aan wennen. Maar uiteindelijk valt het dan altijd ook wel weer mee....
Toch een beetje een kind van je moeder dus. Maar serieus: je hoeft toch ook niet perse aan alle nieuwtjes en trends mee te doen? Je kent alle termen, hebt wel een vaag besef wat ze betekenen en doet vervolgens zelf iets met degenen die jou aanspreken, lijkt me prima toch? Zo doe ik het ook hoor, ik ben dol op mijn IPhone, iPad, Facebook, e-reader, Apple tv, en vind de cloud hartstikke handig. Maar Twitter, instagram, dropbox en noem maar wat op? Boeit me niet genoeg om me in te verdiepen, dus doe ik niets mee. Misschien mis ik iets geweldigs, maar dat vind ik prima.
Dat weet ik wel, maar ik vind er geen bal aan, mijn interesse ligt er gewoon niet. En hoewel ik al meerdere malen gevraagd heb, hoe ik een foto hier neer kan zetten (op zp dus) er is niemand die me het eens wil uitleggen. Echt belangrijke dingen kan ik wel natuurlijk, zoals internetbankieren, een mail versturen, etc, maar omdat mijn interesse er echt niet ligt kijk ik misschien 1x per 3 mnd op mijn mail. En dat moet eigenlijk beter, maar bah: kun je me niet gewoon een brief sturen
Ik vind de digitale wereld twee kanten hebben... Zelf ben ik geboren in 1972 dus idd: plaatjes, cassettebandjes, eerste walkman, eerste pc...internet heb ik zien ontstaan. Maar ik maak dankbaar gebuik van whatsapp en Facebook. Al heel lang aangezien ik in t buitenland heb gewoond. Ik doe niet aan Twitter of andere social media. Ik hou t bij fb.
Ik herken het eigenlijk niet. De meeste vernieuwingen vind ik wel een verbetering en als het mij niks lijkt, doe ik er gewoon niet aan mee. Ik vond het alleen vrij lastig toen we vorig jaar een nieuwe tv gingen kopen. We hadden nog zo'n oud bakbeest en ik heb er best wel even over gedaan om uit te zoeken wat ik nou precies wilde (er is zoveel mogelijk en ik wist van lang niet alles wat het inhield). Maar met de meeste dingen ben ik dus alleen maar heel blij!
Ik heb niks met social media. Voor school houd ik nu een twitter account bij, maar daar heb ik me dus echt even in moeten verdiepen. Nou ja, ook niet echt want het is geen hersenchirurgie ofzo. Maar ik moest wel even kijken hoe het werkt. Nu weet ik het, maar ik heb nog steeds geen enkele behoefte om mijn privéleven ook zo te grabbel te gooien. Als het mensen echt interesseert wat ik gedaan heb vandaag, zijn ze van harte welkom om het me in een persoonlijk gesprek te vragen. Veel gezelliger! Aan de andere kant; ik zit dit bericht wel te typen op een iPad, terwijl naast me mijn telefoon ligt waar af en toe een what's app berichtje op binnenkomt. Ik vind het leuk om scrabble, boggle en rummikub in het echt te spelen. Maar aangezien ik ook niet elke avond mensen over de vloer hoef te hebben, vind ik het ook prima om wordfeud, ruzzle en rummified te spelen via iPad of telefoon. Foto's en filmpjes maken met de diverse apparaten lukt prima. Die zet ik ook gemakkelijk of het (afgeschermde) weblog van onze zoon, op de schoolsite of youtube. Sterker nog: behalve de site van school heb ik ook nog een eigen website. Ik weet dus van veel dingen wel hoe het werkt. Alleen heb ik vaak niet de behoefte om het te gebruiken. Zo heb ik laatst onze foto's weer allemaal laten afdrukken op fotobladen, zodat onze 'ouderwetse' fotoalbums weer helemaal bij zijn. Heerlijk, zo'n dikke map op schoot! Dat vind ik echt vele leuker dan zo'n schermpje! Ik zit er een beetje tussenin, denk ik. Ik kan het meeste wel (of ik zou het makkelijk kunnen leren als het me boeit). Sommige dingen gebruik ik, Maar er zijn ook heel veel dingen waarvan ik gewoon het nut niet zie. (Denk aan facebook, instagram e.d.) En dan ga ik het niet toch gebruiken omdat het er tegenwoordig bij hoort ofzo.
Ik heb dat al zo lang, voel me echt een oud wijf af en toe (ben nog geen 30 ), ik ben ook zo'n ouderwetse
Ik heb ook geen twitter, instagram etc etc en nee zelfs geen tablet en ook geen smartphone....gewoon een simpel ding van 35 euro zonder camera en internet maar waar je nog gewoon mee belt en smst. Nog ff en er bestaat geen sociaal contact meer, enkel nog social media contact
Ik kan het ook allemaal niet meer bijhouden, maar pik ik ook de dingen eruit die me interesseren. Waar ik meer moeite mee heb dat je onderhand niets meer kan doen zonder dat je overal accounts met (ingewikkelde) wachtwoorden voor aan moet maken. Die je vervolgens nooit meer onthoud.
Ik vind al die techniek heerlijk (maar ben wel uit 1977). Ik doe alles met met mijn tablet en smartphone en ik kan niet wachten tot ik volgend jaar weer een nieuwe samsung kan nemen. Ik probeer zo veel mogelijk te regelen via internet en ben ook vaak geirriteerd als dat niet lukt! En zonder dropbox zou ik verloren zijn met al mijn apparaten! Ik gebruik dropbox om altijd bij mijn bestanden te kunnen en dingen te delen met anderen (het is gewoon icloud denk ik). Ik vind facebook en pinterest ook geweldig en ik hou het nieuws bij over nieuwe ontwikkelingen, maar wel omdat ik dat leuk vind! Niet omdat ik het gevoel heb anders 'niet bij te zijn'. Verder vind ik twitter soms alleen handig om bij te houden waar er weer eens een storing is met de randstadrail. Instagram doe ik soms wel, maar niet super actief. Verder heb ik eigenlijk ook geen weet van andere sociale netwerken. Komt vanzelf wel. Ik zou zeggen hou bij waar je interesse in hebt en voor de rest merk je het vanzelf wel als je het tegen komt. Dan kun je er altijd nog in verdiepen. Het is echt niet zo dat het dan niet meer te snappen zou zijn.