Hallo allemaal, Vraagje.. Ik ga over 2 weken backpacken in Maleisië. Ik ben dan bijna 6 maanden zwanger. Alle inentingen heb ik en al de nodige reiservaring. De reis erheen gaat 32 uur duren. Iemand nog tips om de reis en verblijf zo goed mogelijk door te komen? Tips voor het vliegtuig en reisapotheek bijvoorbeeld? Bij voorbaat dank!! Groetjes
Origineel had ik een ticket naar de Filippijnen maar ivm malaria kunnen we daar niet rondreizen. We vliegen door (eigenlijk terug) naar Maleisië. 2x overstappen en helaas geen perfecte aansluitingen! Iemand ervaring met zo'n lange trip? Gezondheidszorg in Maleisië is best goed maar extra setje naalden kan idd nooit kwaad, thnx!
Poeh wat een lange heenreis! Vooral regelmatig een rondje door het vliegtuig lopen zou ik je willen aanraden, paar rek en strek oefeningen doen. Ziet er misschien niet uit, maar daardoor voel je je wel een stuk beter en je verkleint er de kans op trombose mee. Ook voldoende water drinken tijdens het vliegen (zijn een beetje open deuren, maar ik noem ze toch maar even). Voor in Maleisie, echt super gaan genieten! Wij zijn er een paar jaar terug geweest en ik vond het echt een ervaring (was mijn eerste keer Azie). Wij hadden toen ook flink wat Deet mee, en zijn vrijwel niet gestoken. Verder alleen de gebruikelijke dingen als diarreeremmer, ORS etc, maar ik durf niet te zeggen of je die ook kan gebruiken als je zwanger bent.
Oef dat is een pittige reis. Voor in het vliegtuig zou ik zeker van die vliegtuigsokken halen om dikke voeten te voorkomen. En extra water drinken, heel veel bewegen en goed oefeningen doen om trombose te voorkomen. Misschien kun je een timer op je telefoon instellen zodat je elk half uur even oefeningen doet? En vraag bij het boarden meteen om extra kussentjes om gemakkelijker te kunnen zitten. Als je een lange overstap hebt kun je een vliegveldhotel boeken waar je even een paar uur kunt liggen. Zeker in Azië hebben ze daar hotelcabines voor die je per uur kunt huren. Voor je reisapotheek zou ik het gebruikelijke meenemen, plus extra ORS en Rennies.
Doe steunkousjes/vliegsokken aan in het vliegtuig! Helpt trombose en vochtophoping voorkomen! En blijf bewegen in het vliegtuig! Ook voor langere bus/treinritten kun je die sokken prima gebruiken! Verder de standaard reismedicijnen, misschien even extra bij de apotheek vragen wat je nog meer mee kunt nemen, als zwangere is je weerstamd vaak iets minder, dus ik zou wel proberen genoeg dingen tegen reizigers diaree enzo mee te nemen. Geniet er lekker van!!! Heerlijk om nog even rond te reizen voordat je kleintje er is!
Vliegtuigsokken, extra paracetamol ors kopie zwangerschapskaart lijst met 'goede' ziekenhuizen goede gezichtszonnebrand (tegen zwangerschapsmasker) Reisklamboe Goed antimuggenmiddel (deet, natural versie) Ik had zelfs mijn voedingskussen in de backpack gepropt omdat ik anders niet meer lekker sliep Veel plezier!
Haha! Zat ook al over m'n voedingskussen te twijfelen maar t wordt toch een stuitkussentje denk ik. Net wat makkelijker mee te nemen. Steunkousen is ook een goede! Volgens mij zijn er weinig diarree remmers voor zwangeren maar ga het eens navragen. ORS inderdaad belangrijk! Miss M. Wel goede ervaringen met rondreizen in een tropisch klimaat? Wij hebben er- ondanks bekkenklachten- veel zin in. Nog even babymoonen!
Misschien kun je mij in een privé berichtje je route geven dan kan ik aangeven hoe de zorg er is. Als je daar behoefte aan hebt uiteraard.
Ik zit er vaak omdat ik in Azië woon en het 'om de hoek is'. Top bestemming inderdaad, zeker als het je eerste keer Azië is want relatief modern en goed te bereizen. Meeste tips zijn al gegeven, komt echt goed. In de grotere steden is de medische zorg sowieso erg goed, vaak beter dan in NL zelfs. Zorg wel dat je reisverzekering geen clausule heeft die zwangeren uitsluit!!! Heel veel plezier! 😎
Let niet alleen in het vliegtuig maar bij alle stukken reizen op beweging ter voorkoming van trombose. Als je het kunt redden knip stukken op die je anders in een keer zou reizen. Veel drinken! Let er meer op dan je anders zou doen. Vochtigheidsgraad is hoog en door zweten verlies je stiekem meer vocht dan je zou doen in bijvoorbeeld het midden oosten. Diarree remmers met loperamide mag je niet hebben en dit zijn de meest voorkomende. Pas hier dus voor op. Actieve kool, dus norit, mag wel, maar zorg vooral dat je goed met ors aanvult. Voor de rest de gewone voorzorgsmaatregelen, dus water uit flessen, handen wassen, gekookte groenten etc. Veel plezier!
Ja, hele goede ervaringen! Ben zwanger in Sri Lanka, Costa Rica & Thailand geweest. De eerste met 6/7 maanden, de laatste 2 twee rond de 16 weken. Goed naar m'n lijf geluisterd en goed op het eten gelet. Echt supervakanties gehad!!
Ik weet niet of het daar ook overal zo vies is als in Thailand, maar misschien moet je cranberrie pillen meenemen omdat je vaak boven een vieze wc moet hangen en dan misschien niet goed uit kan plassen en daar blaasontsteking van krijgt. Oppassen met eten langs de weg etc! Ik zou het zelf niet doen met 6 maanden nog backpacken, maar goed wie ben ik haha Veel plezier in ieder geval! Nog even lekker genieten voordat de drukte van de kraamtijd begint!!
Waar ga je precies naartoe? Ik ben nog niet heel lang geleden naar Borneo geweest en had toen ook malaria profylaxe nodig. Veel plezier iig! Het is een fantastisch land!!!