Hallo meiden, Aangezien onze zoon een beetje rommelt met slapen willen wij hem een vaste structuur gaan aanbieden daarin. Hij is nu bijna 3 maanden en ik was benieuwd naar hoeveel, wanneer, en hoelang jullie kindje slaapt. Onze zoon slaapt nu overdag alleen maar hazentukjes in de box of wagenbak. Word continu gestoord in zijn slaap door vallend speelgoed en gegil van zijn grote zus. We willen hem nu ook boven laten slapen overdag. Slapen jullie kindjes ook boven overdag? En op welke tijstippen? Bedankt alvast!
Een vast schema hebben we niet, maarna de voeding laat ik de voeding even zakken op schoot/wipper, dan even spelen schoot/box en zodra hij begint te jengelen, onrustig word breng ik hem naar bedje. Vaak moet ik heen en weer voor de speen maar hij maakt ook wel lange rukken van zo 2 uur. In de box slapen wil ook niet goed met een luidruchtige zus en ik wil zelf ook niet constant de oudste tot stilte manen. Je moet het eigenlijk gewoon doen en dan komt het vanzelf goed!
hey! Max slaapt altijd boven omdat hij onder te veel ziet en hoort waardoor hij niet kan slapen... 's morgens slaapt hij meestal van ongeveer 9 tot 12 en 's middags meestal nog 2 keer een uurtje ofzo. 's avonds gaat hij om een uur of 7 weer naar bed.
Ons mannetje is 3,5 maand oud. Hij krijgt 5 flessen op een dag; 8.30, 12.00, 15.30, 19.00 en 22.30 uur. Hij slaapt van half 8 's avonds tot de volgende ochtend half negen. Daartussenin maken we hem wakker voor de laatste fles. Overdag slaapt hij verschillend. Hij gaat in ieder geval elke dag ongeveer op zelfde tijdstippen naar bed, 9.45 uur, 12.30 en 16,30 uur. Hoe lang hij dan slaapt is elke dag anders, maar als ie met een glimlach wakker wordt, weet ik dat ie mee kan naar beneden. Op die manier heeft hij ( maar ik ook ) een vast ritme.. Gewoon beginnen met boven op bed leggen, dat gaat vanzelf goedkomen. Waarschijnlijk slaapt ie dan ook langer omdat ie niet steeds wakker schrikt...
Ik denk dat "vaste" tijden op die leeftijd (nog) niet kunnen..... Mijn dochter is een paar dagen jonger en zo doe ik het..... Dochter wordt wakker, op de buik leggen (ong. 5 a 10 minuten), verschonen, bv, knuffelen, box/wipper en bij 3 gaapjes boven naar bed. Dit alles duurt 1 a 1.30 uur. Ze slaapt met een speen en hierdoor moet ik af en toe naar boven om de speen weer te geven. Helaas doet ze hazenslaapjes van 50 minuten.
Mijn zoontje is bijna 4 maanden en doet overdag ook hazenslaapjes... Wij hebben hem nu iets langer dan een maand elke keer in zijn bedje gelegd overdag (boven dus), eerder wilde hij vooral heel veel bij me in de buurt zijn dus sliep hij beneden. Na de voeding speel ik even met hem, (hij kan best lang wakker zijn hier!!!) tot hij begint te gapen of in zijn oogjes gaat wrijven. Ik leg hem wakker in zijn bedje, met zijn muziekmobiel aan (zonder geluid). Zo valt hij langzaam in slaap. Deze slaapjes duren vaak max 50 minuten, maar goed. De rest van de dag is hij wel vrolijk en gezellig, dus ik maak me er niet druk om. Hij slaapt 's nachts van 22.30 uur tot 08.00 uur, dus hij komt aan prima slaap! Hier hielp het om hem wakker in bedje te doen, met een muziekje. Laten jengelen of huilen hielp totaal niet! Vind het ook sneu, hij werd er alleen maar wakkerder en bozer van. Soms doe ik ook de radio zachtjes aan in zijn kamertje, of hij hoort de wasmachine. Mijn ventje kan niet tegen stilte liefs Buddha
Ik ben ook erg benieuwd naar het slapen van een baby van 3 maanden. Ons mannetje is al vanaf zijn geboorte een slechte slaper, dit was de eerste 6 weken vooral 's-nachts, hij sliep overdag van voeding tot voeding. Daarna is dat omgedraaid en ging hij overdag slechter slapen, soms dagen met maar 2x een half uurtje, en dan moest ik hem echt vermaken anders werd hij mopperig. Op bed wilde hij dan niet slapen. Hij slaapt wel al vanaf het begin op zijn eigen kamertje. Een aantal weken terug zijn we met inbakeren gestart vanwege het slechte slapen overdag. Nu is zijn slaappatroon ongeveer zo: 7.00-8.30 fles, ongeveer 1,5 uurtje wakker, na voeden samen spelen en daarna spelen in de box, wordt hij moe dan gaat hij naar bed. Hij moppert/huilt dan een minuut of 5 en val in slaap voor ongeveer 1 tot 1,5 uur (dan moet ik dus wat rekken voor de volgende voeding). 11.00 fles, daarna even samen spelen en in de box (vaak kort omdat hij al moe is omdat hij ruim voor de fles wakker is), dan slaapt hij weer 1 tot 1,5 uur, maar soms ook zomaar 2 tot 3 uur. 15.00 fles, en hetzelfde als hierboven, was hij voor de fles niet wakker dan kan hij hier weer langer wakker blijven. Hij slaapt hierna meestal 1 uur, maar als hij de 1e 2 slaapjes zoals hier boven kort heeft gedaan slaapt hij hier zomaar tot zijn volgende voeding... 18.30-19.00 fles, en weer hetzelfde als hierboven. Hierna slaapt hij soms gewoon tot de volgende voeding (welke ik dan slapend geef), of hij is na 1 halfuurtje tot 3 kwartier weer wakker, dan spelen we nog wat en geef ik daarna al de fles tussen 21.00 en 21.30. Het is hier dus vaak nog verschillend. Als hij de nacht niet doorslaapt tot 7 uur slaapt hij in de ochtend vaak 2 tot 3 uur en slaapt hij wel tot 7 dan slaapt hij in de ochtend korter. Vaak is iedere dag toch net weer anders. Ben ook benieuwd of er wel mensen zijn met een vast rimte op 3 maanden.
Mijn meissie is bijna 4 maanden en haar ritme is zo ongeveer: 6.30 wakker, flesje en rond 7.00/7.30 weer terug in bed. Ze begint dan in haar oogjes te wrijven en valt gelijk weer in slaap wanneer ik haar in haar bedje leg. 10.00/10.30 wakker, soms gelijk de fles en anders speel ik eerst nog even wat voordat ik de fles geef. Meestal was ik haar dan ook eerst, kleertjes aan en in de box laten spelen tot de fles. Na 1,5 uur is ze dan vaak weer moe en ligt dan dus rond 12.00 weer in bed. De ene dag slaapt ze 50 min, de andere dag 2x 50 min. Ligt eraan hoe vroeg ze wakker is geworden. Hierna gaan we meestal de deur uit. Dan slaapt ze meestal ook nog even in de maxicosi. Blijf ik thuis, dan heeft dametje moeite met slapen en kan dan wel ineens 3 a 4 uur wakker blijven. Lukt me niet om haar in haar bedje in slaapt te krijgen...Wat betekent dat ze dan over haar slaap raakt en dan alleen nog maar in mijn armen in slaap kan vallen. Wanneer zij in de maxicosi slaapt, kan ze wel eens een uurtje slapen. Rond 18.00/19.00 uur flesje, pyamaatje aan, knuffelen en slapen 23.00 uur flesje en weer verder slapen tot de volgende dag 6.30 uur dus.. Yossie, ik vraag mij eigenlijk af waarom je rond 21.00 de fles geeft? Ik ben bang dat mijn meissie dan de fles niet leeg drinkt of dat ze nog vroeger wakker wordt omdat ze dan 's ochtends honger heeft...?? Is dat bij jou niet?
@Mamahan, ik geeft de laatste fles vaak eerder omdat de kleine de laatste tijd dan dus vaak in de avond niet meer in slaap valt. Op het CB vertelde ze me dat de kleine me hiermee wat probeerde te vertellen, maar ik wist ook niet wat. Ook gaven ze aan dat het vervroegen vd laatste fles vaak geen invloed heeft op het doorslapen, en de kleine leek dus na te zijn wakker geworden snel weer hongering (vaak maar 2 uur na de fles)... Daarom een aantal keer de late fles eerder gegeven, en toen sliep hij ineens weer door. Dit heeft hij 2 weken terug een hele week gedaan (na gestart te zijn met inbakeren) vanaf de fles van rond 23.00 en toen kwam hij ineens weer om 5.00 een ruim een week week met 2x half 7 en 2x half 8, deze week starte ook zo totdat ik de fles een x om kwart over 9 gaf omdat hij niet in slaap kon komen en hongering leek. Toen sliep hij wel door, dus dit ga ik voorlopig zo aanhouden. Ik hoorde hier op het forum dus ook dat het wel vaker voorkomt dat kleintjes langer doorslapen als je de late fles eerder geeft, dus vandaar. Als het strakt niet meer werkt dan geef ik de fles gewoon weer rond 23u, maar nu dus tussen 21.00 en 21.30 maar soms ook 22.00.
Oke duidelijk! Omdat ik het inderdaad vaker lees bij mensen dat ze de laatste fles rond 21.30 uur geven, dacht ik misschien doe ik iets verkeerd, haha. En ik twijfelde want mijn meissie is soms te moe rond 23.00 uur om te drinken. Dus werkt het misschien beter om hem eerder te geven. Misschien moet ik het gewoon eens uitproberen.