Wat doen jullie aan ergernissen aan schoonmoeder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mamatoB, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    @ cathie, dat zei de kraamverzorgster? ze moeten niet elke dag gesterriliseerd worden als je ze goed omspoelt en daarna in de koelkast zet.

heb me vandaag weer behoorlijk lopen ergeren aan mijn schoonvader (die is gewoon af en toe onvoorzichtig en stom bezig) als ik er iets van zeg tegen hem hoort hij mij niet of doet het nog eens maar dan iets erger. heb net naar mijn vriend gemaild dat er echt iets moet gebeuren, want ik word hier met de keer chagrijniger van. vooral om het feit dat hij niet luistert (ook niet naar mijn schoonmoeder) en mijn schoonmoeder van sommige dingen al niks meer zegt omdat ze weet dat het geen nut heeft. denk dat we toch een keer in gesprek moeten, maar weet niet zo goed hoe?

@ mamatob, hier kunnen er ook kwetsende opmerkingen over mijn gewicht (maar ook over andere (onbekende) mensen) gemaakt worden. de hele schoonfamilie is nogal slank (en vind dik zijn vreselijk) ze weten al dat ze dit tegen mij niet meer moeten zeggen. het helpt niet.
    mijn schoonzusje heeft 1keer gezegd dat ze blij was dat leah niet zoon dikke baby is:( werd echt kwaad. heb iets gezegd van: baby's horen dik te zijn, die moeten een beetje vet hebben. ik kon er niet over uit (ze is op dat gebied niet zo heel snugger)
    als mensen over dikke baby's en kinderen (en dan geen kinderen die echt te dik zijn van veel te veel te eten, dat vind ik ook zonde) klagen dat wordt ik altijd boos. die horen mollig te zijn:p

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    @Brenjomi: oh echt waar? Ik doe haar flessen altijd omspoelen en ook op het aanrecht. 1x per week uitkoken en verder gewoon afwassen. Mijn kraamverzorgster heeft nooit verteld dat ze in de koelkast moeten. Grappig om te lezen dat toch overal weer andere adviezen gegeven worden ;)
    Maar wat doet je schoonvader dan? Als je zegt dat hij iets dan "erger" doet als je wat zegt?

3. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Haha, we konden wel dezelfde schoonfam. Hebben!
    Mijn schoonmoeder zei toen ik vertelde dat Britt fruithapjes kreeg, "die zit al tot de nok toe vol, het wordt n kleine dikke buddha!" Ik kon haar wel aanvliegen op dat moment! Was ook de manier waarop ze t zei hoor! Dat ze veel te veel kreeg etc. Ik was zoooo kwaad!! Xxx

4. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    iets wat mijn schoonvader doet en blijft doen terwijl ik al heel vaak gezegd heb dat ik dat niet wil omdat het heel slecht voor haar is is cola zero geven (hij heeft suikerziekte dus drinkt zelf zero) ik vind dat niet nodig. maakt niet uit of er nou wel of geen suiker in zit. ze mag van mij best een snoepje of een ijsje ofzo, maar cola vind ik niet nodig.
    ik heb al heel vaak gezegd dat ik het niet wil hebben, maar hij blijft het doen. vorige keer zaten we erbij en toen bleef ik (en schoonmoeder gelukkig ook) volhouden dat het niet mocht. toen we weggingen (we stonden op het punt om met zijn allen weg te gaan) en ik terug de kamer in liep hoorde ik hem iets zeggen van: das lekker he. ik dacht: hoe krijg je het voor elkaar?
    vanmiddag was het feest in het dorp, er was van alles te doen en hij was met leah buiten aan het lopen. (doen ze vaker) toen ze terug binnen kwamen wilde ik haar nog wat drinken geven, want er stond nog appelsap van haar. zegt hij: ik denk niet dat ze veel dorst heeft want we hebben net een blikje cola zero gedronken. wilde hem het liefst slaan. elke keer als hij de kans krijgt geeft hij het haar.
    daarna begon hij een verhaal over het blikje (toen we naar huis liepen) dat ze het gratis kregen en dat het meisje het open moest doen en dan geven, anders mocht ze het niet geven. dus mijn schoonmoeder zegt: gaven ze cola zero weg?? volgens mij was het een nieuw energiedrankje. toen werd ik helemaal kwaad, want ik denk niet dat ze cola (zero of niet) weggeven, dat is een bekend drankje, ik denk dat het iets nieuws was. dus het zal wel iets als red bull geweest zijn (denk ik zelf) ggrr.

hij zet haar niet vast in de buggy (er zit zoon stang voor maar toch) haar voetjes moeten niet vast op het fieststoeltje (ze kunnen toch niet bij de spaken, maar ik wil gewoon dat ze dat leert) dat moet niet van opa. en ze hebben eens 1nacht opgepast en toen ze haar terug brachten met de auto zag mijn vriend toen ze voor de deur stopten dat mijn schoonmoeder reed en dat mijn schoonvader achterin zat met leah op schoot. en hun autostoel stond naast hun:$ vriend was er ook erg pissig over. (het is maar een kort stukje maar toch)

ik schreef vanavond naar mijn vriend: het liefst zou ik stoppen met werken (dat zeg ik al even, maar een deel van de reden weet niemand) zodat hun niet meer hoeven oppassen. ik probeer mijn moeder vaker op te laten passen. en ga proberen om de maanden die ik nog moet werken mijn moeder op te laten passen als mijn schoonvader amper thuis is (hij werkt ploegen)

vorige keer ging hij de hondjes uitlaten (doet hij vaker) en wilde hij leah ook meenemen. dat vond ik al geen strak plan, maar hij ging met de auto en de buggy ging ook mee. (naar het strand) dat zei hij bij hun thuis tegen leah (niet tegen mij, ook zoiets, ze vragen niks, maar het word medegedeeld)
    heb heel de weg naar huis zitten bedenken hoe ik er onderuit kon komen. heb thuis leah haar pyjama aangedaan en gezegd dat ze een dunne luier had en dat ze daarom al in haar pyjama zat (dat het helemaal op haar romper en in haar broek zat) en zo kon ze niet mee.
    voel me zelf schuldig als ik smoezen ga verzinnen zodat ze niet mee kan. ;)

(oeps het is nogal een lang verhaal, maar was vandaag echt pisnijdig en nog kan/durf ik er amper iets van te zeggen. hij luistert toch niet. misschien als we het samen zeggen en uitleggen dat het zo niet kan en dat als het doorgaat leah niet meer komt?)

5. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Hoi dames!
    Ik denk dat het hele lastige situaties zijn. Ik heb ook altijd gezegd dat oma oma moet zijn en niet een oppas/opvoeder. Wij hebben nu dus 2 dagen kdv en verder vangen we het zelf op (werken allebei 4 dagen, maar manlief in horeca, dus kunnen elkaar afwisselen). Maar nu heeft mijn man een nieuwe baan en gaat hij op dezelfde tijden als ik werken. Ik ga proberen 3 dagen te werken dan ipv 4.
    En nu willen we dus wel mijn moeder vragen om op te passen. Maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik vind het wel spannend, want het is onvermijdelijk dat je verschillen in opvatting hebt. We zullen zien hoe het gaat! Ik vind 3 of zelfs 4 dagen kdv gewoon te veel, dus we gaan het wel proberen.
    Maar.....een tip is in ieder geval erover blijven praten en aangeven dat je het heel vervelend vindt die stiekeme opmerkingen van commentaar. Misschien kan je vriend met zijn ouders praten?

En......ik vind niet dat je vanuit je schoonouders moet denken: ik vindhet lullig voor hun of iets dergelijks. Het gaat om je kindje en zeker niet om hen toch?

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

#26 Yukl, 9 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2010
    Je hoeft ze volgens mij ook helemaal niet in de koelkast te zetten ;) Tegenwoordig volstaat het prima om ze alleen voor het eerste gebruik te steriliseren en ze verder alleen goed af te wassen en af te drogen.

7. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    @Brenjomi: ik zou daar dus op een gegeven moment helemaal klaar mee zijn en dus ff flink boos worden. Of het nou je schoonouders of ouders of bekenden zijn, dat vind ik op zo'n moment niet uitmaken. Jij bepaalt wat er wel en niet mag en Cola is niet goed voor een kind, punt. Word maar een keer boos anders. Of hij kapt per direct met jouw adviezen te negeren en haar cola te geven en anders komt ze gewoon niet, klaar. Hoe lullig dat ook mag klinken, jij bent haar moeder en als jij zegt dat ze geen cola mag, dan hoort hij dat gewoon niet te geven! Dus dan maar eens boos worden of kind oppakken en weglopen. Misschien dat het dan wel doordringt? Leuk is het niet, maar je kind ongezonde dingen geven is ook niet goed en je wordt zo gewoon niet serieus genomen.

8. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Ik ben t helemaal eens met cathie! En weet dat datzelfde advies ook voor mij zelf geldt,haha. We moeten gewoon duidelijk maken dat we sommige dingen niet pikken! X

9. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    @cathie, ik weet niet of dat zou helpen? dat is het nadeel.
    vorige keer was leah gevallen (kon ze nog niet of net lopen) en toen pakte mijn schoonvader haar als eerste (hij stond bij haar en ik een stukje verder) dus ik kwam aanlopen en wilde haar overpakken. hij wilde haar niet loslaten. heb haar toen echt uit zijn armen getrokken:p daarna was hij volgens mij nog beledigd (wat me echt niets uitmaakte)

had gister mijn verhaal naar vriend geschreven en dat ik er echt klaar mee ben, hij kan er ook niet veel aan doen (zit aan boord van een schip) maar hij had naar hun gemaild dat hij via mij hoorde dat zijn vader leah steeds cola geeft en dat ik daar kwaad om word/ben. dat hij dat echt niet moet doen, omdat dat gewoon heel slecht is voor leah. hij had geschreven: hij mag het niet meer doen! orders van boord!!
    kwam daarnet bij mijn schoonouders en mijn schoonmoeder begon er gelijk over. en dat mijn schoonvader zich toch wel schuldig voelde (hehe, hij begint het te snappen) en dat hij gezegd had dat het maar een klein slokje was (gister dan) maar ik zei ook: ik geloof echt niet dat ze cola zero in kleine blikjes gaan uitdelen, dat is een bekend drankje. mijn schoonmoeder had er ook haar twijfels bij (gelukkig) maar hij begon volgens mij wel in te zien dat hij het niet meer moet doen.

hoorde nog van een nicht van mijn vriend, dat ze vroeger toen haar zoon nog klein was (hij is inmiddels 14) hem steeds slagroom gaven (van taart enzo) maar ze wisten allemaal heel erg goed dat hij koemelkallergie had. en dat hij daar heel slecht op reageerde. maar daar werd niet naar geluisterd (dat waren ook opa's en oma's en de schoonfamilie)
    dat zou ik dan helemaal niet pikken. ik zou mijn kind ook niet los laten lopen dan of bij een ander op schoot laten. daar word je kind gewoon ziek van.
    maar dan denk ik ook bij mezelf: doe dat dan ook als je het met andere dingen niet eens bent;):D maar dat durf ik dan weer niet zo goed?

mijn vriend schreef ook dat hij me wel begreep, daar was ik al erg blij mee (dat ik niet alleen sta)

10. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Wat fijn dat je toch een beetje meer begrip begint te krijgen!

Ik heb gisteravond mijn schoonmoeder aangesproken op de kleding en broeksriemen die over het babybedje heen hingen terwijl Britt er in lag. Heb gezegd dat ze dat echt niet meer moet doen als Britt er in ligt. Ze nam het zelfs van me aan! :$ Ik wist niet hoe ik het had :D

11. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Hier gisteren alweer een hele discussie. Schoonmoeders had een campingbedje gekocht omdat ie dinsdags daar naar toe gaat (jammer genoeg) had ze een matras gekocht tijdje geleden voor een heel oud ledikantje wat ze niet mocht gebruiken van mij dat ledikantje te oud en te gevaarlijk. Nou heeft ze dat matras in het camoingbedje gelegd, maar het matras is te klein. Dus heb gezegd dat ze dat matras niet mag gebruiken als Tygo straks om gaat rollen en tussen de rand vast komt te zitten. Maar dat was onzin. En het was ook onzin dat ik mijn eigen aerosleepoplegger mee neem elke keer, zo'n ding is alleen maar onzin enz... :x

Heb vanacht gewoon liggen dromen dat ik hem daar voor het eerst naar toe moest brengen en dat ik gelijk weg moest enzo...werd gewoon wakker met buikpijn en kon wel janken. Nog geprobeerd om het er met vriendlief over te hebben maar het enige wat hij zegt is ze bedoelen het goed. Ja dat zal best maar ik loop met een k*t gevoel rond. Van binnen zegt mijn gevoel dat ik het niet moet doen. Het zit me gewoon niet lekker....misschien dat ik me ook gewoon aanstel en moet proberen om het wat los te laten ben al die eindeloze discussies zo zat...

12. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    @jewe: wat rot meid :(
    Ik ken het gevoel ,ik droom ook regelmatig er van en ben me nu al zorgen aan het maken voor als britt gaat kruipen en lopen; of ze de vloer wel vrijhouden ,of ze stopcontacten beveiligen en geen schoonmaakmiddelen in de onderste kasten laten staan.. mijn schoonmoeder is meer het type van ' we letten toch goed op haar, dat hoeft niet' maar ik weet dat het zo gebeurd is!!! Ook als je denkt dat je goed oplet!
    Dus ik heb laatst al een hele mail met veiligheidstips voor in en rondom het huis gemaakt (vijver, kasten, keuken, vuur etc.) en doorgemaild, maar daar heb ik dus nog niks op gehoord...

Het blijft gewoon ROT en ik wou dat we ze gewoon 3,5 dag naar het kinderdagverblijf konden brengen, dan zou ik veel geruster zijn!
    Ookal bedoelen ze het goed.

Die opa die onlangs zijn eigen kleinkind heeft overreden met de auto, bedoelde het vast ook heel erg goed, maar daar krijgen ze dat kindje niet mee terug.

13. adi

adi Niet meer actief

Jewe, als je je zo'n zorgen maakt zou ik zelf een (tweedehands) ledikant kopen en daar neerzetten. Met een matras waar jullie mee tevreden zijn.
    Dan weet je zeker dat je kindje goed ligt.

Ik kan voor mijn gevoel bijv niet van mijn ouders eisen om slaapspullen te kopen die ik voor mijn kinderen wil. Heb bij beide ouders zelf een campingbedje, een matras en beddengoed gekocht en daar neergezet als logeer-slaapplaats.

14. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Hier gaan ze ook naar het kdv. Gelukkig maar! Ik erger me ook dood aan mijn schoonmoeder (zo eigenwijs!). Ze hebben 2 dagen op hem gepast toen ik bevallen was van de 2de en dat was een regelrechte ramp!
    Wat ik er aan doe? Ik probeer er iets van te zeggen, maar meestal kijk ik goed chagerijnig naar mijn man (met als hint dat hij er iets van moet zeggen (doet ie dus niet)). Ik probeer ook wat losser erin te zijn, maar soms gaat het gewoon te ver. 2 weken terug dan ook goed kwaad geworden erop.
    Probeer in dialoog te gaan en als ze niet luisteren dan ofwel andere opvang, ofwel jezelf er bij neerleggen dat ze het zo doen...

15. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    daar zit ik dus ook mee, als de tweede geboren word (in het ziekenhuis) waar leah heen gaat. ik hoop naar mijn moeder of mijn zus (zus komen we langs op weg naar ziekenhuis) mijn schoonouders wonen dichterbij maar toch.

ik moet iedereen ook nog heel duidelijk maken dat ik (moet dit nog aan vriend uitleggen, hier hebben we het nog niet over gehad) eerst leah met de baby wil laten kennismaken. de rest moet maar op de gang ofzo wachten, dat maakt me niet uit. maar niet dat iedereen gelijk binnenstormt en leah er bij hangt.
    dus als ze komen gaat papa om leah en die neemt haar mee naar mij en de baby en als wij het goed vinden mag de rest komen (daar gaat papa dan ook om)
    ik hoop zo dat ze dit gewoon snappen? ben heel benieuwd.

16. AnBran

AnBran Lid

20 okt 2009
    37
    0
    0
    inspecteur van politie
    België
    @Brenjomi: Good Luck!! Dat was voor mij ook zoooo belangrijk om grote broer eerst rustig de kans te geven om kennis te maken met z'n zusje! Dat was buiten m'n schoon'monster' gerekend. Zij zei: ik kom en manlief had niet het lef er tegenin te gaan. Ze vloog er dan binnen en nam onmiddellijk m'n zoon op schoot. Hij wilde weg en probeerde zich los te wringen, haar handen waren ineengestrengeld en werden gewoon wit van het knijpen om hem vast te houden.
    Achteraf heeft ze dan zieleig gedaan tegen mijn man. Ze zei dat ik niet enthousiast was over haar bezoek en dat ik kwaad had gekeken toen mijn zoon bij haar op schoot zat! Tja, ik had nochtans op voorhand duidelijk aangegeven de eerste uren geen bezoek te willen ontvangen. Achteraf heb ik haar erop aangesproken maar ze ontkent dat ze zelf heeft gezegd dat ze kwam. Ze beweert dat ze aan mijn man gevraagd heeft of ze mocht komen en dat die heeft toegestemd. Moet het lukken dat ik het telefoongesprek toen heb kunnen horen!! Nog liegen ook dus!
    Heb me goed kwaad gemaakt en alle frustraties van de afgelopen jaren geuit. Resultaat was dat ze riep dat ze me niet meer wenst te zien en enkel contact wil houden met haar zoon. Prima... MAAR ik niet welkom, mijn kinderen ook niet.
    Ik vind het echter erg voor mijn man en ga woensdag toch proberen eens langs te gaan (om mijn goede wil te tonen) ben eens benieuwd naar de afloop :(

17. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    @brenjomi: hier is dat wel gelukt om eerst de oudste kennis te laten maken. was ws niet geheel naar de zin van schoonmoeder, maar pech gehad hoor!! Ben heel blij dat ze mijn oudste opgevangen hebben ( hadde niet veel keus), maar ben absoluut niet blij met de manier waarop....
    Ze bleven in ons huis om op te passen (ik ben bevallen in ziekenhuis) en 't was ee ngrote zooi! Deuren beschadigd (ze lieten mijn zoon maar tekeer gaan met stoelen en zzo), post zat bij oud papier, rotzooi naast de vuilbak ipv erin, en vies!

Bij de eerste nam ze ook zo mijn zoon uit de handen van mijn man! Vond ik ook niet gepast, kun je toch eerst even vragen? Hangt ze met haar vieze sigaretteadam en vies haar boven zijn gezicht en zit met der ongewassen handen in zijn mond :x:x.

18. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    noord brabant
    het camoingbedje en het matras heeft ze pas gekocht. En vind het niet erg dat ze een camoingbedje heeft gekocht, maar koop dan een matras wat erin past. Ze heeft een matras gekocht voor een grote wieg, terwijl het bedje de maat heeft van een ledikant. Dus als hij straks gaat draaien en tussen het matras en het bed in komt..nou dan wil ik niet weten wat er gebeurd. maar volgens haar moeten we niet zo zeuren en gebeurd er heus niks...

19. adi

adi Niet meer actief

Het is inderdaad stom dat ze twee verschillende maten heeft gekocht.

Maar ik zou inderdaad niet 'zeuren' maar een passend matras kopen en dan in dat campingbedje leggen, en zeggen dat ze haar matras maar als speelmat of zo kan gebruiken.

Hier hadden wij in eerste instantie ook alleen een campingbedje gekocht bij mijn schoonouders, want ze zeiden dat ze al een matrasje voor hadden (van een nichtje). Mijn man bracht mijn zoontje daar en zag dat ipv een matras in het bedje een opgerolde dekbed lag. Daar moest mijn zoontje op slapen (lekker verantwoordelijk ivm wiegendood :(). Ik heb toen ter plaatse naar een Prenatal gereden, een matrasje gekocht, zijn eigen hoes meegenomen en daar naartoe gebracht. Heb toen zonder enige discussie zijn bedje opgemaakt en verteld dat ik wil dat ie zo gaat slapen. Ze keken een beetje vreemd, maar ik had wel zekerheid.

20. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    noord brabant
    Ga ik ook doen. Ik koop gewoon een ander matras en vermeld er even bij dat ik alleen het beste voor me kind wil...kan ze die ook gelijk in d'r zak steken...8)

Deel Deze Pagina