Beroep (ver) onder je niveau?

Discussie in 'De lounge' gestart door A1988, 19 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik las vandaag het 'wat is je beroep?' topic door. Nu ben ik zelf docent Engels in het VMBO en over een paar weken heb ik mijn masteropleiding afgerond richting onderwijskundige innovatieprocessen. Ik weet alleen niet of ik uberhaupt in het onderwijs wil blijven. Voordat ik knopen door ga hakken duurt het nog wel even. Ik wil eerst kijken/werken op een andere school/scholen, de kinderen moeten iets ouder zijn (nu zwanger van nr 3), kijken wat mijn huidige opleiding mij straks nog kan brengen binnen/buiten het primaire proces.

Nu heb ik eigenlijk nooit serieus gedacht (misschien een beetje snobistisch) om iets te gaan doen waarvoor je niet HBO opgeleid hoeft te zijn. Dat zat gewoon niet in mijn eigen verwachtingen en ideeën. Vanmiddag bedacht ik mij dat als ik alles los zou laten qua deze verwachtingen ik het misschien wel heel erg leuk zou vinden om kraamverzorgster te worden. Nu is dit een 'spur of the moment' idee en nog niet heel serieus. Maar zijn er mensen die zo'n ommezwaai hebben gemaakt en daar heel gelukkig mee zijn? Of juist andere ervaringen? En hoe ga je om met een drastische loonverlaging? Ik zag voor bijvoorbeeld kraamzorg dat je max ongeveer 3300 bruto is op fulltime basis, daar zit ik nu al op in het onderwijs (teacher leader) en ik heb nog een jaar of 7 te gaan voor ik op mijn max zit.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Hier HBO afgestudeerd en gewerkt waar ik alleen een middelbare school diploma nodig had. Als je met een lager salaris kunt leven (letterlijk) en je meer plezier in je werk hebt, waarom niet?

3. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hier een iets ander verhaal. Maar ik heb een afgeronde HBO opleding en werk als huishoudelijke hulp :p
    Ik zit er sterk aan te denken om een studie oid te volgen want het gebrek aan uitdaging vind ik wel vervelend. Ik denk dat ik werken als kraamverzorgster, wat jij als voorbeeld geeft ook leuk zou vinden en dat ik daar wel genoeg voldoening uit zou kunnen halen.
    Of misschien wil ik wel docent worden :p

4. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Niet volledig hetzelfde, maar ik heb lange tijd onder mijn niveau gewerkt. Ik kon door mijn onverwachtse tienerzwangerschap niet direct beginnen aan hogere studies en heb daardoor een aantal jaar ongeschoold werk gedaan. Ik voelde mij er helemaal niet goed bij. Het was afstompend, vond geen uitdaging in mijn werk en verveelde mij bijgevolg. Niets slechts over de mensen die dit werk doen, maar ik wist dat ik veel meer aankon.
    Nu studeer ik weer en ik ben zoveel gelukkiger. Ik wordt uitgedaagd, heb het gevoel dat ik iets nuttigs doe en iets waard ben. Over een aantal jaar ben ik klaar met studeren en zal ik een job kunnen uitoefenen waarin ik mij nog verder kan ontplooien.

Qua inkomen heb ik geen ervaring.

5. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hier ook hbo afgerond en ik werk waar je niet eens een diploma nodig bent. Al beweren ze van wel in de vacature :D

Ik wil niet meer werken in de richting waar ik gestudeerd heb en ben toen bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Uiteindelijk wil ik mijn opleiding met mijn ervaring gaan combineren bij deze werkgever. Alleen begin je daarvoor - logisch - onder aan. Inmiddels alweer 2 stappen omhoog dus uiteindelijk kom ik er wel.

De reden dat ik niet in mijn richting wilde werken waren de wisseldiensten en het feit dat ik na mijn zwangerschap moeite had met afstand bewaren en me alles aantrok. Voor mij was dat een teken dat ik wat anders moest gaan doen.

Ik kom uit de gesloten jeugdzorg en werk nu bij een groot, internationaal telecombedrijf, begonnen bij particulier inmiddels naar zakelijk verhuisd.

6. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Hier een afgeronde HBO opleiding Bouwkunde. Maar afgestudeerd midden in de bouwcrisis dus uiteindelijk nooit opleidinggerelateerd werk kunnen doen op fulltime basis (alleen 1 dag in de week, maar dat zet geen zoden aan de dijk).

Na anderhalf jaar zoeken maar gaan solliciteren en ben ik op een klantenservice terecht gekomen. VMBO/MBO-niveau en startsalaris, maar dit past mij zo veel beter als mijn opleidingsgebied. Ik kan hier veel meer mijn ei kwijt. Inmiddels bij tweede werkgever, vast contract, extra opleidingsmogelijkheden en uitgebreide werkzaamheden naast het bellen met klanten (dit doe ik in de praktijk na 3 jaar nog weinig). Binnen het bedrijf ook nog carrieremogelijkheden en doorgroei voor een HBO-niveau functie.

Achteraf had ik een hele andere opleiding moeten gaan doen, want ik zit nu helemaal op mijn plek.
    Qua salaris zou ik wel kijken of het praktisch haalbaar is, maar anders zeg ik volmondig, volg je hart en doe wat je leuk vind!

7. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik zou er grote moeite mee hebben. Heb wo gestudeerd en kreeg een baan waar veel collega's een hbo achtergrond hadden en waar de inhoudelijke uitdaging soms ver te zoeken was. Ik werd er doorongelukkig van. Te veel doen, te weinig denken. En veel dom gelul. Ik ben daarom een wo-functie gaan doen. Veel gelukkiger. Ben gepromoveerd inmiddels en merk dat uitdaging en ontplooiing voor mij belangrijker zijn dan afwisseling. Los daarvan zou ik voor geen goud terug gaan in salaris. Ik heb niet voor niets hard gewerkt voor een redelijk loon.

8. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Behalve als het huidige niveau je te zwaar valt zou ik niet te snel een stap omlaag doen. In het begin zal het uitdaging bieden, maar wat als je een jaar of wat verder bent? Als jouw huidige functie je inhoudelijk niet meer aanspreekt, dan zou je denk ik beter kunnen kijken naar een carrièreswitch op het niveau dat je nu hebt. Mijn tips zijn om dus eerst goed na te denken over jouw motivatie om iets anders te willen doen en daarna een soort meeloopstage te zoeken zodat je een compleet en realistisch beeld krijgt bij het werk. Als je er dan nog steeds achter staat en het financieel haalbaar is, zeg ik doen! Je kunt altijd nog terug naar daar waar je vandaan komt.

9. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hi,
    Ik heb een tijd werk onder mijn denkniveau gedaan, maar ik vond het heerlijk! Niet nadenken, maar doen.
    Nu heb ik iets van een prestatieangst waardoor ik het helemaal niet fijn vind om verantwoordelijk te zijn voor een te groot iets.
    Van mij werd ook verwacht dat ik minimaal HBO zou afronden en een functie op hoog niveau zou hebben. Vanuit familie, omdat dat zo hoort.. maar ook vanwege een IQ van 140. Maar ik zit er gewoon niet op mijn plek!
    Dus dan maar lekker geen hoog niveau of teveel verantwoordelijkheid.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik heb WO en ben docent in het VSO. Heb in mijn studietijd altijd achter de bar en in de bediening gewerkt en vond dat echt heerlijk!! Na het krijgen van mijn dochter ben ik een jaar thuisgebleven, maar ging me snel vervelen, dus ben ik één dag in de week in een strandtent gaan werken, heerlijk! Niet nadenken, gewoon doen en je poten uit je lijf lopen... Maar inderdaad, dat salaris hè.

11. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik heb een HBO opleiding gedaan, de Pabo, maar momenteel werk ik als gastouder. Tijdens en na mijn studie heb ik op een klantenservice gewerkt. Ze vonden daar dat je MBO+ of HBO-niveau moest hebben, maar man, man, man.. Geestdodend.

Nu ben ik dus gastouder, daar ben ik mee begonnen om weg te kunnen op die klantenservice en thuis bij mijn gezin te kunnen zijn. Maar om te zeggen dat het een uitdagende baan is: nee. Zodra mijn jongste naar school gaat, over een jaar, ga ik wel weer op zoek naar iets buiten de deur.

12. Charlie11

Charlie11 Actief lid

10 aug 2012
    350
    1
    18
    NULL
    NULL
    Heb een hbo opleiding gedaan en doe nu ongeschoold werk. Ik vind het niet leuk, betaald slecht maar voor nu voldoende om rond te komen met het salaris erbij van m'n vriend. Voor nu vind ik het prima, ik richt me op de kinderen en als die iets ouder zijn dan ga ik wel weer op zoek.

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb HBO sociale studies gedaan, maatschappelijk werk en dienstverlening. Helaas heb ik na mijn afstuderen in 2011 geen ban hierin kunnen vinden. Overal moest je ervaring voor hebben. Op sommige vacatures reageerden 100 ervaren mensen. Tja, dan kom je er moeilijk tussen. Omdat er toch geld binnen moest komen, heb ik toen op mijn MBO vooropleiding doktersassistente vacatures gezocht. Vrijwel meteen een vaste baan, 34u per week, uitdagend bedrijf. Sindsdien solliciteer ik niet meer op HBO functies. Jammer van die grote studieschuld, maar het hebben van een vaste baan geeft me wel rust en zekerheid.

14. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik ben ook HBO opgeleid en nu werkzaam als gastouder. Ik vind het nog steeds leuk om te doen, maar om mezelf wat meer uit te dagen volg ik nu wel een universitaire studie en uiteindelijk wil ik wel weer uitdagender werk op mijn eigen niveau gaan doen als de kinderen naar de middelbare school zijn.

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Ik heb een hbo-opleiding en een wo-opleiding gedaan en werk als leerkracht in het basisonderwijs, hbo-niveau dus. Maar ik heb echt mijn hart gevolgd en heb de baan die ik altijd wilde. Ik vind het echt prima, ondanks dat ik weet dat ik meer kan en ook meer kan verdienen. Vraag mezelf nog steeds af waarom ik na de Pabo aan nog een studie begonnen ben. Dus mijn advies is echt: volg je hart.

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik ben van een juridische wo functie met prima salaris tbm geworden zonder salaris. Of je gelukkig bent met je dagbesteding is 100% afhankelijk van of je er voldoening uithaalt. Wat vind je belangrijk? Dat bepaalt alles. Voor mij is dit de ultieme vrijheid in alle opzichten. Misschien mis jij juist het menselijk contact en het 'creëren'. Dat zal je echt wel terugvinden in het beroep kraamverzorgster. Of het je dagelijks geluk gaat brengen zal je wel wat dieper moeten onderzoeken denk ik.

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik combineer; ik ben een boekhouder met een eigen administratiekantoor en in het weekend werk ik de horeca. Puur omdat ik dat leuk vind.

Fulltime kraamverzorgster is lastig. Momenteel zijn het vnl oproepkrachten contracten. Maar misschien kan jij het ook combineren, bijv in de schoolvakanties. Eerst maar bekijken of je het werkelijk zo leuk vind.

18. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Oja....mijn droombaan zou zijn om in een boekenwinkel te werken :p
    Lijkt me zo ontzettend leuk.

19. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb hbo mwd afgrond maar het huidige maatschappelijk werk vind ik niet leuk. Dus ik ben nu woonbegeleider in de ggz. Dat is een mbo functie, al word dat waarschijnlijk omgezet naar een hbo functie vanwege de zwaarte vsn het beroep.

Maar totaal geen spijt van. Ik kan mij gewoon niet meer vinden in het mwd en dit vind ik gewoon leuker. Betekend niet dat ik mijn hbo diploma in de prullenbak gooi. Wie weet komt er ooit weer wat anders op mijn pad.

20. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik ben hbo-pedagoge maar heb jaren als pedagogisch medewerkster in de kinderopvang gewerkt. Niet ver onder mijn niveau maar voor mijn gevoel deed ik te weinig met mijn opleiding. Tijdens mijn studie werkte ik al parttime in de kinderopvang dus toen na mijn afstuderen bleek dat de kinderpsychiatrie en de jeugdzorg niet mijn ding waren kwam ik er weer terecht. Ik heb nog wel in het onderwijs gewerkt maar ik kwam steeds weer in de kinderopvang terecht, ook omdat daar toen redelijk veel werk in was. Ik heb het werk altijd leuk gevonden, dat scheelt. Ik heb nu een hbo-functie binnen de kinderopvang/peuterspeelzaal dus ik heb eindelijk het gevoel dat ik op mijn plek zit.

Deel Deze Pagina