Wat doen jullie kinderen als ze wakker worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 22 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Bij ons is het ook zo dat als je dat een dag doet, ze inderdaad gewoon op dezelfde tijd wakker worden. Maar ik neem aan dat wanneer de klok een uur verschuift , het ritme uiteindelijk (na een week of zo) ook een uur schuift toch? Dus volgens mij als je het heel langzaam doet, dan zou het toch moeten lukken gewoon?
     
  2. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Mijn dochter (4 jaar) begint met roepen vanuit haar bed zodra ze wakker is: "Hoe laat gaan we opstaan?" In het weekend mag ze nu op haar kamer een DVD kijken, omdat wij nog graag wat langer willen blijven liggen dan 7 uur.
    Oh ja, wanneer we roepen als antwoord dat ze mag komen....dan komt mevrouw met haar armen vol knuffels en haar kussen naar onze slaapkamer en wil dan meteen Zapp kijken.
    Is ook wel gezellig dat ze nog lekker tussen ons in zit/hangt/ligt in bed zo 's ochtends in het weekend.
     
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Wat ze doet als ze wakker wordt??? Mij wakker maken :roflmao:

    Het ergste... Door de weeks is ze met geen 10 paarden uit bed te krijgen voor school... Iedere ochtend is het weer een race tegen de klok... In het weekend is ze opeens om half 7 wakker :confused: en omdat alleen ook maar zo alleen is komt ze mij lastig vallen.:roflmao:
     
    Zweden vindt dit leuk.
  4. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Bij ons is het sowieso wat anders doordat mijn vriend ivm heel luid snurken en heel veel woelen in zijn slaap zijn bed op zolder heeft. In het weekend doen we allebei een ochtend. Onze zoon heeft een slaaptrainer, Sam het Schaap. Dit omdat zijn opstaantijd vorig jaar richting 5u ging...

    Grappig is dat hij op zaterdag (mijn ochtend) om 8u heel liefjes mij komt aaien en vraagt of hij een filmpje mag kijken, gaat dan nog een uur stil in bed kindertube kijken zodat ik nog even kan slapen.

    Op zondag sluipt hij naar de zolder en brult op volume 120Db "Papaaaaa, Schaapje is Wakkeerrrr!!!!!!!!"

    Hahaha heerlijk toch :thumup:;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Onze jongens zijn bijna 5 en 3,5.
    Ze zijn rond 6.15 wakker en mogen dan nog even op hun kamer spelen (ze slapen op 1 kamer)
    En gaan vervolgens naar beneden.
    Daar pakken ze drinken, snoep e.d. dus moet dan zorgen dat ik er ook snel bij ben haha
     
  6. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ons zoontje wordt meestal tussen 20-20.30 wakker (ik weet, luxe!). Als hij wakker is kunnen we gerust nog even blijven liggen (45min kan wel). Ik vraag me af wat hij in zn kamer doet soms, hij heeft er bewust geen speelgoed. Hij ligt rustig wakker te worden in bed en soms hoor ik m wat tegen zn knuffels praten. (Verder is hij overigens een heel actief en ondernemend mannetje wat verder niet stil zit). Wij hebben hem altijd geleerd dat we hem komen halen of roepen, hij gaat dus niet 'zomaar ' zelf van zn kamer af en bij ons komt liggen.
    Als hij naar de gastouder of psz gaat moeten we hem meestal wakker maken. Wij doen overdag ook geen schermtijd (alleen af en toe vlak voor het eten, maar ook niet dagelijks).
    Misschien werkt een slaaptrainer? Of wat speelgoed, boekje puzzel oid op zn kamer zodat hij zich wat kan vermaken?
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    C is tussen 6 en 7 wakker.
    En zeurt dan voornamelijk aan mijn hoofd of we al naar beneden gaan.
    Ik geef der mijn telefoon daar gaat ze dan op netflixen.
    Op mijn vrije dagen maakt ze me dan tussen 07:30 & 08:00 uur weer wakker.
    Als der broer ook zo vroeg wakker is gaat ie erbij zitten en kijken ze samen.

    We hebben ook een tablet maar die geef ik bewust niet smorgens want dan moet ik constant helpen met der spelletjes en ik heb nogal moeite met wakker worden dus heb der geen zin in :p
     
  8. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wat een braaf kind :) Lief!
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat werkt echt niet bij alle kinderen hoor. Hier werkt het juist averechts.
     
  10. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    768
    530
    93
    Dochter van oktober 2014 gaat zelf naar beneden. Ze mag als wij met haar naar beneden gaan geen tv kijken. Als ze alleen gaat wel. Ze loopt dus heel stil naar beneden .
    Als ze trek heeft pakt ze zelf een broodje. Al heeft ze ook wel stiekem, pepernoten, paaseieren, babybell kaasjes ed. gegeten.
     
  11. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    MIjn jongste (4) wordt vaak rond half 6 al wakker, maar zij speelt wel heel graag. Ze mag van mij zodra ze wakker is spelen of lezen ofzo (alleen in haar eigen kamer). De oudste is meestal rond 6uur wakker en vaak gaat zij dan naar haar zusjes kamer om voor te lezen. Dan tref ik ze om 7 uur samen lezend in een hoekje. Overdag maken ze elkaar regelmatig bijna af, maar er is kennelijk iets met de vroege morgen dat hen vredelievend stemt. Ik wordt er altijd zo vrolijk van als ik ze zo in hun pajamaatjes zie.

    Met 5 jaar is er toch wel een soort speelgoed waar hij warm voor loopt (naast een ipad)? Kun je hem niet wat meer speelgoed op zn kamer geven. Lego ofzo of wat hij dan ook maar leuk vindt. Desnood rouleer je het van week tot week om het leuk te houden. Alles om hem nog even tevreden daar te houden, haha (hoewel ik ook geen schermen in de ochtend zou doen).
     
  12. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Doordeweeks wordt mijn dochter meestal rond half 8 wakker. Dan mag ze altijd nog ff een kwartiertje/halfuurtje tab kijken in bed om wakker te worden, ik kleed me vaak in de tussentijd alvast aan en geef haar broertje een fles. Daarna gaan we haar aankleden, haren kammen en tanden poetsen en naar beneden.
    In het weekend wordt ze meestal rond 8 uur wakker en gaat één van ons naar beneden met de kinderen, zodat de ander nog even kan blijven liggen. De ene keer kijkt ze dan eerst even rustig op de bank een filmpje op de tab (ze wordt graag rustig wakker), de andere keer gaat ze direct met haar speelgoed spelen.
     
  13. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Vorig jaar sloop de schermtijd sochtends er ook teveel in. Nu gaat de tv pas aan als ze aangekleed zijn en gegeten en klaar zijn, en er nog tijd over is voordat ze naar school gaan. Ik zet klassieke muziek op en ik merk dat ze rustig zijn en zelf wat gaan doen . In hun kamers ligt speelgoed en knutselpullen. Vraag je zoon wat hij zou willen, dat weten ze op die leeftijd vaak goed zelf. En praat erover samen en wat wel kan en wat niet.
     
  14. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    oudste 5 komt bij mij en vraagt of ie naar beneden mag en zit dan vaak op de tablet
    de jongste maakt mij wakker en houd niet op tot ik naast mijn bed sta...
     
  15. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Onze dochter (4.5) gaat naar beneden, ze gaat dan op de tablet, of gewoon met haar speelgoed spelen, soms ook kleuren/tekenen.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste is ook altijd vroeg wakker. Bedtijd langzaam wat opschuiven hebben we geprobeerd. Maar dan wordt hij net zo vroeg wakker en is chagrijnig door het slaapgebrek.
    We hebben al vrij jong (2 jaar en een paar maanden) zo'n kinderwekker ingevoerd. Die staat nog wel gruwelijk vroeg hoor, althans... in het weekend voelt dat zo want man en ik houden wel van uitslapen.

    De wekker staat zo dat hij maximaal een uur wakker in bed ligt. Een half uur voor hij eruit mag, verandert de kleur. Tot die tijd moet hij van ons toch proberen te slapen. Maar het laatste half uur mag hij wel in bed spelen of lezen. (Toen hij nog niet kon lezen, lag er altijd wel een zoekboek naast zijn bed.)

    Soms heeft hij geluk en is jonger broertje ook wakker. Dan gaan ze heel hard naar elkaar fluisteren. En dan weet ik nooit of ik chagrijnig moet zijn omdat ze me wakker hebben gemaakt, of vertederd omdat ze zo lief zijn samen en toch op hun manier hun best doen om ons niet te storen.

    Door de week komen wij om 7 uur uit bed. Om kwart voor 7 mag hij bij ons komen. Vanaf kwart over 6 mag hij dus lezen. Meestal is hij tussen half 6 en 6 uur wakker. Tja, die tijd zal saai zijn maar hij klaagt er nooit over. Ik ga dat ook niet invullen met tablettijd ofzo. Mijn gevoel zegt dat hij dan juist nog vroeger gaat wakker worden om te tabletten.

    In het weekend komt onze zoon er ook om kwart voor 7 uit. Dan heeft hij dus al een half uur gelezen. Vaak knuffelt hij dan even met ons. En daarna mag hij naar beneden om tv te kijken / tabletten / playstation o.i.d. Hij mag trouwens ook gewoon spelen, maar als hij de keuze krijgt pakt hij een scherm.

    Toen hij kleiner was, lieten we hem vaak bij ons in bed filmpjes kijken totdat wij de tijd wat schappelijker vonden om zelf uit bed te komen. Maar ik vind het eigenlijk wel lekker dat ze dat nu beneden doen (jongste gaat ook mee zodra hij wakker is). Mijn man slaapt overal doorheen, maar ik lag dan toch wakker. In de praktijk sliep hij dus altijd uit en ik nooit. Nu is het meer om de beurt. De ene keer kom ik er rond 9 uur uit om met ze te gaan ontbijten en de andere keer mijn man. De ander slaapt dan nog wat langer uit.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nope, hier niet. Zomertijd / wintertijd maakt hier ook nauwelijks uit voor de tijd van wakker worden. In de zomertijd hoeft hij dus 's ochtends minder lang te wachten, omdat de klok een uur vooruit gaat. In plaats van rond half 6 / kwart voor 6 is hij dan rond half 7 wakker. Dus dan hoeft hij maar een kwartiertje te wachten voor hij eruit mag.
    Zijn bedtijd passen we er niet op aan, daarbij volgen we de klok. Hoewel we in de dagen ervoor wel altijd al een kwartiertje in de goede richting opschuiven, om de overgang iets te verkleinen.

    Nadeel hiervan is wel dat hij 's winters minder slaapt. Maar een uur eerder naar bed is in de praktijk erg onhandig. Dan zou hij eerder moeten dan zijn broertje. Terwijl dat half uurtje dat hij later naar bed gaat dan de jongste, op werkdagen juist het moment is dat 1 van ons 2 even de tijd heeft om met het te leren. En dat heeft hij ook wel weer nodig.
     
  18. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Als dochter ergens in de nacht wakker wordt, komt ze bij ons liggen en slaapt dan verder.
    De jongste is al weken rond 4.30-5.00 elke dag klaarwakker. Dus ik zit dan toch al beneden als dochter wakker wordt (ergens tussen 5.30 en 7.00).

    Ze gaat dan -afhankelijk van de dag, in het weekend mag ze in pyjama blijven- aankleden, spelen met dr poppen, klei, playmobil of haar broertje. Of ze kijkt een filmpje op de tablet.
     

Deel Deze Pagina