Als je dát had geweten voor je je schoolkeuze maakte...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Chantico, 15 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Wij staan voor de vraag naar welke school we onze peuter laten gaan als ze vier wordt. Lastig hoor! Uit schoolgidsen, websites en informatiebijeenkomsten valt natuurlijk van alles op te maken over onderwijsvisie, aanpak, dag/weekritme, organisatie van de school, faciliteiten, etc. Maar papier zegt niet alles.

Daarom mijn vraag aan jullie: wat zijn nou dingen die je, nu je een kind op school hebt, merkt die belangrijk zijn, die je niét uit de schoolgids enzo op had kunnen maken?

Dingen in de dagelijkse gang van zaken die je onverwacht prettig of onprettig vindt. Dingen die je nu van 'jouw' school ontdekt die je toen niet verteld hebt gekregen maar waar je wel naar had kunnen vragen. Dingen die je opvallen als je jouw ervaringen vergelijkt met die van andere ouders met kinderen op andere scholen.

Het hoeven geen grote dingen te zijn, of misschien ook wel. Maar wat kun je mij als ouder-die-nog-een-basisschool-moet-kiezen mee geven aan 'let daar eens op'-dingen waar ik als peutermama nog onmogelijk aan kan denken?

2. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Op elke school is altijd wel wát natuurlijk, wat achteraf toch niet zo goed/leuk/enz. is, de perfecte school bestaat niet. Achteraf denk je altijd hoe zou het geweest zijn als we gekozen hadden voor een andere school, maar je kunt het niet meer over doen. Het ene kind is ook meer geschikt voor een bepaald schooltype als de ander.
    Mijn oudste dochters zitten/zaten op de Vrije School. Het concept klinkt heel mooi en dat is het zeker ook en wij hebben geluk gehad met de klas waarin de kinderen zitten/zaten. Ze houden in principe 6 jaar dezelfde meester of juf, ik heb dat intussen al heel vaak mis zien gaan, leerkrachten die weg gaan, ziek worden om onduidelijke redenen ineens weg zijn enz. Als je ziet hoe het in sommige klassen is geaan en als je dat had geweten, had je voor een andere school gekozen, maar ja.....Ik loop er nu ruim 7 jaar rond en in die tijd zijn er 6 directeuren geweest en zijn er ook weer veel dingen vernaderd. De sfeer op school is wel heel goed en dat zie je denk ik wel als je er langs loopt in de pauze of als je eens binnenloopt als de school 'in bedrijf' is. Er is natuurlijk wel eens wat, maar de kinderen spelen in het algemeen leuk met elkaar. Je ziet dat dit op het schoolplein van de school ernaast anders gaat.
    Onze jongste gaat wel kleuteren daar, maar of we haar daar door laten gaan weten we nog niet. Als het echt niks is kun je altijd nog switchen, gebeurt bij ons op school regelematig en komen vaak kinderen bij of ze gaan juist weg.
    Succes!

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja ondanks dat de perfecte school niet bestaat.. zitten wij wel verdomd dicht daarbij.. althans voor zover we nu sinds september kunnen beoordelen.

alle kindjes vinden elkaar aardig, er wordt niet gepest aldus dochterlief (nav item bij jeugdjournaal hadden we het er over)
    en de juf is echt werelds.. die is zo leuk.. maarja hier wel elk jaar een andere juf dus dat is voor de komende jaren steeds weer anders.
    nouja.. behalve volgend jaar.. groep 1/2 zit heir namelijk gemengd.

maar waar ik nog het meest blij mee ben.. is Anne dr juf.
    die is zo leuk en enthousiast.. echt heerlijk.
    En dat vind je natuurlijk nooit in een schoolgids.
    ze kent ook alle kindjes heel goed.
    toen manlief vanochtend aangaf dat dochterlief met een klasgenootje mee gaat vanmiddag (ze mogen normaal pas weg als een ouder op het schoolplein staat.. dus als we er niet staan... dan mag ze de school niet uit) was juf meteen enthousiast over hoe leuk dat was en hoe goed ze bij elkaar passen. Dat soort dingen word ik elke keer weer blij van :)

maar ook juist door dat kinderen na school pas naar buiten mogen als er iemand is om ze op te halen.
    weet juf perfect wie ik ben, wie dr vader is maar ook dat oma dr 2 dagen in de week haalt.

interesse en betrokkenheid dus eigenlijk

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik vind denk ik alles van het onderwijs wel heel erg leuk.

En ook al wisten we dat het een christelijke school is vind ik het soms wel dat er veel mee gedaan wordt.
    En dat vind ik soms wel jammer.
    Die christelijke liedjes en Jezus is een superheld vind ik soms wel wat overdreven...

Ik ga hun dan ook zelf wel de evolutieleer leren en eventueel andere religies laten zien.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik denk dat de sfeer heel belangrijk is. Hoe voelen jullie je bij de school? Hoe loop je daar, hoe vind je kindje het? Dat vind je ook niet in de schoolgids. Dus afspraken maken en rondleidingen krijgen, dan krijg je genoeg te zien.

6. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik weet inmiddels uit ervaring dat je niet alles moet beloven wat er in een schoolgids staat.(of bij een rondleiding verteld wordt) zo heb ik iemand in mijn directe omgeving die kleine klassen erg belangrijk vond bijv. er wordt door die school ook heel breed over uitgemeten en zich op de borst geklopt. de sfeer leek goed, de school oogde schoon, ze leraren en directie waren heel open en zo maakte ze de keuze voor die school.

de praktijk, klassen met bijna 40 leerlingen, erg prestatiegerichte school , amper een pestbeleid en nog wat van die dingen. als je ze aanspreekt op elk van die dingen verschuilen ze zich achter de regering en zeggen ze geen keuze te hebben. tjah, schep er dan niet zo breed over op dat je de klassen niet groter maakt dan 20 en dat je kindgericht bezig bent want dat is dus niet zo als je enorm prestatiegericht bezig bent.ik bedoel maar, ik weet wel dat ik mijn oren en ogen goed te kost geef straks bij het maken van een keuze. een schoolgids en website zijn 1. maar de verhalen van de moeders op het schoolplein interreseren me meer.

7. Saskia78

@muis maar heeft ze dat van die klassen niet gezien dan?

Ik ben overigens inderdaad even op het schoolplein wezen kijken ook.

8. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee, dat had ze inderdaad niet gezien want ze heeft toen de kinderen geteld. het jaar erop gingen de klassen ineens met sprongen omhoog. en in de praktijk mag je ook soms niet zo gemakkelijk switchen. scholen die bij elkaars in de buurt liggen hebben vaak afspraken onderling dat ze elkaar kinderen niet overnemen. (soort van broodroof ofzo) zij kreeg geen toestemming haar kinderen over te plaatsen en je hebt toestemming van de directie nodig voor een overplaatsing.

9. Saskia78

Mja officieel mag dat dus niet.. Maar bij ons in de buurt doen ze er ook niet echt aan inderdaad.
    Overstappen moet met goedkeuring gaan van beide scholen en de leerling is niet van toepassing.
    Trieste zaak wat dat betreft.

En tussen de tijd dat je op de school kijkt en dat ze daadwerkelijk naar school gaan kan letterlijk alles gebeuren gewoon omdat je steeds vroeger een school uitzoekt.
    En 2 klassen van max 20 samenvoegen ivm met de kosten... Dat is zo gedaan maar zou ik niet zo blij mee zijn.

10. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Ik werk zelf als leraar op een basisschool en idd, de schoolgids is ons visitekaartje en dus positief. Maar daarnaast kun je op onze website ook goed zien, dat wij echt werken volgens de aangegeven lijn! We plaatsen daar foto's en elke groep schrijft op zijn eigen pagina.
    Praat eens spontaan met iemand uit het team, niet degene die de rondleiding tot in de puntjes voorbereid heeft. Spreek eens andere ouders aan op het plein etc.
    Uiteindelijk is het belangrijk dat er een klik met de leerkracht is, en dat is nooit te voorspellen. Er zijn ouders die het ene jaar lovend over de school zijn en het volgende jaar is niets goed. Hun kind kan het met de ene leerkracht goed vinden (en vice versa) en is tevreden, het jaar er op dus niet.

11. Saskia78

@rozaly: mja en mooie woorden en goede doelen zijn makkelijker gesteld dan uitgevoerd natuurlijk

wij hebben ook zowel schoolgids als onderwijsrapporten gelezen voordat we naar de school gingen en hebben ook dus extra gelet op bepaalde zaken.
    zo hingen er in het bovengebouw her en der regels mbt pesten en gedrag in maar ook NA school.
    dat zegt niet dat het ook gebeurd... maar er is in ieder geval over nagedacht.

leukste vond ik dat toen we in het lokaal voor handenarbeid kwamen.. besprongen werden door kinderen die hun kunstwerk wilden laten zien.
    dat soort dingen maken bij mij dan toch een indruk mbt schoolplezier en sociaal gedrag.

inmiddels op school blijkt dat gevoel gelukkig bevestigd.
    elke dag wordt in de klas gekeken of iedereen er is.
    Niet puur afstrepen op de lijst maar er wordt ook besproken als iemand er niet si hoe dat dan komt. Of degene ziek is etc.
    Laatst wist ze precies te vertellen dat een klasgenootje naar het ziekenhuis moest ivm amandelen (en waar je amandelen zitten dus) en dat dat wel pijn deed maar niet zo lang en dat je ijsjes mocht eten.
    vervolgens hebben ze een tekening gemaakt voor het kindje in kwestie en dat naar haar huis gestuurd.

Maar ook bij minder leuke dingen.. iemand was overleden en daarom was een klasgenootje heel sip dus de hele klas was extra lief en ze hadden zonder tussenkomst van juf besloten dat zij dan die dag naast de juf mocht zitten ipv het vaste "hulpkindje" van die week.

als ik zulke dingen hoor.. en dan ondertussen hier op het forum lees.. hebben wij echt een geweldige school!

12. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    ik koos een school op punten die ik belangrijk vond.
    kleine klassen, overblijf op school, goed pest beleid, dicht bij huis etc etc.

de school van mijn zoon vind ik geweldig, vrouwelijke directrice, engels vanaf groep 1, klassen zijn klein (rond de 20) en er is veel contact met de leerkrachten.
    darren voelt zich super goed op school, hij krijgt veel 1 op 1 aandacht omdat hij net ff anders is als de rest ;)

ze ondernemen veel leuke dingen, en je wordt door mail en mondeling op de hoogte gehouden wat ze hebben gedaan in de maand en wat ze gaan doen.

met 1 woord top school!!

tip, idd praat met ouders op het plein, en neem kijkje op de site van school...

13. Solana

Solana Bekend lid

11 mrt 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dus een foute schoolkeuze gemaakt helaas. Gekozen voor de school die dichtbij huis is. Mijn man heeft er zelf op gezeten, maar inmiddels is het dus erg verandert daar. Het bleek 1 groot zooitje te zijn. Allemaal klagende ouders, maar daar doen ze niks mee. Communicatie naar ouders toe is erg slecht. Ik heb dus afgelopen zomer de keuze gemaakt om mijn kinderen naar een andere school te doen. Heb daar overigens geen toestemming voor hoeven te vragen. Ben naar een andere school (in een andere wijk) gegaan en heb toen geen afspraak gemaakt. Wilde zien hoe het daar eraan toe ging. Er ging een wereld voor mij open. Wat een geweldige school. En zulke enthousiaste kinderen en ouders. Toen heb ik een afspraak gemaakt met de directeur en dat was ook een heel fijn gesprek. Mijn kinderen zitten nu dus op deze school en vinden het geweldig. Ze willen ook echt niet terug. Ze zijn dus in groep 4 en in groep 2 hier begonnen. Voor de oudste vond ik het eerst wel zielig. Want die zat natuurlijk al wel een aantal jaartjes op die andere school. Maar na de 1e schooldag was bij mijn kinderen ook al duidelijk dat deze school leuker is.
    Advies die ik je kan geven is. Loop gewoon eens onverwachts de school binnen. En maak daarna pas een afspraak met de directeur voor een rondleiding. En maak zeker een praatje met de ouders!

14. Chantico

Chantico Niet meer actief

Goeie tip om eens spontaan met wat mensen te praten. Ik was ook al van plan om eens 'schoolpleinen te gaan spotten' rond pauzetijd of bij halen/brengen. Ben alleen bang dat ze me dan een rare gluurde vinden :cool:;) Maar dan zie je wel iets over hoe de kinderen met elkaar omgaan, de leerkrachten en de ouders enzo.
    En helemaal waar dat de leerkrachten die je kind uiteindelijk krijgt een school maken of breken. Jammer dat je dat zo moeilijk bij je schoolkeuze kunt betrekken...!

15. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    heb je geen hondje die je spontaan rond de school kan gaan uitlaten?
    of een speeltuintje waar je met je kind naar toe gaat :D

16. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik vind de school binnen gaan zonder afspraak niet echt kunnen eigenlijk,als je ze belt mag je toch gewoon langskomen en geven ze je een rondleiding als de lessen bezig zijn,verder liep ik vaak even langs als de school uit ging.

17. Saskia78

@mamamadelon: tja wij doen niet anders bij de school bij ons huis.
    Althans... Als het nodig is.
    Zo ben ik dus ook binnengelopen dat ik een afspraak wilde maken.

Bij de school waar we hebben gekozen en ik rond einde schooltijd gaan kijken vanaf de overkant van de straat.
    Voelde wel gek overigens maar nergens staat dat je niet mag kijken hoe een school uit gaat en ik had geen kwaad in de zin tenslotte :)
    Vraagt iemand wat je er doet... Tja dan heb je alvast 1 ouder gesproken. En zolang je niet elke dag uitgebreid staat te kijken zullen weinig mensen er over vallen.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Vraag me dan wel af waar je dan naar kijkt als kinderen uit school komen.

Wat kun je daaruit opmaken over de school?

19. Saskia78

@bosi: eerder sfeer proeven vond ik.
    School waar ik naast woon.. Irriteer ik mij regelmatig enorm aan mensen.
    Gaan niet aan de kant als ze tegen m'n voordeur leunen en ik wil er in/uit bijv.
    Zo nog wat dingen.. Oa drukte, ouders en gedrag van ouders en kinderen. Dat ging op de school naar keuze allemaal heel anders toch.
    Ik zou je keuze niet puur op "even kijken" baseren maar het geeft zeker wel een indruk.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    ok, zo had ik het niet bekeken.

Deel Deze Pagina